Judiciary / Pakatan Rakyat

Sensitiviti umat Islam dipijak-pijak

UPDATE 6 Januari 2010:

A revealing article by the owner of the blog Pure Shiite. As a Muslim, I am concerned. Must be read HERE. Thank you.

Original article:

I am a Muslim,

A Malay,

A Bumiputera.

In that order of precedent and priority.

If a gun is put to my temple and I am ordered to renounce my Bumiputera status, I will gladly oblige, as I prefer to have my brain in one place rather than for it to be splattered all over.

If afterwards, the command wants me to give up my Malayness, I will also oblige without complaint, being mindful of keeping my brain intact to live another day.

Giving up being a Malay or a Bumiputera is no big deal.

As a Bumiputera, I won’t belong any longer to that privilege class of Malaysian where quotas are reserved, land is preserved and housing allocations are observed.

As a Malay, I won’t be able to eat rice with sambal belacan (hot chili with prawn paste) using my hand, clad in a sarong (loose ankle-length cloth worn on the waist) while watching a Drama Minggu Ini (Malay feature film) on TV. I will certainly miss the joy of using Bahasa Melayu, that most exquisite of languages where the word with its shades and nuances can be used in multifarious modes depending on the context and objective of the speaker.

But if the holder of the gun persists and insists that I renounce my Muslimness, I will recite the Shahadah (solemn oath taken by Muslims attesting to Allah the Almighty, and Muhammad, peace be upon him,as prophet) and play quickly the history of my life from the recesses of memory in time before he pulls the trigger: for to renounce Islam I shall not, as it is my raison de etre, my reason for being, without which I am nothing.

– from The Millennium Malay by D. Ruse

Datuk Lau Bee Lan

Minggu lepas Hakim Lau Bee Lan menjatuhkan hukuman kepada umat Islam di negara ini. Hukuman di mana kalimah Allah Yang Maha Esa, boleh digunapakai oleh orang Kristian di Malaysia di dalam Kitab Injil mereka.

Konsep Allah di dalam agama Islam adalah berlainan sekali dengan agama Kristian. Akan tetapi, dengan mudah sahaja Hakim Lau Bee Lan melabelkan Tuhan bagi kedua dua agama adalah sama.

Ini sama sekali tidak betul dan saya percaya ramai juga di kalangan penganut agama Kristian juga tidak bersetuju dengan keputusan hakim berkenaan.

Ada yang berkata bahawa perkataan ‘Allah’ sudah diguna pakai oleh kaum Arab sebelum kedatangan Islam lagi oleh itu, perkataan Allah adalah sama maksudnya dengan ‘Tuhan’ di dalam bahasa Arab. Jadi, perkataan ‘Allah’ bolehlah di pakai oleh orang Kristian di Sabah dan Sarawak kerana maksudnya sama dengan Tuhan.

Hello! Mereka di Sabah dan Sarawak ini berketurunan Arab kah?

Jika kamu Orang Malaysia, perkataan ‘God’ di dalam Bahasa Malaysia adalah ‘Tuhan’, bukannya Allah. Kamu ini, orang Malaysia atau orang Arab? Sejak bila kamu jadi orang Arab?

Jika sudah tahu kamu ini Orang Malaysia, maka gunalah istilah ‘Tuhan’.

The Herald cuba sedaya upaya untuk menukar isu bahasa ini sebagai masalah oppresi orang bukan Islam oleh orang Islam. Perkara yang begitu sensitif yang mampu membakar hati orang Islam yang juga majoriti di dalam negara Malaysia ini diheretnya ke mahkamah.

Mereka di Sabah dan Sarawak menggunakan perkataan ‘Allah’ bagi Tuhan mereka kerana mereka menggunakan Kitab Injil yang dicetak dan diimport dari Indonesia.

Jalan mudah senang sahaja, tukar sahaja bahasa di dalam Kitab Injil mereka dari Allah kepada Tuhan. Ini kerana Tuhan adalah perkataan di dalam Bahasa Malaysia. Bukankah begitu?

Ada juga kalangan mereka berkata bahawa orang Kristian di Indonesia juga menggunapakai perkataan ‘Allah’ bagi Tuhan mereka.

Itu, orang Indonesia punya pasal.

Apa sebab kena samakan hal-hal agama dan sensitiviti rakyat negara ini dengan negara Indonesia?

Berapa lama kamu duduk di Malaysia hingga tidak tahu langsung bahawa perkara ini adalah amat bahaya jika diteruskan?

Sensitiviti orang di sini semestinya tidak sama dengan orang di negara lain.

Ini tidak. Apabila Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengharamkan Kitab Injil  bahasa Malaysia yang menggunakan nama Allah, mereka terloncat-loncat mahu membawa perkara ini ke mahkamah.

Sensitiviti umat Islam boleh masuk tong sampah.

Penyelesaian yang mudah iaitu mengunakan perkataan ‘Tuhan’ untuk mengganti perkataan ‘Allah’ telah dikusutkan dengan kedegilan mereka. Mahkamah dijadikan alasan untuk meleraikan isu keagamaan yang pada dasarnya hanyalah satu isu penggunaan bahasa.

Saya juga tidak berapa setuju dengan pendapat sesetengah orang Islam yang mengatakan tidak apa jika orang Kristian menggunakan perkataan Allah di dalam Kitab Injil mereka.

Siapa bilang boleh?

Nama Tuhan bagi orang Kristian bukannya Allah. Tuhan mereka berkonsepkan Triniti. Kita hormat pegangan agama mereka ini.

Yang penting bagi umat Islam, jika Allah berkonsepkan Triniti digunapakai oleh orang bukan Islam, adakah kesucian nama Allah akan terpelihara? Adakah Allah yang mempunyai tiga personafikasi (Bapa, Anak dan Roh Kudus) ini sama dengan Tuhan kita bagi umat Islam?

Adalah penting bagi kita untuk mengagungkan nama Tuhan – iaitu Allah -Yang Maha Esa. Bukannya Allah Yang Maha Tiga atau yang beranak pinak.

Surah Al-Imran ayat 64 mengatakan:

“Katakanlah: “”Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahwa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatu pun dan tidak (pula) sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai tuhan selain Allah. Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: “”Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)””.”

Say: “O People of the Book! come to common terms as between us and you: That we worship none but Allah. that we associate no partners with him; that we erect not, from among ourselves, Lords and patrons other than Allah.” If then they turn back, say ye: “Bear witness that we (at least) are Muslims (bowing to Allah.s Will).

Surah Al-Maidah ayat 17 mengatakan:

“Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: “”Sesungguhnya Allah itu ialah Al Masih putra Maryam””. Katakanlah: “”Maka siapakah (gerangan) yang dapat menghalang-halangi kehendak Allah, jika Dia hendak membinasakan Al Masih putra Maryam itu beserta ibunya dan seluruh orang-orang yang berada di bumi semuanya?”” Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi dan apa yang di antara keduanya; Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.”

In blasphemy indeed are those that say that Allah is Christ the son of Mary. Say: “Who then hath the least power against Allah, if His will were to destroy Christ the son of Mary, his mother, and all every – one that is on the earth? For to Allah belongeth the dominion of the heavens and the earth, and all that is between. He createth what He pleaseth. For Allah hath power over all things.”

Oleh itu, siapa yang patut mempertahan nama Allah dari terus disalahgunakan oleh The Herald?

Siapa? PAS? UMNO? Mahkamah? Umat Islam?

Khalid Samad

Amat malang apabila kita mendapat wakil rakyat yang bertuhankan politik seperti Khalid Samad yang sanggup membelakangkan sensitiviti orang seagamanya sendiri. Khalid Samad dengan lantang sejak beberapa bulan yang lepas menyokong The Herald di dalam kes mahkamah minggu lepas.

Bagi beliau, tidak apa perkara ini berlaku. Yang penting, dirinya harus dilihat liberal dan mendapat sokongan pengundi bukan Islam.

Tahniah Khalid Samad!

Disebabkan orang seperti andalah mereka yang di dalam The Herald sudah tidak gentar untuk memperkotak-katikkan sensitiviti umat Islam di Malaysia ini.

Kini, Khalid Samad berhadapan dengan cemuhan yang datang dari dalam kumpulan politiknya sendiri seperti Mahfuz Omar dan Zulkifli Noordin.

Saya terpanggil pula melihat gelagat orang Muslim yang membuat demonstrasi di depan mahkamah dan di depan masjid. Apa yang anda semua boleh dapat apabila menunjuk perasaan di depan masjid?

Mereka yang telah memulakan perkara ini dengan menyemarakkan dan menyelar sensitiviti orang Muslim di Malaysia  bukannya berada di dalam masjid.

Untuk mendapat impak secara menyeluruh, adalah lebih baik agar mereka semua berkumpul, berarak  dan menyerahkan memorandum mereka DI HADAPAN pejabat THE HERALD di alamat berikut:

Archdiocesan Pastoral Centre
5 Jalan Robertson
50150 Kuala Lumpur
Malaysia

Jika anda sesat jalan dan tidak tahu bagaimana hendak ke sana, bolehlah menelefon mereka di 03 2026 8290 / 8291.
Tunggu, saya belum habis menulis lagi.
Datuk Seri Najib Tun Razak semalam berkata bahawa umat Islam harus bersabar dan biar proses mahkamah berakhir:

Datuk Seri Najib Tun Razak akan menghadap Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja dalam tempoh terdekat ini bagi menjelaskan isu berkaitan penggunaan kalimah Allah yang menimbulkan kemarahan umat Islam di negara ini. Sehubungan itu, Perdana Menteri meminta umat Islam bertenang sambil menyerahkan kepada kerajaan menyelesaikannya menerusi proses undang-undang.

Beliau juga meminta umat Islam terutama kumpulan tertentu mengurangkan aktiviti rapat umum yang boleh memanaskan isu yang amat sensitif itu bagi memastikan tiada kejadian tidak diingini berlaku.

‘Saya akan melakukan sembah maklum kepada Yang di-Pertuan Agong nanti dan jika Seri Paduka perkenan, perkara ini akan ditaklimat kepada Majlis Raja-Raja pada mesyuarat akan datang.

Hendak sembah maklum buat apa lagi DS Najib?

Bukankah senang jika pihak pentadbiran tertinggi negara dari awal sudah menghentikan perkara ini dari berlanjutan?

Umat Islam di negara ini sudah marah sejak kes ini disebut di mahkamah pada tahun lepas lagi. Mengapa dibiarkan perkara ini diseret ke mahkamah?

Kamu tidurkah? Kamu tidak sedarkah?

Apabila sudah meledak seperti ini, para pemimpin kerajaan minta umat Islam untuk bersabar lagi?

Jika pihak peguam KDN pun tidak tahu berhujah dengan cekap di hadapan Hakim Lau Bee Lan yang merupakan seorang penganut agama Kristian Katholik, mana mungkin kamu hendak menang di dalam mahkamah?

Najib, Hishamuddin dan para pemimpin kerajaan jangan ingat bahawa umat Islam di Malaysia ini tolol-tolol belaka. Jika kamu bersikap enteng sebegini lagi, bersikap tidak acuh dan sambil lewa menangani masalah yang dihadapi, bagaimana kamu hendak memenangi hati rakyat nanti?

Kepada Khalid Samad, Hishamuddin, Najib dan ahli politik beragama Islam yang lain – lembik dan penakut seperti ini masih mahu jadi pemimpin? Kirim salam sahajalah.

158 thoughts on “Sensitiviti umat Islam dipijak-pijak

  1. Najib, Hishammudin adalah pemimpin yang lembap bertindak. Lagi mahu disuruh umat Islam BERSABAR lagi!!! Sabar apakah jadahnya jika kalimah Allah yang Maha Mulia hendak disamakan dengan konsep Trinity Katolik?

    Akhirnya Umat Islam juga diminta bersabar. Tetapi penganut agama lain tidak kisah mempermainkan agama Islam. Melayu bertoleransi tinggi disebabkan Islam adalah agamanya. Tidak dapat saya bayangkan jika Islam dicabut daripada diri orang Melayu, nescaya hanya satu perkataan sahaja yang akan keluar.. AMUK!!!

    Like

  2. Saya sokong kenyataan terakhir Jebat..kita harapkan Dato Seri Najib lebih keras dari Slumberjack, tapi lembik jugak…. Khalid Samad, buat letih komen aje, islam liberal konon…

    Like

  3. Saya berharap kepada pemimpin negara yang ada pada hari ini agar berhentilah mengambil kesempatan keatas sikap lemah lembut, tolak ansur orang Melayu.

    Orang Melayu tidaklah serakus, setamak, sekiasu kaum lain yang kini nampaknya lebihkerap menimbulkan huru-hara dan perasaan tidak senang dalam negara. Jangan pemimpin yang ada menjadi lemah hinggakan saban hari mengalah dan bersikap apologetik terhadap kaum-kaum yang rakus dan kurang sopan serta berbudi bahasa ini. Janganlah terlalu menepikan orang Melayu dengan anggapan orang Melayu itu lebih banyak sabarnya serta lebih berdiam diri.

    Sedarlah wahai pemimpin. Sekiranya anda tidak berhati cekal, tidaklah layak anda menjadi seorang pemimpin kerana salah satu sifat pemimpin adalah berani bak pendekar.

    “Demi Nusa dan Bangsa”

    Like

  4. Saudara2 seIslamku,

    Permulaan yang buruk untuk tahun 2010!

    Cadangan utk kita lakukan beberapa perkara:

    1. Dirikan solat hajat berjemaah seluruh negara bagi memohon pada Allah Azza wa Jalla semoga diberi kemenangan. Sebaiknya laksanakan pada Jumaat ini.

    2 . Tandatangan memorandum sebanyak mungkin. Boleh dapati di laman PPIM, facebook, etc.

    3. Nyatakan bantahan secara direct di The Herald seperti kata JMD.

    4. Para professional melayu (–> lawyer) diminta kerjasama anda untuk membuat homework sebanyak mungkin kerana kini ia menjadi tanggungjawab anda membela agama. Musuh anda dah jauh bersedia.

    5. Ahli politik melayu (sudah2 la isu gula, kahwin artis, etc.) Dah muak dengar…

    p/s:
    Kepada rakan2 seperjuangan yang sentiasa membangkang di sebelah sana (Seperti Khalid). Tak tahu nak cakap apa dahh… jawablah esok depan “Allah” yang satu itu…

    Like

  5. An entry that wrapped up the feeling and response of young muslim like me and others.

    Obviously if you ask anyone, the concept of trinity( the father, the begotten son:the son embodying god:, the holy spirit) sums up how different Christian and Muslim perceives the meaning of GOD. In Islam Allah is ONE. No other GOD except Allah. It is so nonsensical for Lau Bee Lan to rule that Allah is the same for both religion and to “legally” attack the core of belief in Islam. I don’t see any relevance of using Allah in churches or Christians unless there s a greater underlying motives to provoke hostility in our belief.

    Fortunately, our people have come together protest this preposterous decision of the court and we should gain more support to stop this mockery. To our leaders who are asking us untuk bersabar, you guys… mmg lembu.

    Like

  6. Isu Nama Allah: Garis Panduan Penggunaan Nama Allah

    Oleh : Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin

    Di sini saya mencadangkan beberapa perkara untuk diteliti dalam isu penggunaan nama Allah oleh mereka yang bukan Islam.

    Seperti mana yang saya sebutkan dalam artikel saya pada tahun 2007 yang bertajuk “Beza Antara Merebut Nama Allah Dan Mempertahankan Akidah” bahawa isu ini lebih bersifat tempatan atau keselamatan setempat, bukan membabitkan larangan secara khusus dari nas-nas Islam. Harap kenyataan ini dibaca bersama dengan artikel tersebut.

    Kristian Arab dan juga musyrikin Mekah dahulu juga menyebut Allah sebagai Tuhan. Nas-nas al-Quran dan al-Sunnah tidak membantah hal tersebut. Namun dalam konteks Malaysia, perkara ini agak baru. Ia menimbulkan kegusaran terutama disebabkan berbagai persoalan yang timbul, antaranya apakah maksud yang terselindung di sebalik tuntutan ini?!

    Juga di pihak umat Islam sendiri, pendidikan akidah Islam tidak ditekankan secara yang sepatutnya. Kita lebih banyak menumpulkan soal fekah sehingga melupai pokok yang lebih penting iaitu akidah. Inilah sebabnya ramai orang melayu sekalipun bersolat, ada yang mudah terpengaruh dengan khurafat, bomoh, tahyul dan seumpamanya.
    Jika kita jelas dalam persoalan akidah, tentu unsur-unsur seperti itu, pengaruh kristianisasi, unsur-unsur agama lain tidak dapat mengelirukan akidah dan pemikiran umat. Isu nama Allah ini sepatutnya menyedarkan kita keperluan menegaskan soal akidah dan batas-batas iman dan kufur.
    Untuk mengelakkan ketegangan yang tidak baik untuk negara dan kehidupan masyarakat yang berbilang agama dan kaum, maka saya sekadar mencadangkan beberapa pekara berikut sebagai garis panduan yang patut diambil perhatian oleh pihak kerajaan;

    Nama Allah tidak boleh dipanggil melainkan hanya kepada tuhan yang sebenar. Maka dengan itu tiada pihak yang boleh menamakan sekutu-sekutu Allah yang didakwa oleh manusia sebagai tuhan atau perantara tuhan sebagai Allah. Ini seperti memanggil berhala, atau batu, atau patung, atau manusia dengan panggilan Allah. Jika ini berlaku, muslim memang wajar menentang dan membantah. Musyrikin Quraish yang memanggil tuhan sebenar Allah tetapi mensyirikkanNya, pun begitu tidak menamakan berhala mereka dengan nama Allah, sebaliknya menamakan berhala-berhala mereka dengan panggilan al-Lata, al-‘Uzza, Manat dan seumpamanya.

    Manusia memang sewajar memanggil tuhan yang sebenar Allah. Ini juga membuktikan ajaran Islam yang memanggil tuhan ‘Allah’ itulah yang benar. Maka, tidak mengapa, bahkan sepatutnya semua manusia tanpa mengira agama menyatakan “Allah yang menciptakan alam”, “Allah yang menurunkan hujan”, “Allah menyuruh kita melakukan kebaikan” dan seumpamanya. Perkataan-perkataan itu benar. Adalah tidak wajar seorang muslim membantah apabila mendengar bukan muslim menyatakan perkara seperti itu. Bahkan al-Quran menyebut: (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) (Surah al-Ankabut ayat 63).

    Jika mereka akur Allah adalah Tuhan sebenar, lalu mereka memanggilnya dalam ibadat mereka maka seorang muslim tidak boleh mengganggu urusan ibadah agama lain. Walaupun Islam mempertikaikan kesyirikan mereka, tetapi kebebasan beribadah adalah hak setiap agama.

    Bukan muslim tidak boleh menggunakan nama Allah untuk penyebaran dakyah yang menghina Islam. Ini seperti mempersendakan Allah dalam sebaran kepada masyarakat Islam atau mempermain-mainkan nama Allah dalam tulisan, lukisan, filem dan seumpamanya seperti yang sering berlaku dalam masyarakat Barat.

    Bukan muslim tidak boleh memputarbelitkan ajaran Islam dengan mempergunakan nama Allah sebagai umpan. Tindakan provokatif seperti itu wajar diambil tindakan tegas. Adalah menjadi prinsip kemanusiaan yang dipegang oleh Islam bahawa tiada siapa pun boleh memutar belitkan maksud ajaran pihak lain. Orang Islam juga tidak boleh memutarbelitkan ajaran agama lain.

    Menyebut nama Allah dalam pergaulan antara muslim dan bukan muslim dengan cara yang hormat dan mengagungkan Allah seperti bukan muslim menyebut kepada muslim “semoga Allah merahmati kamu”, atau “semoga Allah memberi rezeki kepada kamu” adalah diizinkan. Bahkan itulah yang sepatutnya. Nabi s.a.w ketika membuat perjanjian dengan Quraish Mekah juga masing-masing menggunakan nama Allah seperti hadis Muslim: Sesungguhnya Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi s.a.w. Antara wakil Quraish ialah Suhail bin ‘Amr.

    Sabda Nabi s.a.w : barangkali aku boleh tulis Bismillahirrahmanirrahim. Kata Suhail: Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa yang kami tahu iaitu BismikalLahumma (dengan namaMu Ya Allah!)”.
    Ini adalah beberapa cadangan saya mengenai hal ini untuk dijadikan garis panduan kepada rakyat Malaysia agar kita tidak merusuh disebabkan isu ini. Sebaliknya, hendaklah setiap pihak menghormati sensitiviti pihak yang lain.

    JMD : Ustaz Asri menulis artikel yang agak redundant kerana Orang Kristian tidak akan akur bahawa Allah itu Tuhan sebenar sebagaimana orang Islam akur kepada Allah. Adakah Allah kepada orang Islam mempunyai anak? Tidak sama sekali. Oleh itu, orang Kristian akur kepada Allah yang orang Islam juga sembah? Tidak mungkin kerana Tuhan mereka berlainan dengan Allah S.A.W. Dengan itu, kalimah Allah telah dipermainkan. Adakah ini boleh diterima? Terima kasih.

    Like

    • ustaz asri……Kristian Arab dan juga musyrikin Mekah dahulu juga menyebut Allah sebagai Tuhan.
      seperti yg ustaz kata Kristian ARAB dan musyrikin Mekah DAHULU.
      soalan saya…adakah Kristian Arab dahulu sama dgn kristian sekarang?
      adakah mereka berbahasa malaysia?
      adakah mereka ada bahasa lain selain bhsa arab?
      jadi apa salah nya kita secara terus mangatakan tidak setuju dgn pengunaan kalimah ALLAH oleh ugama lain memandangkan keadaan yang amat berbeza sekarang dari DAHULU.

      Like

  7. Dear JMD,

    To all Muslims. I am a catholic and strongly do not agree and object to this deed being pursued by the Archdiocese.

    While it dwells upon freedom of expression, it goes against the very foundations of peaceful harmony among Malaysians of all religions.

    I believe that the real parties to this action are politicians and find it particularly strange and peeved that our Archbishop is not seeing the woods for the trees.

    There is an alternative ie Tuhan, yet these irresponsible parties are going about frivolously insisting on a matter of law!

    No matter what the law may decide, if it is offensive to any religion the matter MUST be dropped, period.

    I, for one, would like to apologise to all aggrieved Muslims for the very great distresss and concern that this issue has caused.

    Yours truly
    Freddie

    JMD : There is no need for you to apologise Freddie as it is not your fault 🙂 The blame is entirely upon those who do not know their true responsibility. But I really appreciate the kind gesture. Thank you.

    Like

  8. Salam JMD,

    Yes bos, u tell them.. straight to the point, no kias kias, direct baaaaiiiik punya ! Jika ada pemimpin Melayu yang sanggup tampil kedepan, mempertahankan Islam dari diceroboh… i will follow, all the way. Tapi bukan jenis yang masih ingin berpolitik dalam setiap isu, mengambil kesempatan atas isu ini untuk menonjolkan diri.. kepada mereka ini, anda hanya mengundang kebencian orang Melayu. Kerana ini bukan lagi makanan politik harian anda, ini adalah isu yang menyentuh perasaan setiap orang Melayu yang berugama Islam.

    Ramai lagi yang seperti Khalid Samad, ada juga penulis2 blog yang memandang remeh isu ini, bangga bila dipuji pembaca konon mereka liberal, bersifat terbuka. Tidak perlu diherankan, dan tidak perlu dilayan komen2 mereka. Tidak ada sedikitpun perasaan marah atau terasa kesucian Islam dicabar… makanya mereka tidak faham kenapa orang lain marah2. Saya yakin jika kita perhatikan cara hidup mereka ini, pastinya akan menjelaskan kenapa mereka jadi ‘tidak kisah’.

    Yes, nak sabar apalagi !? selagi kita diam, sabar memanjang, selagi itu kita akan dipandang rendah, senang dipijak dan dipermainkan. Kali ini kita nak digelar apa , rasis ? atau extremis ? who cares …

    Kepada Najib, masih lagi nak berlembut ala 1Malaysia ? Jika masih lagi berdolak dalih, ambil ringan, senyum2 buat lawak, terlalu nak ambil hati mereka yang menikam dibelakang, ‘1’ tuan itu akan jatuh berderai menjadi ‘1000’.

    Makanya, kita teruskan desakan2 kita! Teruskan rapat umum bagi menyuarakan bantahan kita. Tidak perlu bersabar untuk mendengar kes dirayu diMahkamah. Bagi orang biasa macam saya ini, saya percaya Tuanku Raja punya kuasa untuk overturn apajua keputusan mahkamah jika ia berkaitan kesucian Islam di negara kita.

    Like

  9. The concern here is the manner of such translation. Here are my questions:

    1.
    Is it the publication is just for Christians (as outlined in the hearing), and the content will not be used to preach other non-Christians? [Adakah penerbitan itu hanya untuk penganut Kristian, dan kandungan terjemahan itu tidak digunakan untuk berdakwah kepada bukan Kristian?]
    2.
    Are the current Malaysian Christians do not understand that God (in English) is “Tuhan” in Bahasa Malaysia? (I’m sorry, but I have to ask this.. because this shows how good is your English and Bahasa Malaysia. 🙂 ) [Adakah penganut Kristian di Malaysia tidak memahami “God” (dalam Bahasa Inggeris) adalah “Tuhan” dalam Bahasa Malaysia”? (Maaf, tetapi saya terpaksa bertanya.. kerana ini menunjukkan tahap penguasaan Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia juga. 🙂 )]
    3.
    Why the translation of God to be Allah being done now? Even though it is said hundreds years ago, why now? Why wouldn’y it be done years ago? [ Kenapa terjemahan itu dilakukan sekarang? Walaupun dikatakan sudah beratus tahun, kenapa sekarang? Kenapa tidak bertahun dahulu?]
    4.
    Why just the translation of God to be “Allah” just in Bahasa Malaysia”? Will it be used in other languages? [ Kenapa terjemahan “God” kepada “Allah” cuma dalam Bahasa Malaysia? Adakah ianya akan digunakan didalam bahasa lain?]

    * I’ve taken the liberty of translating the questions to be answered either in Bahasa Malaysia or English.

    I do hope somebody can give me an honest answer.

    Thank you.

    ~ OnDaStreet
    http://ondastreet.wordpress.com

    Like

  10. Salam Saudara JMD,

    Seperti yang telah saya katakan dahulu… “Demi Allah yang Esa dan Muhammad sebagai RasulNya”, aku perangi manusia munafik yang memulakannya… Pak Lah, Khairy and the rest of the gang….. terimalah habuan kamu di Akhirat kelak…. aku adalah salah seorang yang akan menuntut kembali perlakuan hina yang kamu telah buat di bumi bertuah Malaysia ini….

    Dasar kebebasan bersuara konon… maruah Melayu dah tergadai… Maruah bumiputera dah hampir tergadai.. dan sekarang orang-orang ini nak bermain api sensitiviti Islam.. silakanlah wahai pengkhianat2 agama dan bangsa ku.. sejarah dah cukup untuk mengajarkan tetapi mereka ini jelas masih mahu menajiskan keadaan… tunggulah saat kebangkitan umat Islam… padah untuk kamu wahai pengkhianat…

    kepada tok najib… wake up lahhhh!!!! sedih roh Tun Razak melihat… hisham lembik… tidurlah macam pak lah jugak… teruskan dgn berapi2 bercakap… tindakan tiada… mengarut…

    Like

  11. saya setuju. Allah dan tuhan bapa, tuhan anak, semangat suci tidak sama. boleh kah di sebut Allah bapa, Allah anak dan semangat suci? tidak sekali kali.

    ramai juga orang islam (moden ke liberal ke tak tahulah) menyokong the herald atas alasan Allah itu Tuhan dalam bahasa arab dan telah digunakan sejak dari zaman sebelum islam sebelum kedatangan rasulullah saw. katanya lagi Allah adalah Tuhan yag sama disembah oleh yahudi dan kristian.

    tapi sama kah ugama nasrani zaman itu dengan hari ini? bagaimana dengan mazhab mazhab awal yang telah pupus atau dihapuskan? kenapa tidak ada rujukan kepada Allah dalam kitab asal kristian berbahasa greek? perkataan bahasa hebrew elah itu bukan kah lebih hampir kepada bahasa arab ilah yang bermaksud tuhan

    bukan kah ugama kristian hari ini bermula dengan paul of tarsus yang hidup selepas nabi isa, malah tidak sehaluan dengan apostles yang lain dan berdebat dengan peter dan james the just apabila dia menukarkan beberapa asas demi untuk mendapatkan ramai umat dari kalangan orang greek dan rom? saya rasa lebih elok saya tidak bercerita tentang perbezaan aliran kepercayaan zaman awal selepas nabi isa kerana saudara saudara kristian kita lebih layak dan mengetahui.

    kenapa tidak semua kitab perjanjian baru menggunakan istilah Allah? kenapa di malaysia sahaja? bukan kah selepas council di nicea pada 325 ad, telah diputuskan bahawa mana mana fahaman menolak ketuhanan nabi isa telah diharamkan?

    islam dengan jelas menolak kepercayaan bahawa nabi isa itu anak tuhan, tuhan itu sendiri atau sebagai pengantara (intercessor) antara tuhan dan manusia.

    bukankah konsep triniti itu tidak sepadan dengan nama Allah, Tuhan yang satu tidak beranak atau diperanakkan serta tiada pengantara dengan makhluknya?

    atau adakah the herald ingin mengambil fahaman Unitarianism (satu aliran dalam ugama kristian yang mengatakan Tuhan itu satu dan nabi isa hanya seorang nabi dan manusia bukan Tuhan). jika demikian kenapa tidak diisytiharkan secara rasmi? tetapi setahu saya the herald adalah akhbar katolik yang berpegang kepada triniti.

    saya tidak menentang ugama kristian dan saya menghormati kepercayaan mereka. tetapi saya merayu kepada sahabat dan saudara beragama kristian supaya janganlah mencampuradukkan konsep yang berbeza dengan nama yang sama sehingga boleh menimbulkan kekeliruan dan kegusaran di kalangan umat kedua dua ugama.

    Like

  12. Saudara.

    Yang menyedihkan isu ini diburukan lagi dengan komen2 oleh ‘orang Islam liberal’ seperti Marina Dr.M. Mereka ini merasakan yang mereka orang-orang pandai.. (sebenarnya pandai mengusutkan keadaan). Mereka seolah2 sudah lost touch dengan orang kebanyakkan yang merasakan isu ini isu sensitif.

    Norambut

    Like

  13. Tuan,
    Saya sekeluarga amat rasa tertekan atas perkara ini kerana tidak pernah rasanya umat Islam/Melayu di provokasi sebegini oleh puak minoriti yang tak habis habis mendesak puak majoriti membuat konsessi demi konsessi sedangkan mereka terus berstrategi memperkukohkan dan memperbanyakkan apa yg mereka ada. Anak-anak saya pun dah pandai kata ‘Papa,lets go JIHAD!’ Amat mengecewakan bila adalah pula segelintir orang Melayu yg bersikap ‘apologists’ dan mereka-reka justifikasi untuk memenuhi desakan si minoriti itu. Saya tak fikir mempertahankan hak orang Islam/Melayu sebagai sesuatu yg rasis kerana kalau sampai tahap identiti/survival orang Islam/Melayu mahu dilupuskan,maka itu adalah strategi rasis yg sebenarnya oleh puak minoriti. Mereka memang bijak menggunakan selok belok undang2 untuk kepentingan mereka.Setakat ini saya lihat orang Melayu sekadar berani acah2 jer (posturing).Perkara ini langsung tak diendahkan oleh si minoriti yang tahu Melayu kini amat lemah dan berpecah-belah untuk pertahankan haknya.Bayangkan apa akan berlaku kira ditakdirkan kita pulak yang jadi minoriti di bumi ini?

    Like

  14. Bila pendirian tidak tegas, haluan tidak dicarta, tujuan tidak dinyata dengan terang, inilah padahnya. Dalam kata-kata lain, perwatakan dan pendirian yang lemah. Juga tidak melebih beratkan kepentingan kaum majoriti dinegara ini.

    Setakat ini masih belom nyata apa itu 1Malaysia, hanya 8 nilai yang disyorkan secara umum dan tidak jelas, didalam berbagai bahasa dengan mengenepikan Artikel 152 Perlembagaan berkenaan Bahasa Malaysia, membenarkan sekolah Cina diteruskan, memotong peruntukan wang bagi IKM sehingga 200% dan MRSM sehingga 60%, langkah-langkah liberalisasi, Omar Ong dipahat keLembaga Pengarah Petronas dan sebagainya, maka naik tocanglah mereka yang sudah melihat aliran “liberal” kononnya yang mula nampak sejak pemerintahan dolak-dalik (flip-flopping) dan selalu mengantuk Pak Lah.

    Betul, keadaan tidak akan menjadi tegang saperti sekarang jika pendirian tegas di buktikan sejak DS Najib mula memerintah. Masalahnya timbul apabila nampaknya mahu menjadi pseudo-liberal dan mengenepikan kepentingan kaum majoriti dinegara ini saperti pendirian Marina Mahathir, sahabat karib DS Rosmah, isteri DS Najib. Pendirian saperti itu mengakibatkan keadaan sekarang.

    Bila haluan tidak dicarta, tujuan Kerajaan tidak dinyata dengan terang, pegawai-pegawai tertinggi Kerajaan berpandukan kapada apa yang mereka anggap pemimpin negara mahukan. Maka timbullah hal Hakim Kristian mengadilkan isu penggunaan perkataan Allah, pemilihan Peguam KDN yang megeluarkan hujah-hujah yang tidak meyaakinkan Hakim dan sebagainya.

    Saya sokong teguran bahawa Najib, Hishamuddin dan para pemimpin kerajaan jangan ingat bahawa Melayu dan ummat Islam di Malaysia ini tolol-tolol belaka. Najib bersekolah, hingga dapat ijazah universiti, diEngland, tidak bercampur dengan anak-ank Melayu dimasa “formative years”nya, tidak merasai degap degup jantung anak-anak Melayu, naik dalam politik banyak diatas belas orang-orang UMNO kapada ayahnya yang dicintai, Tun Razak.

    Jika Najib tidak mengatur diri dan menukar pendiriannya kapada melebih-pentingkan kaum majoriti dinegara ini, akan banyaklah dia disumpah semasa hidup dan salepasnya. Ingat, Tengku A Rahman masih disumpah kerana melepaskan Singapura kapada Lee Kuan Yew.

    Aku.

    JMD : Terima kasih kerana memberi komen Aku.

    Like

  15. Why do you keep talking about your own sensitivities? What about the sensitivities of others, especially Christians in Sabah and Sarawak, who are majority bumiputera (iban, bidayuh, lumbawang, …). Do you think Malaysia is all about just the Malays and their feelings? You mean the rest of us aren’t humans? We in Sarawak have been using Allah in our worship and in our bibles for centuries, even before Malaysia was formed. Mind you, Allah isn’t just a Malay or Arab word. In Bidayuh, THE WORD FOR GOD IS ALLAH-TAALA. If you ban them from using that word, how do you think they’re going to refer to God?!? Most Christian bumiputeras speak Malay, and worship in Malay! Stop being so selfish and think about others. I believe a lot of Sarawakians and Sabahans are as upset and angry as you are about not being allowed to call Allah. Also, Christians only worship ONE GOD, NOT 3 or more gods and He is not born nor created.

    JMD : In the first place, are you a Bidayuh? I thought the word for God in Bidayuh is Tampa (sometimes its pronounced as Tempa or Tepak). You can refer here. Please stop being malicious.

    By the way, before Christianity was embraced by some Bidayuh, what do they call their God? Allah Taala as well? I doubt it. What would a Bidayuh call its God if he is a Buddhist?

    father LAwrence contention that the Bahasa Malaysia word for God is Allah is wrong. It is suppose to be Tuhan. As for Bidayuh, it’s suppose to be Tampa. Is it not?

    Like

    • dear JMD, firstly, there are several sects in Christian… some believe in the TRINITY concept and some are not. This is from my reading…

      So, the way you answer Mr Sarawakian like you are confirmed he/she is in the TRINITY concept league…

      My opinion only…

      BTW, Mr Sarawakian, since you are calling your God is Allah and Allah is only One… Who is Jesus to you?

      No means of provoking… just want to know…

      JMD : The Herald is a catholic weekly magazine. It is of catholic faith. I believe the catholics believes in the Trinity concept. I stand corrected. Thank you.

      Like

  16. Salam JMD,

    “Kepada Khalid Samad, Hishamuddin, Najib dan ahli politik beragama Islam yang lain – lembik dan penakut seperti ini masih mahu jadi pemimpin? Kirim salam sahajalah” .

    Rasanya perlu disebut juga nama seperti Nik Aziz, Hj Hadi dan lain2 pemimpin yg bergelar ulamak tetapi tidak berani bersuara lantang dalam hal ini. Sebagai pemimpin agama, mereka punyai pengaruh lebih kuat terhadap orang2 Islam tetapi membiarkan Islam diperlekeh begitu sahaja.

    Isu ini seperti yang dikatakan oleh rakan saya, Tuan Lawyer Kampung, tidak boleh dilihat dari sudut undang-undang atau sejarah sahaja. Secara umumnya, umat Islam di negara ini melihat perkataan “Allah” sebagai satu nama khas – Nama tuhan mereka. Oleh itu ia amatlah suci buat orang Islam dan tidak wajar dipermainkan atau dikongsi. Lihat sahaja isu kepala lembu di Selangor, bagaimana bisingnya penganut Hindu bila binatang suci mereka digunakan dalam demo orang Islam.

    Saya tertarik dengan susunan kepentingan dalam artikel diatas. Ia selaras dengan Rukun Negara:
    # 1 Kepercayaan Kepada Tuhan
    Selaras dengan Rukun Iman juga:-
    # 1 Percaya Kepada Allah s.w.t

    Saya harap penganut agama lain tak tersalah faham dengan kemarahan umat Islam. Baca juga posting Yb Zul dalam hal ini – kerana ia menzahirkan kebimbangan tentang apa yg boleh berlaku jika umat Islam biarkan sahaja hal sebegini terus berlaku kepada mereka.

    Islam adalah agama, maka ia satu “KEPERCAYAAN” dan bukan berkonsepkan rasional. Jadi mereka yang nak berhujah soal rasional, undang2, sejarah dsb. – mintak maaf ye.. Tak berkaitan di sini.

    Terima kasih.

    Like

  17. salam semua.
    semua ini trjadi adalah disbbkan olih pas dan keadilan telah trlebih brmain politik sehinggakan ISLAM pun dijadikan bahan yg untuk melaris parti masing ditambah pula bersama dap yg sememangnya menolak ISLAM dimalaysia.
    ke2 ialah kelemahan presiden umno dsn, sebagai PM malaysia beliau terikat dgn tugas sebagai perdana menteri kpd malaysia.
    tumpuan tidak dapat diberikan sepenuhnya kpd umno/melayu
    dan prkara ini akan brterusan tapi suka saya mengingatkan bahawa pru12 umno lah yg brjaya mengekalkan BN mca, mic, gerakan gagal.
    diharap orang melayu/islam bolih brsabar dan terus brjuang mmpertahankan ugama dan bangsa melayu, saya tidak dapat mncadangkan cara caranya marilah sama sama memikirkanya.

    Like

  18. Bro,

    mana ada islam liberal tak liberal….sepertinya islam hadhari tak hadhari….. sepertinya separuh halal separuh haram sepertinya…..separuh mengandung……

    Rasuah RM10 tak pa….rasuah RM1,000 tak leh……Seperti tingkatkan lah integriti…… saya telah meningkatkan integriti saya sebab tahun ni saya ambil rasuah RM10 je….tahun lepas saya ambil lebih…..

    Samaada ya atau tidak….dalam islam tak ada gharar (room for doubt)…. ini lah masalahnya bila tak berdiri tegak. Jadi lalang dalam istilah Melayunya.

    Aiyah nak solat kena berdiri tegak bro….boleh goyang goyang ke macam lalang?

    Letihlah Pak Ngah cakap dengan orang tak reti bahasa…serta tak pakai otak. Itu sebab bila saya tulis kat blog Pak Kadiaq kata politikus kita macam keldai, politikus kita marah……

    Keturunan Jebat

    Like

  19. Syabas JMD! Dah lamo saya tak masuk cni.
    Yang kita nak tengok penegasan yg jelas dikuti tindakan yg real ke atas golongan baling batu sembunyi tangan. Buat2 muka innocent konon!
    Ada ke dlm AWSJ boleh ckp takder perkataan lain dlm BM selain dari Allah!!!
    Yg PAS pun muted. Jauh langit dari bumi PAS skang banding PAS dulu. Politik rugi Islam. Kaki dah kena rantai oleh DAP dan PKR. Mereka plak bebas berjuang bersama parti2 spt MCA dan Gerakan walaupun dua2 tu bukan dlm PKR.
    Marilah kita doakan org2 Melayu dan Islam agar menjadikan org2 spt sdra, Ustaz Haron Din, Ustaz Harun Taib, Ustaz Ridhuan Tee dan YB Zul Noordin sbg rujukan.
    Selamat Berjuang!

    Like

  20. 1. siapa yg akan jadi kambing hitam macam jebat kepada hang tuah, utk nama ALLAH di pertahankan. harapan saya semoga ini tidak berlaku.
    2. Sesorang atau sesuatu di kalangan melayu islam sendiri telah merelakan perbuatan ini.
    3. seorang hakim ugama kristian dan bukan melayu islam mengadili perbicaraan ini? Tak mungkin ketua hakim lepas pandang?
    4. siapa dia yg menjadi peguam utk KDN dalam perbicaraan ini.
    5. adakah ekonomi kini boleh membeli melayu islam?
    6. apa kata (najib dah nampak lembabnya) peimipin islam yg lain:
    nik aziz – org kristian dah lama dah guna masa zaman nabi lagi. dan kita patut berbincang.
    anwar – tak payah cakap le. check kat youtube.
    7.jebat, bisa keris bukan kerana tusukan.tapi bisa nya bila masih di sarong. pabila keris keluar sudah tiada bisanya. yg ada hanya TIKAM! moga akhbar herald faham.

    Like

  21. apalah korang nie…mcm ulama la nak bagi komen…bagi jer yg pakar agama komen…nak kecoh2 watpa…byk lagi perkara yg agama islam suruh buat korang tak buat…ini semua diversion tactic yg puak BN guna supaya rakyat lupa harga gula naik, enjin jet hilang dan byk lg…be smart…jgn nak melenting membabi buta konon prihatin sgt la dgn agama…aku tgk tv puak2 UMNO yg kaki spa dan china doll pun fuhhh melenting mcm bagus tapi hammpehhhhhh

    JMD : Bukan semua di sini kaki spa atau china doll Duan. Apa sebab mahu longgokkan semua orang Islam sebagai BN atau Umno yang kamu gambarkan tersebut? Sila fokus kepada isu dan jangan mengalih perhatian dari perkara pokok. Mudah untuk menuduh orang lain membuat diversion tactic padahal anda sendiri tidak memberi pandangan anda mengenai perkara ini. Anda juga bersalah dengan membuat diversion tactic. Jadi bagaimana? Setuju atau tidak setuju dengan Lau Bee Lan? Sila beri sebab juga. Terima kasih.

    Like

    • duan,

      macam mana nak risau pasal gula naik ker, enjin jet hilang dan byk lagi kalau Malaysia ni dikacau bilau oleh golongan tertentu … masa ini la kita sebagai org islam patut fokus pada isu ini dan pastikan keadaan akan kembali menyebelahi Islam ….

      kalau harga turun ke seposen jer pun, kita tak akan dpt menghargainya kerana keadaan dah huru hara …

      jgn diingatkan yang semua benda boleh dipolitikkan … hal2 agama sebegini, patut dipertahankan oleh masyarakat … bukan org2 politik sahaja …

      ingat org2 politik ini digajikan oleh org2 mcm kita ni … tak kira dari pembangkang ker atau pihak kerajaan …

      masa ini la, kita patut lihat samada ada demokrasi dpt dijlnkan dengan betul – majority wins, minority will follow

      Allah adalah tuhan utk semua makhluk, ya betul … tapi hanya golongan yang sedar dan menerima Allah sebagai Yang maha Esa dan mengikut ugama-Nya hanyalah org Islam … golongan inilah yang berhak menggunakan dan memelihara Allah kerana dapat mengenali dan mengetahui sifat2-Nya dari Al-Quran …

      kita tak payah pergi jauh utk buktikan beza antara perkataan Tuhan dengan nama Allah … laungan Azan dan syahadah ….

      LA ILAHA ILALLAH (لا إله إلا الله) … tiada Tuhan melainkan Allah

      adakah syahadah ini boleh digunapakai utk agama2 selain agama Islam … ?? Kenapa ?? Kalau agama lain dibenarkan memakai nama Allah, bagaimana kita hendak melakukan syahadah kita?

      tiada Tuhan melainkan Allah Yang Esa?
      tiada Tuhan melainkan Allah yang bukan Trinity?
      tiada Tuhan melainkan Allah yang bukan Dewa2 Hindu?
      tiada Tuhan melainkan Allah yang bukan Dewa2 Buddha?

      Allah adalah nama utk Pencipta/Pemerintah seluruh Alam atau Tuhan yang dipercayai, disembah, digeruni dll oleh umat ISLAM …. dengan nama Allah itu, kita sebagai umat ISLAM akan ‘automatically recall’ Zat2 – Nya dan sifat2 – Nya … tidak wajar bagi penganut2 lain menggunakan nama ini kerana mereka tidak faham, tidak tahu dan tidak belajar ‘characteristic of Allah’ …..

      memang banyak ulama’ yang lebih pandai dlm bidang ini .. tetapi kita juga harus pandai menilai pandangan mana yang harus diterima dan dipakai kerana impak nya bukan kecil … dan dari sini la juga kita akan dapat mengenal mana satu ulama’ yang betul dan yang mana satu ulama’ politikus ….

      nauzubillah .. semoga Allah akan menghindar segala bala kepada negara Malaysia …

      bleached_4ever

      Like

  22. Salam kalian, mereka hendak segala2 apa yang orang2 melayu dan Islam ada sampaikan name Tuhan pon nak juga. Sunggoh benar mereka2 ini pengikut yang keliru dan mereka hendak mengelirukan manusia2 lain pula. Ugama sendiri pon mereka kurang faham dan sekarang orang2 muslim bukan sahaja diMalaysia malah diseluruh dunia di tenyeh2 di uli2 sesuka hati. Seluruh keluarga bermandi air mata apabila mengetahui mahkamah tinggi membuat keputusan untok orang2 Islam diMalaysia. Terkedu sampai tidak terkata, dan amat berharap dan berdoa PM dan raja2 buat keputusan dengan bijak supaya orang2 melayu Islam diMalaysia tidak ditunjal2 sesuka hati oleh kafir laknatullah. PM kita dah jadi seperti pemimpin retard kerana terlalu sesangat ingin support dari kaum dan ugama lain. Pathetic.
    ml

    Like

  23. Hats off to Freddie Kevin for his sincerity and sensitivity on this issue. I myself feel very akward when given opinion on this matter as though as we are in war with the Christians. JMD, you’re on the spot again – the case should have not gone to the court.

    Like

  24. salam.. pada pendapat saya,tentang isu ini pada asasnya kita perlu mencarik perakara akar yang menyebabkan pihak Herald berani untuk menggunakn nama Allah dalam majalah mereka.bukan berniat untuk menunding jari,tapi bagi saya masalah politik negara,di mana sesetengah parti politik yang seolah2 membenarkn orang bukan beragama islam untuk mengguna aset agama dalam memancing undi dan meraih sokongan orang islam menyebabkan orang bukan islam ini berani mencabul hak kita.sebagai contoh,Mursyidul Am pas sendiri menyokon tindakan Nga Kor Ming,menggunakan ayat Al Quran dalam berkempen “Eh dia nak guna ayat Quran, sepatutnya dia guna lamo dah. Itu kesan gelombang kebangkitan Islam sekarang. Tak po lah dia nak guna dia punya pasal. Salah tafsir itu dia punya pasal. Tapi nak baca Quran itu dak po ” kata Nik Aziz Nik Mat kepada wartawan NTV7 ketika mengulas tindakan Nga Kor Ming (Ahli Parlimen DAP Taiping, seorang Kristian) menggunakan ayat suci Al-Quran ketika berkempen di Simpang pada 4 April 2009″.Jika kita teliti,dalam Al quran sudah terkandung kalimah Allah,jika Nik aziz membenarkan orang bukan Islam mngunakn ayat Al quran,sudah jelas bahawa Nik Aziz sndiri seolah2 mmbenarkn org bukan islam mngunakn kalimah Allah bukan?? lagi satu perkara,dalam kecoh isu pengunaan kalimah Allah ini diperdebatkan,ada kita sedar bahawa tiada satu bantahan pun yang ditimbulkan dari parti DAP atau MIC tentang isu ini??sebab nya sudah nyata bahawa ini semua merupakan perancangan mereka untuk menodai martabat agama Islam sebagai agama kebangsaan.kita perlu sedar,jangan kerana dek mengejarkan pangkat dan kuasa,agama Islam digadaikan..salam..

    Like

  25. PAS says ‘Allah’ can be used by Christians and others
    By LESTER KONG

    PETALING JAYA: PAS says that the use of “Allah” is permitted among people of the Abrahamic faiths such as Christianity and Judaism.

    Its president Datuk Seri Abdul Hadi Awang made the statement that also supported the High Court’s decision that allowed the Christian weekly newsletter The Herald to use the word.

    PAS also urged the public not to misuse the word “Allah” for cheap politicking to gain mass support.

    “The wrongful and irresponsible use of the word should be avoided so that it did not create an issue that jeopardises the racial and religious harmony of this country,” Abdul Hadi said in a statement read by the party information chief Idris Ahmad on Monday.

    The statement was issued after a party political bureau meeting on the same day.

    Abdul Hadi said the principle of freedom of religion was championed by Islam because human beings could not be forced to profess any religion except through their own free will.

    “In the Malaysian context, the situation must be considered for the sake of public interest to preserve the harmony among the various races and religions,” Abdul Hadi said.

    He added that the party was ready to clear the air on the issue to anyone in order to preserve the harmony based the fairness that was enshrined under article 11 of the Federal Constitution.

    High Court judge Datuk Lau Bee Lan made the controversial decision and immediately invoked protests from some 13 Muslim non-governmental organisations against the decision.

    Meanwhile, the Home Ministry has filed an appeal and for a stay of execution of the decision reached on Dec 31.

    JMD : And Nik Aziz’s deputy have THIS to say.

    Like

  26. Who Is Allah? Who Is God?

    Allah is God. The name Allah is the Arabic word for God. More precisely, it is the One Eternal Creator, Lord of the whole universe. It is the same Arabic name for God that is used in the Arabic Bible.

    It is pronounced almost the same in other Semitic languages: “Eloha” in Hebrew, and “Allaha” in Aramaic. According to Jesus (peace be upon him), God is One, with no partner whatsoever. I quote the following verses from the Bible:

    Jesus said to him, “Away from me, Satan! For it is written: ‘Worship the Lord your God, and him only.'” (Matthew 4:10)

    “Well said, teacher,” the man replied. “You are right in saying that God is one and there is no other but him.” (Mark 12:32)

    “The most important one,” answered Jesus, “is this: ‘Hear, O Israel, the Lord our God, the Lord is one.'” (Mark 12:29)

    Who Is Jesus?

    Jesus is one of a long string of prophets of Allah sent to all nations throughout history, starting from Adam, who received the first guidance from Allah, to the final one, Prophet Muhammad (peace be upon them all).

    According to the Bible, Jesus was sent particularly to the Israelites, to set them back on the proper track of Moses. The Gospels record these words of Jesus:

    “I am not sent but unto the lost sheep of the house of Israel.” (Matthew 15:24)

    “Think not that I am come to destroy the law or the prophets: I am not come to destroy, but to fulfill. For verily I say unto you: ‘Till heaven and earth pass, one jot or one tittle shall in no wise pass from the law, till all be fulfilled.'” (Matthew 5:17-18)

    The Qur’an, which Muslims consider the direct revelation says what means:

    *{The Messiah (himself) said: O Children of Israel, worship Allah, my Lord and your Lord. Lo! whoso ascribeth partners unto Allah, for him Allah hath forbidden Paradise. His abode is the Fire. For evil-doers there will be no helpers.}* (Al-Ma’idah 5:72)

    Jesus was a full human Prophet of God, as he emphatically declared:

    “As it is, you are determined to kill me, a man who has told you the truth that I heard from God.” (John 8:40)

    “What things?” he asked. “About Jesus of Nazareth,” they replied. “He was a prophet, powerful in word and deed before God and all the people.” (Luke 24:19)

    Again, the Qur’an also affirms Jesus’s prophethood:

    *{And when Jesus son of Mary said: O Children of Israel! Lo! I am the messenger of Allah unto you, confirming that which was (revealed) before me in the Torah}* (As-Saff 61:6)

    In all aspects, the Gospels portray him as a human who was born and circumcised (Luke 2:5-7, 21, 40, 52, 11:27); who suffered hunger and thirst (Matthew 4:2, 11:19, 21:18); who got tired and slept like any human being (Matthew 8:20, 24-25, Luke 8:23, Mark 4:38, John 4:6); who was subject to human feelings of fear, astonishment, and sadness (Matthew 26:37, Mark 14:33-34, John 11:33, 35, 38); and who prayed to his Creator like any human believer does (Mark 1:35, 14:35, Luke 5:16, 6:12).

    Logically speaking, having no father does not mean he was the son of God. Adam had neither father nor mother, yet both Adam and Jesus are bondsmen of Allah created by His will and power, by His word “Be” — Adam from earthly dust, and Jesus in the womb of Virgin Mary.

    This is precisely and unequivocally defined in the Qur’an as follows:

    *{The similitude of Jesus before Allah is as that of Adam; He created him from dust, then said to him: “Be”. And he was.}* (Aal `Imran 3:59)

    So neither Jesus nor Adam is a son of God. References to Jesus in the Bible as son of God should not be taken in the literal sense, rather in the metaphoric sense of affection and nearness to God.

    Jesus himself affirms that we are all “sons” of God in this sense:

    “Blessed are the peacemakers, for they will be called sons of God.” (Matthew 5:9)

    “In the same way, let your light shine before men, that they may see your good deeds and praise your Father in heaven.” (Matthew 5:16)

    Similar references to human beings as “sons of God” are also used in the Old Testament:

    “You are the children of the Lord your God.” (Deuteronomy 14:1)

    Finally, in his own words, Jesus declared himself as the Son of Man:

    Jesus replied, “Foxes have holes and birds of the air have nests, but the Son of Man has no place to lay his head.” (Matthew 8:20)

    “Just as Moses lifted up the snake in the desert, so the Son of Man must be lifted up.” (John 3:14)

    Can We See God?

    Our human capabilities are limited by the nature of our senses: vision in a certain wavelength range (4 to 7 X10-7 meters), hearing in a certain frequency range (2.500 to 4,000 cycles per second). Even the power of our instruments, however advanced, is limited in two ways:

    scale: by the huge universal dimensions in light years
    nature: to our detectable electromagnetic wave systems. So we cannot see or detect anything different from or beyond (in nature, time, or space) these systems: neither the angels nor any non-earthly being, nor God the Creator and Dominator of all His creation.
    This is affirmed both in the Qur’an and in the Bible:

    *{No vision can grasp Him, but His grasp is over all vision: He is above all comprehension, yet is acquainted with all things.}* (Al-An`am 6:103)

    “Ye have neither heard his voice at any time, nor seen his shape.” (John 5:37)

    Are God, Jesus, and Holy Spirit the Same?

    First: who is the Holy Spirit? A careful reading of the Gospels clarifies that the Holy Spirit is the Angel Gabriel.

    Compare the two narrations of Matthew and Luke:

    Now the birth of Jesus Christ was on this wise: When as his mother Mary was espoused to Joseph, before they came together, she was found with child of the Holy Ghost. (Matthew 1:18)

    And in the sixth month the angel Gabriel was sent from God unto a city of Galilee, named Nazareth, to a virgin espoused to a man whose name was Joseph, of the house of David; and the virgin’s name was Mary. (Luke 1:26-27).

    This accords with the Qur’an:

    *{Then We sent her our angel [literally, spirit], and he appeared before her as a man in all respects. … He [the angel] said: “Nay, I am only a messenger from thy Lord, (to announce) to thee the gift of a holy son.”}* (Maryam 19:17,19)

    So God the Lord, Jesus the human prophet, and the Holy Spirit Gabriel are each separate. The doctrine of the Trinity was never preached by Jesus, nor by his followers for three centuries. The word “trinity” is nowhere in the Bible. The whole concept was derived from the words of John, who never met Jesus.

    The myth of trinity gradually crept into Christianity, influenced by pagan beliefs and Greek mythology, and was adopted by Council of Nicaea in 325 CE.

    “How Can I Start Praying?”

    The answer to this, James, really depends on you and the choices you make in your life. If you fully accept Islam, that is, belief in the One God, and the message revealed to Prophet Muhammad through the miraculous word of God, the Qur’an, this would be your first honorable step to the truth of Islam.

    The following steps are straightforward, and can be taken without any intermediary or clergy. It is something between you and your Creator, yet in the way He ordained. You can find the necessary details in the links provided below; and you could better still refer to a trustworthy Islamic Center for guidance and support.

    Best wishes for you on this most blessed trip to the pure Divine Truth.

    Like

  27. Salam Jebat,

    Kalau saya perdana menteri perkara seperti ini tidak mungkin terjadi di dalam pentadbiran saya. Sesiapa yang cuba-cuba mengobar-ngobarkan isu-isu yang menyentuh sensitiviti kaum agama budaya dan bahasa pelbagai bangsa negara ini awal-awal lagi saya akan cucuk bontotnya. Biar padan dengan mukanya.

    Saya kata, Allah bukan budaya dalam bahasa orang bukan Melayu turun-temurun dalam negara ini. Noktah. Tak payah layan lebih-lebih. Banyak kerja lagi nak buat.

    Like

  28. Sallam Jebat,
    Sebagai orang Islam saya tidak menghalang ataupun menyokong penggunaan “Allah”. Memang ini isu sensitif bagi sesetengah umat Islam, tetapi ini adalah peluang sebenarnya bagi umat Islam untuk tujuan dakwah. Kekeliruan hanya akan timbul dikalangan umat Kristian sendiri. Sebab Allah = The God. The God bermakna tiada anak ataupun sekutu selainnya. Sedangkan didalam Bible pun, Jesus first commandment ialah,” O’ children of Israel, there is no god but God!” Cuba kalau God ditukar kepada Allah? “There is no god but Allah?” I think that sounds better. Ini akan terkena atas dahi mereka sendiri. Ini adalah first commandment yang dibawa oleh semua para nabi dari dahulu sehingga Nabi Muhammad s.a.w.

    Like

    • Saya setuju dengan saudara.

      Ini mungkin adalah satu hikmah dan satu ujian bagi umat Islam. Islam adalah agama bagi mereka yang menyelidik dan mencari kebenaran. Lihat case ini sahaja sudah membuat kita mempersoalkan di mana kesucian agama Kristian. Adakah agama Kristian memang telah diubah – ubah mengikut zaman dan kawasan (seperti yang dikatakan oleh Islam)?

      “Kekeliruan hanya akan timbul dikalangan umat Kristian sendiri”
      Kebanyakkan umat Kristian memang sudah keliru dan sebab itulah ramai antara mereka pada namanya ialah Kristian tetapi tidak percaya kepada Tuhan lagi seperti di Amerika. Yang tinggal sekarang ialah umat Islam yang masih berpegang kepada Tuhan Yang Esa (tidak dikaitkan dengan apa apa entiti lain).

      Akan tetapi,
      Bagi saya, motif sebenar kes ini ialah penyebaran dakyah agama selain dari Islam kepada orang Islam di Malaysia dan sekaligus menguji perlembagaan Malaysia.

      2 kumpulan akan memperoleh keuntungan dalam case ini. Mereka yang tidak henti-henti mempersoalkan perlembagaan Malaysia dan juga kumpulan yang tidak henti-henti mencari cara untuk memesongkan akidah orang Islam.

      Like

  29. takde masalah kalau orang bukan Islam nak guna nama Allah jikalau sekadar mengatakan Allah Tuhan Semesta Alam, Allah Pencipta Alam..
    masalahnya kalau gereja katolik nak guna nama Allah, boleh ke mereka mengatakan yang Allah itu Satu, Allah satu-satunya tempat memohon pertolongan, tidak beranak dan tidak diperanakkan, dan tiada yang seumpamaNya…?
    jadi nak mengelakkan salahfaham, elok la tidak dibenarkan terus penggunaan nama Allah..

    Like

  30. Saudara JMD,

    Berkenaan ulasan JMD terhadap tulisan Dr Asri. Saya tidak mendapati yang tulisan itu ‘redundant’, malahan ia menghuraikan isu ini dengan betul pada pandangan saya.

    Dr Asri membezakan antara ‘boleh guna’ Allah untuk merujuk kepada Tuhan sekian alam sebagaimana yang telah disentuh di dalam Quran itu sendiri melalaui petikan ayat yang beliau gunakan, dan isu syirik terhadap Allah. Kita sebagaimana umat Islam tidak boleh membantah apa yang Quran telah nyatakan (sila baca tulisan penuh beliau di halaman webnya)

    Beliau juga mencadang garis panduan yang perlu untuk menentang syirik Kristian (dan bukan Islam yang lain) sebagaimana yang ramai tahu terutamanya terhadap konsep ketigaan Tuhan.

    Ada yang tidak suka kerana ini isu bahasa dan orang Kristian boleh menggunakan perkataan ‘tuhan’ sahaja. Tetapi sebagai orang Islam, Allah dan Tuhan adalah sama sahaja apabila berkenaan isu syirk.
    contohnya:

    – Jesus anak Allah, itu syirik, betul?
    – Jesus anak Tuhan, tidakkah itu syirik?, itupun syirik JMD!

    Sebagai orang Islam, kita menentang kedua-dua contoh di atas. Jadi penggunaan Allah atau pun Tuhan dan kesyirikan adalah 2 perkara yang agak berbeza.

    Terima kasih,
    Jimbo

    JMD : Terima kasih Jimbo. Jika anda hendak mempertikaikan agama orang Kristian dengan mengatakan mereka kafir dan syirik, silalah berdebat hal hal keagamaan dengan mereka, bukan dengan saya. Ini kerana, bagi saya, mereka bebas memegang apa-apa kepercayaan. Malaysia pun tidak melarang orang Kristian untuk beragama Kristian dan meyembah Tuhan mereka.

    Isu ini bukan berkisar mengenai kebebasan beragama tetapi mengenai sensitiviti majoriti rakyat Malaysia yang tidak diendahkan oleh minoriti rakyat Malaysia.

    Dr Asri berkata berdasarkan kitab, bahawa tidak apa jika ahli kitab ingin menyembah Allah kerana semua ahli kitab yang disebut di dalam Quran hanya menyembah Allah yang satu. Tetapi, dunia sekarang ini, mana ada ahli kitab yang menyembah Allah? Agama Yahudi tidak mengiktiraf Nabi Muhammad dan juga Nabi Isa. Agama Kristian sekarang pula tidak menyembah Allah SAW. Mereka juga tidak percaya kepada rasul Allah.

    Adakah boleh kita biarkan pihak Catholic Herald mempermainkan nama Tuhan orang Islam sampai begitu sekali? Di mana sempadan garis panduan yang Dr Asri beri akan diikuti oleh Catholic Herald? Adakah mereka akan memanggil patung Jesus Christ di salib di dalam gereja sebagai Allah? Mana mungkin kita hendak mengawal beribu ribu orang Kristian yang akan menampal tulisan jawi ‘Allah’ di merata-rata tempat yang mereka suka hanya kerana mereka sekarang boleh menggunakannya? Adakah saudara suka jika di belakang kereta mereka mempunyai sticker yang menyebut “Mari menyembah Allah, Jesus Christ dan Roh Kudus” (sekadar contoh). Anak saudara akan lihat dan bertanya kepada saudara ‘Ayah, Roh Kudus itu apa?’ Perkara ini amat menyedihkan kerana kita tidak tahu di mana tahap perkara ini akan disalahgunakan.

    Kita pandai sahaja hendak bercakap atau memberi garis panduan kerana kita tidak bertanggungjawab menjaga keamanan dan tidak pula ingin melihat jauh kehadapan.

    Saya rasa artikel saya ini sudah cukup untuk menjelaskan mengenai kesan yang akan dihadapi. Boleh juga baca komentar pembaca ini untuk menjadi iktibar. Terima kasih.

    Like

  31. well said Mr. Arah. I’m trully agree with you. Macam saya cakap tadi, kekeliruan bukan kepada umat Islam, tetapi pada orang kristian itu sendiri. Sebab mengikut bible sendiri pun Jesus tidak ada mengatakan “Aku adalah Tuhan, sembahlah aku” tiada satu pun quote dalam bible cakap pasal ketuhanan Jesus. Sebab itu saya tidak menghalang ataupun menyokong perkara ini. Jika mereka mahu menukar God kepada Allah, kenapa tidak mahu tukar “the comforter” kepada Muhammad? There is an important prophecy in the Song of Solomon (5:9-16). In this prophecy, the one who is spoken of here is the beloved of God. One of the titles of Muhammad is Habibullah — the beloved one of God. Secondly: “My beloved is white and ruddy”. This was the color of Muhammad, Thirdly, “Chiefest among then thousands”. We have already shown that Muhammad was at the head of ten thousand followers at the time of the conquest of Mecca. The fourth and most striking point in this prophecy is the name of Muhammad in verse 16. It reads: “Yea, he is altogether lovely” in English Bible. In the Hebrew Bible, the word is “Muhammad-im” Jadi takkan tanak tukar koooot?

    Like

    • True Calling,
      Based on Mr Arah’s comment above (which also sent to me), there are a few things that the readers need to note. With permission..

      (source: http://ondastreet.wordpress.com/2010/01/05/nama-allah-isu-politik/#comment-782 )

      The first part, you are describing “Allah” and “Jesus”, which stated Allah is the God and Jesus is the Prophet. However, do you realize that the Christians in Malaysia believe in Trinity, which have the Father, the Son (who is referred to Jesus) and the Holy Spirit? With this, it is already contradicts with your first part of your comment.

      Secondly:
      Jesus himself affirms that we are all “sons” of God in this sense:

      “Blessed are the peacemakers, for they will be called sons of God.” (Matthew 5:9)

      “In the same way, let your light shine before men, that they may see your good deeds and praise your Father in heaven.” (Matthew 5:16)

      Similar references to human beings as “sons of God” are also used in the Old Testament:

      “You are the children of the Lord your God.” (Deuteronomy 14:1)

      Finally, in his own words, Jesus declared himself as the Son of Man:

      Jesus replied, “Foxes have holes and birds of the air have nests, but the Son of Man has no place to lay his head.” (Matthew 8:20)

      From your own copy and paste comment already contradicts with your first part of the comment. “Jesus himself affirms that we are all “sons” of God in this sense: “Blessed are the peacemakers, for they will be called sons of God.” (Matthew 5:9)”

      Jesus said we are sons of God? All of us??? You must be kidding me arah. The first part you describe Jesus as His Prophet, and now with the Bible your quoted, we are sons of God???

      About the Holy Spirit.. you quoted as this:

      “First: who is the Holy Spirit? A careful reading of the Gospels clarifies that the Holy Spirit is the Angel Gabriel.”

      Interesting.. because muslims believe Angel Gabriel as angel, not God.. but Christians consider Holy Spirit part of the Trinity.
      After thinking sometime.. are you, arah, a muslim or christian? I have to ask this as your argument, comments shows how inconsistent you are in arguing.

      and arah,
      I do hope you realise that there are some part in Bible that is not contradicting with Al-Quran. However, with part of the Bible has been manipulated and re-written, along with what they believe and faith with… certainly the God that muslims believe and the Christians believe is not the same.

      Seriously speaking, the more you are trying to show how deserving “Allah” to be used by Christians in Malaysia, the more you are showing how further you are going.

      Dear JMD and readers,
      I’m not questioning Christians faith.. but when a muslim trying to justify such cause using Bible initiated by a Christian and in a way allowing the confusion among muslims in Malaysia, I will not sit back and relax.

      There are series of comments from arah in my blog that have been lenghty discussed. InsyaAllah, if I have the time, I’ll compile the comment given by arah which contradicts with his own comments from time to time.

      Thank you.

      ~ OnDaStreet

      Like

  32. Ini sepertimana telah berlaku di Indonesia di mana anak2 muda terutama yang kurang pendidikan agama, yang moden dan bersosial secara suka2 menukar2 agama dari Islam ke Keristian ke Islam ke Keristian, semata2 kerana anggapan yang silap itu. Ini terjadi kerana pengaruh pergaulan, keinginan berkahwin berlainan agama dan status kemodenan kononnya. Tetapi inilah kenyataannya akibat penggunaan kalimah yang mengelirukan.

    Malah, ada ramai suami/isteri di Indonesia walaupun sudah berkahwin tapi masih berlainan agama, mungkin salah satu puncanya kerana kepercayaan Allah tuhan yang sama.

    Memang mudah untuk Pas mengatakan dan memberi sejuta amaran supaya kalimah Allah ini jangan disalahgunakan. Tetapi, bagaimana hendak mencegahnya 10-20 tahun akan datang apabila pemikiran para remaja telah tepengaruh sedikit demi sedikit dalam tempoh tersebut.

    Ini baru permulaan. Kelak golongan Kristian ini akan secara halus dan tanpa disedari akan berusaha memanupulasi kebenaran yang disokong oleh Pas ini. Ini sedang berlaku secara berleluasa tetapi senyap di Indonesia.

    Islam di sana semakin liberal. Sepertimana disiarkan dalam blog Anwar Ibrahim yang berbunyi “Change Is Coming To Islam” ?????

    Nasi akan menjadi bubur jika tiada ketegasan pada hari ini.

    Pendirian Pas amat keliru, kabur, short-sighted dan meremehkan kepercayaan umat Islam berbangsa dan berbahasa Melayu.

    Manusia mudah lupa…Kalau 10-20 tahun lalu tidak ada sesiapa yang berani menggelar Chin Peng si kominis pengkhianat ini sebagai pejuang kemerdekaan atau hero, kini sudah ada suara2 sebaliknya yang semakin berani dan lantang. Begitu juga akan berlaku dalam isu kalimah ini jika pendirian Pas dibenarkan.

    Ini pemerhatian peribadi saya kerana sering ke Indonesia sejak 15 tahun dahulu dan berkenalan dengan ramai keluarga2 beragama Islam dan Keristian di sana.

    Like

  33. Akhir zaman telah tiba dan mungkin berada dipenghujugnya. Seluruh dunia umat islam lemah ibarat buih-buih di lautan, mudah dihanyut arus dan badai kerana penyakit ‘cinta dunia dan takut mati’.

    Wahai saudara Muslimku di Malaysia tanah tumpah darahku dan darah nenek-moyangku yang telah mempertahankan Islam dari generasi ke generasi, sedarlah kita sedang diuji oleh Allah SWT dengan episod terbaru ini.

    Waspadalah sesiapa yang menyokong keputusan mahkamah yang menghalalkan syirik atas nama ALLAH SWT.

    Apakah jawapan orang Islam? hanya ada 2 jawapan objektif.

    a. cinta dunia; atau
    b. cinta syahid fi sabilillah.

    Balasan ALLAH bergantung kepada jawapan anda.

    Alangkah indahnya dapat bertemu denganNYA nanti…

    Like

  34. dari sudut persepsi pendekatan linguistik, jika perkataan allah ini dipersembahkan atau ditampilkan di dalam ejaan rumi yang secara am hanya merujuk kepada makna tuhan iaitu sesuatu yang lebih baik dari manusia dan berkuasa terhadap alam dan nasib, adalah sepatutnya boleh digunapakai dan tidak boleh mendatangkan sebarang kesan mudarat atau kekeliruan.
    akan tetapi jika ianya adalah laskar allah dalam ejaan jawi atau lakaran dalam bentuk bahasa arab dan seperti yang dapat dirujuk di dalam bahasa al-quran, yakni yang lebih merupakan simbol rohaniah dan logo umum yang merujuk terus kepada allah, tuhan agama orang islam yang esa, itu sepatutnya tidak boleh dikomersilkan oleh penganut agama lain dan wajar dikawal penggunaannya.

    kata minda_budaya

    Like

  35. Jebat

    Tahniah. Saya tercari cari blog yang berjaya menggamit diskusi intelektual dengan bahasa sopan dan bertenaga. Tidak di dalam Malaysian Insider, tidak dalam Malaysia Today. Akhirnya saya terjumpa di dalam Jebat Must Die. Tahniah diatas kejayaan menarik “followers” yang mempunyai intellectual capacity yang membanggakan.

    Radzi

    JMD : Terima kasih diucapkan kerana sudi memberi komen di sini.

    Like

  36. JMD,

    Personally, it does not matter to me on the thechnicalities and the interpretation of the law. The intent is bad and everyone knows that from the beginning. They could try and justify it with law or because the Indons did it or whatever but still, the intent is bad.

    They should not go this far and the saddest part is, the people up there should not let it go this far. I agree with you.

    They have the option of not using the word Allah and tramples on the sensitivities of the Muslim but, nah, they decided to “test their power.”

    I am disappointed with PAS, the bleeding heart liberals and the “tak apa lah” Malays.

    If you really want to use the word Allah then go to indonesia lah where it is allowed.

    Like

  37. autojohndoe,

    1. all Christians profess of the Trinity.

    2. Allah is Islam specific and MUST only be used for the purpose of Islam and by Moslems and in their religious writings.

    3. There is a word for God in Malay and it is Tuhan. That is the term that should be used (by other religions), not Allah!

    4. The govt has submitted an appeal. Relax and don’t worry because the govt will win the appeal!

    5. No need to go demonstrate anywhere or anyhow! Don’t disturb the peace and confirm the the suspicion that all Muslims are terrorists! Which of course is not true.

    5. Rukun Negara 1: kepercayaan kepada Tuhan/Belief in God

    Like

  38. DreamCatcher..

    Just because I happen to stumble here, doesn’t make me an idiot..

    Why harp upon a silly matter like this, “word definition”, when there’s bigger issues that we should be worried about?

    That’s all this is about, difference on “word definition” and exclusivity demanded by extremist! Whateverlah..

    JMD : This is because you cannot see the repercussions of this ruling. And you cannot fathom the sensitivities of a Muslim. And, for them to prod these sensitivities without being cognisant of the feelings of the majority is malicious indeed. It baffles me when a people could not fathom the social dogma of the majority. Where have they been living all this while? Timbuktu?

    To say the Muslims demand exclusivity is also wrong because in the first place, the proper definition of God is Tuhan in Bahasa Malaysia. Jesus Christ the Saviour of the Christians belong solely in the realm of Christians. Allah does not exist in the Christian religion worldwide. Yes it is a linguistic issue. The word Tuhan is more appropriate, Why need to impinge other people’s etrms and definition? To stoke religious fire by the extremist opportunistic people from The Herald is a cause for concern. Thank you.

    Like

  39. bro JMD

    in Lingam’s famous words

    Looks Like Muslims, Sound Like Muslims……..
    pray like Muslims….eat like Muslims………..but?

    Thank you for the link…..

    arah……you sure sound like someone from C4-C6 group….mengucap weh……mengucap…..jangan taruk isa sudah

    Like

    • arah,
      a commentator by name of Suara Jagat (his blog mostly cover issues about ajaran sesat di Malaysia and Indonesia) have given you his thoughts in my blog and this for others to read too..

      (source: http://ondastreet.wordpress.com/2010/01/05/nama-allah-isu-politik/#comment-794 )

      Oh ya..hampir terlupa pula saya..
      Arah,anda berkata
      “Tunjukan pada saya pernahkah Nabi Isa ajar Trinity dalam Bible?”

      Arah,
      Disebabkan ianya(Bible) bukan lagi Taurat dan Injil yang asli, maka adalah dangkal untuk kita mengatakan bahawa itu ajaran Nabi Musa a.s dan
      Nabi Isa a.s.

      Seandainya mereka (kristian) benar-benar berpegang kepada ajaran sebenar yang dibawa oleh Nabi Isa a.s, mengapa mereka menidakkan kenabian Muhammad bin Abdullah s.a.w?

      Apakah anda tidak melihat kepada sejumlah ayat-ayat Bible yang menunjukkan kepada doktrin trinity?

      Saya memetik dari Bible Indonesia,
      dalam Wahyu 1,2 dan 4 :

      1:6 dan menjadikan kita suatu bangsa khusus imam-imam, yang melayani Allah, Bapa-Nya. Yesus Kristus itulah yang agung dan berkuasa untuk selama-lamanya. Amin!

      1:7 Lihat, Ia datang diliputi awan! Semua orang akan melihat Dia, termasuk juga mereka yang telah menikam-Nya. Segala bangsa di bumi akan meratap karena Dia. Ya, pasti! Amin!

      1:8 “Akulah yang pertama dan yang terakhir,” kata Tuhan Allah, yang ada, yang sudah ada, dan yang ada seterusnya, Yang Mahakuasa.

      2:7 Barangsiapa dapat mendengar, hendaklah memperhatikan apa yang dikatakan oleh Roh Allah kepada jemaat-jemaat! Mereka yang menang, akan Kuizinkan makan buah dari pohon kehidupan yang tumbuh di Taman Allah.”

      2:18 “Kepada malaikat jemaat di Tiatira, tulislah begini: Inilah pesan dari Anak Allah, yang mata-Nya bernyala-nyala seperti api, dan kaki-Nya berpijar seperti tembaga dibakar.
      2:26 Mereka yang menang, dan yang sampai akhir terus melakukan apa yang Kukehendaki, akan Kuberi kuasa yang sama seperti yang Kuterima dari Bapa-Ku. Mereka akan menerima kekuasaan daripada-Ku untuk memerintah bangsa-bangsa dengan tongkat besi, dan untuk menghancurkan bangsa-bangsa itu seperti periuk tanah.
      2:29 Barangsiapa dapat mendengar, hendaklah memperhatikan apa yang dikatakan oleh Roh Allah kepada jemaat-jemaat!”
      4:2 Langsung saja saya dikuasai Roh Allah. Lalu saya melihat di surga ada sebuah takhta, dan ada seseorang duduk di takhta itu.

      Bukankah ini menunjukkan kepada konsep trinity?
      Cuba kita lihat pula dalam Ibrani 1 :

      1:1 Pada zaman dahulu banyak kali Allah berbicara kepada nenek moyang kita melalui nabi-nabi dengan memakai bermacam-macam cara.

      1:2 Tetapi pada zaman akhir ini Ia berbicara kepada kita dengan perantaraan Anak-Nya. Melalui Anak-Nya inilah Allah menciptakan alam semesta. Dan Allah sudah menentukan bahwa Anak-Nya inilah juga yang berhak memiliki segala sesuatu.

      1:3 Dialah yang memancarkan keagungan Allah yang gilang-gemilang; Dialah gambar yang nyata dari diri Allah sendiri. Dialah juga yang memelihara keutuhan alam semesta ini dengan sabda-Nya yang sangat berkuasa. Sesudah Ia memungkinkan manusia untuk dibebaskan dari dosa-dosa mereka, Ia menduduki takhta pemerintahan di surga bersama-sama dengan Allah, Penguasa yang tertinggi.

      Anda juga berkata,
      “Sekiranya kita tergulung di kalangan orang beriman kita perlu mengajak manusia mengesakan Allah dan bukan melarang manusia dari memanggil Tuhan yang Esa itu sebagai Allah.”

      Ya benar, kita perlu mengajak manusia untuk mengesakan ALLAH.

      Namun apakah tanpa mengucapkan 2 kalimah syahadah, boleh dikatakan seseorang itu telah mengesakan ALLAH?

      Adakah seseorang itu boleh di anggap mengesakan ALLAH jika berpegang kepada Bible dan menolak al-Quranul karim?

      Like

    • Arah,

      I do not intend to throw pearls before swine. It is unwise. My religion to me, yours to you. This is a matter of faith, not human logic.

      God bless you and keep you Arah.

      Like

  40. ‘Umat Islam sokong keputusan Mahkamah Tinggi adalah kufur’

    BANGI: Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr Haron Din menegaskan, mana-mana umat Islam yang menyatakan sokongan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membenarkan Herald-The Catholic Weekly menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya boleh membawa kepada kekufuran.

    Tokoh ulama itu berkata, melalui kaedah yang dipakai dalam ilmu akidah, tindakan bersetuju dengan penggunaan nama Allah oleh agama Kristian itu membawa maksud menyekutukan Allah kerana agama itu mempercayai tuhan sebagai Triniti iaitu terdiri daripada Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Roh Kudus.

    “Dalam Islam, Allah adalah Esa (satu). Kalau ada yang menyekutukan Allah dengan Triniti, maka berlakulah syirik yang membawa kepada kufur. Kalau kita reda dengan yang kufur, kita jatuh kufur sama,” katanya pada sidang media di rumahnya di sini, semalam.

    Beliau berkata demikian ketika mengulas beberapa laman blog termasuk milik pemimpin politik yang menyatakan sokongan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan akhbar mingguan Herald-The Catholic Weekly menggunakan perkataan Allah dalam penerbitannya.

    Jumaat lalu, Ahli Parlimen Shah Alam yang juga Yang Dipertua Pas Shah Alam, Khalid Samad melalui blognya menyatakan sokongan terhadap keputusan mahkamah itu atas alasan Allah bukan Tuhan kepada orang Islam semata-mata tetapi Tuhan kepada seluruh alam semesta, termasuk orang bukan Islam dan Rasulullah tidak pernah menghalang penggunaannya.

    Haron berkata, walaupun wujud perbezaan pandangan dalam hal siasah dan politik, namun dalam hal berkaitan agama, semua umat Islam mesti bersatu dan berbalik kepada kaedah agama.

    Like

  41. Maka akan bersama-sama lah menanggung dosa MURTAD bagi orang2 yg rela membenarkan puak2 Herald ini menggunakan nama ALLAH bila ada muda-mudi islam yang menukar agama nanti. Lagi ramai yg murtad lagi banyak lah dosa MURTAD kamu akan tanggung. Dan kamu juga akan lihat banyak sticker2 dan tulisan yang mengatakan Allah tuhan Kristian, Allah bersama Salib. Kemudian apa pulak anak cuuc kita akan fikir?? Ketika itu nasi sudah menjadi bubur bercampur racun.

    Like

  42. Dear On da’ Street,
    Maybe you don’t get the idea of ‘son’. Yeap, i do some copy and paste, at least i understand the idea. You should not accept the word ‘son’ literally because many prophets are called “sons of God” and children on God in the bible. Well, based on YOUR copy and paste “Blessed the peacemaker, for they will be called sons of God”. U know this refer to who? Peace = Islam!
    Exodus 4:22 “And thou say to (Moses) shalt say unto pharaoh, thus saith the Lord “Israel is my son, even my firstborn

    II Samuel 7:13 “He (Solomon) shall build a house for My name, and I will establish the throne of his kingdom forever. I will be his father and he will be my son”

    Now how many son does god have? Maybe you should read more on this instead of copy paste like me.

    Aku cakap aku tak menyokong atau menentang. Sebab pada aku kekeliruan adalah pada mereka sendiri. Or maybe you should read what the bible said about Muhammad. Even Jesus never said that he is God. Takkan ada dalam bible. Even Jesus never said that Christian is a religion. Jesus is a true muslim just like the other prophets! How we know this secret? because we have Al-Quran as our standard. So baca lagi yea. Kalu nak copy paste pon, make sure paham

    Like

  43. True Calling,
    Sedutan ayat Bible itu diambil oleh Mr arah. Bukan saya. Saudara arah yang copy dan paste untuk menyokong hujahnya. Saya hanya menggunakan kandungan komennya sendiri.

    Apa yang Bible kata tentang Nabi Muhammad? Saya tahu ada disebut dalam Kitab Injil yang asal.. kerana itulah Waraqa bin Naufal tidak terkejut dengan apa yang berlaku pada Nabi Muhammad pada malam Nabi Muhammad bertemu dengan Jibrail.

    Akan tetapi lain pula apa yang dibincangkan di forum ini:

    http://id.answers.yahoo.com/question/index?qid=20080920223633AAoyAuV
    http://mengenal-islam.phpbb3now.com/viewtopic.php?f=8&p=5308

    True Calling,
    Saya tidak katakan Nabi Isa bukan salah satu Rasul Allah. Bila pula saya katakan Nabi Isa (berdasarkan Al-Quran) menyeleweng?

    Yang dicopy dan paste itu, baik mengenai Allah, Jesus menurut Bible adalah daripada saudara arah.

    Bukan saya.

    Harap maklum. 🙂

    ~ OnDaStreet

    Like

  44. People,

    Let’s get on with life to bigger things like the stolen jet engine, how we can work together towards a better Malaysia given the economic climate we’re in right now etc. etc. Let’s leave this to the government the majority have all voted for, who has filed an appeal. I’ll bet on my last ringgit that the government will win the appeal. watch this space!!

    Like

  45. Di dalam bible yang sekarang ni pun ada memberitakan kedatangan nabi Muhammad s.a.w. Wikipedia pon ada. Cuma ia telah disembunyikan oleh ulamak2 kristian (kalau diorang tak cover mau tutup vatican woi. hahaha!) Tetapi ayat2nya ada disitu. Saya tak kata Nabi Isa (in the quran menyeleweng. Even though bible dah banyak perubahan (revised, revised, and revised) some certain words Allah still preserve for us to seek for the truth. We just have to ponder carefully. Takkan kite baca bible dah kire murtad kot… Sape cakap baca bible haram? Even dekat masjid aku ada jumpa bible. Aku baca. Bible Barnaba. Salah ke? Come on laaa…Even Sheikh Ahmad Deedat pon baca bible and he debated with the christians using what? bible. But not to use the bible as the standard. He uses Quran as the standard. He had shown that the bible nowadays is not the word of god, crucifixion is a myth and Jesus is not god or even the son of god. So jgn terlalu cepat mengkafirkan orang semata2 die cakap die baca bible.

    Like

    • True Calling,
      Siapa yang kata Nabi Isa menyeleweng? Yang menyeleweng adalah sebahagian isi kandungan Bible yang telah di”revise”.

      Nabi Isa adalah salah seorang 25 rasul yang umat Islam kena ingat.. kalau dah kena ingat tu.. takkanlah Nabi Isa dikata sebagai seleweng. Aduhai…

      Dan siapa pula yang kata baca bible kafir? Nak baca, bacalah.. cuma jangan beriman dengan Injil yang telah di”revise”.

      Hmm.. “revise”.. that’s the key word. Itulah yang membezakan Injil yang asli dengan yang tidak… sebagaimana yang didebatkan dalam debat Allahyarham Ahmad Deedat dengan paderi-paderi dahulu.

      Terima kasih True Calling. 🙂

      Like

  46. Alhamdullillah, hebat dan hangat sungguh JMD dan komen2 mereka yg diatas. Lepas ni ramailah diantara kita yg layak dipanggil ustaz kalau tidak pun guru pondok. Perkembangan yg baik menjelang tahun baru 2010. Boleh kita jadikan Tahun 2010 Era Kebangkitan Islam!

    Saya rasa dgn arus kebangkitan umat islam negara ni, mahkamah rayuan dan Herald mesti cuak dan akan membuat turn around dan mengharamkan semula pengunaan kalimah Allah oleh agama lain. Sama2 kita bermunajad dan berdoa supaya Allah swt memberi kemenangan.

    Ok JMD dan pak ustaz2 dan tok guru2 diatas lepas menang kes ni apa langkah selanjutnya. Tak kan nak sambut dgn berpesta! dan selepas tu relax balik duduk diam2 je? Nama Allah dah diselamatkan, syariat islam yg dituntut sendiri oleh Allah swt takkan nak dibiarkan dihina sewenang2nya!

    Apa kata agenda seterusnya kita perangi orang islam dikalangan umat islam negera ini yg terang2 menghina Allah swt dgn melanggar syariat Allah swt dan rasulNya. Bolehkan JMD, pak ustaz dan tok guru? Kita bongkar habis-habisan penyelewengan kazanah negara oleh pemimpin-pemimpin islam negara ini yg telah hilang sifat amanah dan tidak sensitif terhadap perasaan umat islam khasnya dan rakyat Malaysia amnya. Amacam? Allah swt sudah tentu lagi murka keatas pemimpin2 ini dan memerangi mereka adalah jihad dan disukai oleh Allah swt.

    Fikirkan lah wahai sahabat ku JMD, pak ustaz dan tok guru diatas. Wabillahit-taufik walhidayah

    JMD : Boleh saudara boleh. Kita bongkarkan satu persatu perkara onar dan keji yang para pemimpin kita telah lakukan. Disamping perkara rasuah dibongkarkan, kita bongkarkan juga kegiatan tidak bermoral pemimpin yang bertopengkan Islam. Kes mahkamah akan bermula tidak lama lagi. Jangan lupa juga, bersama-samalah kita berjihad menentang pemimpin salahlaku liwat. Wassalam.

    Like

    • JMD

      Agenda liwat itu jelas satu fitnah. Hukum Islam dgn jelas telah memberikan garis panduan untuk diikuti kenapa mesti ingkar dgn hukum Allah swt?? Kenapa mesti ikut hukum civil ciptaan manusia yg bukan dari syariat Allah swt. Hal ini pasti ada agenda haramjadah untuk menjatuhkan seseorang dgn fitnah jahat. Saya tidak akan bersengkonkol dgn saudara dalam hal ini kerana bersubahat dgn penfitnah serupa melakukan fitnah. Ingatlah dosa melakukan fitnah lebih berat dari membunuh!

      JMD : Terima kasih. Betulkah ini adalah agenda untuk menjatuhkan seseorang? Betulkah ini fitnah? Apa bukti saudara mengatakan ianya adalah fitnah? Apa hukum syariah untuk orang yang meliwat? Saya rasa kita tunggu sahaja kes di mahkamah. Barulah kita boleh berbincang dengan panjang lebar mengenai perkara ini. Sila datang lagi. Terima kasih.

      Like

      • JMD

        Sebelum saya menjawab soalan saudara, saya nak tanya saudara faham tak Islam agama yg saudara anuti? Maaf kalau soalan ini menyakitkan hati. Tetapi ini persoalan pokok sebelum kita pergi lebih jauh lagi. Kalau saudara betul2 faham akan Islam yg bertunjangkan kalimah syahadah saudara tidak akan bertanya soalan amatur seperti itu kerana jawapannya semua ada didlm bab2 ilmu agama yg sewajibnya kita ketahui.

        Hukum syarak yg diturunkan oleh Allah swt telah cukup lengkap untuk kita ikuti dalam apa juga persoalan hidup di dunia ini. Tetapi oleh kerana tidak mempunyai iman dan rakus dgn kehidupan dunia yg sementara maka undang2 manusia yg bergelumang dgn pembohongan dijadikan kiblat demi memuaskan hawa nafsu hasutan syaitan.

        Saudara mengupas bab agama berhubung dgn kalimah Allah tak ubah seperti ulama besar tetapi didalam bab syariat dan hukum syarak yg lebih utama disisi Allah swt saudara menjadi kerdil tak ubah seperti budak tahun satu sekolah agama! Maaf sekali lagi

        Saudara kalau setakad kita berebut2 nama Allah dgn org kristian taraf kita sama je dgn mereka. Sia2 je kalau perjuangan tak diistiqamahkan dgn menegakkan kalimah syahadah yg jauh lebih agung.

        Perjuangan menegakkan kalimah syahadah bukan satu kerja mudah mungkin sebab itu ramai yg tak berkeupayaan dan tak kesampaian memenuhi tuntutan keseluruhan kalimah tersebut kerana ianya memerlukan total submission kpd Allah azzawajalla. Tetapi apabila kita telah mengaku Islam dgn melafazkan kalimah syahadah kita tidak ada pilihan lain kecuali dalam keseluruhan hidup kita, kita wajib laksanakan tanggung jawab yg dituntut oleh kalimah syahadah.

        Saya harap saudara tidak berkecil hati membaca ulasan saya diatas. Tetapi itulah ketegasan dlm beragama. Ilmu Allah swt itu maha luas dan perdalamkan ilmu yg boleh membahagiakan kita di dunia dan kehidupan di akhirat nanti. Janganlah kita berfikir dan bertindak tanpa berasakan ilmu agama kerana bertaqlid seperti itu adalah bidaah yg boleh menyesatkan kita dari agama Allah swt yg maha suci. Nauzubillah

        Wabillahit-taufiq walhidayah

        JMD : Eh tidak sedikit pun saya marah kerana saya menunggu jawapan saudara mengenai persoalan saya sebelum ini. Panjang juga saudara mengomel dan bertarbiyah tanpa memberi jawapan kepada soalan saya sebelum ini iaitu – “Betulkah ini adalah agenda untuk menjatuhkan seseorang? Betulkah ini fitnah? Apa bukti saudara mengatakan ianya adalah fitnah? Apa hukum syariah untuk orang yang meliwat?”

        Kecuali jika saudara betul betul ada bukti bahawa Saiful tidak diliwat, kita tunggu sahaja kes mahkamah.

        Saudara, artikel ini ditulis oleh saya sebagai orang Islam. Saya cukup tidak bersetuju akan hal The Herald mahu menggunakan nama Allah di dalam Bible Bahasa Melayu mereka. Sebab itu artikel ini ditulis dari perspektif orang Islam. Tajuk artikel ini pun – ‘Sensitiviti Umat Islam di pijak’. Umat Islam saudara.. bukan Umat PAS atau umat Umno.

        Oleh sebab itu juga saya mengkritik mereka yang saya rasa bersalah. PAS kena, Umno kena, The Herald pun lagi teruk kena. Saya tidak teragak agak menyokong Ustaz Haron Din di dalam hal ini. PAdahal beliau adalah timbalan mursyidul am PAS. Kerana apa? Kerana saya orang Islam.

        Saudara pula menulis dari perspektif orang yang memusuhi Umno sahaja. Itu sudah masuk bab politik. Kenapa saudara mahu mencampur adukkan hal-hal agama dengan politik hanya kerana saudara membenci Umno? Saudara sanggup tidak bersetuju dengan artikel saya ini (sila baca semula) hanya kerana membenci Umno dan terus menukar topik kepada rasuah kerajaan dan lain lain. Bukannya saya tidak pernah mengkritik kerajaan mengenai rasuah. Jangan taksub membenci sesuatu hingga hilang kewarasan dan keimanan.

        Terima kasih.

        Like

        • Salam JMD

          Saya tak faham macam mana saudara boleh kata saya membenci umno?? Tak ada satu pun komen2 saya menyebut mana2 parti politik jauh sekali nak bercerita pasal politik. Pasal saya dah mual dgn politikus! Cuba baca balik betul2. Bawak bertenang saudara. Tak tau lah saya kalau saudara dibekalkan dgn hidung bionic ciptaan umno yg boleh menghidu anasir2 yg berbau pembangkang!

          Saudara sebagai orang yg mengaku islam tidak cukup dgn hanya bertanya soalan amatur, hanya main rasa2 dan mengritik dlm bab agama dgn ilmu yg sejengkal aje. Seperti yg saya kata diatas Islam adalah lebih dpd itu. Kalau kita main rasa2 dan tidak faham akan sesuatu isu bersangkutan agama, baik diam sebab Allah swt yg nama Dia saudara perjuangkan cukup benci orang cakap kosong. Bahayanya kerana saudara boleh mempengaruhi orang lain yg sama taraf ilmu pengetahuan agamanya macam saudara. Saya bukan nak merendahkan saudara tetapi sebagai brother dlm islam saya sayangkan agama termasuk brother seislam dgn saya.

          Saya membenci sifat mereka yg hipokrit dan mengamalkan agama mengikut selera yg berpandukan hawa nafsu hasutan setan. Tolong faham saya sebut sifat bukan orangnya.

          Saudara masih bertanya soalan amatur kerana saudara masih belum faham akan agama saudara sendiri. Seperti yg telah saya katakan jawapannya ada dlm bab2 syarak yg wajib kita ketahui. Ingat kalau saudara tak tahu saudara wajib belajar. Saya yakin kalau saudara dah faham akan islam saudara pasti akan dapat jawapannya.

          Wabillahit-taufiq walhidayah

          JMD : Ya, tolong tunjukkan pada saya jawapannya di dalam bab bab syarak yang saudara hendak tunjukkan pada saya kerana saya tidak mengerti apabila saudara berkata – “Agenda liwat itu jelas satu fitnah. Hukum Islam dgn jelas telah memberikan garis panduan untuk diikuti kenapa mesti ingkar dgn hukum Allah swt??”

          Kami semua mahu belajar dari saudara. Kalau ada rujukan lebih bagus. Saya ini bukankah amatur…….?

          Saudara juga berkata (mengenai kes liwat Anwar Ibrahim) -“Hal ini pasti ada agenda haramjadah untuk menjatuhkan seseorang dgn fitnah jahat.”

          Saya kemudiannya bertanya “Betulkah ini adalah agenda untuk menjatuhkan seseorang? Betulkah ini fitnah? Apa bukti saudara mengatakan ianya adalah fitnah? Apa hukum syariah untuk orang yang meliwat?”.

          Tetapi saudara masih tidak memberi jawapan kepada pertanyaan saya di atas, malah saudara melabelkannya sebagai soalan amatur.

          Jika ini soalan amatur, mesti ada jawapan yang mudah buat saudara tuliskan di sini. Ya, Allah SWT cukup benci orang yang bercakap kosong. Saya tidak perlu hidung bionic untuk menghidu maksud tersurat saudara. Dalam pada itu, apa pandangan saudara mengenai The Herald dengan tindak tanduk mereka sejak tahun lepas yang berdegil mahu melanggar undang-undang dan tidak bertoleransi terhadap hati orang Islam seperti saya?

          Bahayakah kepada agama saudara sendiri jika ada orang bersetuju dengan saya bahawa The Herald tidak patut bertindak hingga ke mahkamah? Bahayakah jika saya menulis bahawa saya tidak rela kalimah Allah digunakan didalam upacara keagamaan orang Kristian?

          Saya ajukan persoalan saya diatas kerana ingin juga menimba ilmu dari saudara. Yang baik, saya jadikan tauladan. Yang tak elok dijadikan sempadan.

          Terima kasih.

          Like

          • Sombong sekali nada tuan wali soqo.

            ‘mempengaruhi orang lain yang sama taraf ilmu pengetahuan agamanya macam saudara’

            ‘soalan amatur’

            ‘sia2 je perjuangan kalau tak diistiqamahkan dengan menegakkan kalimah syahadah yang jauh lebih agung’

            Saya ingin bertanya tuan wali, siapakah contoh2 mereka yang tuan rasakan layak berbicara hal ugama ? Kayu ukur tuan begitu tinggi, sekiranya ada contoh2 nama mereka yang layak, senang sikit saya nak bayangkan. Mungkin saya perlu hubungi mereka untuk apa2 pertanyaan kerana ramai bloggers disini saya rasa tak layak.

            Dalam isu ini, tuan anggap ia perkara kecil – tidak lebih dari berebutkan nama Allah, jadi menurut tuan, kita patut biarkan saja ? Jujur saya bertanya ni, tuan wali tidak merasa apa2 yang perlu dipertahankan ?

            Like

            • Wak JMD dan wak2 lain yg bersengkongkol dgn umeno. Dengar sini gua nak cakap.

              Lu kata lu orang islam pasal bapak lu orang islam bukan? Bapak lu tak anto lu sekolah agama hah. Kalau lu seme ada pegi sekolah agama lu mesti ada belajo bab fardu Ain yg temasuk dlmnya bab hukum syarak. Sebab tu kalau lu masih tanya soalan2 bangang cam tu betullah wali sogo kata lu tak faham agama lu sendiri. Sekarang sinuar tu nak heret budak terencat akal yg kata bontot dia kena sondol ke mahkamah syariah untuk disabitkan dgn qazaf pasal bukti dah jelas 3 pakar forensic kata budak laknat tu tak kena sondol atau belum disondol dgn sesiapa atau alat2 apa pun dan masih dara, beb!

              Dalam bab syarak sepatutnya budak laknat tu kena bawak sekurang2nya 3 saksi sahih yg memenuhi syarat2 hukum syarak. Ada silaknat tu bawak? Sekor pun pun takde. Ini bukan ke bukti jelas wak JMD oii. Lu macam suka sgt ngan budak laknat tu lu jadilah saksi dia, ajak sinajib ngan rosmah sekali untuk cukupkan 3. Nanti dlm mahkamah sirosmah cakap sy nampak ngan badan gedempol sy ni nuar masukkan zakar dia kedalam lobang taik sifool. Najib yg kecut ngan bini pun engeh dan lu wak JMD pasal dlm bank lu dah masok berjota2 pun cakap yea…yea….yea…yea.. tak abis2 pasal sirosmah dah pesan ngaku byk2 ikut duit aku kasi ko.

              HARAMJADAH

              JMD : Indah betul bahasa kamu ya. Tidak usahlah mengutuk orang lain mengenai fitnah apabila kamu sendiri memfitnah saya mengenai wang dalam bank. 🙂 Paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih.

              Like

              • wali sondol,

                Rasanya saudarala yang masa pilihanraya dulu duk usung bendera DAP sambil bertakbir Allahuakbar ! sampai bahasa pun terikut2.

                Pasti Nik Aziz berbangga punya pengikut seperti saudara. 100% melambangkan Pas !

                Like

              • dinpenyu, sori gua alih basakan nama lu. Lu citer apa hah. Gua nak cakap basa apa pun tu gua punya suka la, yg penting seme orang termasuk lu pun paham. Itu yg penting mesej sampai kat dlm kepala otak lu. Lu cakap gua orang PAS ok gua happy beb, pasal gua tak bersengkongkol ngan penfitnah, pembunuh, perogol, perompak dan yg jenis ngannya yg jembalang cam tu lu tak boleh jumpa kat mana2 kecuali dlm ameno. Wak lu ngan JMD sokong umeno mcm nak mampus apa lu dapat?? Lu 2 ekor ni penyedap rosmah ke hah?? Kalau rosmah tu, baik gua melancap lagi baik.

                JMD : Din, tak perluah layan komentar orang sebegini yang tiada idea lain kecuali memfitnah jurublog dan para pembacanya. Paku dulang paku serpih, terima kasih.

                Like

            • Nama Wali Soqo ini jauh bumi dengan langit kalau nak dibandingkan dengan Wali Songo. Mungkin lebih hampir dengan Wali Samdol atau Wali Sondol agaknya. Tipikal penulis hingusan Perkencing Rakyat yang tak lain tak bukan niatnya mengalih perhatin daripada pokok perkara perdebatan. Di sini kita berbicara tentang kesucian kalimah ALLAH, dia datang dengan isu LIWAT yang amat diminatinya itu.

              Like

              • Average Joe ni lagi sekor, memang la kepala otak lu ni below average tak paham ujung pangkal aleh2 nak menyampuk. Nak citer pasal kesucian kalimah Allah, konon. Wak, gua ingat lu ni kencing pun bersepah, mandi wajib pun lum reti nak citer pasal agama, amenda yg lu tau, beb?? Kalau lu bagus sgt cuba citer skit pasal “kesucian kalimah Allah”? Amenda tu. Tau ke tak tau hah?? Gua tunggu lu nya jawap.

                JMD : Para pembaca semua boleh menilai tahap minda komentar sebegini. Amat hairan apabila mereka yang mempertikaikan keputusan mahkamah mengenai isu ini terdiri dari mereka yang bijak pandai dan arif dalam hal ehwal agama seperti Ustaz Haron Din dan Imam Besar Masjid Negara, akan tetapi mereka disangkal oleh orang yang menulis seperti orang hilang akhlak sebegini. Terima kasih.

                Like

              • Wak JMD dengar sini kalau lu petik cakap2 Al imam Bukhari atau Al-imam Muslim atau Al-iman Ghazali atau yg sama std ngan mereka gua boleh ngeh la. Tapi kalau setakad Harun Din dan imam beso cakap, baik suruh dia cakap ngan tembok batu lagi baik. Harun Din baik dia citer pasal jin dan peleset lagi baik boleh buat filem box office hits! Imam beso cakap pasal dia nak bodek nanti boleh jadi calon mcm wak firdaus. Wak JMD tolong paham gua bukan nak tunjuk handal la, tapi kalau setakad 2 ekor tu, gua tak ada hal la nak duduk semeja citer pasal hal kalimah ni.

                JMD : Wah sungguh riak sekali ya? Saya rasa cukup sampai sini sahajalah diskusi kita pada hari ini. Memandangkan kamu dengan wali sondol adalah orang yang sama, terbuktilah bahawa segala komentar kamu berbau politik yang hanya tahu menghentam Umno tanpa mencermin diri dahulu. Seperti yang saya tulis tempohari, saya tidak perlu hidung bionik untuk mencium taktik saudara.

                Ya, tak perlulah saudara duduk semeja dengan Harun Din dan Imam Besar Masjid Negara kerana jika penulisan mencerminkan akhlak, tidak sampai taraf saudara untuk duduk semeja dengan mereka berdua. Sekurang-kurangnya, mereka memetik ayat-ayat Quran di dalam khutbah/pendapat mereka.

                Saudara? Hanya bunga-bunga bahasa dan kata kata kesat sahaja. Dalam English, we say, “you have no currency in what you are saying”.

                Bukan sahaja bahasa kesat, malah saudara juga memfitnah Imam tersebut. Sampai sini sahaja ya Tuan wali? Tidak usahlah nak memanjangkan perkara ini. Para pembaca semua boleh kenal siapa penyokong tegar Pakatan Rakyat.

                Terima kasih.

                Like

              • Wak JMD dengar sini kalau lu petik cakap2 Al imam Bukhari atau Al-imam Muslim atau Al-iman Ghazali atau yg sama std ngan mereka gua boleh ngeh la. Tapi kalau setakad Harun Din dan imam beso cakap, baik suruh dia cakap ngan tembok batu lagi baik. Harun Din baik dia citer pasal jin dan peleset lagi baik boleh buat filem box office hits! Imam beso cakap pasal dia nak bodek nanti boleh jadi calon mcm wak firdaus. Wak JMD tolong paham gua bukan nak tunjuk handal la, tapi kalau setakad 2 ekor tu, gua tak ada hal la nak duduk semeja citer pasal hal kalimah ni.

                Like

            • Saudara dinturtle dan Huhu, Assalamualaikum wbt. Terima kasih kerana berminat dgn diskusi saya dan saudara JMD. Jangan salah faham saya bukan nak berlagak sombong di sini tambah pulak ini bukan blog saya, terima kasih kpd saudara JMD kerana memberi laluan kpd diskusi seperti ini.

              Perlu diingat saya bukan lah pakar dalam bab agama kalau saya pakar saya dah jadi ustaz atau ulama yg mengajar agama. Banyak lagi bab2 agama yg masih dalam pengajian saya dan sememangnya ilmu Allah swt itu luas dan saya cukup cuak kalau ajal tiba kewajipan menuntut ilmu2 tersebut tak dapat saya penuhi.

              Dalam proses kita mempelajari ilmu agama perlu ada kesabaran, istiqamah dan keikhlasan dgn nawaitu semata2 kerana ingin mendapatkan keredaan Allah swt. Ini adalah asas dalam menyediakan diri untuk datangnya hidayah. Apabila Allah swt reda dgn mengilhamkan hidayahnya, hati2 yg bersih dari sifat2 tercela akan menjadi terang dan dibukakan kefahaman yg dalam yg hanya pemilik hati tersebut saja yg tahu dan dapat merasakan kemanisannya. Inilah tanda2 benih iman dan ketaqwaan kpd Allah telah berputik.

              Saya memilih untuk tidak akan berbicara soal2 liwat kerana mual dgn perkataan itu yg tak sepatutnya dijadikan topik perbualan bagi orang2 yg sihat akal fikirannya. Hukum syarak pasal benda tu ada dalam bab2 fekah kitab karangan ulama tersuhur dan yg paling mudah saya syorkan saudara rujuk Ihya Ulumiddin karangan Imam Al Ghazali rahimahullah dan ringkasannya Siyarus Salikin oleh Abdus Samad Al Jawi Al Palembani. Hati2 apabila merujuk kitab2 ini kerana kiasan dan penerangannya memerlukan panduan dari ustaz yg faham kalau tak mudah tersongsang.

              Saya tak berani nak petik mana2 ayat Al-Quran berhubung isu kalimah Allah yg saudara bangkitkan kerana saya bukan pakar dalam bab tafsir. Memahami tafsir dan membaca literal translation ayat2 Al-Quran adalah 2 perkara yg berbeza. Salah tafsir boleh kufur kerana Al-Quran itu adalah kata2 Allah swt yg suci. Nauzubillah.

              Pandangan saya mengenai isu ini mudah. Allah azzawajalla itu wujud sebelum Nabi Adam as dan dari Nabi Adam as lah kita manusia ni datang dgn berbagai bangsa, puak dan agama. Jadi kita semua umat manusia keturunan Nabi Adam as mengesakan Allah yg sama. Cuba lihat balik pada zaman rasullullah saw dan para sahabat ra tak ada citer pun mereka bertelagah dgn orang kristian dan yahudi pasal nama Allah. Mungkin kita boleh kata kristian dulu tak sama dgn sekarang. Tak sama pasal kristian sekarang dah disesatkan oleh yahudi laknatullah. Oleh sebab itu sebelum datangnya qiyamat Nabi Isa as akan diturunkan semula oleh Allah swt untuk menyelamatkan kaum kristian dari hasutan Dajjal yg pengikutnya adalah yahudi. Dajjal dan yahudi akan dihapuskan oleh Nabi Isa as dan mengislamkan kaum kristian pd masa itu.

              Untuk mengelakkan salahguna kalimah Allah kita adakan garis panduan yg wajib diikuti oleh semua. Habis citer. Soal trinity itu kepercayaan mereka kerana disesatkan oleh yahudi dan ada kaum kristian dari gereja orthodox tak menerima konsep trinity kepercayaan kaum katholik. Sebab itu Allah swt menuntut untuk kita berdakwah. Ini peluang kita menyangkal konsep kepercayaan salah terhadap Allah swt tuhan yg sama mereka sembah. Saya percaya kalau umat islam terima dgn hati terbuka dan berserah diri kpd Allah, nescaya Allah swt yg Ar-Rahman dan Ar-Rahim akan memberi hidayah kpd mereka. Islam ni halus adabnya

              Berbalik pada bab mempelajari ilmu agama iaitu fardu Ain, saya pecahkan kpd 3 iaitu 1.Usulluddin atau Tauhid, bab mengenal Allah swt melalui sifat 20 yg wajib diketahui 2.Feqah, bab amal ibadat mengikut syarak dan 3.Tasawuf, bab membersihkan hati yg merupakan peringkat ilmu tertinggi.
              Untuk menjadi hamba Allah swt dan umat rasullaullah saw yg sempurna iman dan taqwa ketiga2 ilmu tersebut mesti seiring.

              Kpd saudara dinturtle khususnya, saudara layak membicarakan apa2 bab dalam agama apabila sudah menguasai ketiga2 cabang tersebut. Sebelum tu baik diam dan nuntut sampai habis.

              Wabillahit-taufiq walhidayah

              Like

              • Salam JMD,

                dengan izin, Tuan Wali Soqo, tuan masih belum jawap, pada pandangan tuan siapakah contoh2 mereka yang dikatakan layak untuk berbicara tentang agama?

                Saudara tulis, Tuhan menuntut kita berdakwah. Tapi kita perlu mempersiapkan diri kita sepenuhnya sebelum kita layak untuk berbicara tentang Islam. Jadi saya mahu tahu siapakah mereka ini yang tuan anggap sudah menguasai ketiga2 cabang yang tuan katakan.

                Saya bukannya Umno dan saya akui saya tidak punya pengetahuan mendalam dalam Islam. Tapi bila saya merasakan Agama, bangsa dan negara saya cuba di perlekehkan, saya merasa terpanggil untuk bersuara. Adakah untuk bersuara itu memerlukan kemahiran dalam Tauhid, Feqah dan Tasawuf ?

                Mungkin tuan juga berminat untuk ke sini http://tamdalyell.blogspot.com

                Like

              • Salam dinturtle dan JMD,

                Sesiapa pun boleh berbicara soal agama tapi kalau tiada apa ilmu yg dapat diperolehi drp perbicaraan tersebut maka rugi la, tu kira ok la lagi tapi yg kita takut mendapat dosa dan dibenci oleh Allah swt kerana mensia2kan masa yg diberikan. Berbicara dlm agama ialah berbicara tentang ilmu supaya pihak2 yg berbicara itu dapat menambahkan ilmu yg menafaat utk diamalkan. Barulah kita boleh laksanakan tuntutan amal maaruf dan nahi mungkar. Sebab tu kita dituntut mempelajari dan mengamalkan ilmu fardu ain supaya sentiasa berada didlm taufik, hidayah dan innayah Allah swt. Saudara kata saudara tak punya pengetahuan mendalam dlm agama, kenalah belajar, byk kitab2 agama yg sedia ada boleh dirujuk dgn panduan guru atau ustaz yg mursyid.

                Dalam beragama kita tak boleh main agak2 dan rasa2, kerana rasa2 itu adalah adik beradik was2 dan was2 itu adalah tali barut setan. Dalam Islam kita kena firm dan bulat hati supaya tak ada ruang langsung utk setan menghasut. Untuk bulat hati dan yakin akan perlakuan kita dalam beragama kenalah ada ilmu pengetahuan agama. Tak ada istilah “pengetahuan agama saya cetek” dalam islam kerana islam menuntut umatnya menimba ilmu agama melebihi ilmu2 lain supaya amalan dan ibadat kita itu sah disisi Allah swt kerana amalan atau taqlid tanpa ilmu itu bidaah yg menyesatkan dan tak diterima oleh Allah swt. Nauzubillah.

                Mereka2 yg mempunyai ilmu yg luas seperti ustaz dan tok2 guru adalah orang yg selayaknya kita rujuk dan berbicara dgn mereka tentang kemusykilan agama.

                Saudara cerita pasal hak utk bersuara. Adakah bersuara tu menyuarakan hak yg betul. Saudara “rasa” agama islam diperlekehkan dan terpanggil utk bersuara. Kenapa apabila kalimah Allah digunapakai oleh bukan islam baru saudara “rasa” agama diperlekeh? Kenapa apabila syariat Allah swt terang2 diperlekehkan oleh orang islam sendiri, saudara tak terpanggil utk bersuara? Pada saya ini satu fenomena jelas perlakuan tanpa ilmu agama.

                Cuba fahamkan islam betul2. Al-quran diturunkan utk orang islam yg beriman. Yg tak beriman Allah swt tak seru kpd mereka kerana dalam ayat2 suciNya, Allah swt menyeru “wahai orang2 beriman”. Kenapa ditujukan kpd orang beriman? Sebab orang islam yg beriman saja yg diberikan hidayah oleh Allah swt utk faham akan seruanNya. Allah swt beri amaran akan dosa besar syirik dan hanya orang beriman saja yg faham dan patuh. Orang tak beriman spt orang kristian tak boleh faham dan tak akan faham selagi hidayah Allah swt tak sampai. Jadi kalau kristian mengagungkan konsep trinity mereka dgn melibatkan kalimah Allah dan mengesakan lebih dari 3 tuhan sekali pun Allah swt tak murka sebab mereka bukan orang yg beriman. Yg dimurkai Oleh Allah swt ialah orang2 yahudi yg bertanggungjawab menyesatkan penganut kristian. Ayat2 suci byk menceritakan hal ini. Pada saya mengunapakai nama Allah itu hak mereka kerana Allah swt adalah tuhan kpd Nabi Adam as bapa kpd semua hamba2 Allah swt di muka bumi ini.

                Jadi saudara dinturtle saya nasihatkan saudara simpan tenaga dan emosi saudara utk dimenafaatkan dlm perjuangan menegakkan syariat Allah swt dikalangan umat islam supaya agama islam dipandang cantik oleh orang kristian dan dibukakan pintu hati utk sama2 menyertai kita. Ingat saudara, hak kafir itu ada pada kita umat islam yg sepatutnya kita tunaikan semasa didunia ini, iaitu hak mengesakan Allah, tuhan yg tiada sekutu bagiNya.

                Wabillahit-taufik walhidayah

                JMD : Masih tidak menjawab pertanyaan saya yang terdahulu. Terima kasih.

                Like

              • wali soqo,
                Sungguh indah budi bicaramu.. sehinggakan lenggok bahasamu menunjukkan betapa tinggi ilmu saudara..

                Di sini sekadar bertanya…

                Apabila saudara mengatakan:

                “Oleh sebab itu sebelum datangnya qiyamat Nabi Isa as akan diturunkan semula oleh Allah swt untuk menyelamatkan kaum kristian dari hasutan Dajjal yg pengikutnya adalah yahudi. Dajjal dan yahudi akan dihapuskan oleh Nabi Isa as dan mengislamkan kaum kristian pd masa itu.”

                Apakah Nabi Isa hanya turun untuk menyelamatkan penganut Kristian sahaja? Apakah Dajjal tidak menghasut umat Islam ketika itu? Apakah umat Islam terselamat dari hasutan Dajjal dan tidak diselamatkan oleh Nabi Isa?

                Harap saudara dapat memberikan penjelasan dan ilmu untuk dikongsi bersama.

                Terima kasih

                Like

              • Salam OnDeStreet,

                Sebelum Isa as diturunkan, umat manusia yg tinggal pd ketika itu dibimbing oleh Imam Mahadi. Mereka berdua ini sajalah utusan Allah swt yg diturunkan bg menyelamatkan umat manusia yg beriman kpd Allah swt sebelum datangnya qiyamat. Orang2 yg beriman disini bermaksud yg telah menerima Islam sebagai addin dan mengesakan Allah swt.

                Setelah shahidnya Imam Mahadi ditangan Dajjal, maka diturunkan Isa ibnu Maryam mengambilalih tugas menyeru kpd agama Allah azzawajalla, iaitu Islam. Kemudian datanglah Yakjut Makjut (YM) yg lebih hebat dr Dajjal, bukan saja umat manusia yg tidak mengikut mereka dibunuh dan dibinasakan, segala tumbuhan dimuka bumi ini yg didatangi oleh YM habis mati dan bumi menjadi tandus kecuali bumi Mekah dan Madina yg tak dpt dimasuki oleh YM. Isa as dan pengikutnya yg jumlahnya amat sedikit bersembunyi disalah satu tempat di Mekah atau Madina. Isa as wafat di sini.

                Selepas tandus bumi ini dan amat sedikit umat manusia yg tinggal. Allah swt kemudiannya menurunkan burung yg menjatuhkan batu2 api dr neraka utk menghapuskan YM.

                Bumi ini kemudian dipulihkan semula oleh Allah swt menjadi subur sesuburnya sehingga sebiji buah delima boleh mengenyangkan satu keluarga, susu perahan dr seekor unta boleh diminum oleh penduduk sekampung. Begitu hebatnya ciptaan Allah swt. Selepas itu bumi kembali tandus kerana umat manusia pd masa itu telah mula mengingkari Allah swt. Maka tibalah qiyamat yg mengakhiri riwayat bumi ini buat selama2nya.

                Wallahutaala’alam.

                Like

              • saudara wali soqo,
                Terima kasih atas kisah panjang lebar saudara. Akan tetapi, saya sedikit kecewa kerana nada saudara berbeza daripada sebelumnya.

                Mula-mula, saudara tulis:

                “Oleh sebab itu sebelum datangnya qiyamat Nabi Isa as akan diturunkan semula oleh Allah swt untuk menyelamatkan kaum kristian dari hasutan Dajjal yg pengikutnya adalah yahudi. Dajjal dan yahudi akan dihapuskan oleh Nabi Isa as dan mengislamkan kaum kristian pd masa itu.”

                Akan tetapi, apabila saya bertanya:

                Apakah Nabi Isa hanya turun untuk menyelamatkan penganut Kristian sahaja? Apakah Dajjal tidak menghasut umat Islam ketika itu? Apakah umat Islam terselamat dari hasutan Dajjal dan tidak diselamatkan oleh Nabi Isa?

                .. nada saudara bertukar pula.. saudara tulis:

                “Orang2 yg beriman disini bermaksud yg telah menerima Islam sebagai addin dan mengesakan Allah swt.

                Setelah shahidnya Imam Mahadi ditangan Dajjal, maka diturunkan Isa ibnu Maryam mengambilalih tugas menyeru kpd agama Allah azzawajalla, iaitu Islam. Kemudian datanglah Yakjut Makjut (YM) yg lebih hebat dr Dajjal, bukan saja umat manusia yg tidak mengikut mereka dibunuh dan dibinasakan, segala tumbuhan dimuka bumi ini yg didatangi oleh YM habis mati dan bumi menjadi tandus kecuali bumi Mekah dan Madina yg tak dpt dimasuki oleh YM. Isa as dan pengikutnya yg jumlahnya amat sedikit bersembunyi disalah satu tempat di Mekah atau Madina. Isa as wafat di sini.”

                Maaf ya.. mula-mula saudara tulis Nabi Isa as akan diturunkan semula oleh Allah swt untuk menyelamatkan kaum kristian dari hasutan Dajjal yg pengikutnya adalah yahudi. Langsung tidak menyentuh tentang Islam dan umat Islam. Langsung tidak menyentuh akan Dajjal cuba menyesatkan umat Islam.

                Namun, apabila saya bertanya, muncul pula perkara umat Islam didalam komen saudara. Ini belum termasuk golongan manusia lain.

                Apakah, seharusnya saudara menulis Nabi Isa a.s dan Imam Mahdi itu sebenarnya muncul untuk memimpin manusia pada masa itu untuk kembali mengEsakan Allah.. bukan sekadar Islam mahupun Kristian..

                Sekian, terima kasih. 🙂

                ~ OnDaStreet

                Like

              • Salam Ondestreet dan terima kasih diatas komen saudara.

                Sebenarnya semua utusan Allah sejak dari Adam a.s sehingga Muhammad s.a.w adalah utk setiap manusia yg dijadikan oleh Allah dimuka bumi ini. Ini asas dalam kita memperkatakan seruan dalam Islam.

                Pada tulisan pertama saya menyebut kaum kristian utk memberi penekanan bahwa Isa a.s diturunkan utk menyelamatkan kaum kristian yg telah disesatkan oleh dakyah yahudi dan menyeru mereka kpd islam, itu tujuan utama diturunkan Isa a.s. selain menyeru umat manusia lain yg kebanyakkannya telah disesatkan oleh al-masih Dajjal, utk kembali kpd islam.

                Isa a.s. diturunkan selain Allah memakbulkan permintaannya utk menjadi umat Muhammad s.a.w, juga utk membalas dendam keatas kaum yahudi kerana perbuatan dan kezaliman mereka. Semua salib, gereja dan babi akan dihapuskan dr muka bumi ini demi menguatkan syariat islam pd ketika itu.

                Dgn kedatangan Isa a.s dunia kembali aman dan tenteram sehingga tiada lagi perselisihan sebagaimana kecil pun antara dua orang manusia pd ketika itu. Ada riwayat lain menyebut kemudian diturunkan Allah angin yg amat dingin utk mewafatkan hamba2 Nya yg beriman dan tinggallah manusia kafir dan tak beriman sebelum ditiupkan sangkakala menandakan Qiamat telah datang dgn kehancuran yg amat ganas dan mengerikan. Riwayat ini tak menyebut tentang Yakjut Makjut.

                Wallahuataala’alam

                Like

  47. Kalau depa argue dari dulu lagi depa dok pakai nama Allah di Sabah dan Sarawak dan tak boleh tukar, kenapa tak teruskan saja canibalism hingga sekarang.

    Sekarang zaman internet. depa boleh google saja nama Allah, lepas lihat apa yang keluar.

    The herald kena ikut zaman laa. kesian kat penganut Kristian bila nak google Tuhan mereka, Tuhan penganut Islam yang keluar….

    Menyusahkan.

    Like

  48. in any situations or problem, we always look at the root of the problem.

    we can trace back it stems from one particular person…











    i would love to put a bullet through his sleepy eyes…

    Like

  49. Umno pertahan nama Allah, tapi khianat Islam | Print | E-mail
    Idris Ahmad
    Parti Islam Se-Malaysia (PAS) kesal dengan sikap Umno yang menangguk di air keruh dan mempolitikan isu nama Allah demi kepentingan mereka yang mahu diiktiraf ‘juara rakyat’ secara ‘fast track’.

    PAS mendesak Umno yang bangga dengan status 12 penggal mentadbir Malaysia untuk meminda Perlembagaan bagi menghalang pengaruh agama-agama lain terhadap umat Islam.

    Harus diingat bahawa Umno bertanggungjawab dalam mewujudkan Enakmen Syariah bagi Mahkamah Syariah di negara ini, yang mana didalamnya terkandung klausa yang membolehkan umat Islam memohon untuk murtad sedangkan amalan perundangan ini tiada dalam hukum Islam.

    PAS menuntut klausa ini mansuhkan segera.

    PAS juga kesal kerana Umno suatu ketika dahulu pernah cuba membuang nama Islam dari digunakan oleh pertubuhan-pertubuhan Islam.

    Umno juga bertindak zalim dengan merobohkan serta mengunci beberapa masjid dan surau sebelum ini kerana dendam politik.

    PAS juga yakin bahawa rakyat turut berasa kesal kerana pemimpin-pemimpin Umno yang tegar mempertahankan nama Allah hari ini masih enggan mematuhi keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan yang menegah mana-mana umat Islam bertafakur dihadapan tugu negara yang dianggap sebagai perbuatan syirik yang ‘berlesen besar’.

    Umat Islam juga jelak dengan pemimpin Umno yang berdegil membenarkan ahli-ahlinya menjadi Ahli Lembaga Pengarah syarikat judi dan arak dinegara ini. Malah Umno juga enggan mengeluarkan larangan kepada umat Islam yang bekerja di premis arak dan judi.

    Pemimpin-pemimpin Umno juga bertanggungjawab dalam menekan Jabatan-jabatan Agama yang melakukan operasi dipusat-pusat hiburan dan maksiat.

    Suatu ketika dahulu Umno pernah mempertikaikan tindakan JAWI menahan umat Islam yang didapati minum arak secara terbuka di Kelab Malam Zouk di Jalan Ampang.

    PAS dan umat Islam juga belum dapat memaafkan dosa Umno yang menarik bantuan kepada Sekolah-sekolah Agama rakyat yang menyebabkan berpuluh sekolah terpaksa ditutup dan pendidikan agama anak-anak umat Islam disekat.

    Umno juga pernah mencuba untuk menyekat perkembangan Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) yang ditubuhkan PAS bagi memberikan didikan kepada anak-anak pra-sekolah, malahan PASTI di Melaka telah disaman oleh kerajaan umno di Melaka

    Tidak dilupakan juga, rakaman debat olok-olok yang diadakan oleh Umno bagi mempertikaikan dasar-dasar Islam yang dibawa PAS.

    Walaupun akhirnya debat itu berjaya menjelaskan kejahilan Umno terhadap Islam, namun rakyat melihat mereka sebenarnya mereka sengaja mempermainkan-mainkan dasar-dasar Islam dalam debat yang dianggap memperolokkan Islam keseluruhannya.

    Terlalu banyak bukti yang menunjukkan pengkhianatan Umno kepada Islam dan PAS berharap isu nama Allah ini akan memberikan keinsafan buat Umno.

    Akibat dari kecurangan mereka terhadap Islam maka, sudah ada orang berani mencabar Islam di negara ini. PAS menolak sebarang aktiviti ekstrim dan provokasi melampau dalam isu ini.

    Ust. Idris Ahmad
    Ketua Penerangan PAS Pusat

    JMD : Satu yang tertinggal di dalam apa yang Ustaz Idris Ahmad katakan di atas – Jika beliau begitu marah kerana pengaruh anasir anasir luar menggugat Islam di negara ini, dan menyalahkannya kepada Umno, mengapa beliau begitu marah kepada Umno kerana mempertahankan kalimah Allah sekarang dari disalahguna? Beliau dengan lantang mahu Umno memansuhkan klausa membolehkan orang Islam meninggalkan Islam. Begitu tebal tahap keIslaman Ustaz kita seorang ini.

    Tapi mengapa beliau bersekongkol dengan parti yang membenarkan orang lain menyalahgunakan kalimah Allah? Beliau sepatutnya mengkritik kepimpinan parti beliau sendiri. Sedangkan Ustaz Haron Din, timbalan mursyidul am PAS pun tidak bersetuju dengan kenyataan rasmi PAS. Beliau juga bersekongkol dengan parti DAP yang terang-terangan menolak negara Islam yang dicadangkan PAS. Beliau juga bersekongkol dengan parti DAP yang mempertikaikan mengapa begitu banyak masjid dibina. Mengapa beliau tidak mengritik mereka ini?

    Ini bermakna, ustaz Idris kita seorang ini bermain politik. Beliau sudah mencampuradukkan kepentingan agama beliau sendiri dengan permainan politik hentam-menghentam.

    Dan kita patut hormat kepada ustaz sebegini?

    Like

  50. JMD,

    Bercakap tentang isu Bahasa…mana dia orang Dewan Bahasa & Pustaka yang sepatutnya memertabatkan bahasa Melayu. Patutnya depalah cakap God dalam bahasa Melayunya adalah Tuhan.

    Senyap je…… tak ambik pot. Seperti JMD cakap ini adalah isu bahasa… Nama je DBP ‘custodian and keeper of’ Bahasa Melayu, takat nama je..tak berkesan langsung.

    Lagi satu isu yang meletihkan Pak Ngah orang yang tak reti bahasa….

    Keturunan Jebat

    Like

    • DBP???

      yelah… mungkin isu penggunaan nama Allah ni, sama ada dibenarkan atau tidak dibenarkan, tidak menguntungkan mereka…

      isu papan tanda premis perniagaan juga tidak menguntungkan mereka, samaada menggunakan BM atau tidak…

      tetapi, pemansuhan PPSMI memang menguntungkan mereka dan kroni-kroni mereka yang buat duit melalui royalti penulisan buku-buku teks sekolah!!!

      Like

    • Sokong kata-kata Keturunan Jebat. Mengapa Dewan Bahasa Dan Pustaka mendiamkan diri?

      Kalau DBP sebagai badan Kerajaan tidak mahu berdebat, mengapa mereka yang tidak lagi diDBP tapi mengaku sebagai pejuang Bahasa saperti yang berdemo hal PPSMI dulu tidak keluar, sekurang-kurangnya berdebat? Saperti Sasterawan Negara, bekas Pengarah DBP Hassan Ahmad dan lain-lainnya.

      Apa perkataan “Allah” bukan sudah jadi Bahasa Malaysia dan perkataan “Tuhan” tidak ada kaitan dengannya?

      Like

  51. JMD,

    Nampak sangat Najib lembik dan slow. Dah sampai tahap camni, camner nak control? Kalau zaman DrM, benda-benda camni, diaorang nak keluar suara pun tak berani.

    Saya risau masa depan anak saya. Ya, saya boleh jaga dia dan didik dia. Tapi manusia kalau nak berubah sekelip mata aje. Saya pernah tengok senior yg alim, balik dari luar negara, jadi kaki tonggang.

    Kalau kita minoriti atau kat negara omputih, mungkin kita tak leh nak buat apa. Tapi kita majoriti. Takkan kita nak mengalah. Takkan nak liberal sampai tahap camni? Takkan nak 1Malaysia sampai jadi camni?

    Kenapa PAS buat kenyataan kata OK, tapi bersyarat. Sapa yang nak buat penguatkuasaan kalau “mereka” melampaui batas? Takkan kerja nak naik turun mahkamah aje. Janganla kerana undi cina dan india, PAS nak jadi liberal.

    Like

    • Salam, apa kah muslim liberal tidak berfikir apa akan terjadi didalam masa 10-20 akan datang. Memang orang2 xstian disini sudah berfikir 10-20 akan datang hendak meng-xstian umat2 Islam terutamanya orang2 melayu. Paderi Pakiam mengata dia hendak orang2 melayu mengenali nabi Isa s.a.w., dah buta lagi bengong. Memang benar dia inginkan orang2 melayu Islam mengenali nabi Isa s.a.w. bukan sebagai prophet tetapi sebagai anak tuhan. Mereka ada ‘hidden agenda’ itu dulu, sekarang sudah berani buat terang2. Najib ni pikiaq paderi pakiam ni nak vote dia kot bila PR akan datang kalau dia bagi ‘green light’. Bukan saja pakiam tidak undi dia, ramai lagi orang2 melayu Islam tidak akan mengundi najib.

      Like

  52. “ALLAHYARHAM PARKIAM”

    Kalau Al-Pakiam Paderi Gereja Kristian ini meninggal dunia kelak, bolehlah kita sebut dalam bahasa melayu Allahyarham Parkiam….ini tak menyalahguna bahasa kot?

    Pas ke Tak Pas cadangan ini?

    Like

  53. Hi,

    Would the same logic imply that the word “tuhan” shouldn’t be used by any other religion except Hinduism? Essentially its a word derived from the Sanskrit literature and used mainly in old Hindu scriptures right. Do correct me if this is wrong.

    Regards.

    JMD : You mean to say, right now the Hindus around the world named their God as ‘Tuhan’? Get your logic right my friend.

    Thank you.

    Like

  54. Hi,

    Wouldn’t the same logic then imply that the word “tuhan” shouldn’t be used for any other religion except Hinduism? It is after all a Sanskrit word used in old Hindu scriptures. Do correct me if this is wrong.

    Regards.

    Like

    • @Snuffles & Rareglove

      Hindus call their highest (since Hinduism is a polytheistic religion) god “Ram”, not “Tuhan” or any so-called original Sanskrit pronounciation of it. Please get your logic right instead of spewing rubbish here.

      Like

  55. Pingback: Isu Kalimah “Allah”: Dari Rasional, Al-Quran Ke Bible??? « On Da Street

  56. Dear Jebat.

    A rational article and well researched. I must certainly express a certain degree of envy about your ability to bring the words together into a well crafted posting.

    I am most certainly sad about developments with regard to the issue at hand. All this while I have taught my daughter that Allah’s name is not to be associated with any other religion, whereas now it seems the task that bears upon me now becomes harder. My daughter is a teenager and now at a rebellious stage, I well imagine you would know how things would be. I fear the day she may question about her rights to wear a cross, simply because Allah’s name is emblazoned on it.

    Having given some thoughts about the matter, I am also equally surprised at the number of opinions expressed in various blogs, especially by those claiming to be Islamist liberals. I have always thought that Islam is Islam, period. Yet the progressiveness of some of the bloggers astound me. I was even beginning to worry about my fellow ummah, whether their aqidah is still intact, after having written what they have written.

    I am also appalled by the writings of the fugitive-celebre RPK… I am thinking to myself, would I have dare to write what he had written, that Allah was once a p…n god? Is that not blasphemous? I don’t know and I am not a theologian. But to say that Allah swt was once a p…n god (I stress on the lower case g), to me it is most certainly blasphemy. Again, I could be wrong.

    I think that Catholic editor was inebriated when he filed the suit. Why talk about Arabs, or the bibles in Arabic to justify one’s claim. Allah swt is Allah swt. Not 3-in-1 as the trinity concept. Also, this is Malaysia. The judge should have based her judgment under the local circumstances. Why should she consider external factors when making her judgement. Why do we need others to set the standards for us? This i just do not understand.

    I am also appalled at the selected use of various Quranic verses by these young liberals to justify the Catholic’s editor’s wish to use Allah’s name in their publication. To say I am mystified, is definitely the understatement of the year..

    But one explanation that I require, and I hope you can give your thoughts on this matter, is why are these liberal Islamists are so gung ho about defending the non-Muslim’s right to use Allah’s name? Have they forgotten that they are Muslims?

    JMD : Thank you for the comment. I sense that for them, liberalism trounce religion. Have you read the book entitled The Millenium Malay? It is quite good. Food for the soul actually. Thank you.

    Like

    • @ I pray for Malaysia –
      The so called liberals are defending justice. Aren’t we commanded by God to be just? Why are malay muslims acting like bullies?
      We are commanded to speak the truth, even if it implicates our relatives. So those with knowledge, we are
      It is not forbidden for your daughter to wear a cross. Nor is it forbidden to touch pig. It is forbidden, however, to eat flesh of swine, rotten meat and blood.
      Those with knowledge and have studied the Qur’ an, have no fear regarding the usage of the word Allah by anyone. For God will decide on the dispute amongst us, in the hereafter.

      Like

      • truthseeker,
        “It is not forbidden for your daughter to wear a cross. Nor is it forbidden to touch pig. It is forbidden, however, to eat flesh of swine, rotten meat and blood.”

        This where one of the difference between Islam and Christianity. Islam promotes the beliefs of the oneness of Allah, but if not mistaken the cross resembles tha Father, The Son and The Holy Spirit. Faith itself differs.

        Whatmore on the forbidden matters between Islam and Christianity.

        Clearly, you do not understand Al-Quran, nor Islam.

        So, stop using Al-Quran verses as you like to justify your intentions.

        ~ OnDaStreet

        Like

  57. Guys,

    Aku rasa soalan pokoknya adalah sebutan tuhan dalam bahasa Arab, aku taklah pandai, tapi ada terbaca bahawa dalam bahasa Arab tuhan disebut “Llah” dan Allah hanya ada dalam bahasa Arab serentak dengan dan dengan kedatangan Islam, sebab tu orang Arab sebelum Islam ada yang bernama Abdullah.

    Allah adalah khas untuk Islam dan jika agama lain nak “menggunakan” bahasa Arab bila menyebut tuhan (yang aku mushkil sangat ni), sebutlah Llah, yang sedikit mengelirukan adalah kenapa ada yang berbahasa Melayu pun tak fasih, nak menggunakan istilah dalam bahasa Arab.

    Kita lihat semua ini dengan pandangan rasional, isu ini dibangkitkan dengan bersebab dan sebab-sebab ini mungkin akan memakan diri yang membangkitkan kerana sekarang ini …

    Aku orang Islam, aku orang Melayu

    Jadi bagi yang diluar sana, berhati-hatilah, jangan menjolok sarang tebuan.

    bagi ahli politik, jangan mengambil kesempatan, demi duniawi sanggup menggadaikan ugama.

    fikirlah ….

    Like

  58. Salam utk semua saudara seagama Islam yg Mulia..
    Jangan Ingat Kami Diam…..
    Jangan Fikir kami takut….
    Kami juga Membuat PERANCANGAN…Awas…!!!
    Kami..juga ada Sumber…!!!!!
    Siapa yg berani Mempermainkan Agama Islam Yg Suci…AKIBAT..NYA AMAT BURUK…
    yG mURTAD YG kAFIR….MASA NYA HAMPIR TIBA…
    mASIH rAMAI hAMBA Allah SWT..YG SANGGUP MENGGADAI NYAWA…UTK ISLAM..TERLALU RAMAI…
    sABAR ADA BATASANNYA…..
    walau kami di pancung ..
    walau kulit kami di siat-siat seribu kali pun ….Namun
    Kalimah Suci tetap….Di Julang dan Di Junjung dengan Nyawa…yg di Anugerah kah Oleh Allah..SWT..
    ALLAH SWT MAHA MENGTAHUI YG MASIH ADA HAMBA2 NYA YANG AKAN BERJUANG DEMI ISLAM YG SUCI…

    ALIF LAM MIMM

    Like

  59. BERITA LAGI BAIK UNTUK SEMUA:

    Setiausaha agung PKR letak jawatan

    Setiausaha agung PKR, Datuk Salehudin Hashim telah meletak jawatan hari ini selepas berbulan-bulan tersebar spekulasi mengenainya.

    Dah nak semakin hanyut parti PKR ni…mintak simpang tak berjangkit ke PAS.

    Jawatan S/U AGUNG…besar ni jawatan tu

    BERITA LAGI SENSASI:

    Ketua UMUM PKR DS Anwar Ibrahim dah mengaku dalam Facebook yang dia adalah THE FUTURE PRIME MINISTER OF MALAYSIA (dalam Penerbitan Herald disebut BAKAL PERDANA MENTERI MALAYSIA)…

    Hebat sungguh PKR, mengalahkan PAS.

    Like

  60. Tuan Jebat dan sdr seIslamku yang lain;

    saya tertarik dgn satu artikel yg dipostkan oleh rakan FB bernama Christian Rational di FB Menentang Penggunaan Nama Allah oleh Bukan Islam. Saya petik tulisannya;

    And papists have fallen for this blatant heresy without even asking the Holy Spirit whether such a new dogma is true or false! So, can Christians refer to the God of the Bible as “Allah”? Absolutely “NO!” for the simplest of all arguments (philosophical or otherwise) that according to the Quran of Islam (and you can also challenge the Quran (contend for this case) in court) the name “Allah” was REVEALED to their prophet Muhammad (Ahmed)” just like the name of JESUS was announced by the angel Gabriel to Mary even before He was born!! Since you have already “half-won” (almost actually) the court case (no surprise to me since the judge was a non-Muslim – what do you expect?), why don’t you challenge the claim of the Quran that the name “Allah” was revealed to Muhammad alone by Elohim/Yahweh? It is one stupid thing to poke some fun in the characters of one’s religious prophet, but to challenge the entire Islamic world that the name “Allah” was not revealed to Muhammad in circa 630AD is akin to waging a religious war with Islam. Don’t you think so?

    I mean where does it all end? You win the court case and enjoy the privilegeto use “Allah” in all your Malay Bibles, periodicals and call on the name of “Allah” each time you raise your hands in prayer of kneel down on your knees when you worship your god, Mary and the Roman Catholic ’saints’, what’s next for you? Will you then be telling the whole of Islam that “we must now come to an amicable agreement that we share the same god which we shall refer to as Allah from henceforth”? The Roman Catechism has in its so-called magestirium / dogma that Islam is actually embracing the god of Roman Cathgolicism; isn’t this a fact?

    baca artikel penuh di – http://god-is-tuhan.blogspot.com/2010/01/christians-must-judge-righteously.html

    masih adakah kristian yg rasional spt dia? kpd sdr seIslamku yg sedang melangkah ke arah kekufuran, bacalah artikel tersbut semoga terang hati dan faham apa yg dikatakan oleh Haron Din.

    Like

    • Dear Job,

      I was called to your short post dictated

      Job

      Malaysian church set on fire: officials (http://news.smh.com.au/breaking-news-world/malaysian-church-set-on-fire-officials-20100108-lx7u.html)

      ARE YOU FOLKS HAPPY NOW?

      To me, there is nothing to do with happy or not on the fire incidence as you may think to the moslem or the malays. Nobody happy with the incidence including moslem in Malaysia as it could be considered as uncivilised and betrayed to the nation. But with your post and highlighted the question weather the moslems are happy or not about the incidence indirectly reveals your true thought about the issues without considering multiraces living harmoniously in the country and your misconception on keluhuran perlembagaan.

      Like

  61. Tun Fasial,

    Lampiran rencana yang disertakan mengenai rakan FB bernama Christian Rational itu memang tepat.

    Saya hairan kenapa Gereja Katholik masih berkeras untuk menggunakan istilah “Allah” sedangkan istilah tersebut tidak serasi dengan ajaran Kristian. Sesuai shj. digunakan istilah ‘Tuhan’ yang membawa sama maksudnya dengan “God” di dalam BI. Allah hanya untuk Islam sahaja.

    Saya cadangkan agar Gereja Katholok menarik balik shj. isu ini kerana sebenarnya ia tidak mengikut ajaran Kristian yang sebenarnya.

    Sebagai seorang pengikut Kristian (bukan Katholik), saya memohon maaf kepada semua warga Islam di Malaysia di atas perkara ini. Doa saya agar keamanan dan semangat bertolak ansur serta kepekaan akan terus berkekalan.

    Like

  62. “Sensitiviti umat Islam dipijak-pijak”. An apt title for this post. There is no excuse for the Christian leaders pursuing the case in the courts.

    That the word Allah has been used in Sabah and Sarawak for a long time in the past does not mean that the word is correct for the Christians to use. When Muslims, the majority in this country, realised the wrong and objected to it, why must they be adamant and, in the process of going to court, bring about ill will, hard feelings and animosity? As of now there are three churches targeted for destruction and one was badly damaged. What good being adamant bring to anybody?

    The Christian leaders must know that the Muslims are very sensitive about their God. Their God is Esa (One) and not Isa (Jesus). The word Tuhan aptly describes their God and does not contradict or is not inconsistent with the Trinity of The Father, The Son and The Holy Ghost. Allah, being the one and only, is certainly inconsistent with the Trinity concept. Why trample on the sensitivity of the Muslims?

    When the word Tuhan is sufficient, insisting on the use of the word Allah is testing the goodwill, patience and tolerance of the Muslims. The Muslims are the majority in this country. They have agreed to freedom of religious practice and this is endowed in the Constitution of the country. But surely there must be limits to such freedom as there are limits even to gun-owning in the US. One such limit is insisting on something that the majority practitioners of religion in the country (Muslims) oppose. Crossing that limit reflects insensitivity, ill will, even sinister intent, and is foreboding unpleasant, even precarious relations between adherents of the two religions.

    Let’s hope and pray that God will show them a better way. The Christian leaders can still think in terms of the well being of all citizens, peace and harmony in this country, and do the necessary even though KDN has filed an Appeal at the Court.

    Like

    • Well said, Dot.

      As far as I know, English-speaking Christians usually refer to God as “Lord”, such as “Oh, My Lord!”, “Praise the Lord”, etcc.. Why are they so adamant to use “Allah”?

      Like

    • Well said Dot.

      It is the ‘intention’ of the Catholic church that is being questioned by the Muslims in Malaysia. Yet we see so many non-Muslims refusing to understand this. In facebook and blogs, you can see the inability to ‘feel’ the concerns of their fellow Muslim friends. They write their opinions as if they are not Malaysians.

      Like

  63. Just clarifying, for Malay speaking Christians, God is Allah as the Lord Jesus, which is supposed to be translated as Tuan Yesus is translated by the Indonesian Bible(which is the bible that Malay speaking Christian use) as Tuhan Yesus. Therefore all this while Malay or Indonesian speaking Christians have been using Allah to refer to God and Tuhan to refer to Jesus. Hence the need for both the nouns.

    Another point is, the concept of Trinity is embraced by majority of the Christians, including Catholics but not all. There are many groups within Christianity that reject the concept of Trinity and embraced strict monotheism, that there is only one true God, the creator of heaven and earth. Hope the clarifications help us.

    On one hand I feel how Muslims feel on the issue yet on the other hand, I don’t think the Catholics are deliberately cari pasal..it is just that the Malay bible they have been using all this while does have the word Allah in it.

    Like

  64. game-not-over said…

    “Arson attacks: It was a bloody coward and stupid act”

    No, it was not. It was a calculated move by Al-Juburi to entice the christians in Sarawak to hate BN, a propaganda for the up-coming state election.

    Did not believe? Well, they already came up by “Kenyataan Akhbar Pimpinan Tertinggi Pagatan Ragyar” to “spice up” the issue, and their Minister of Law has started the game by accusing the Government and UMNO….

    more will follow, including new article by Malaysiakunu and RPK soon…

    What a plot….

    Like

  65. Salam Jebat,

    Just a bit off topic here- the book u mention, “the millenium malay”, is it already available in MPH or any local bookstores?

    Thanks

    JMD : Yes it is available in Kinokuniya and MPH. It’s written by D.Ruse and published by A.S. Noordeen in 2009. Priced at RM33/-. Thank you.

    Like

  66. Dear Jebat

    My comment at “Rantings by MM” under her “Confident People Do Not Get Confused” posting which I would like to share with your readers. A perspective coming from an idiot. Thank you.
    ________________________________________________________

    Dear Datin Paduka Marina

    Salam and Happy New Year to you.

    I’ve read some of the postings/comments at various blogs over this “Allah” issue. Some were coherently and eloquently argued. The way I view it in my simplistic thinking and understanding (or an idiot as your good self puts it and not being an expert on religious matter), the whole situation should and could have been handled differently with lots of common sense, understanding and being respectful.

    What’s the real issue here? Was it ever just about a translation? If it was, then we already hear and read on the reasoning that “Tuhan” is more appropriate. But then it will be argued that “Allah” has been used by the non-Muslim Bumiputeras in Sarawak since the beginning. True, only because the bibles used by preachers to convert the locals there back then and until today were/are in Bahasa Indonesia, a language easily understood by them. So, if Indonesians have no issue with the “Allah” word, and even the Arabs too, why most Muslims here were offended and aggrieved with the Court’s judgment?

    “Allah” to a Muslim’s psyche, believes and ‘akidah’ here is not the same and we should not equate it in the same context as the Indonesians or the Arabs.

    In my idiotic way, a word or any word that means different things to others and deemed provocative and offensive even, should never be used, lest we intended it as such. In Indonesia (I’m sure you are familiar with and I don’t mean to be disrespectful to you or your readers), “butuh” and “pantat” are normal every day words used frequently there for they mean different things to them. Yet the very two words when spoken here in our country carry a different meaning altogether.

    If your children speak Bahasa Indonesia with such ease like their dad, they probably used them every day too when talking to their relatives there and it wouldn’t be an issue at all but try using them here, especially to their elders. My Indonesians friends even apologized after subconsciously using those words while being here in Malaysia because they understood and being sensitive. And they don’t take too kindly either, when we call them “Indon”.

    Closer to home, try calling our Indian friends “keling” (my apology to all Indian readers and interestingly, the same Justice Lau Bee Lan presided the case when Dewan Bahasa dan Pustake was sued over the same word) and you can argue all you like about its definition or origin, as most would be fond of doing, but the truth is you know you will upset, hurt and offend them. That’s the reality. When you care enough and not wanting to hurt and offend others, you will avoid and refrain from using such word unless you want to get into trouble. And just look at where we are now.

    So, are majority of Muslims in Malaysia lacking in confidence or a confused lot as you opined, Datin Paduka?

    Like

    • Saya sokong Blogger ID juga dengan kata-katanya kapada perempuan yang dipanggil “confident woman”.

      Saya sangat tidak setuju dengan pendirian “confident woman” tersebut didalam beberapa aspek kepentingan bangsa Melayu, tetapi saya tidak mahu menghuraikannya sekarang sebab mahu mengelakkan mencarut.

      Like

  67. Salam dari Negeri d bawah bayu…..2010 membawa berita terhangat hingga ke hari ini.. Datuk Lau Bee Lan membuat keputusan untk membenarkan Majalah terbitan pihak Gereja menggunakan nama ALLAH…nah rasional nya kalau lah dia meggunakan “Otak dan fikiran” sebelum memberi kebenaran sepatutnya dia berbincang & bertanya dengan pihak atasan atau hakim2 yg berugama Islam kerana ini membabitkan maruah Islam…ok itu satu persoalan, kedua pihak Gereja yang menuntut kebenaran mengunakan nama Allah ada kah mereka sudah berfikir yg perkara in akan menjadi issu besar bertaraf Nasional dan akan membuat org yg berugama Islam marah ???ketiga..perkara ini telah di batal kan oleh pihak KDN (kelulusan mencetak) mereka sendiri berdiam diri..maaf kalau saya tersilap Tok Guru Nik Aziz kata tdk menjadi kesalahan tetapi Dtk Harun Din kata ini KUFUR…terkini bbrapa Gereja d Selangor/Kuala Lumpur dibakar…PM kata bertenang..Dtk Hishamudin kata beliau akan mengambil tindakan ISA jika perlu kpd siapa yg membuat kacau/menggugat kselamatan Negara…FIKIR FIKIR KAN LAH. Kami di Negeri Sabah tau beberapa gereja di sini menggunakan nama ALLAH dalam terbitan mereka tetapi apa kan daya kami…kuasa bukan di tangan kami..kami tidak ingin melihat kacau bilau antara puak atau ugama berlaku…jgn biarkan dia berlaku…tetapi jika sekiranya kehormatan/kepercayan atau ugama kita di noda…FIKIR FIKIR KAN LAH..semoga kita hidup dalam aman tenteram, bahagia,gembira selama nya. Dari Paduka Mat Salleh. p/s Jebat menggunakan Keris… Paduka Mat Salleh menggunakan “Gayang”

    Like

  68. Salam JMD

    Umat Islam diminta bersabar. KDN telah memfailkan rayuan. RM500,000.00 telah disalurkan kepada gereja yang terbakar. NGO Islam telah secara sukarela membentuk pasukan untuk memastikan keselamatan gereja. Apa lagi selepas ini?

    Apa sebenarnya peranan dan fungsi mahkamah dalam negara yang berbilang agama, kaum, bahasa dan keturunan ini? Adakah benar bahawa mahkamah cuma berperanan sebagai pentafsir undang-undang secara objektif? Bukankah mereka juga merupakan cabang kerajaan yang dibayar gaji hasil cukai yang dikutip dan disalurkan ke dalam tabung khas yang diletakkan secara terus di bawah YDP Agong? Sebagai kerajaan, bukankah salah satu tanggung jawab mereka untuk memastikan keharmonian masyarakat negara ini terpelihara?

    Sekali imbas, ini adalah isu agama dan perundangan tetapi jika dilihat dari sudut yang lebih luas, isu ini amat berkaitan dengan peranan dan fungsi badan kehakiman kerana banyak lagi isu sensitif yang akan terus dieksploitasi oleh pihak-pihak tidak bertanggung jawab dengan menggunakan saluran undang-undang untuk mengganggu gugat keharmonian masyarakat majmuk di negara ini.

    Like

  69. Reading the above and the attitude of malay muslims after the high court decision to alow catholics to use the word “Allah”, confirms that islam is an intolerant religion and muslims are violent and arrogant.

    Present muslims who act as if they are god, are no different than Pharoah, who claims to be god.

    There is no patent imposed on the word “Allah” nor was it a copyright by islam for its exclusive usage. Even if they had applied for exclusive usage in the court of justice, it would be denied.

    To ban the usage of the word by non-muslims is considered as “zalim”. How would muslims feel if they were denied from using the word “Allah”.

    I would like for the commentators to read the kuran and understand the true meaning, which is to be righteous and just. And if your sons or daughters got confused and became roman catholics due to the usage iof the word “Allah”, then be guided by the fact that only God guides whom He wills and lead astray whom He wants.

    I serve the one true God. But I see many here serving their religion instead. Didn’t you all read the kuran :-

    2:21 O mankind, serve your Lord who created you and those before you so that you observe. 2:22 He is the one who made for you the earth widely spread – and He built the sky – and it descends from the sky water – thus it produces with it from the fruits as provisions for you. Therefore do not cause for God to be associated with anything – and you know.

    Therefotre, serve “Allah” by doing good deeds and be righteous and just. For in the next world, you will be judged by your deeds alone, and not by the number of religious rituals you have performed.

    Like

    • truthseeker,
      From universal point of view, you argument is accepted as muslims believe that Allah is The Greatest and is the Only God. In which it can bring to the meaning that Allah is the only god for all mankind.

      However, I supposed that you must be aware that the word “Allah” is not just another word in Malaysian vocab. It is referred to God in Islam, not just translation between god and “tuhan”.

      After all, after all these years, knowing that how the society structure is in Malaysia, the move made by The Herald is nothing more to invite questions of such motive.

      If it is really just for Christians (which the direct translation for God is “Tuhan” for years and years.. even the original Bible do not use “Allah” but translated to “Gob” in English version Bibles), what is the need to be translated now to “Allah”?

      I’ve posted 4 questions, which I have not received proper answer yet. The questions are:

      – Is it the publication is just for Christians (as outlined in the hearing), and the content will not be used to preach other non-Christians?

      – Are the current Malaysian Christians do not understand that God (in English) is “Tuhan” in Bahasa Malaysia? (I’m sorry, but I have to ask this.. because this shows how good is your English and Bahasa Malaysia. )

      – Why the translation of God to be Allah being done now? Even though it is said hundreds years ago, why now? Why wouldn’y it be done years ago?

      – Why just the translation of God to be “Allah” just in Bahasa Malaysia”? Will it be used in other languages? (Additional.. “”Allah” is Arabic.. not Bahasa Malaysia.. so, is the translation right from the start?)

      These are the questions which I believe can be the answer to your comment.

      If you are a Malaysian that truly understand the structure of Malaysian society and their beliefs, I supposed that you should have understood where the disagreement comes from.

      ~ OnDaStreet

      Like

      • That is the whole point.
        Muslims cannot impose their beliefs on others, not even the catholics nor the sikhs, over usage of the word “Allah”.

        Who are we mortals to impose our beleifs on others, and behaving as if we are ordained by God to do such acts. Even prophet Mohamed dare not do such a thing in case he invokes God’s wrath.

        Religious interpretation caused dissent among the people

        2:113 And those who proclaimed to be guided, they say, ‘There is no basis for the supporters over anything’. And it is also uttered by the supporter, ‘There is no basis for those who proclaim to be guided over anything’. And yet they both read the Book. That is exactly what is uttered by those who had no knowledge – with similar utterances. Thus God – It is He who will judge between them on the Day of Resurrection in whatever matters they have disputed in it.

        So be guided and be at peace. We have no knowledge except by the grace of God, the Knowledgable, The Wise.

        Why do we quarrel over matters that seems trivial, especially when there are neglected people suffering due to drought and lack of food, abandoned children and mothers and old people abused and neglected by their children. And yet, we spent hundred of millions building exquisite mosques and places of worship. For whose benefit? Did not God state in the kuran that he did not want anyhing from mankind and we will be judged by our deeds alone.

        So do good and be patient when facing strife. And follow the path of Abraham. God hates the arrogants and the aggressors. And follow not the path taken by the majority blindly, and seek always guidance from God, wherever, whenever in any direction. And distance yourself from priests, imams and religious. scholars. For they were not ordained by God.

        Peace!

        Like

        • truthseeker,
          As I can recall, no one is trying to impose own beliefs to others in this issue. This issue merely arises when the motive of translation is being done, put forward in court and argued upon.

          As Bahasa Malaysia is concerned, the translation of God is Tuhan.. not Allah, as “Allah” is an arabic word. The “Allah” word used in Malaysia represents the Onle God muslims worship. Not just a definition of word.

          That is why, I suppose that no one yet to give a straight answer to those 4 questions..

          Because under the move taken, if it is answered frankly will unveil the curtain of such motives.

          Thank you.

          Like

          • Why make a fuss over translation of god in the first place? Tuhan, Allah and God are all the same word no? You can interchange these words and people will still understand the meaning. Even God will understand it, as He knows what is in our thoughts.

            Like

            • Truthseeker,
              How well do you learn Bahasa Malaysia? Because, as far as I am concerned, God = Tuhan.

              In which does dictionary in Malaysia dictates direct translation of God is Allah?

              Who is actually made the cause of such fuss?

              That is why I posed the 4 questions.. and until now no one dares to give frank answer.

              Thank you for diverting from answering the questions. 🙂

              Like

              • Based on your logic, the english translation of Qur’an uses God or similar to refer to “Allah”.

                If the English and Christians are as fickle minded, they should insist that the word God or similar are not used as it may confuse the christians.

                But their common sense prevailed and that is why they are progressing in every field of scinece and technology whilst we are languishing and failed to even be prominent in even one subject.

                Like

              • truthseeker,
                Based on your comment, may I ask you.. do Vatican accepted translation of God to Allah in their Bibles?

                I wonder if there is any announcement from Vatican that agrees to use Allah in their Bible.

                If yes, there is.. show us..

                If not.. I wonder if the Pope and whoever in Vatican are “fickle minded” as per your comment.

                ~ OnDaStreet

                Like

            • You mean to say that its ok to say that Allah can be the same God in Christianity as in the Father, the Son and the Holy Ghost? Awak mengaku kepada pernyataan itu juga?

              Like

              • @ Average joe
                @ dreamcatcher
                @ onDastreet

                If what you say is true, then following JMD’s standard perating procedure, then show proof that God has indeed banned non-muslims from the usage of the word “Allah” . And if there is no proof on any such guides from “The God”, then why is the religious department making such a fuss over this matter.
                Today, I read, there are 22 thousand divorces amongst muslims annually and only about 3600 such cases amongst non-malays in Malaysia.
                I can only conclude that among the reason why this has is due to insufficient financial capability and the failure of the parents/education system/religion.
                And the govenrment have failed, as most comments I have seen above, to make malays more educated and open minded. This open mindedness includes to question religious authority and not to blindly follow the path taken by those with religion.
                Those who trust “The God”, will know that he trust no one but “The God”. The religious authority has not been authorised by “The God” to represent him in this world.
                If non-muslims are not allowed to use the word “Allah”, then how do you call a person like Abdullah Badawi and kallimullah or Ubaidullah.? Dollah Badawi, Kalli and Ubaid? The reasoning for baning the usage makes a mockery of muslims inteligence.
                And what about the numerous times we sang the state anthems with the word “Allah” in school. Even Petronas anthem has the word “Allah”‘. It has never been a problem before, so why make a fuss over thiese issues now?.
                Even Munshi abdullah, the prominent malay translated the bible into malay using the word “Allah” several hunderd years ago.
                Let Chjritians and anyone else use the word “Allah”, which mean “The God”, for only “Allah” will know the truth behind those who mentioned His name, if they are sincere, or hypocrite.

                JMD : Please read surah Al Ikhlas (‘Allah’ in this surah is not the same god as the Christians’ God) and also the surah mentioned in this article. Hence, it is incumbent upon The Herald to rectify the mistake made by the early Malay bible translators because the name Allah is not mentioned in the original bible. Please read HERE too.Thank you.

                Like

              • truthseeker,
                I sense you do not really understand how the name works.

                “Allah”, “Abdullah”, “Ubaidullah” is a name, not a noun or pronoun. Therefore, to translate God to Allah is not proper in Bahasa Malaysia context. It is not a correct translation.

                If then, I wonder if when JMD writes in Bahasa, he will call himself “Jebat Mesti Mati”.. in which you, me, the readers of JMD must be wondering who the heck is “Jebat Mesti Mati (JMM)”.

                Sorry to ask, do you learn English and Bahasa Malaysia well back then?

                ~ OnDaStreet

                Like

  70. Apa khabar JMD?

    Hi I’m back.

    MasyAllah, bagus sekali tulisan JMD ya. Saya seronok membacanya. Saya harap Hishamudin si-Lentok dan Najib 1Malaysia ada baca apa yang anda tulis ini.

    Betullah apa yang anda tulis tu, sepatutnya, masalah ini di tangani semasa era Tun Abdullah lagi.

    Sampai kepada pentadbiran DS Najib dan sepupunya si-Lentok pun tak jadi apa.

    Sekarang ini bercakap sehingga nampak urat leher pun tak guna.

    Padan muka, padan muka…..

    Like

  71. God in Bahasa Malaysia is definitely Tuhan. As the authorities do not allow the Bible to be printed in BM (correct me if I am wrong), the people from Sabah and Sarawak have for many years use the Bahasa Indonesia version of the Bible which uses Allah for God. I am sure most Christians would accept Tuhan for God in BM but this has to be corrected by allowing the BM version of the Bible

    I stand to be corrected

    Like

  72. To those who watch AlJazeera English.

    Today Inside Story program will cover this Allah issue.

    It will be interesting to see the speakers invited and AlJazeera’s stand in this issue.

    Like

  73. Jebat,

    Saya ada satu teori kenapa ini terjadi. Orang Melayu ni banyak Islam atas nama saja. Islam tidak dipraktikan dalam kehidupan secara serius. Kita lihat berapa ramai kawan-kawan yang lalai dalam mengerjakan solat. Kita lihat berapa ramai yang memakai pakaian yang menjolok mata, melakukan perkara sumbang. Bila orang bukan Islam tengok ramai kalangan Islam tidak menjiwai pegangan agama Islam, mereka berpendapat bahawa orang Islam (Melayu) rapuh dan berkemungkinan tidak ambil endah tentang bab-bab seperti penggunaan nama Allah. Maka dari kelemahan orang Islam sendiri terbit keberanian penganut-penganut agama lain untuk meraih seberapa kelebihan yang mereka boleh dapat bersandarkan andaian umat Islam atau lebih tepat orang Melayu tidak akan ambil peduli.

    Fenomena ni dapat saya harungi bila mendengar ramai kenalan saudara Melayu/Islam saya cukup beremosi bila bercerita tentang kalimah Allah tetapi setahu saya kebanyakan dari mereka jarang bersembahyang atau menjalani kehidupan mengikut hukum syarak. Bila perkara asas kita lupa atau lalai, penganut agama lain kurang “respect” kepada kita.

    Bukan tujuan saya menghina sesiapa tapi pada pandangan saya episod sedih ni seperti satu petanda dari Yang Maha Esa supaya kembalilah kita kepada jalan yang benar. Kekuatan umat Islam bukan kepada sifat fizikal, tetapi kepada sifat kerohanian. Practice what we believe.

    Harapan saya supaya isu dapat ditangani oleh pemimpin kita secara bijaksana. Harapan besar saya ialah bagi mereka yang berapi-api dalam mempertahankan kalimah Allah, sambungkan perjuangan untuk betul-betul menghayati ajaran ini. Musuh utama kita sebenarnya bukan Kristian, atau Hindu, atau Atheism tetapi kita sendiri.

    JMD : Terima kasih. Walaubagaimanapun, saudara tidak boleh sandarkan pandangan saudara ini hanya kerana beberapa kerat kenalan saudara yang tidak kuat agama, menjadi hiprokrit untuk menentang kuat keputusan mahkamah tersebut. Adakah hanya kerana itu, saudara merasakan tidak apa untuk The Herald melakukan sedemikian? Ini kerana, beribu ribu orang diluar sana, yang lebih beriman dan arif dalam hal ehwal agama membangkang keras usaha The Herald tersebut. Hanya kerana beberapa dozen kenalan saudara bersifat kemudian, saudara memandang enteng usaha sesetengah orang mukmin yang memandang serius mengenai perkembangan ini? Tidak adil bukan?

    Terima kasih.

    Like

    • @ JefriRengas

      Sorry to say, hitunglah dosa-pahala diri sendiri dahulu sebelum cuba menghitung dosa-pahala orang lain. Kalau kawan2 anda yg anda anggap tak kuat beragama tu turut sama membantah perkosaan nama Allah oleh Catholic Herald, apa salahnya? tidakkah itu sesuatu yg bagus? bukankah itu menunjukkan yg sekurang-kurangnya mereka masih punya aqidah?!

      itu lebih baik daripada segelintir orang yang yakin kononnya Islam dan Iman mereka sudah cukup utuh, tetapi membiarkan sahaja rancangan jahat petualang memesongkan aqidah saudara-saudaranya yg masih lemah.

      Like

  74. Salam sdr wali songo;

    Tertarik saya kepada penerangan sdr kepada sdr dinturtle. Penerangan itu membayangkan sdr mempunyai pengetahuan luas tentang Ahya Ulum ad Deen khasnya dan agama amnya.

    Begitu meluas sehingga saya lihat sdr tidak sedikit pun tergugat dengan tuntutan Pakiam yang amat menggusarakan seluruh umat Islam biasa. Ini menunjukkan sdr mempunyai keimanan yang kukuh.

    Oleh itu saya teringin menghasil dari sdr wali songo. Kata orang mencedok ilmu dari seorang wali ini besar barkatnya. Mudah-mudahan dengan penerangan tuan wali, kami orang Islam awam ini mendapat petunjuk.

    Yang ingin saya rujuk kepada tuan wali ialah apa kefahaman yang perlu umat Islam pakai dari ayat 120 Surah Al-Baqarah yang terjemahannya berbunyi:-

    (2:120) Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk [yang benar]”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.

    Dengan amat berbesar hati, apalah kiranya tuan wali tidak mengecewakan kami.

    Wassalam.

    Like

  75. Salam JMD,

    Dengan izin, Tuan WaliSogo, dari penulisan dan jawapan tuan saya akui tuan punya pengetahuan mendalam dalam hal agama, jauh melebihi dari apa yang saya tahu. Saya terima nasihat tuan untuk lebih mendalami Islam.Namun saya tidak dapat menerima bila tuan mempersoalkan apakah dalam isu ini, saya ‘menyuarakan hak yang betul?’

    Bukan niat saya untuk berdebat kosong, malahan saya berharap tuan dapat memberikan kefahaman yang jelas kepada saya kenapa hak yang saya suarakan ini salah.

    Tapi memandangkan ia mungkin menganggu perhatian pembaca2 lain di sini, makanya saya pelawa tuan keblog yang saya nyatakan diatas (dengan keizinan pemilik blog tersebut). Niat hanya untukmenimba ilmu. Terimakasih.

    Like

  76. Jebat,

    Saya tidak memandang enteng kepada mereka yang memperjuangkan kedaulatan agama. Apa yang saya ingin ketengahkan ialah antara sebab utama Kristian di Malaysia berani bersuara ialah kerana mereka melihat kebanyakan orang Melayu kurang kuat pegangan agamanya. Kalau majoriti orang Melayu betul-betul kuat pegangannya, masakan ini boleh berlaku.

    Saya secara peribadi berasa pilu dengan apa yang The Herald telah lakukan. Lebih pilu bila pemimpin Islam sendiri tidak berdiri teguh dalam menegur pemimpin Kristian.

    Mungkin impian 1Malaysia satu tragedi yang menunggu masa untuk terjadi, hanya Allah s.w.t. yang tahu.

    salam.

    JMD : Ya, sama-samalah kita berdoa ke arah kebaikan. Terima kasih.

    Like

  77. Kesimpulan nya senang saja. Pemimpin2 Melayu seperti Najib, Hishamuddin, Khalid Samad…etc pengahayatan tentang perkara2 seperti ini boleh dianggap kosong.

    Dah kena pijak sampai kemuka masih lagi tah faham. Mana pergi penasihat2 yang sepatutnya membantu Najib. Mungkin mereka mereka ni subuk mempromisi diri sampai menghabiskan masa selama lebij sebualan di Mekah konon nya hendak menjaga orang Haji Malaysia.

    Sampai bila ulama2 UMNO ini nak jadi hipokrit !!!

    JMD : Jangan lupa juga ulama2 Islam di dalam Parti Islam SeMalaysia 🙂

    Like

    • betul tu, JMD. hamPAS apa kurangnya? siap jadikan pendirian rasmi parti TIDAK membantah pengguaan nama Allah oleh Catholic Herald.

      Like

  78. JMD,

    Ini senario yang saya nampak bakal berlaku sekiranya isu ini tidak ditangani dengan tegas.

    1. Kesucian kalimah-kalimah khusus
    Maka selepas ini bolehlah digunakan perkataan seperti Masjid, Solat, Nabi, Azan, Kaabah, Halal untuk mereka yang bukan Islam. Seperti contoh “Mee perisa khinzir, sememangnya halal kristian”, “Insyallah, masjid kristian Shah Alam akan mengadakan solat besar-besaran untuk menyambut maulid anak Allah kita pada ahad ini, anda semua dijemput hadir. Takbir..”

    2. allah di masjid tokong..
    Seperti yg dibangkitkan oleh YB Baling dalam Parlimen temph hari, jika bertemu rakan hindu jika ditanya hendak kemana, dia akan berkata ‘pergi sembah Allah di kuil’, jika ditanya yg beragama kristian dia juga berkata ‘pergi sembah allah di gereja’, anak2 kita akan keliru dan dalam hati kecil akan tercetus bahawa Allah itu sama sahaja di mana-mana. Nak sembah Allah, ke gereja pun boleh, nak ke masjid pun boleh. Kalau hari jumaat masjid full, nah gereja kan kosong..

    3. car bumber
    Akan kelihatan pada sticker kereta mereka. “Tuhan Allah sayang anda, kembalilah ke Jesus anak Allah”. Apa anda boleh buat? Nak langgar kereta itu? Sila bayar kerosakan selepas itu. Kalau nasib tidak baik, masuk penjara..

    4. anjing
    Seorang jiran bukan Islam menamakan anjingnya sebagai Muhammad. Kita melenting lantas menegur jiran itu kerana menghina Nabi kita. Lalu jiran itu menerangkan bahawa tidak salah dia menggunakan perkataan itu kerana ia cuma isu bahasa. Maksud dalam bahasa arabnya ialah ‘hamba yang terpuji’. Jadi tidak salah dia menggunakan nama itu kerana dia menganggap peliharaan kesayangannya itu hamba yang patuh pada arahan tuannya. Lagipun tidak pernah digazetkan atau dipatenkan nama Muhammad itu eksklusif untuk orang Islam sahaja. Tiada sebarang dokumentasi pun. Sedangkan Nama Allah pun orang lain boleh guna, takkanlah nama nabiNya pula tak boleh?

    5. syahadah ketika mati
    Apabila dibisikkan kalimah syahadah kepada org yang nazak, perlu disebut “Tiada tuhan yg disembah melainkan Allah yang Islam punya..” Jika tidak ditokok tambah, dikhuatiri akan terlintas di hati bahawa ada Allah yang lain pula.

    6. Makanan halal
    Maka akan diambil peluang oleh peniaga ayam dan daging untuk tidak mengambil orang Islam sebagai penyembelih kerana orang Kristian (bukan ahli kitab) kini mampu untuk melakukan sembelihan kerana mereka juga menyebut nama Allah.

    7. Kes-kes berkaitan Islam
    Oleh kerana kes nama Allah dibawa ke mahkamah sivil yang dihakimi oleh orang bukan Islam, maka tidaklah relevan lagi selepas ini kes-kes berkaitan Islam seperti penceraian, harta pusaka, khalwat dan sebagainya untuk terus diadili di mahkamah syariah. Boleh ke mahkamah sivil dan melantik mereka sebagai peguam. Anda akan diadili selogik mungkin.

    8. Semuanya sandiwara politik
    Maka selepas ini musuh-musuh Islam akan menghancurkan Islam dengan mudah kerana sedangkan Nama Tuhan sendiri pun tak mampu nak pertahan, inikan pula agama mereka. Kerana orang Islam sendiri yang menganggap semuanya sandiwara politik. Teringat filem Pendekar Bujang lapok, tatkala si Ros telah diculik di depan mata kepala pun, mereka tetap berkata “Chobaan”..

    Mengucap panjang kita JMD.

    Like

  79. Dear Jebat, anger stems from human feelings and humans are always blinded by their emotions. A lot of things have been done in God’s name, but is it really what God wants ???
    Did anybody ask how GOD would feel ?

    Like

  80. The name Yahweh is the personal (proper) name of God[1] that was revealed to Moses in the account of the bush.[2] Many English translations render the Hebrew YHWH as “LORD” or “Jehovah” but modern scholarship suggests that “Yahweh” is a more reasonable English rendering.

    from the above which is derived from wiki, i suggest that the translation of LORD be YAHWEH, to maintain the name from the language of which the bible was written.
    just like we muslims maintained ALLAH as The Almighty as originally written in the Quran.

    with that i feel problems arising from translation will end.

    Like

  81. @ JMD

    Surah Al-Ikhlas

    In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

    1. Say: He is Allah, the One and Only;

    2. Allah, the Eternal, Absolute;

    3. He begetteth not, nor is He begotten;

    4. And there is none like unto Him.

    Indeed, this is a message easily understood by all except the wicked. But who are we to deny them their beleifs.

    But then we must also observe this :-

    There is no compulsion in God’s orderly way of life

    2:256 There is no compulsion in the orderly way of life. Certainly it is now clear between the guidance from the wrong ones. Thus whoever denies the virtual idols and he believes with God alone – thus – indeed he holds with the strongest bond which can never be broken – for him. And God is listening – He is very conscious.

    Peace!

    JMD : You still do not understand do you? As a non Muslim you can never understand this. You must not use one surah and then negate that surah with another surah which you do not totally understand! Surah Al Ikhlas is the most important verses in the Quran. That is the foundation of Islam where there is only ONE GOD – Allah.

    Surah Al Baqarah (2:256) states this – Let there be no compulsion in religion: Truth stands out clear from Error: whoever rejects evil and believes in Allah hath grasped the most trustworthy hand-hold, that never breaks. And Allah heareth and knoweth all things.

    Have you grasped the Surah Al Ikhlas already? Yes there is no compulsion in religion. The statement here says that the non Muslims must not be forced to embrace Islam – because ultimately (no offence to the non Muslims here), the Truth (the way of Islam, according to the Quran) will be made clear from the untruths. This statement is not about how East Malaysian Christians can use the word Allah to portray their trinitarian concept of God. Believing Allah as the one and only God is the basis of understanding of being a Muslim. Please do not commit this Error. Especially trying this most ridiculous effort to teach a Muslim on how what is the ‘proper’ relationship with Allah. Allah in the 2:256 is the Allah in Surah Al-Ikhlas, not Allah which The Herald trying to hijack and fail to rectify.

    Therefore, please stop using the Quranic verses to spew your confusing ‘sermons’. Coz frankly speaking, you are an idiot. Especially when you felt that you are more correct than the Imam Besar Masjid Negara and Haron Din.

    Since you do not know anything, please resist and desist from writing this topic anymore as you are about to cross the line of decency here. Please regard this as a final warning. Thank you.

    Like

    • truthseeker,
      I have to say.. hmm.. you are testing patience of some..

      What you’ve just done was you’ve just taken word by word of the surah Al-Ikhlas to justify your argument. If you are really into studying Al-Quran and Islam, do it in a proper way.

      What was written by JMD is agreeable. The surah is meant to show that there is only one GOD.. and that is Allah. No Father, No Son, and No Holy Spirit under one name of Allah. There’s the difference between for a special name.. and just a name.

      Do you really understand the surah?

      1. Say: He is Allah, the One and Only;

      2. Allah, the Eternal, Absolute;

      3. He begetteth not, nor is He begotten;

      4. And there is none like unto Him.

      Do you see any “The Father, The Son and The Holy Spirit?

      There’s the difference of faith between Islam and Christian.. in which, I don’t wish to question the faith of Christians.

      “Bagi kamu agama kamu, bagi kami agama kami”.

      Thank you.

      ~ OnDaStreet
      http://ondastreet.wordpress.com

      Like

  82. Of course. Surah al-ikhlas defines “The One God”.
    But how many are convince this is so?

    For those who are convince –

    2:46 those who are convince – surely they will meet their Lord. And of course they are to Him – they will return.

    If you go speak to many chinese, many do not believe in religion, but they believe in “God”.

    “And when God Alone is mentioned, the hearts of those who do not believe in the Hereafter are filled with aversion; and when others are mentioned beside Him, they rejoice!” (The Message 39:45)

    Others could mean religion, as some are willing to die to defend their religion, but god can be defend himself as stated below and this is very clear –

    “Praise God, who has never taken a son for Himself, nor does He have a partner to rule, nor does he need a anybody to protect Him from humiliation” 17-111

    Therefore, if a christian misused the word, “allah”, after the word is being defined in the Qur’an, it is entirely up to us to understand it. God does not need us to interfere between another person and Himself.

    Like

    • truthseeker,
      You’ve said:
      “Of course. Surah al-ikhlas defines “The One God”.
      But how many are convince this is so?”

      Muslims do believe in Oneness of God. Do the Christians share the same faith? Do Christians accepeted what “Allah” has told to accept Muhammad (pbuh) as His Prophet?

      You keep on blatantly quoting Al-Quran verses as if Muslims don’t believe the Oneness of Allah. We do believe Allah is the Only God. We do accept what is written in the Al-Quran.

      But do you? Do you accept that in the Al-Quran, it has been mentioned that Muhammad (pbuh) is His Prophet?

      This is the fundamental, beliefs, akidah we are talking about. Do you share the same?

      ~ OnDaStreet

      Like

  83. Salam,

    Dalam hal ini
    Sabarlah ALLAH Taala akan berserta orang yang sabar dan solat.Dua jalan terbaik untuk umat islam mengenai perkara ini.

    Berdoalah mungkin dengan mengunakan nama ALLAH orang2 kristian ini akan mendapat hidayah untuk islam.
    kita tak tahu ini semua kerja dan perancangan ALLAH. ALLAH takkan membebani hambanya melebihi yang dia mampu.

    mereka merancang , dan ALLAH taala juga merancang .Dan sesungguhnya sebaik2 perancang Adalah ALLAH.(An-nahl 30)

    Like

  84. mungkin tidak bisa di ulas tentang isu ini lagi, apatah lagi komentar tidak seberapa dari diri ini, tetapi kerana mereka terlalu taksub dan ingin menggunakan Bahasa MELAYU kerana mereka sedar kita di sini menggunakan Bahasa Malaysia…mungkin selepas ini perlu di terjemah semua bahasa kejuruteraan untuk pelajar sekolah menengah di malaysia, sekolah vernakular pun bole sertai proses terjemahan ini, tiada lagi bahasa mandarin dan tamil ??
    semua pakat terjemah perkataan untuk anak anak kita.. nihao shengme mingzi= siapa nama awak?

    tak mungkin orang india tak faham bahasa malaysia, tapi mungkin orang india tak faham bahasa mandarin, tak mungkin orang cina tak faham bahasa malaysia, tapi mungkin orang cina tak pernah tahu bahasa tamil, tak mungkin orang kampung di muar, batu pahat, kuala sel, teluk intan, sik, padang besar, kota bharu, tumpat, bakalalan, miri, tawau tak tahu bahasa malaysia, mungkin mereka tidak tahu bahasa inggeris adalah bahasa universal, jadi relevan untuk menggunakan bahasa malaysia

    takkan isu agama sahaja kan…nasib baik matematik guna angka roman tak tukar bahasa arab juga…
    btw: semua orang sebut sekolah jenis kebangsaan, orang tak sebut “National-Typ Schulen”

    yang baik jadi teladan, yang buruk jadi sempadan

    Like

Astound us with your intelligence!