Najib Razak / Umno & Barisan Nasional

Kejatuhan Najib Razak dan keburukan sifat Parti Najib

Malaysian PM Abdullah speaks to his deputy Najib after the UMNO party meeting in Kuala Lumpur

Susulan dari artikel yang lepas, ramai telah memberi pandangan mengenai Deklarasi Rakyat dan juga mengenai saranan beberapa individu berpengaruh agar Najib Razak berhenti saja dari menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Tan Sri Sanusi Junid juga telah memberi reaksi beliau seperti di bawah:

– Itu bukan menjatuhkan kerajaan. Kerajaan itu bukan Perdana Menteri seorang. Kerajaan itu adalah Parti yang memerintah.

– Deklarasi Rakyat hanya minta PM turun, kerajaan tak runtuh. Kita dah banyak kali saksikan PM turun

– Ramai lagi dalam Umno yang layak jadi PM.

– Mungkin syarat pertama kalau nak jadi PM adalah – jika nak berhutang duit negara kenalah bawa berunding dan bawa berbincang dengan kabinet. Janganlah berahsia. Milik rakyat ni kita tak boleh buat rahsia. Kita kena buat cara terbuka. Kena ada musyawarah

– Kalau ada pertanyaan daripada orang, kita tak boleh upah orang suruh jawab. Kita kena jawab sendiri!

– Janganlah orang2 di atas ni duk menipu orang2 kampung dengan menakut2kan orang kampung supaya takut kat cina ni.

– Hebat sangatkah Lim Kit Siang tu? Saya tak pernah nampak Lim Kit Siang tu hebat. Saya pun heran macamana satu parti Melayu takut kat seorang manusia cina!

– Dan manusia cina ini yang menjadi pembangkang dah berpuluh tahun … tak pernah boleh duduk dalam kerajaan. Dia tak pernah bagi susah kita. Tak pernah dia suruh cadang supaya kenakan GST. Tak pernah dia cadangkan dalam parlimen supaya berhutang tak payah bayar. Tak pernah dia suruh dalam parlimen buat yang bukan2.

– Tapi cina yang patut kita meluat ni, cina macam Jho Low tu … dan penyangak2 dan kawan2 dia yang lain itu, yang itu kita patut benci (tapi) yang itu pulak jadi macam orang baik. Kalau dia kena datang ke PAC, hak dia bercakap tu kena rahsia. Tak boleh beritahu kat orang, takut nampak buruk dia.

– Perkara PM turun ni, kalau dia nak turun, turun dalam pilihanraya.. Maknanya kena kalah Barisan Nasional, barulah PM ni nak turun. Kita tak mahu macam itu! Kita tak mahu BN kalah!

– Malahan kita rasa akan kalah BN, Umno ni akan kalah kalau PM tak turun. Itu sebab kita minta dia turun …. kerana kita sayang kepada Umno. Nak pecat, pecatlah. … hati kita tetap ada dalam Umno.

– Bukan duduk dalam Umno tapi mengkhianati Umno. Yang itu kita kata Sayang pada Umno?

– Sayang Pada Umno adalah membuat supaya Umno ini dihormati oleh orang! Negara ini dihormati oleh orang. Itu makna Sayang Pada Umno!

– Sayang Pada Umno ni bukan bermakna semua pemimpin yang dah berjasa kita maki… pasal menegur kesalahan kita.

– Yang baik hanya yang memuji kita? Kemudian kalau yang nak puji kita tu pulak, kena diupah. Sedangkan orang lain tak payah upah pun dia boleh puji orang kalau dia nampak jasa.

– Kalau orang itu bercakap, kita kena selidiklah sedikit sebanyak latar belakang. Kadang2 yang bercakap tu kerana gaji dia, kerana jawatan dia, kadang2 kerana dapat untung daripada bercakap macam tu … sedangkan yang penting sekali bagi kita ialah – Umno, negara dan orang Melayu ni selamat.

– Kalau kita kena bekerjasama dengan siapapun lah, untuk jaga supaya negara ini jangan jadi rosak …. maka kita bekerjasamalah.

Untuk menonton video penuh, sila klik di sini.

Di bawah pula adalah coretan dari akaun Facebook Kijangmas Perkasa mengenai kedudukan bangsa Melayu dan nasib UMNO:

Ok, UMNO is history.

In its current flavor, state and form . . . UMNO is no more.

No point talking about what could have been . . . or the endeavors of many – including yours truly – to make the party see the light, to reform and renew and remain relevant in contemporary politics, to cleanse itself of corrupt criminals asphyxiating it to a gory demise.

It was to no avail. We failed . . . and failed spectacularly as the “parti keramat Orang Melayu” got intractably hijacked by criminal lowlifes propped by a flaky collection of self-serving nincompoops and hangers-on wallowing in the muddy road to self-destruction . . . pathetic myopic fools merrily hurtling on a runaway trainwreck-in-the-making that will one day be remembered in the same light as other once invincible political forces that got arrogant and complacent, lost their way, imploded and consigned to the scrapheap of history . . . the Kuomintang, Congress Party, PRI, LDP, Golkar.

.

Now, many have asked me, whither the Malays?

Apa akan jadi pada kita Orang Melayu? Siapa nak béla kita? Siapa nak jaga hak kita?

Uhh?

What ABOUT the Malays and other Bumiputras?

We will just wither and flutter away into the horizon like old leaves?

Really?

Over twenty million of us will just die and dissipate into thin air if there is no UMNO? If there is no Najib Razak, Zahid Hamidi, Adnan Mansor, Nazri Aziz, Salleh Said Keruak, Ahmad Maslan, Shahrizat Abdul Jalil, Rahman Dahlan, Azalina Othman and others of the same ilk – or for that matter – no PAS, no PKR, no Amanah, no JKKK, no JAKIM, no JHEOA to “take care” of us?

Kita ni apa?

Burung merpati dalam sangkar?

Tak bagi makan, mati?

Kita harus berjuang lah brader. Buang sifat malas. Perkuatkan minda. Tingkatkan ilmu. Jangan manjakan diri sangat. Tak payah terlalu sensitif, terlebih tersinggung, tercepat terkilan, terlajak terkempunan, tercenderung berdengki, tergigih berdendam. Dan buang lah segala macam kepercayaan karut . . . cerita hantu, kena santau, air jampi . . . amok, sawan, histeria, meracau, meroyan.

Orang lain dah lama ke Bulan . . . kita sebok pasal artis berBulan madu. Gerhana Bulan pun masih ramai tak faham dan tak mahu faham. Orang lain kaji Bintang jauh-jauh . . . kita obses dengan Bintang filem. Orang lain dah bertongkat laser . . . kita mengejar Tongkat Ali.

Sudah sudah lah tu.

Snap out of it !

Bangun lah dari beradu atas tilam yang empok diambang ranjang kayangan yang mengundang kepunahan bangsa sejagat.

Dah ada semangat nak berjuang? Nak berjihad? Bagus. Mula-mula perlu lancar Jihad Ekonomi. Itu dulu. Tak guna melaung-laung nak pancung si kaafirun nun di sana kalau hidup merémpat di bumi sendiri . . . tiada ilmu, tiada jatidiri, tiada penghasilan, tiada harapan.

Kalau Tanah Melayu tak best, pi kerja atas kapal. Boleh tengok dunia. Pi USA pun boleh. Apa takot sangat? Dok kerja di Amerika tiga bulan, hang dah boleh cakap omputeh macam Nicholas Cage. Hok sét Kelaté, buléh kécék Inglih macé Arnold SusohNokEjo pong oké doh tuh. Susoh gapo nyo?

.

The Malays will do just fine . . . once we rid ourselves of the opiate of false security offered by a band of rogues at great socio-economic cost amid an induced sense of perpetual vulnerability to looming threats of imagined pendatang bogeymen lurking in every nook and cranny of the land.

We must realise the ludicrousness of the threat of impending doom of the Orang Melayu on our own Tanah Tumpah Darah IF the current gang of pillaging pirates were to lose power. We must be emancipated from this culture of irrational fear, of crippling institutional dependency, of inability to take charge and be responsible for our own welfare, our own destiny.

Wahai Orang Melayu, UMNO sudah tiada. Perjuangan parti itu sudah terpésong . . . dari membéla Agama, Bangsa dan Tanah Air kepada membéla gerombolan penyangak dan penyamun. Tingkatkan lah dayasaing dan jatidiri. Tingkatkan usaha. Bekerja lebih keras. Kita bangsa yang ada maruah, ada pegangan, ada identiti, ada sejarah.

Takkan Melayu Hilang Di . . . . start dengan Malaysia dulu. Lepas tu baru . . . Dunia.

TAMAT

pix-for-najib-minta-maaf

Anda juga pasti ingin membaca:

1) SRC Tidak Ada Maklumat Isu RM42juta – Kenyataan Najib Yang Langsung Tidak Masuk Akal!

2) Najib Razak is the best example of what a big mistake is all about

3) UMNO dan DAP

4) Kata perbilangan ‘mati ayam mati tungau’

5) Penjara 81 juta hari jika mencuri RM2.6 billion

6) Najib berselindung disebalik telunjuk

7) Call to action

8) Ringgit rally seen reversing as 1MDB comes back to haunt Najib

8 thoughts on “Kejatuhan Najib Razak dan keburukan sifat Parti Najib

  1. Najib ni muka tembok kulit tebal satu sen pun tak guna!!!
    Dulu sebelum GST kalau makan kat restoran, kena bayar 15% je cukai (sales tax 5% + service charge 10%). Sekarang ni kena bayar 16% (10% service charge + 6% GST!)

    Apa punya baghal mat maslan dgn najib ni dulu kata harga service dan barang akan lagi murah sebab GST???

    Bodoh ke apa? kaki penipu

    Like

  2. This guy is too much already. He has to resign and whatever crime he did, he must pay!!

    Keep on defending himself that the economy is good. Doesn’t he realise that he is just continuing whatever good economy policy of his predecessors? And whatever bad things that is happening now is because of his bad leadership?

    Like

  3. Usha Tun M dikatakan songsang , bagimana pula perjuangan UMNO yang kini songsang dari perjuanga sebenar . UMNO tidak pernah mengalami keadaan rendah moralnya sebaginni rupa yang pasti akan menjurus kapada kehanchuranya demi mempertahankan pemimpin .

    Tun M tidak akan bertindak demekian ,kalau keadaan tidak begitu kritikal demi menyalamatkan UMNO .
    Seharusnya kita tidak hanya mempertikai kewajaran tindakan beliau ,tetapi harus melihat kenapa beliau perlu bertindakan begitu . Langkah yang diambil olih Tun M sepatutnya diambil olih ahli UMNO sendiri ,untuk mempebetulkan halatuju parti .

    Like

  4. “Mat Jenin was a hardworking young man who earned a living as a coconut picker. Everyday, he climbed the coconut trees, chose the matured coconuts and dropped them to the ground. The plantation owner would pay him for his work with money or coconuts.

    But Mat Jenin was also a big dreamer. He would be up on a coconut tree, dreaming about selling his coconuts and saving the money. He also dreamed about marrying a beautiful lady. In his thinking, if he had enough money he would buy a few acres of estate, and make it rich. Eventually, Mat Jenin did actually work harder; he climbed more trees, picked more coconuts and saved more money.

    His sweat and toil finally paid off. Now he owned some coconut estates and he could hire somebody else to do the coconut-picking. Every morning, he would walk around his estate, feeling grateful and appreciating the fortune of his hard labour. One day, when he was in the middle of his estate, he climbed up a coconut tree. Upon looking up into the sky he started day dreaming and lifted up his arms towards the sky. So he lost hold of the coconut trunk, lost his balance and fell down to the ground. And that’s how Mat Jenin died.”

    A tragic folk tale. Mat Jenin died while enjoying the fruits of his own labour and chasing after honest dreams. Lesson enough for aspiring aristocrats.

    Like

  5. History has shown us that in UMNO once a leader is tainted with a scandal though the UMNO members don’t seem bother about it but the PUBLIC will reject them. A good example is Shahrizat NFC, she may have won the WANITA Umno top post but the public rejected her over a young inexperience Nurul Izzah during the last general election.

    Our Ah Jib Gor will have the same fate come the next GE,while the UMNO bootlickers will comfort him about his popularity BUT the public HAS made up their mind now that he has to go!!!! Any political party that is SMART and include in their manifesto to bring Ah Jib Gor and his beloved wife to JUSTICE will definately be popular with the public!!!!

    Like

  6. Published on Aug 23, 2015

    Orang Melayu akan bangsat jika UMNO hilang kuasa, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Presiden UMNO itu berkata oleh yang demikian, anggota UMNO wajib mempertahankan parti yang menerajui kepimpinan negara itu.

    Najib berkata demikian ketika berucap pada majlis perasmian berkelompok persidangan perwakilan UMNO Bahagian Padang Besar, Kangar dan Arau di Dewan Wawasan 2020.

    Ia ke?

    Like

    • re, angota UMNO “wajib” mempertahan parti yang meneraju kepimpinan.

      Angota UMNO tidak seharusnya mempertahankan pimpinan yang merosakan patri seperti yang belaku sekarang .

      Mungkin ramai dah tesilap dengar kot ,atau sekarang Najib berkata UMNO wajib mempertahankan pimpinan walaupon parti tergadai.

      Tak taulah mana yang betul !.

      Like

  7. Pingback: Kejatuhan Najib Razak dan keburukan sifat Parti Najib | ajai62

Astound us with your intelligence!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s