Khairy Jamaluddin / Pak Lah / Socio-economy

JAKIM and the HDC went full circle

Back in June 2008, I wrote an article concerning the Halal Industry Development Corporation Sdn Bhd (HDC) taking over JAKIM’s issuance of Halal Certificates. I asked a question back then – what was the rationale to use the resources of JAKIM (manpower and expertise) but the certificates were issued using HDC’s name instead? As the consequence, HDC benefited from the revenue at the expense of JAKIM’s operating costs.

At the end of that article, I inferred that:

Apparently, as I see it, this is just another scam by the cronies of Pak Lah in getting easy money from the public by fronting as a government agency. One of JAKIM’s source of income has been taken over by a private entity. With the service charge that can reach up to RM700 per certificate, the amount which can be potentially collected by HDC is huge. But the biggest loser would be JAKIM themselves. Notwithstanding the fact that it is their resources which are being exploited by HDC.

It was predicted then that this scam will lead to massive headache in the future. Under the guise of efficiency and the perception that all plans coughed up by the 4th floor boys were brilliant, the net effect is actually the reverse. Potential income to the government were quietly siphoned into a private company.

After realising the blunder caused by this scheme, it is high time the cabinet transfer back this responsibility to JAKIM. This piece of news below went unnoticed in the new media. Hopefully more schemes which took money from the left pocket (government) into the back pocket (private companies) will be unearthed and stopped immediately. A leader must always be cynical everytime  selfish advisers are presenting their proposals.

In the mean time, the legislative will have to watch Ekuinas closely. I smell dirt on top of a bigger pile of filth.

JAKIM AMBIL ALIH KELUAR SIJIL HALAL

KUALA LUMPUR 9 Julai – Semua tanggungjawab pengeluaran sijil Halal Malaysia yang sebelum ini dikendalikan oleh Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC) diserahkan kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom berkata, langkah itu yang berkuat kuasa serta-merta diputuskan dalam mesyuarat Kabinet semalam.

Katanya, Kabinet berpendapat HDC perlu memberikan tumpuan kepada fungsi asalnya untuk membangunkan produk dan hab halal di dalam negara dan di peringkat antarabangsa.

”Dengan pengambilalihan tugas ini, Jakim kini bertanggungjawab mengeluarkan Sijil Halal Malaysia bagi produk tempatan dan luar negara serta menguruskan soal-soal pembayaran untuk mendapatkan sijil berkenaan.

”Jakim sebenarnya mempunyai pengalaman luas untuk menguruskan pengeluaran sijil halal ini kerana ia telah menjalankan fungsi sama sebelum peranan ini diserahkan kepada HDC pada April tahun lalu,” katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.

Pelbagai pihak sebelum ini membantah langkah menyerahkan pengeluaran sijil berkenaan kepada HDC kerana mendakwa ia mempunyai kepentingan dalam perniagaan dan akan menyebabkan pengeluaran sijil berkenaan tidak telus.

Selaras dengan keputusan itu, Jamil Khir berkata, semua kakitangan kerajaan yang dipinjamkan kepada HDC bagi menguruskan urusan pengeluaran sijil dan membuat pemantauan akan diserap semula ke Jakim.

”Kakitangan terbabit terdiri daripada pegawai Jakim yang bertanggungjawab mengendalikan ujian secara saintifik dan Islamik serta kakitangan Kementerian Kesihatan yang telah dipinjamkan bagi membuat pemantauan,” jelasnya.

Menurut beliau, semua sijil halal yang telah dikeluarkan oleh HDC sebelum ini adalah sah untuk digunakan sehingga tarikh tamat tempoh.

”Sijil halal yang dikeluarkan oleh Jakim akan terus menggunakan reka bentuk logo lama, sama seperti yang telah dikeluarkan oleh HDC,” jelasnya.

Tambah beliau, kerajaan juga akan memastikan Jakim dapat meningkatkan kualiti proses permohonan dan pengeluaran sijil halal supaya ia lebih cekap dan berkesan.

38 thoughts on “JAKIM and the HDC went full circle

  1. Saya tuntut semua pendapatan HDC setakat ini di bagi balik kapada JAKIM.
    Tak susah.
    Buka inbois dan hantar kpd HDC berdasarkan pada setiap sijil yang di luluskan olih Jakim….
    Bolih panggil Akauntan Bertauliah PWC untuk siasat.
    Ta baik curi hasil di atas nama Jakim.
    Senator Jeneral (B) setujukan ?
    changkat lobak.
    arjuna waspada.

    Like

  2. Saudara JMD,

    Terima kasih kerana berkongsi dan terima kasih atas usaha-usaha Saudara selama ini.

    Memang benar. Saya sendiripun tidak memberi perhatian sangat pun kepada HDC ini. Se ingat saya, ada juga terdengar pasal penubuhan ‘Halal hub something’ yang berkait rapat dengan orang yang ‘bernama’ di dalam UMNO.

    Saya tidak mengikutinya tetapi saya terbayang di dalam kepala hingga sekarang imaginasi yang lebih kurang begini:-

    “Alangkah bagus usaha-usaha “Halal” ini terus berkembang sehingga suatu hari nanti terdapat sijil-sijil Halal di serata pelusuk dunia yang bukan saja memberi pengiktirafan Halal untuk kegunaan MUslim, tetapi juga pada masa yang sama, memberi pengiktirafan terhadap kategori penyediaan makanan di kedai-kedai makan. Ringkasnya, penggabungan ‘Halal’ dan Kategori penyediaaan makanan A+, A & B yang kita lihat sekarang. Muslim dan juga Bukan Muslim, masing-masing mengambil faedah dari pengeluaran Sijil Halal yang digabungkan sebegini.”

    Tetapi ada juga rungutan-rungutan yang sampai ke telinga yang berbunyi ketidakpuasan hati pengusaha-pengusaha restoran tempatan yang menuding kepada kos yang tidak berpatutan untuk mendapatkan sijil-sijil Halal. Ada juga terbaca tulisan-tulisan yang mendedahkan banyaknya hotel-hotel tempatan yang tidak mempunyai sijil Halal dari Jakim.

    Sehinggakan saya pula berimaginasi sebegini rupa pula:-

    “Bagaimana kalau undang-undang dibuat untuk sebaliknya? Restoran yang “TIDAK HALAL” diwajibkan oleh undang-undang untuk meletakkan label “TIDAK HALAL” secara jelas. Undang-undang itu juga akan memberi maksud, yang tiada label “TIDAK HALAL” ini akan semestinya “HALAL” kerana negara ini negara Malaysia dan agama rasminya adalah agama Islam. Mungkin cara ini akan lebih menyenangkan keadaan serta mungkin boleh mengurangkan rungutan-rungutan kos yang tidak berpatutan? Difikir sekali lagi pula, bagaimana pula perlaksanaannya yang ramai telahpun sedia maklum dengan kehadiran “budaya kau- tim” di negara ini yang merosakkan segala apa perlaksanaan niat yang asal mulanya sememangnya murni.?”

    Jadi, masihkah lagi Kerajaan hendak membiarkan sahaja kaum-kaum “pelahap” memukul habis kekayaan negara tanpa memperdulikan nasib bangsa dan negara? Salah satu contohnya, Jakim & HDC seperti yang Saudara paparkan ini?

    Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Membentuk bangsa yang sejati, hendaklah bermula dari bangku sekolah lagi. Maka sedarlah anak bangsa. Mari kita mulakan usaha pembentukan bangsa yang sejati ini dengan menyatakan sokongan kita “ di sini. SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA, demi Bangsa dan Tanah Air.

    “BUMI MALAYSIA ADA DAULATNYA”

    Semerah Padi

    Like

    • “Bagaimana kalau undang-undang dibuat untuk sebaliknya? Restoran yang “TIDAK HALAL” diwajibkan oleh undang-undang untuk meletakkan label “TIDAK HALAL”

      Lebih baik kita orang tengok dulu Muslimin yg tak menutup urat tak berjangut sebelum mencari pasal dengan orang lain. Dari segi nafsu, biar bersihkan diri dari korupsi dan hasrat dengki dulu sebelum mau kutuk orang lain pulak.

      “Jadi, masihkah lagi Kerajaan hendak membiarkan sahaja kaum-kaum “pelahap” memukul habis kekayaan negara tanpa memperdulikan nasib bangsa dan negara?

      Jangan terjadi Muslim buruk: Melayu hanya agak2 50% di seluruh Malaysia la. Melayu jadi ketua tapi mesti pandai2
      jaga hati orang2 lain la!

      Like

      • Aku cuma nak bersuara sekali sahaja kepada Anjing Kurang yang memang dok menyalak tak tentu fasal kat blog ini.

        Aku memang sudah maklum dasar anjing kurang bernama AbgCina.

        Buat apa aku habis masa dengan sikurap tanpa rumah ini. Bangsa ini, kalau aku jumpa, memang tak akan lepas dari sepak terajang aku.

        woof! woof!

        Like

  3. Tuan,

    Apakah fungsi HDC selepas ini?
    Kalau ingatan saya masih baik, penaung atau pun Presiden HDC ialah Khairy Jamaluddin. Betul kah?

    Harap Tuan dapat betulkan tanggapan saya ini jika tidak tepat.

    Semasa menonton Dokumentari Khas PM Datuk Seri Najib bersama moderator Syed Munawar di RTM1 malam tadi (12 Jul @9:30pm) beliau ada menyebut perkataan instrumen dan transformasi.

    Saya rasa ini adalah dua perkataan menarik (2 catchy words). Beliau hendak menggunakan instrumen baru bagi membantu menaiktarafkan prestasi syarikat Bumi supaya menjadi syarikat yang menjana pendapatan yang lumayan (generating-high-income companies).

    Instrumen ini digunakan untuk membuat transformasi kearah membentuk Model Ekonomi Baru (New Economic Model). Pentadbiran beliau akan memilih syarikat-syarikat Bumi yang berkelayakan (merit).

    Maka tercetus dalam fikiran saya, munkinkah Ekuinas adalah salah satu instrumen yang dimaksudkan oleh PM kita?
    Munkinkah Ekuinas akan menjadi penjana pelaburan(investment arm) bagi syarikat-syarikat yang terpilih?

    Soalan-soalan saya seterusnya.

    1. Siapakah syarikat-syarikat Bumi yang dikatakan berkelayakan dan berkebolehan itu?

    2. Bagaimana caranya Kerajaan mengukur prestasi syarikat-syarikat tersebut sebelum diberi status kelayakan?

    3. Bagaimana hendak dipastikan pemimpin-pemimpin parti politik , orang-orang kenamaan tidak mempunyai “proxy ” didalam syarikat-syarikat Bumi yang dipilih sebagai berkelayakan ?

    4. Berapakah bilangan syarikat Bumi yang tulen yang berkelayakan?

    5. Bagaimanakah nasib syarikat-syarikat Bumi yang tulen yang tiada “kenalan rapat” dengan pihak Ekuinas atau pun instrumen-instrumen Kerajaan yang lain?

    Saya tidak hairan sepertimana Tuan kalamkan, ” I smell dirt on top of a bigger pile of filth.”
    Ekuinas patut dikawal.

    Saya rasa pentadbiran PM Datuk Seri Najib sahaja nak mengelirukan rakyat dengan terminologi-terminologi yang canggih.
    Kenapa tidak kata Ekuinas akan gantikan PNB. Ekuinas untuk bantu syarikat GLC.
    Ekuinas untuk bantu semua syarikat yang berdaya saing tanpa mengira kaum.

    Transformasi beliau termasuk tiada lagi Amanah Saham Bumiputra kerana akan diganti dengan Amanah Saham 1Malaysia.

    Transformasi beliau termasuk Biasiswa JPA ditukar nama kepada Biasiswa Nasional kerana hendak memberi kepada semua kaum.

    Inilah keadilan namanya!
    Inilah yang dipanggil Transformasi!

    Bagi saya, transformasi berlaku jika kita perjuangkan Satu Sekolah Untuk Semua.
    Satu bahasa perantaraan.

    Transformasi berlaku jika pada akhir tahun ini dan tahun-tahun seterusnya akan berlaku pertumbuhan baru syarikat-syarikat anak Bumi.
    Syarikat-syarikat anak Bumi yang sedang hidup segan mati tak mahu, diberi nyawa baru.

    Dengan cara ini kita dapat mempertingkatkan daya membeli (buying power) anak-anak Bumi.
    Bila sudah ada keupayaan membeli maka untuk mencapai status 30% dalam pembelian saham-saham IPO
    tidak akan menjadi masalah.
    Untuk memegang lama saham syarikat -syarikat yang tersenarai di Bursa Saham akan menjadi kenyataan.
    Barulah boleh dikatakan anak Bumi sudah melalui transformasi.

    Terima kasih.

    JMD : Thank you Sujini for the comment. Perhaps in the future, I will put some input on the points you raised in an article. One thing for sure, this ‘instrument’ you mentioned is just another rebranding effort to replace the word – ‘special purpose vehicle’🙂

    Like

  4. As soon as there is a Govt monopoly activity where huge wads of cash collections with no capital/equity or real biz risk is required are involved, some UMNO guy will try and ‘privatise’ it for himself. The UMNO guys will claim that they will ‘improve’ services but since no KPI’s are ever established, no one will be the wiser, post privatisation!

    This is the gaji buta mentality promoted by UMNO/BN under the much abused NEP.

    Note that what happened with FOMEMA (compulsory medical check-up for foreign maids) also happened to HDC. With FOMEMA, the biz was handed over to Pantai Medcal Plc where Mokhzani, Mahathir’s son, had a huge interest. With HDC, everyone knows the 4th Floor boys were behind it.

    Similarly, someone else was givena monopoly to place ‘security seals’ on beer bottles to prevent so-called smuggling. The key industry players like Carlsberg, F&N and Tiger had not asked for any help, but someone was given the licence to ‘print’ money! Doesn’t it remind you of Tommy, Suharto’s son, who cornered a levy on cloves and kreteh cigarettes, without offering a single added-value service?

    This is exactly how Tenaga has ben robbed by the IPP’s and how highway contsruction and tolls projects have been stolen from the PWD of old, which could both provide the same services at a fraction of the cost the robber baron chiefs of privatised corporations are whacking from the poor Rakyat!

    So, JMD, please keep exposing these fraudtrepreneurial activities. Someone should ask MACC to investigate and see if any funds were siphoned out of HDC and mysteriously found it’s way into the coffers of UMNO/BN or its favourite charitable foundations.

    JMD : Thanks DPP.

    Like

  5. Hah! ini semua orang tak guna punya..!

    I suggest you dig up other stories Jebat. Bravo on this exposure.

    Ekuinas apa cerita? are you an insider or something?

    JMD : Thank you for the comment

    Like

    • Dig aja ngak guna…..mesti pandai belajar selepas tu. Pegi belajar dari Singapura la krana chop “Halal’ nya banyak di sokong di negara Arab. Orang2 Arab tu muslim dan bijak, dia orang tak kesah Singapura tu bukan negara muslim tapi sistemnya unggul. Tak lama lagi Singapura pun akan jadi satu hub Islamic banking jauh lebih daripada kito satu negara Islam hanya dinama aja dan berkurangan pengetahuan terkini dan suka berbongkak.

      Like

  6. Sorry DPP for not spelling out your name as it conjures a certain image. But I like your comments.

    I support fully your call for further exposures of the misdemeanours and corrupt practices of BN and other parties both in the public and the private sector.

    The UMNO culprits have even hijacked the NEP to suit them big time and opponents had used them in calling for NEP demise. Of course, they confuse the concept with the poor implementation and we must not allow them to go on unchecked.

    Indeed, MACC must show their teeth. There appeared to be a lack of policy directive or even clear guidelines by the political masters in the past. When it comes to big-gun corruption, MACC cannot simply haul people into the courts. What the previous administration did appeared to be only changing the name from BPR to MACC.

    But I hope it would be different this time. The current PM has announced that he would furnish details of his anti-corruption campaign by the end of the month. Let’s speak as much as possible about corruption so that he would announce really drastic measures to tackle corruption by the horn – not just by the ear like the past administration did.

    Like

  7. Sujini,

    Saya amat tertarik dengan komen Sdri yang menagandungi so’alan so’alan terperinci berkenaan pemilihan syarikat-syarikat Bumiputera yang patut di beri faedah Equinas dan sebagai nya.

    Saya fikir amat perlu Kerajaan berterus terang dan memberi penerangan sa penuh nya cara cara pemilihan yang di cadangkan. Pendaftaran syarikat syarikat yang minat, penilaian keupayaan mereka dari segi modal, pengalaman, dan lain lain nya.

    Ada kan pre-qualification atau seumpama nya. Jemput satu kumpulan demi satu kumpulan mereka yang layak supaya mengambil bahagain dalam tender tender yang di hadkan kapada Bumiputera yang layak. Mesti ada kan persaingan atau “competitive bidding”. Pamirkan di papan papan maklumat harga harga atau intipati cadangan yang di kemukakan mereka yang masuk tender. Segala keputusan mesti lah “transparent” dan “above board”.

    Jika tidak, akan berbalik menjadi hal kroni, pilih kasih, kepentingan tertentu (vested interest) dan sebagai nya. Korapsi akan melanda landa lagi akibat nya.

    Melayu sekarang amat keraguan berkenaan siapa yang menerima faedah liberalisasi ekonomi. Persepsi orang orang Melayu berkenaan tujuan Pemimpin dalam perkara itu dan dalam perkara keputusan PPSMI nampak nya tidak menyebelah pihak Pemimpin. Pemimpin perlu mengambil hati orang orang Melayu, kaum majority 68% di negara ini, dengan cara menentukan faedah DEB (atau apa nama sekali pun yang di gunakan untuk dasar ekonomi itu) di agihkan seluas luas nya, kapada mereka yang benar benar layak menerima nya.

    Selagi ini tidak di lakukan, Melayu yang tidak puas hati berkenaan dengan nya akan terus merongot, sughul dan mungkin memangkah parti lain di PRU 13. Mungkin bertambah pula jurang nya dari PRU 12 yang lalu.

    Like

  8. sori,komen xda kena mengena dgn topik…BN kalah 6-0?
    kahkahkah…padan muka wahai melayu2 celaka!! padan muka korg semua…

    woi JuMuD,kau xnak komen ke pasal MACC (anjing BN) yg bunuh org sesuka hati?! logik ke org yg tgh hepi nak kawin bunuh diri? logik ke bleh terjatuh dari bangunan tu? xkan la bleh terjatuh semudah tu (xde ciri2 keselamatan ke?)…

    banglo 24juta khir toyo MACC buat bodo je…tapi kalau pembangkang,laju je siasat…ape punya berat sebelah la MACC ni…nampak sgt suruhanjaya anjing BN…

    1malaysia konon…haktuih!

    JMD : Bahasa kena elok sikit Johnny, barulah orang tidak pandang jelek pada kamu. Memanggil oransebagai celaka sememangnya satu perbuatan yang tidak ada budi pekerti. Apatah lagi apabila mereka yang membacanya di sini tidak pernah memanggil kamu sebegitu.

    Siapakah yang jumud sebenarnya? Ya, memang tidak logik untuk MACC ‘membunuh’ TBH. Siapa yang lebih untung apabila TBH didapati terbunuh? Adakah MACC? Adakah sesetengah pemimpin DAP yang bergelumang di dalam dunia jenayah? Mungkin ada cerita disebalik kematiannya. Kita mengucapkan takziah kepada keluarga mendiang.

    PR supporters seems to lost the plot when they realised Wee Choo Keong’s assertions that DAP is involved in underworld crime has come back to haunt them.

    Now, instead of questioning their own leaders (and their suspicious antics), they deflect the blame to others. Ronnie Liu must have made a big sigh of relief when this tragedy happened. It took the pressure off his back.

    Terima kasih kerana memberi komen Johnny. Sila belajar sedikit budi bahasa sebelum ingin menasihati orang.

    Like

  9. As-Salam Bro JMD,..heheh,..apo nak dikato,..ni nak off topic skit ni,..heheh,.. ade berita panas sal teori konspirasi pembunuhan Haji Mikaeel Jackson aka Michael Jackson oleh agen USA/NWO/Illuminati,.. lawat le blog gue kat http://brobrotherhood.blogspot.com

    Sambil baca tu layan le lagu Hj Mikaeel yg berjudul ‘Give Thanks To Allah,..fuh,..tangkap shahdu bro,..heheh,..wat else can I say,..Al-Fatehah to Allahyarham Haji Mikaeel Jackson,..amin..(,”)

    Like

  10. Johnny

    Aku tak faham kenapa kamu bercakap saperti ini. Aku tak tahu apa jenis bimbingan emak bapak kamu beri. Apa kumpulan maanusia yang kamu campuri.

    Kamu menyayati hati orang dengan kata kata yang biadab. Kamu gunakan nadi perkauman. Amat tidak baik. Boleh menyebabkan perselisehan faham yang besar. Gunakan lah otak kamu dan bertutur lah secara yang boleh di terima orang lain.

    Kamu gesa JMD menulis fasal kes yang sedang di siasat pihak berkuasa. Lagi menggunakan kata kata yang biadab.

    Kamu ini nampak nya sa orang yang ” frustrated and desperate”, dan mungkin juga “anarchist”. Sengaja mahu cari fasal, hendak “destabilise” keadaan. Kamu saperti gerombolan DAP, mungkin ada banyak masaelah peribadi atau masaelah keluarga dan mahu cari “diversion”, lari dari atau coba hilangkan masaelah kamu dengan cara yang biadab.

    Wakil DAP di tuduh berdampingan dengan “underworld” oleh wakil PKR. Gementar mereka nampak nya. Melulu mengeluarkan surat menuduh MACC. Walau pun keadaan kematian belom nyata. DAP juga hendak memesongkan perhatian penyokong dan orang ramai daripada masaelah dalam parti dan dalam Pakatan Rakyat. Kamu nampak nya penyokong atau ahli DAP. Jahat kata kata kamu, tidak baik niat kamu.

    Belajar lah adab, saling menghormati satu sama lain, mungkin nanti orang boleh dengar apa kamu kata dengan selesa, mungkin ada yang boleh terima dan percaya apa yang kamu kata. Selagi kamu tidak berbuat demikain, kamu dan kumpulan kamu akan di anggap sebagai biadab, suka mencaci dengan tidak ada “basis” dan di ludah orang juga.

    Aku kesihankan kamu. Aku do’akan Tuhan tunjukkan jalan yang baik kapada kamu. Supaya aman dan damai negara ini.

    Like

  11. apsal la kau ni JMD…x bleh fikir ke? x nampak2 lagi ke MACC memang berat sebelah? korg2 yg celaka ni x boleh guna otak ke utk berfikir? MACC ckp TBH dah selesai soal siasat tapi kenapa mobile fon TBH ada lagi kat pegawai MACC? logik ke? cakap dgn org bengap sejuta kali pon xkan faham…tetap bebal 4ever…nape la kau asik2 nak backing BN & hanjing2 yg lain…bile la kau nak terbuka minda tu…dah kalah 6-0 pun x sedar2 lagi? kahkahkah…memang sumthing wrong la dgn otak kau dan moron2 yg lain…si Babi Negara (BN) cakap jgn nak politik kan isu ni…masalhnye,ni bukan kira nak politikkan isu atau x,tapi mcm mana nak tackle isu untuk mendapatkan sokongan rakyat sambil menunjukkan muka sebenar pendokong2 slogan 1Malaysia ni…dah la rasis! bodo btul org2 BN ni…1Malaysia? haktuih!

    JMD : Memang tidak lojik. Selain dari persoalan yang saudara utarakan di atas, apa untungnya MACC membunuh salah satu saksi di dalam siasatan penyalahgunaan wang peruntukkan YB DAP? Apalah pentingnya setiausaha politik seorang YB DAP untuk dibunuh oleh Barisan Nasional hanya berdasarkan RM2,400 wang peruntukkan?

    Oh ya kalau BN itu rasis, saudara pula seorang yang tidak mempunyai adab sopan. Tidak pernah belajar adat resam orang Melayu kah? Belajar dari siapa?

    Terima kasih.

    Like

    • ~dipetik dari tukartiub.blogspot.com~

      Woit… KENAPA NGOOOK SANGAT…. INI MEMANG LAH ISU DAN AGENDA POLITIK….kah kah kah…

      Kah kah kah… TEOH TU SETIAUSAHA POLITIK….kah kah kah…

      Kah kah kah… KERJA TEOH IALAH POLITIK…kah kah kah

      Kah kah kah….BOS DIA AHLI DEWAN UNDANGAN SELANGOR … KERJA BOS DIA IALAH POLITIK…kah kah kah..

      Kah kah kah… BOS DIA PEMIMPIN PARTI POLITIK… kah kah kah…

      Woit… NAPA BANGANG SANGAT…KENAPA GELAP SANGAT HINGGA TAK NAMPAK INI MEMANG NYA HAL POLITIK… kah kah kah…

      JMD : Laaa… belajar dari Hishamuddin anak pak Rais rupanya… alahai Johnny… jika HR yang menjadi pedoman, tidak ke manalah kamu. Akan tetapi kita semua tetap menghormati blog mana yang kamu baca.

      Bagaimanapun, TBH memang setiausaha politik seorang YB DAP. Tetapi kematiannya bukannya boleh dijadikan permainan politik. Ini tidak menghormati jenazah. Melainkan mereka yang terpekik terlolong, mencaci sana sini atau ketawa berdekah dekah ingin menjadikannya sebagai satu permainan politik untuk mencapai cita-cita mereka. Kita boleh lihat dari tingkah laku kumpulan tersebut. Terima kasih.

      Like

      • biarkanlah saja si anjing johnny ni menyalak. Kering tekak nanti, akan berhentilah dia nanti. Dia pun nak kena cari makan kat tempat orang buang sampah tu juga. Nak isi tekak buat modal menyalak lagi nanti. Habis-habis baling dengan puntung kayu atau telefon orang Majlis, jerat tengkuk, sumbat dalam kandang sejenisnya yang sesat dan tidak bertuan tu.

        Like

    • aku x sopan? nak tau blajar dari siapa? dari Rosmah la,suami najib tu…kahkahkah…alahai JMD,aku x faham la kenapa tahap otak kau (juga moron2 yg lain) tahap loji IndahWater…BN mmg rasis! aku cuma x bersopan dgn org2 rasis & berotak udang mcm kau dan penyokong2 kau…nak tau jawapan kpd segala persoalan2 kau kat atas,tonton & fahami video ni…BONGOK!! MELAYU CELAKA PEMBUNUH CINA!! 1Malaysia? haktuih!!

      JMD : Saya gelihati melihat telatah saudara. Menggunakan satu ‘parody’ sebagai bukti BN adalah rasis dan pembunuh cina? Mungkin saudara boleh gunakan video ini di dalam mahkamah sebagai bahan bukti nanti.

      Saudara, jika saudara mengatakan BN itu rasis, mungkin benar. Mungkin tidak benar. Mungkin apa yang saudara katakan, hanya 30% yang mempercayainya. Mungkin juga 50%. Mungkin juga 75%! Tapi tidak mungkin 100% mempercayai bahawa BN itu rasis. Walaubagaimanapun, saya percaya, 100% akan melihat bahawa saudara ini seorang yang tidak beradab dan celupar sangat mulutnya. Mana mungkin orang seperti saudara dapat sokongan dari orang ramai jika bersifat begini? Jika saya menjadi penyokong Pakatan Rakyat, tidak mungkin saya mahu berdiri berganding bahu sebelah menyebelah dengan orang seperti saudara ini. Saudara menjadi contoh tidak baik kepada golongan muda dan anak-anak.

      Bahasa mencerminkan budaya saudara. Sila tukar cara penulisan dan penyampaian. Terima kasih.

      Like

        • hahahahaha! bodoh nye JMD & the gang…mase bile plak aku ckp ‘parody’ tu bukti? aku sindir pun x faham2…hahahaha…patut la bebal still sokong Umno…hahahaha…memang lawak betul bercakap dgn org terencat…average joe pun bodo,patut la otak pun tahap2 average…hahahaha…woi korang ******* semua,Umno boleh pergi jahanam…ntah ape yg bangga sgt jadi Melayu celaka,aku pun x faham…

          JMD : Peringatan, anda tidak dibenarkan mencarut di sini. Seperkara lagi, bagaimana pula saudara mengatakan ianya satu sindiran jika sindirna tersebut tidak kena pada sasaran? Baca sahaja dialog pun tahu ianya merupakan satu tohmahan dan mainan kata kata yang nakal sahaja. Oleh itu, jika sindiran tersebut digunakan untuk menyindir, malang sekali ianya tidak menepati sasaran. Malah ia memaparkan satu sikap terdesak yang hanya ingin menegakkan benang basah. Jika benang basah pun hendak ditegakkan, acapkali, ianya diselangi dengan kata kata makian dan kata kata yang kurang manis. Tidak sesuai untuk tatapan umum. Terima kasih.

          Like

          • @ johnny

            “average” aku pun lulus jugak master degree & dah jadi pegawai kerajaan pun. ingat senang ke nak lepas temuduga SPA?

            bukan pencacai jalanan macam kau. entah2 kau ni budak lagi. student lagi. entah grad entah tidak. bodoh nak mampus, menyusahkan mak bapak jer (eh, ko ada bapak ker?)

            Like

            • kahkahkah…aku pun bleh ckp dah ade 18 master! kahkahkah…lawak bodo si moron! kahkahkah…ape yg kau bangga sgt jd pegawai KERAjaan? kul 10 kuar minum, tghari kuar mkn,ptg kul 4 kuar minum lagi…keje lembab,xde produktiviti…tu yg kau banggakan? kahkahkah!

              Like

  12. JMD,

    Your comments pls about this video–this same teknik might have been used to kill Teoh and Kugan

    JMD : Is this for real Thadiankunda? Please do not assume unwarranted accusations based on this video. Firstly, they are not even the police. The poor dude was beaten up because he ‘kacau bini orang’. The attackers wore uniforms alright. But not police uniforms. One of the assailant even willingly taped the whole episode on video. And then you assumed Teoh and Kugan was killed this way. Nice touch. Sometimes we must be wary of certain tactics by people who continuously tries to besmirch something just for political mileage.

    Perhaps, Pakatan Rakyat can also hold candle vigils and public rally for this poor dude who got beaten up by the ‘police’ in this video then. I will definitely join in. You have my word. Thank you for the comment.

    Have a read this article too.

    Like

    • Yeah..yeahh…i do remember this video
      Hahahahahahahahaha
      this is the Video that RPK and MT got punk’d somewhere in the end may or early june..:)

      JMD : Thank you for the comment. I believe you meant this incident? I’m not sure whether this is the one you are talking about.

      Like

      • Yep… that’s the one🙂
        and those guys just upload it, over and over again.
        Duhhhh…!!
        Just for the sake of hatred..they just can’t differentiate the uniforms!!

        Like

  13. salam jmd..

    lama tak ada artikel baru..hoho..hari-hari buka laman citra tuan menunggu artikel baru. harap tuan boleh beri ulasan berkaitan isu-isu semasa sekarang ( TBH, manik urai etc)

    JMD : Saya minta maaf kerana tidak berkesempatan menulis akhir akhir ini. Terlalu sibuk dengan tugas dan tanggungjawab yang lain. Walaubagaimanapun, saya berterima kasih kerana saudara sudi meluangkan masa dengan terus menerus menziarahi blog ini. Terima kasih.

    Like

  14. JMD,

    Thanks for your honest reply. In fact I was also wondering wether they are polis personnel or not. Since they are wearing security uniform–but I heard some voices “ini polis”. And also there wasnt any interrogation like asking any questions–which I think the polis will do.
    Since you said this is a case of “kacau bini orang”–why didnt they hand him to the polis–they took the law into their own hands and beat him up worst than an animal–is this not inhumane.A group of men whacking up 1 person. They should be charged for assault. As for Teoh I feel there is foul play–why would some one who is about to get married and who’s fiance is carrying his child commit suicide from the MACC building.In Kugan’s case the injuries inflicted on him do tell a story–the polis brutally assaulted and killed him.

    Like

  15. 1. It is without a doubt an interesting and sad story behind the late Teoh’s death. Condolence to his family though.

    2. But let us ponder this point for a while. Teoh was associated with DAP and was the key witness in an alleged corruption of a PR politician. What benefit would that particular politican get if he dies? If none, then he can come out clean.

    3. Now, dont you think that that was the best opportunity for Barisan Nasional to tarnish Pakatan Rakyat’s credibility and destroy Pakatan Rakyat once and for all by exposing to the Rakyat whatever corruption done by them through what ever disclosure the late Teoh could have made? What benefit would BN get if he dies?

    4. When that Saiful guy was used to tarnish Dato Seri Anwar Ibrahim’s reputation, did BN go and shove Saiful off a building?

    5. If the late Teoh was indeed murdered (which i highly doubt due to the case is still under investigation), the murderer would be of those people who would have benefited from his death.

    6. Let the police do their work and stop exploiting his death. Show some respect.

    Like

  16. JBD

    Why do you think out of the blues, out of no where, when everything was quiet, suddenly Jakim takes back the HALAL Certification authority?

    Well, apparently there was noise from the state religious authority who previously surrendered their authority over Halal Certification to Jakim for supposedly standardisation and so on. Then of course we saw that HDC came in to hijack the whole thing under a move promoted by Khairy Jamaluddin. Of course at the state level the majlis ugama would be pissed off.

    But you see, local dissent UMNO can manage. But Foreign dissent???

    Indonesia stopped recognising HALAL certification from Malaysia altogether. After all why should a majlis recognise a body corporate, right?

    Then HDC got panicked. Malaysiakini reported this sometime in February or March. They ran over to MUIS to talk to them. You know what? Looks like someone went over to MUIS to say that here in Malaysia, Halal Certification has been privatised…so they turn around to say how to talk? We majlis, they….who knows what?

    Anyway, after HDC show that they are actually owned by Ministry of Finance and not by individual, now MUIS recognise. But they opnly give limited recognition.

    You see, before HALAL certification was for purely religious reasons. But Malaysians being so clever decided it can be a big money making machine. They also make big announcement about HALAL Hub and so on. They probably piss off the Indonesians also by making themsleves look like they are more progressive Muslims and bla bla bla.

    Now Indonesia also wake up to it. So after they hear all the clarification from HDC, guess what. They now issue a document where they say which HALAL Certifying bodies they recognise and which they don’t recognise. And guess what, MUIS recognise Malaysia’s HALAL Certificates only for such things as slaughtering, and probably making kueh mueh la. But when it come to large scale manufacturing, then really speaking they don’t recognise la. So maybe F & N may find if they manufacture their drinks here in Malaysia and want to export to Indonesia, the Malaysian HALAL Certificate maybe not recognised la. And nowadays Indonesian customs also know about Halal and all that and they stop importation of food stuff not properly HALAL Certified.

    But now that they wake up the sleeping giant, I guess passing the certification back to Jakim maybe too late la. They may say, now majlis can talk to majlis. But then up to them really to say, if they think the Malaysian Majlis up to their mark or not. So what do Malaysian manufacturers exporting to Indonesia do? Go for MUIS Halal Certification la!!

    So, does this make more sense about why Government suddenly, without debate or noise transfer the Halal Certification back to Jakim?

    JMD : Thank you Paul for the revelation.

    Like

  17. thandian,
    i think u r plain stupid. if i kacau ur bini, wud u just stand n report to the police? at least u will give me a stern warning not to kacau ur bini. ….. serve that guy rite. no wonder our society is decadent.

    JMD : Comment moderated with apologies. Excessive use of provocation is quite unnecessary. Thank you Jentayu for the comment nevertheless.

    Like

Astound us with your intelligence!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s