Entertainment / Racism / Socio-economy

Namewee – Salah Asuhan

Amat menyakitkan hati apabila seseorang yang diangkat dan dibelai oleh kerajaan untuk menjadi terkenal dan mendapat perhatian khalayak umum telah melakukan satu perbuatan yang amat tidak manis.

Ini menampilkan satu akhlak buruk yang secara langsungnya amat tidak wajar diketengahkan kepada pandangan umum apatah lagi tuan punya diri sekarang merupakan seorang karyawan dan pengarah filem.

Namewee atau nama betulnya Wee Meng Chee berasa marah apabila Utusan Malaysia menyiarkan satu rencana yang mengkritik beliau. Rencana tersebut boleh dibaca di bawah:

Bukan Nasi Lemak 2.0, soalnya Namewee…

Oleh Fauziah Arof

MELIHAT reaksi orang ramai mengenai filem sulung arahan Namewee, Nasi Lemak 2.0 yang dikatakan mereka sebagai sebuah filem ‘komedi sosial’ yang baik lagi menghiburkan, ia tidak sedikit pun menarik minat saya untuk menonton filem tersebut.

Jika diberi tiket percuma pun, saya tidak mahu menonton filem ini, walaupun dibarisi oleh nama-nama selebriti handal yang saya kagumi seperti Afdlin Shauki, Datuk David Arumugam dan Adibah Noor, apatah lagi melanggannya di Astro First apabila filem itu habis ditayangkan kelak.

Sebabnya, bukan kerana filem Nasi Lemak 2.0. Tetapi kerana si pengarah dan penulis skripnya yang banyak mengguris hati rakyat Malaysia sebelum ini.

Tentu kita belum dapat melupakan lagi, pemuda yang berasal dari Johor ini pernah dengan lagu Negarakuku, memperlekeh negara dan menghina wanita Islam bertudung dan azan subuh.

Selepas itu, dia atau nama sebenarnya Wee Meng Chee buat hal lagi dengan menghina TNB dan dalam lagu bertajuk Kawanku menghina Melayu dengan lirik ‘Melayu Balik Hutan Jadi Sakai’.

Dan ada lagi, dia membuat satu lagi klip video yang menghina Guru Besar dan Kementerian Pelajaran dengan perkataan-perkataan lucah.

Sekarang, Namewee melalui Nasi Lemak 2.0 pula menyifatkan, filem lakonannya itu adalah aspirasi 1Malaysia, yang melambangkan penyatuan dan perpaduan kaum di negara ini.

Alahai, dia pula bercakap pasal 1Malaysia. Adakah anak muda ini sedar, bukankah perpaduan di negara ini dipupuk dengan cara kita menghormati setiap kaum yang ada. Bukan dengan menghina dan memperlekehkan sesuatu kaum dan negaranya seperti yang disiarkan di YouTube.

Namun ‘perjalanan seni’ anak muda ini boleh disifatkan luar biasa, kerana setelah apa yang dilakukannya, peliknya dia masih diberi peluang berjumpa seorang menteri, dan tiada tindakan yang diambil terhadapnya.

Dan dia yang banyak ‘diberi muka’ ini juga dengan yakinnya mahu berjumpa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pula untuk menyokongnya berkarya atas nama 1Malaysia.

Siapa dia Namewee ini, apa keistimewaan dan kekebalannya? Jawapannya, lelaki ini telah menyakiti hati ramai orang terutamanya orang Melayu dan umat Islam di negara ini.

Seperti yang ditegaskan, saya tiada masalah dengan filem Nasi Lemak 2.0. Saya menyokong filem tempatan dan tidak kisah mengeluarkan wang menonton filem Melayu di pawagam.

Apabila memperkatakan tentang filem berunsurkan 1Malaysia, bukan filem Nasi Lemak 2.0 sahaja mempunyai aspirasi ini. Saya juga telah menonton filem Estet di pawagam.

Estet arahan Mamat Khalid ini menggabungkan kehidupan semua kaum di negara ini yang saling hormat-menghormati dan membantu antara satu sama lain dalam sebuah kampung.

Dan saudara Mamat kita ini, tidak heboh pun dengan mengangkat filem tersebut sebagai filem 1Malaysia!

Penulis di atas mempunyai sebab yang munasabah untuk mengkritik Namewee. Umum mengetahui bahawa Namewee telah melakukan kesalahan sewaktu mempersendakan lagu Negaraku dahulu.

Namewee bagaimanapun telah sedar akan kesalahan beliau dan meminta maaf secara terbuka.

Atas dasar keterbukaan, dan ‘freedom of speech’, sememangnya tiada apa yang salah di dalam penulisan di atas. Penulis tersebut tidak mengkritik filem Nasi Lemak 2.0 langsung. Hanya Namewee yang dikritik. Tiada bahasa kasar digunakan.

Namewee, sebagai balasan, telah menghambur kata-kata lucah di dalam video terbaru beliau:

Di dalam video 4 minit 21 saat tersebut, Namewee seolah-olah merasakan diri beliau tidak boleh dikritik sama sekali.

Bahkan beliau secara melulu memaki hamun rencana tersebut dengan menggunakan alasan alasan yang tidak munasabah. Lebih memalukan, penggunaan Bahasa Malaysia beliau amatlah menyedihkan.

Apa guna melolong menyatakan diri anak Malaysia jika Bahasa Malaysia pun masih pelat dan tidak betul penggunaan perkataan, nahu dan tatacaranya.

Beliau mengatakan bahawa beliau tidak membuat sebarang kesalahan dahulu sepertimana yang disebut di dalam rencana di atas. Ini terbukti pelik kerana rakyat Malaysia mengetahui bahawa Namewee telah meminta maaf secara terbuka akibat keterlanjuran beliau.

Apa guna minta maaf jika tidak bersalah? Amat tidak munasabah apabila Namewee sekarang berkata beliau tidak bersalah.

Namewee juga menyebut sesuatu yang kurang cerdik iaitu di dalam kegelojohan beliau mengutuk Utusan Malaysia, beliau menggunakan nama Nazri Aziz sebagai pelindung beliau.

Pandai pula menggunakan nama menteri Umno untuk mempertahankan diri. Beliau menyebut bahawa Nazri Aziz telah mengatakan bahawa bahawa beliau tidak bersalah dan tidak ada kes.

Inilah dia produk yang telah dicipta oleh Nazri Aziz. Apa faedah yang Nazri Aziz dan rakyat Malaysia dapat daripada Namewee?

Kata-kata lucah?

Apabila sudah menjadi terkenal, Namewee perlu belajar menerima kritikan dengan hati yang terbuka dan tidak melenting secara membabi-buta. Jika hendak menjawab kritikan perlulah berhemah. Amat malang jika kritikan dibalas dengan kata kata lucah dan kata kata yang tidak menggambarkan pendidikan yang sempurna.

Bayangkan jika artis-artis dan para pengarah lain melakukan reaksi yang sama terhadap kritikan yang mereka terima? Semestinya kementerian Rais Yatim akan mengharamkan mereka memasuki RTM/TV3 dan lain lain.

Tetapi tidak pula Namewee. Dengan bantuan Nazri Aziz dan Rais Yatim, Namewee akan berkembang masyhur dengan perangai beliau seperti ini. Adakah ini konsep 1Malaysia yang diterima pakai oleh Nazri, Namewee dan Rais?

Kata kata nista dan lucah?

Amin..

————–

Bacaan tambahan di sini.

73 thoughts on “Namewee – Salah Asuhan

    • Kadangkala saya merasakan seperti negara ini sudah tunggang langgang. Nampak tujuan pihak berkenaan nak menang PRU13, tapi caranya sudah simpang siur.

      Mana boleh budak yang dari dulu nampak sebagai kurang ajar telah sejak mulanya dibiarkan dengan tingkah lakunya. Kemudian dipupuk dek Nazri pulak, selepas itu dek Rais Yatim. Tidak ada so’al pendiriannya terhadap NegaraKu itu menjelek rasa dan pemikiran setiap rakyat yang ta’at setia kapada dan sayangkan negara. Maka, selepas dipupuk dek Kerajaan, dia besar kepala dan naik kepala kita.

      Tidak boleh dibenarkan berterusan. Mesti dikritik, dituding dan di balon sehabis habisan.

      Mereka yang bertanggong jawab kononnya mahu membuatnya contoh bahawa Kerajaan BN luas fikiran, liberal dsbnya. Mahu menarik hati dan undi muda mudi. Terutamanya kaum Cina. Semalam Najib berkata diPerhimpunan Agong MCA bahawa MCA adalah penentu kemenangan BN, seolah olah kaum Cina mesti disembah dsbnya. Tak cukup dengan membiarkan MCA mahukan sasaran ekuiti Melayu dihapuskan, sekolah Cina dipupuk, penghapusan 30% saham Bumi disyarikat syarikat berkenaan dan lain lain lagi, maka budak Namewee dijunjung, dilambung ke langit, ditadah dengan kain sutera.

      Berpada padalah wahai Najib dan Menteri Menterinya yang mengekor, meniru, membesar besarkan tindakannya untuk kaum manoriti yang sudah kaya raya dan asyik meminta lebih, lebih dan lebih tidak berhenti henti. Sudah banyak kali pepatah Melayu ini dikeluarkan: Jangan yang dikejar tidak dapat, yang dikendong keciciran. Teruk padahnya jika begitu.

      Like

      • Dalam pada marah kapada Najib dan Menteri Menterinya yang mebiarkan malah menggalakkan tingkah laku budak Namewee ini, saya khuatir apa akan jadi kapada bangsa Melayu jika Najib ditendang diPRU13 seperti Tun Dol diPRU12.

        Ramai yang sudah menyatakan disana sini kemarahan mereka kapada Najib sebab melampau sangat melayan kaum Cina kerana pelahapkan undi mereka. Ramai juga yang mengatakan tidak mahu undi Najib diPRU13. Jika tidak mahu undi Najib sendiri sahaja, itu boleh bagi mereka yang berdaftar mengundi diPekan,Pahang. Jika Najib kalah diPekan, UMNO/ BN tidak semestinya kalah diseluruh negara. Jika tidak mahu undi Najib dan parti yang dipimpinnya, mungin padah UMNO dan BN.

        Jika jatuh UMNO dan BN saya fikir akan jahanam kepentingan bangsa Melayu. Sudah nyata DAP anti-Melayu dan anti-Islam. Anwar dan PKR sudah nyata tidak peduli apa asalkan dapatkan kuasa, sanggup ketepikan Ketuanan Melayu, cakap pasal ketuanan rakyat konon. PAS sanggup leburkan konsep Negara Islam dan tunduk melutut kapada DAP dengan harapan dapat kongsi kuasa. Saya langsung tidak boleh harapkan nasib dan kepentingan Melayu akan terjamin dibawah Pakatan Rakyat.

        Saya masih tidak faham mengapa MKT UMNO, orang orang kuat Bahagain dan Cawangan nampaknya diam sahaja dengan pendirian dan kelakuan Najib yang menyebabkan orang orang Cina mendesak berbagai dan bertalu talu dan Namewee ini pun ambil kesempatan. Saya tidak tahu apa taklimat tertutup yang diberi Najib kapada perwakilan sebelom Perhimpunan Agung UMNO yang lalu sehingga tidak dibisingkan sangat MCA mahukan sasaran ekuiti Bumiputera dihapuskan. Jika ada sesiapa yang tahu, silalah beri sedikit bayangan disini. Jika tidak, mungkin lebih ramai yang fedap dengan Najib dan prospek BN menang diPRU13 jadi genting.

        Sementara waktu, saya juga syorkan kita keji, kutuk dan ketok kepala budak Namewee ini secara lisan.Dan mereka yang memberi naungan atau galakan kapadanya.

        Like

        • Cuma pastikan Najib tidak diundi di Pekan atau dimana sahaja. Kita tidak mahu Bodowi II didalam sejarah modern Malaysia.

          Kepada pengundi atas pakgar… jangan marahkan nyamuk, kelambu dibakar… habih rumah kita nanti. Ni kita bunuh nyamuk yang perasan di gajah besar dan pandai ni!!

          Untuk pengetahuan Najib, Melayu group paria dan pertangahan pun ada KPI sendiri.!! Kalau dia tak tahu atau tak nak ambil tahu…. Nasib lah.

          Like

  1. Hah. A-holes are always gonna be a-holes. Judging a reporting by her writing but forgets to judge himself. A Malaysian who does not speak Bahasa Malaysia.

    Like

  2. Namewee adalah contoh buruk untuk dijadikan teladan oleh anak muda Malaysia. Apakah kita mahu generasi muda kita berbahasa seperti beliau yang sering mencarut? Ditambah pula dengan pakaian ala hippy, gaya selekeh dan bersikap panas baran dengan kehidupan berkisar kepada menyanyi, berhibur?

    Apakah tiada lagi role model untuk anak muda kita mahupun untuk konsep 1 Malaysia?

    Like

  3. Dear JMD,

    Nazri is a prime example of the wrong leader to be showcased by BN. The fact that he even support this fella goes to show how his mind works. Prime candidate to be dropped. It is high time BN & UMNO gets rid of him.

    Like

    • Crizzo, you can say what you like about Nazri but you have to take your hat of to him, Prime Ministers come and go but he is still there eh mmmm…not that I like him, just a thought.

      Like

  4. Alahai, kenapa ler di sebut mamat ni org Johor?? buat malu jer… 😉
    Btw, apa yg Fauziah tulis betul.. buka sbb Nasi Lemak 2.0 org tak pi panggung wayang. Terima lah hakikat….

    Like

  5. Itu lah kelebihan di lahirkan Cina di 1Malaysia. Kalau orang melayu, memaki hamun sesama Melayu pun, sudah tentu di kutuk habis oleh MSM. Inikan pulak kalau Melayu maki hamun bangsa lain. Anak Melayu di tembak mati Polis pun tak kecoh sangat macam TBH bunuh diri, terjun bangunan. Seba salah jadi Melayu. Patutla tergadai tanah macam Singapura & Batu Putih. Mungkin kita terlalu sabar & mudah mengalah. Atau, ahli politik yang kita pilih ini, terlalu terdesak dan menagih undi dari bangsa yang yang kebanyakannya tidak mengenang budi ini.

    Like

  6. Namewee salah seorang lagi pemuda Cina yg akan terus biadap apb dia menjadi salah seorang yg masih tidak peduli akan sensitiviti orang lain.Saya pernah memberi komen di JMD,tentang seorang cina dlm umur 40 tahun mengeluarkan kahak di sinki di kedai makan yg rata rata terdiri dari orang Melayu serta insiden yang serupa.

    Begitu juga yg terbaru di sebuah klinik kerajaan, seorang cina , saya ulang lagi bangsa cina berumur juga dalam 40 tahun dengan seluar pendek menunggu untuk dipanggil giliran masuk berjumpa doktor. Beliau dengan biadap nya mengangkat kaki ( dia berselipar saje ) dan meletakan ke tiang dan bersandar dengan selamba di kerusi sedangkan di sebelahnya seorang wanita Melayu bertudung .Saya dah MELUAT dengan PERANGAI SEGELINTIR MASYARAKAT CINA yg masih kurang ajar dan berlagak sombong sambil berselindung atas nama rakyat Malaysia.

    Datuk Musa Hitam pernah berkata Melayu juga perlu kurang ajar dan saya amat sokong untuk bersifat kurang ajar dengan jenis cina yang seumpama ini dan sememangnya saya amalkannya jika bersua dengan cina jenis biadap ini.

    Namewee ! anda belum bertemu lagi dengan Melayu yang Kurang ajar.Amalkan sifat anda itu sehingga anda bertemu buku dengan ruas

    Like

    • Kita tak perlu kurang ajar bila bangsa lain kurang ajar. Kita perlu usaha dapatkan pemimpin yang tegas dan berani menukarkan keadaan. Mengajar mereka supaya jangan kurang ajar. Menghormati dan mematuhi kapada Perlembagaan negara sepenuhnya. Termasuk peruntukan peruntukan sensitif yang dilindungi Akta Hasutan seperti Kedudukan Istimewa Melayu diPerkara 153.

      Keadaan sehingga budak namewee yang sudah lama nampak kurang ajar ini dibenarkan, malahan digalakkan tingkah lakunya, mesti ditukar. Nazri Aziz yang pernah dikatakan ada “his foot in his mouth” telah disimpan dek Najib dalam Kabinetnya. Najib sendiri telah melakukan berbagai yang nampaknya tidak memuaskan kaum Melayu. Isu Bahasa Kebangsaan, sekolah Cina, biasiswa kapada kaum Cina yang kaya raya, isu DEB dalam MBE, sekarang nak hentikan 30% saham Bumiputera, dsbnya. Saya fikir Najib perlu ditukar. Tidak UMNO, tidak BN.

      Kita tidak boleh marahkan UMNO kerana dasar Najib, tidak boleh undi Pembangkang kerananya, sebab jika PR Anwar dan Lim Kit Siang menang, jahanam negara. Mereka yang telah meneybabkan keadaan begini bila Tun Dol “flip flop, auto piloting and sleeping on the job” dimasa lalu. Kita perlu cari pemimpin yang tegas. Sudah banyak Melayu yang kecewa dengan Najib sekarang. Malangnya Majlis Tertinggi UMNO masih mendiam diri, mengikut saja apa yang dilakukan Najib.

      Masanya sudah tiba bagi penggiat penggiat UMNO diperingkat Bahagian dan Cawangan mengambil tindakan yang sesuai. Saya sangat mengharapkannya. Tidak mahukan Melayu yang kecewa mengundi Pembangkang, merosakkan undi atau tidak mengundi kerana putus asa dengan UMNO, termasuk mereka yang sudah sedar dan mengaku silap tidak mengundi BN di2008 dan mahu mengundi BN diPRU13.

      Like

      • memang terasa macam nak pangkah DAP je kalau najib terus begini. Apa bezanya DAP dgn UMNO. Dua kali lima je. Yg jadi mangsa tetap Melayu.

        Sedih dan sakit hati……

        Like

        • Kita kena fikir habis habis jika meradang dan terlintas difikiran nak pangakah DAP. UMNO sudah membawa berbagai faedah kapada Melayu sejak belom Merdeka dan selama 54 tahun selepas Merdeka. Memang ada kelemahan disana sini, tapi parti politik mana yang tak ada kelemahan. PR memerintah 3 tahun saja pun segala kelemahan yang mereka tuduh UMNO buat dia orang ada buat.

          DAP nyata cauvinis, rasis dan subversif. Anti-Melayu dan anti-Islam. Sudah lebih 40 tahun begitu, sejak mula ditubuhkan. Memikul sepanduk Malaysian Malaysia kononnya, mahukan sama rata dengan tidak memperakui Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Dengan yang demkian, subversif kapada Kedudukan Istimewa itu. Cuba mencebis hak dan kepentingan Melayu dan Bumiputera.

          Kasar pulak cakapnya. Lihat saja Lim Kit Siang menengking “Never” dan Karpal Singh berteriak “Over my dead body” kapada Hukum Hudud. Langsung tidak menghormati PAS, walau pun PAS sudah tunduk, melutut kapada DAP dengan membuang konsep Negara Islam diMuktamarnya yang lalu. Karpal ugut nak saman Kerajaan PAS Kedah sebab haramkan pusat hiburan dibulan puasa lalu. Pada hal mereka “rakan seperjuangan” – langsung tak mahu ajak beruding dengan baik, macam jeritan “Never” dan “Over my dead body” itu dulu. Rabu lalu setuju PAS boleh kemukakan Hukum Hudud tapi DAP masih cakap PAS “futile effort” lagi selepas itu.

          Jadi, hati hatilah dengan DAP. Kita boleh meradang dengan Najib tapi harap janganlah marah UMNO begitu sekali.

          Like

      • Saya sokong…najib perlu ditukar…sy pengundi tegar umno pn boleh rasa goyah dgn najib…mungkin sy xmengundi kali ni…tgk paper hr ni…akta buang negeri dimansuhkan…lg naik lemak la lepas ni…

        Like

  7. Namawee is your typical low-class AhBeng so I was not surprised when his latest video came out. Boycott sajalah Nasi Lemak 2.0 and let him scream in his corner all on his own.
    What is puzzling is why Nazri bothered with him. Takde kerja ke or nak tunjuk liberal or nak minta undi kaum Cina. Undi kaum Cina is far fetched lah sebab the typical Chinese (assuming my Chinese friends represent a typical Malaysian Chinese) pun tak setuju dengan perangai AhBeng ni.
    So, takde kerja ke nak tunjuk liberal? Go figure!

    Like

    • Sharifah, this AhBeng may be low class But he is still a class above some of those UMNOputras that resort to thrumping up Sex and Sodomy episodes…..no?? Both are low Class anyway.

      Like

    • Jgn terlalu mudah percaya dengan kawan china anda, kebanyakan golongan ini talam 2 muka ; sebaik baik kawan china anda pun , mereka tidak akan berurusan beli dgn anda, anda je yg nak ambik hati berurusan beli dengan mereka ; mereka kutuk Orang Melayu , jual produk kpd Org Melayu namun produk keluaran Melayu pantang mereka beli

      Like

  8. orang politik melayu umnoporno lagi teruk.pencacai.porno.rasuah.fitnah sanggup melucah sebangsa atas perbezaan fahaman politik je.itukah perjuanganya.berlandas al guran dan sunnah?utuseks dengan berita sebahagian kongkangnya bagaimana pula..

    Like

    • francis… yg selalu panggil Umnoporno atau yang seangkatan perkataan dengan nya ialah orang/penyokong PAS pis pus…. Ok.? Setuju? Saya ada soalan untuk anda.. SIapa penulis/pengarang buku bertajuk “SHIT”? Siapa yg sebenarnya melucah? Aduhaiii yai yai yaiiiii

      Like

  9. aku teringat.suatu ketika dulu.yang sekarang jadi km kat pulau pinang.pernah membela nasib seorang gadis melayu bawah umur.diperkosa bekas km melaka.dari sesama bangsa seagamanya.last minit km karang ni.kena masuk jel pula.tepi tuhan maha pengasih dan mengetahui.balasanya.km ni karang.mentakbir negerinya dengan amanah.cekap dan cat.cuma yang tak mengakui ialah mereka yang terbiasa kroni kroni.tercekik cekik karang ni.jangan memperkosa bangsa negara dan agama.setiap perbuatan dahulukan dia penciptamu..

    Like

    • wakakakak..lawak la lu francis..membela nasib atas kepentingan politik..bkn gadis tu dh tampil ke dpn ke deny sume..neway, byk komrad2 CM import nie yg perangai same mcm die..Teresa Kok – kes tahanan perempuan yg disangka warganegara CHINA, mula berkokok pasal human rights la ape la..skali bile confirm org MALAYSIA, berbangsa MELAYU plak tu, trus diam cam org bisu..poodah..membela nasib org cina je ke kerja DAP ni? Karpal Singh (datuk angkat CM pujaan lu francis) – mula2 menuduh Anwar Ibrahim dalam parlimen tentang salah laku seks mantan TPM tu..skali skang bleh jd besfren plak..siap jd peguam bela..lu x yah citer pasal telus sume tu la francis..sume org tau CAT ke SELCAT tu sume wayang PR je..setakat citer konsep, pelaksanaan x de..blah la..

      Like

    • aahhhh…Francis, tertinggal bas?
      For your kind info..THAT KM already buat open apology menfitnah that that Bekas KM Melaka utk kes tersebut.

      Like

  10. Tidak ada salahnya tulisan wartawan utusan tu…bertuah jugak namawee dengan bila mudahnya dimaafkan selepas mempersendakan lagu Negaraku, maki hamun TNB dan carut mencarut atas alasan “berkarya”…dia adalah satu contoh orang Cina yang tak sedar diuntung…tapi cuba kalau melayu yang buat perangai macam dia…mau “gegar” sampai nak runtuh langit…! Nazri Aziz tu pun bukan boleh pakai sangat…dan si namawee ni pun jadik ler macam kaduk naik junjung…pelik tak bila orang yang pernah kutuk2 negara, sistem dan masyarakat malaysia..juga dok pelat berbahasa Melayi tapi dengan bangganya mencanangkan filem dia yang bercirikan 1Malaysia? apa yang dia faham dengan 1malaysia? Dia ni adalah salah satu contoh dan sebab supaya kat malaysia ni cuma perlu ada SATU jer aliran sekolah..hapuskan aje sekolah cina dan tamil supaya mudah diwujudkan integrasi nasional…sekolah pelbagai aliran cuma menambahkan jurang perbezaan antara kaum ajer.. Jadi sebaiknya kita boikot jer filem Nasi Lemak 2.0…dan saya pun tak teringin nak tengok filem ni…..

    Like

  11. If this pathetic species is 1Malaysia’s icon, it will be the downfall of Najib’s era. Any budding director MUST first learn to accept criticism from any quarters. So many people are bending backwards to accomodate his idiosyncacies and yet he took it as his rightful privilege.

    If he had apologised earlier, it was not heartfelt and it was just a motion he needed to “clear” his name. His protectors and mentors must have brainwashed his detractors to see his outpourings as “creative juices”. My what a waste of precious efforts.

    I admit I have not seen Nasi Lemak 2 but this latest video’s angry outburst tells me one thing – he will never be a great director. His emotional expressions are just rantings of a very frustrated and spoilt young man – definitely not borne of intelligence and creativity.

    And I am not apologising for my views.

    Like

    • Yes he is crude and vulgar But what drove him to that state ? He is just vending his frustrations for the response he was accorded by the various Govt Depts. I guess you would not understand he actions, not until you yourself faces the same frustrations and who are you to judge him anyway?

      Like

      • Yeah yeah

        Going by your very principle of argument, what drove the leaders of Tanah Melayu to draft into the constitution, the special status for the bumiputeras? And by the same principle, what drove you and your ancestors out of China to make your home in Tanah Melayu?

        Like

  12. What a spoilt brat!! Similar to Fauziah, I don’t want to watch Nasi Lemak 2.0 becoz of Namewee. Dia ingat dia ni another “Anugerah Tuhan” to Malaysia ke? Mulut celupar.. nampak sangat hati busuk. Nak jadi celebrity and yet cannot accept that people may just hate you!

    Even Siti Nurhaliza pun ramai orang yg tak suka.. and say very hurtful stuff to her… BUT did you ever heard her say in public bad words about the people who condemn or hate her? NEVER. Did you ever heard her speak using foul language? NEVER. She is the true STAR.

    Ini tak .. baru Utusan reporter condemn sikit.. dah melatah. Guna perkataan mencarut lagi dalam YouTube for the whole world to see and judge you (badly!).

    To Namewee: Life as celebrity is not always bed of roses. Ask your seniors. A lot of people may love you.. but there are equally (or more) people who simply hate you (and you provide them with plenty of reasons!). If you can’t stand the heat, GET OUT!

    Frankly, it is no great loss to Malaysians with your demise in the entertainment world. Jangan syok sendiri & perasan bagus. There are many more HUMBLE Malaysians yg more talented than you!

    Like

  13. I my opinion, our media focus too much on negative news so much so idiots like Namewee becomes famous. Why do Utusan even bother to make comments about the Namewee? What is the purpose, the value, benefits? The only reason why Utusan published the report was to make money, because negative news sells….that’s about it.
    Boycott nasi lemak 2.0 because the producer/director is of questionable character? What about those movies produced by westerners? There are many movies released in Malaysia produced by people who openly support zionist organizations, openly ridiculed islam…….. If we start boycotting these movies, there will no movies left to watch.
    Namewee has no right to promote 1Malaysia because he cannot speak proper Malay? What do you want the guy to do now…..create a video that kill 1Malaysia?
    Leave the guy alone. Prosecute him if he violates the law. The more we talk about the idiot the more famous he becomes. That’s what he wants.

    Like

      • Jelas, ada sebahagian bangsa China yang menjadi rakyat Malaysia suka memperlekehkan Orang Melayu.tetapi RAMAI Orang Melayu dah meluat sangat dengan sikap mereka ini…

        Like

    • You prefer that namewee is left alone to rubbish everything that is Malay and Malaysian. He produced videos that condemn and degrade his birth country, and Malaysians are supposed to IGNORE him?

      He should be reprimanded and judiciously penalised, NOT supported to further condemn the very people that gave his ancestors a place to call home.

      Like

    • refreshing opinion print more positive stuffs. they are plenty.
      analyze why circulation declines and continue to decline.
      Utusan MELAYU made good read then. Now one could hardly find them and there is nothing to read in it.

      namewee.. he idiot. one just cannot educate idiot like this and no amount of education will
      but if he is becoming dangerous, he must be silent
      how.. rais yatim belum ada bunyi pun………..! how come ?

      Like

  14. JMD dan Pembahas Semua,

    Berita TV jam 8:00mlm tadi (30Sep) mengalahkan segala hujah-hujah anda sekelian. Menurut “Bos 1Malaysia”, walau apa pun, niat Namewee adalah untuk menyokong dasar kerajaan mengenai gagasan 1Malaysia.

    Maka dengan ini Namewee digalakkan supaya terus menulis dalam blog atau mengarah filem untuk mengesahkan konsep gagasan 1Malaysia.

    JMD, pembahas-pembahas dan termasuk diri saya, bolehlah menonton wayang Namewee dan lagi dan lagi untuk memahami apakah dasar kerajaan itu.

    Dengan demikian saya rasa tidak sabar menunggu keputusan PRU13.
    Sudah pasti tiada sebarang masalah untuk BN menang besar.

    Waullah hu’alam.

    Like

  15. Only Rais & Nazri support him? WRONG. Below Najib’s comments on him:

    …….Mengenai Pengarah filem Wee Meng Chee atau dikenali sebagai Namewee, beliau berkata Namewee dan beberapa pihak tertentu yang dikatakan menyokong Gagasan 1Malaysia perlu terus menyokongnya melalui kreativiti mereka tersendiri.

    “Bagi Namewee dan pihak-pihak lain yang menyokong 1Malaysia, yang penting sekali baginya ialah menyokong apa yang sedang kita lakukan untuk negara ini, saya difahamkan beliau merupakan penyokong kuat kepada Gagasan 1Malaysia.

    “Saya menggalakkan beliau untuk terus memberi segala pandangan beliau melalui cara sebagai blogger atau mungkin cara-cara lain seperti penerbitan filem dan sebagainya yang mencerminkan sokongan kepada Gagasan 1Malaysia,” katanya.

    Mengulas beberapa video yang dihasilkan oleh Namewee yang dikatakan menimbulkan kontroversi, Najib berkata Namewee merupakan seorang individu yang ada kelainan tersendiri.

    “Saya tak nak beri komen, tapi sebab masing-masing ada kelainannya. Dia merupakan seorang yang ada kelainan dia, bukanlah merupakan seorang konvensional dari segi pendekatan pemikirannya,” kata Najib.

    Haneefa is right to say that the more we talk about this guy the more famous he becomes. But even Najib talks about him!

    Like

  16. Ada banyak comentar sesat off–topic dengan common theme BN bleeding the country dengan rasuah rasuah. Strategy ini banyak di jumpa di home page BN friendly.

    “” Ini adalah latest strategy untuk free ride. Dan convert fence sitter.”

    To answer you……every country is bound to have rasuah -syndrome its just the frequency and amount difference. Even your mother country, China has it. Look at US of A. Everybody knows who funds the politicians there. And would you think Penang and DAP is rasuah free? Recall some news saying otherwise. And say should they be in the driver seat and control of all the resources would you think the rasuah level will be unchanged? Let’s put it this way…….Its been 50+ years since independence. If indeed BN is raping the country resources, you or your parents would not be as rich as you are now. Yes worked hard lah and sweated a lot lah. Yes true. Other people and race also worked as hard (if not harder than you). Maybe you worked smarter, who knows.
    If indeed BN is raping the country resources, nothing would be left for everybody now. And you too. The first generation would have left the country fat leaving us with the leftover spoils. No Felda settlers would be as well to do as they are now. Uncles and aunties also will not be counting their savings money (with a satisfied smile) as frequently as they do now.

    Now your uncles here and there have been complaining about Bumi quota for everything. But have the Bumi quota reduced their chances and opportunities for say kindergarden/contracting licences; their kids’ education or chances to grab the economic pie? Have their overachiever children been denied entry to universities(some has even been awarded scholarships)

    True. Rasuah is bound to happen in every country and in every government (just like in every kampung there will be a thief and in every family there will be an underachiever child) and this rasuah will also occur if opposition were to take over Putrajaya. Now, despite your transparency gimmick call, does SABI gets elected?. Can the common member kick him out? Infra party election are heavily laced with scandals/wayang. Father and son syndromes((Nepotism) are abound. (If Najib were to appoint his son to say head Pemuda UMNO, you will be the first to jump)

    Conclusion: Despite the alleged occurrence of rasuah, it is naturally expected even in the event should opposition comes to power. But from the preliminary hints evidenced so far , your greed may be even worse off. The rakyat will suffer (premium for leasehold land extension has increased dramatically from only mere thousands during BN’s time). Many hints have been seen and they do not abode well.

    It is better to deal with the devil you know that deal with the one unknown which may be even worse off

    Now with regards to namewee, just leave him alone. He is just like a spoilt kid that is screaming for attention (kicking his legs and shouting for the toys he saw at the supermarket shelf to which his uncle who brought him there did not want to buy). In time he’ll fade to oblivion. Just don’t give him any airspace or attention.

    Like

  17. Sin Chiew Jit ph penuh dosa, dchina daily
    main dengak kuaci
    sin chiew lancau
    china daily kakangkang
    cina balek cina
    indai balek india
    malaysia jadi indah
    goh tong dah mampus
    cinh peng sikit lagi
    guan eng boleh kuaci cina
    kit siang memang buta

    sang to eminem l’iove the way you lie ‘hehehe..

    Like

  18. Hi JMD,
    Maybe Namewee should get some lessons from the 14yr old, Rebecca Black on how to handle bad publicity. Not that she became famous trying to undermine the well being of others, it was simply the public simply hated her voice and her songs, she even received death threats!

    I posted about this amazing viral star

    @ http://woman724.blogspot.com/2011/09/rebecca-black-viral-star-and-justin.html

    See the vast difference between this cute 14yr old home-schooled Rebecca Black and the quality of a 1Malaysia Taiwan Graduate Namewee (how old?)..

    Cheers

    Like

    • Dalam article Rebecca Black;
      ……….Tye Comer, editor of Billboard.com, said the teen’s first single, “Friday,” makes her “arguably the biggest pop culture sensation of the year”. The music video had over 3.1 million “dislikes” (87% of total ratings) from YouTube users causing Black to gain international attention as a “viral star,”. ….

      ……This kind of lightning publicity to make easy and fast money while its HOT is trending today, and there will be many waiting to take advantage of these sort of popularity figure for their personal agendas. (tumpang glamour to enrich themselves too)

      …..We witnessed the AF winner (cannot remember the program) Mawi, the sensational breaking up of his engagement with his “non-celebrity kampung fiancee”, later marrying a popular actress (cannot remember her name) and being sponsored (for publicity reasons) weddings (I had not watched the wedding or read anything more about this couple since). He later appeared in advertisements, entered into business ventures etc.. and live happily ever after..

      ….We also read about Sir Ahmed Salman Rushdie, can surf the wiki for what he did to the Muslim world, and his lifestyles, and Namewee kinda more like this man..

      I thought most Art lovers or public figures ought to use their unique talents and creativity to spread love and peace to the masses… I may be wrong here?

      Like

  19. Matsaleh expats I know commented on just how ridiculously UGLY this a-hole’s pidgin malay accent iis to anybody’s ears!!. Not something anybody shud be proud of mah!! U think its so funny kah??? Already is one ugly piface mofo, showing his true culture and breed!!! Sad that we are tainted by this kasar, rude cibai race!!

    Like

  20. this immature idiot is the product of the venacular school system in our country.

    1. horrible usage of BM (despite claiming been born here and all),
    2. a sense of ultra-kiasuism (i say ppl can you say me cannot) and
    3. a complete disregard for the sentiments and feelings of other races.

    sebab tu macam cacing kepanasan, the writer shot him at all 3 points where it hurts the most.

    it wont surprise me if more namewees start appearing in the future when you have a school system that encourages their students to only think things from the perspective of their own race without realizing that this is a multiracial country.

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    Like

  21. @francis itu bukan bela Melayu, cuma nak hentam politikus lawan. Kes ketuk ketampi bogel amacam? Cina dari China dibela, tapi bila tau Melayu terus senyap.

    Like

  22. Bayangkan kalau artis Melayu cakap macam Namewee?!!! Bayangkan apa akan berlaku?! Segala media TV3, melodi? Rais? etc, etc akan mengutuk, ingat lagi si Gambit yang memaki orang dalam facebook (beberapa perkataan saja), tapi dipulau orang Melayu, filem yang dilakonkannya pun tak laku. Tapi dengan si Cina ini?!! Ada orang Melayu yang sokong lagi, menteri lagi dan filemnya memungunt 4 juta, majoriti filem Melayu tak dapat jumlah itu.

    Hei… Melayu, berhentilah jadi tidak adil, artis Indon pakai seksi, artis orang putih bercium, artis Cina mencarut boleh pulak… artis Melayu pakai bikini dah gegar satu dunia, pakai tudung nampak tengkuk dah macam dosa besar, maki wartawan dah bising-bising; tapi artis Cina kutuk Melayu boleh sokong dan minta dimaafkan pula, artis indon pakai seksi, tak cakap apa.

    Like

  23. Salam Jebat,
    Seriously this ah beng is thinking that he is an up and coming artiste of the chinese version equivalent to our seniman P. Ramli. I am not surprise in a year or two some asshole malay the betraying kind, will it make easy for this ah beng to achieve his intended goals… screwing the malays with his works. PM Najib has already led the way….what do you do if you have such a brilliant thinking PM? ….political disaster for sure!

    Like

    • Both namewee and politikus are of the same breed.

      One hiding behind the masquerade of art to happily front-stab people(and earning plenty or money too)
      and
      the other using the ever innocent and ever ideal message of “cleaniness”, “justice” or “equality” to wool over the people eyes for their ulterior motive.

      Cheers
      🙂

      Like

  24. Tobiat mencarut kan bangsa lain kerana tak puas hati dgn pendapat sesorang dari bangsa lain dgn alasan 1 Malaysia di anggap IKON 1Malaysia.

    hmmmmm…. ianya membuka pintu kepada semua utk memaki bangsa lain atas SEMANGAT 1MALAYSIA….. way to go NAJIB……… haruuuuu!!!

    Like

  25. Pingback: What a Namewee week | MALAYSIAN INSIDER - MALAYSIAKINI

  26. Datuk Rais Yatim pernah bakar jambatan..tapi dah simbah balik dengan air.
    Tak heran le kalau namewee dah simbah petrol kat api , datuk masih sempat padam api tu..
    Yg pelik nya, ngape lAfdlin Shauki, dan Adibah Noor tak sensitif langsung.

    Like

  27. i remember “THE SEX PISTOL” and how Sid Vicious ridiculed the queen. bbc banned the song, but not independent radio stations. in the end, the poor lad died an early death due to drug overdose. but he created a musical style that is unique and became a legend in england. most superstars have ego problem. it is in their character. and that is why they become successful.

    namewee’s became famous with negara-kuku. it was unbelievably unique. who would have thought of such a rap. it catapulted him to super stardom. then it was potong. next, the tnb blackout incident. it showed namewee at his most arrogant, but also showed tnb personnel of their incompetency. they should have shown more professional then just sitting there doing nothing. they should answer to a customer, what had happened, and what they are doing to rectify and give an estimate time on when the power will be connected. not dunno, dunno, dunno.

    on the latest rap, namewee single handedly took on utusan and they were stunned. i salute namewee, the utusan basher. for too long now, utusan acted like a wild dog unleashed, creating an atmosphere of hate and fear. theresa kok became a victim of utusan false news and she was detained under ISA, while utusan walked away scot free, scheming another mischief.

    this namewee guy will make good, if not in this country, then in another. his talent invoked a vast opinion, just like sid vicious. HAIL TO THE NEW KING of entertainment.

    Like

    • Saw the movie last friday night. Full house. Had a good laugh and then life goes on. The problem is that we tend to become over sensitive and then want to impose on others. What I saw in the movie was issues that we see every day as ordinary rakyat.

      Like

    • That “most superstars have ego problem .. in their character … they become successful” by no means justifies the encouragement of such a “culture”. We have enough problems with the young picking up lopsided values from the Internet and satellite TV.

      No such thing as allowing the national anthem be made fun of, on whatever excuse. No such thing as it being “unique”. Kurang ajar is kurang ajar in any form, lyric or tempo. You just don’t ridicule or even make light of your country’s national anthem. No two-way about it.

      Regarding Utusan bashing, you need to admit that others have also “for too long now, .. acted like a wild dog unleashed, creating an atmosphere of hate and fear”. The very theresa kok herself was one. Accusing the authorities of forcing Mainland Chinese nationals to do the naked squat routine when in fact they were Malaysian women. And she didn’t even have the decency of owning up to her mistake and apologizing when the facts were uncovered. What “victim of false news” are you talking about? You also a loud mouthed, loose gun, shoot-from–the-hip type?

      I don’t mind at all “this namewee guy will make good ..in another (country).” And stay permanently there. You might also want to join him. We certainly can do better without those who try to make a mockery of the national song and don’t respect the Constitution. We love and are bloody loyal to this country. Those who are not are simply not welcome.

      Like

      • Additional points for the tempawan fellow to note:

        He himself said that even the BBC banned the song.

        That in a homogeneous society like Britain. No problem about unity, unlike in a multi-racial country like Malaysia.

        I hope the hobo sees that.

        Like

  28. It is a pity. With all the support and publicity given, he issued this very poorly made video. He should just apologise about the past, its okay to make mistake., AND move on positively in the future. Those foul words just leave a bad aftertaste for everyone, and certainly, does no good for his reputation. If he flies the flag of 1Malaysia, then he must accept criticism – good and bad, persevere and do better after this. I saw the video and felt sad that this guy represented the 1malaysia idealism. If one made a mistake in the past, one still have to take full responsibilities and move on. such a pity.

    Like

  29. Bagi saya apa salahnya dia buat filem. BIla dia dah berubah apa salahnya kita lupakan sahaja. Nabi pun tak ungkit orang kafir baling batu kat dia, malah pergi melawat lagi. Pendidikan adalah melalui akhlak yg baik bukan kita kutuk org yg hendak berubah. Ini pendapat saya sahaja.

    Like

    • Segelintir masyarakat China yg mempunyai pendidikan malah ada yang baik akhlaknya juga memperlekehkan Orang Melayu.Akhlak mereka yg “baik ” ini lah mengaburi sesetengah Orang Melayu.Namewee adalah salah seorang yang tidak mempunyai akhlak yang baik dan secara terang mengutuk Orang Melayu ; Berbuat baik berpada pada , buat jahat jangan sekali…

      Like

    • Hzkeys…….you are very wise.If there are mant more people like you, there will be many less people like Namewee who seem to have so much anger and frustration in them.

      Like

    • Hzkeys, maaf saya katakan saya bukan Nabi, Rasulullah telah di bedah dan di bersihkan sebersih bersih hatinya.
      Me..?? well..masih hitam dan tebal. I can forgive but never forget.
      Tapi kalau setiap kali tak puas hati, dia boleh keluarkan kata kata maki hamun.
      Then his apology hanya lah setakat lepas batuk di tangga…
      And, We might just as well scrap the 5th Rukun negara.

      Like

Astound us with your intelligence!