Education / Socio-economy / Umno & Barisan Nasional

Isu yang membelenggu Dasar Pendidikan Nasional

Kemaskini (19 Jun 2009)

Beberapa penulisan menarik untuk cernaan minda boleh dibaca di sini:

1) Single school system holds the best option

2) Politics be damned; it’s English

3) Why the need to go English

4) More to science and maths issue

5) To build a nation, first build a school

————————————————————-

Artikel Asal:

Beberapa ujian terhadap  Kementerian Pelajaran Malaysia nampaknya mengundang pelbagai reaksi dari  Tan Sri Muhyiddin sendiri. Baru sebulan berada di kementerian, beliau dihadapkan dengan petisyen Satu Sekolah Untuk Semua (SSS) yang telah dipelopori oleh blog Demi Negara.

Kempen SSS bergerak merentas dunia citramaya dengan pantas apabila ianya mendapat sambutan yang menggalakkan di kalangan para citrawan yang menyokongnya. Malah ia mempunyai para pengikutnya sendiri di dalam kumpulan Facebook. Walaupun ada juga yang menentang inisiatif tersebut, SSS telah berjaya menimbulkan persoalan penting iaitu –

“Adakah sudah sampai masanya sistem pendidikan nasional kita diubah untuk mencapai perpaduan yang kukuh dari peringkat awal?”

Tan Sri Muhyiddin Yassin, seorang menteri kabinet kanan yang mempunyai reputasi berani menongkah arus, berani mencabar sesuatu yang konvensional ketika mencabar kedudukan Pak Lah tahun lepas seakan-akan menikus apabila kempen SSS sampai ke telinga beliau.

Sememangnya selari dengan konsep 1Malaysia yang agak kabur, Menteri Pelajaran kita telah memandang ringan terhadap sebarang cadangan menyatu-padukan penduduk negara ini dari peringkat awal.

Bagai menyusukan kera di hutan, Tan Sri Muhyiddin dengan hati terbuka menerima memorandum dari persatuan-persatuan sekolah vernakular dan telah berjanji untuk membantu mereka ini.

Amat pelik sekali apabila seorang menteri kanan seperti beliau sanggup mengabadikan permintaan pihak pihak tertentu untuk kekal dipinggirkan dari sistem pelajaran arus perdana. Adakah wajar hasrat dan permintaan dari mereka yang sedikit, untuk tidak bercampur dengan mereka yang ramai dilunaskan dengan senang sekali oleh menteri dari parti Kerajaan majoriti seperti Barisan Nasional?

Apakah logiknya hingga menteri kita seorang ini boleh menolak sesuatu yang penting seperti kempen SSS tanpa menyelidikinya terlebih dahulu? Apakah alasannya untuk menolak sesuatu sebelum terlebih dahulu menerima memorandum tersebut?

Tan Sri Muhyiddin seakan-akan ingin melepaskan dirinya dari tersepit untuk membuat keputusan penting demi masa depan generasi penduduk Malaysia. Apakah cita-cita politik telah menghalang dirinya dari membuat sebarang keputusan yang betul?

Beliau mengingatkan kita akan dialog di dalam filem P. Ramlee – ‘Musang Berjanggut’ di mana bapa mertua Tun Nila Utama membahasakan Sharif Dol dengan ungkapan – “dia itu Panglima padang jarak padang tekukur, belum pergi perang sudah jatuh tersungkur!”

Adakah ini sifat Menteri Pelajaran kita yang baru?

Tidak cukup dengan isu SSS, Menteri Pelajaran terpaksa juga berdepan dengan isu bahasa Inggeris sebagai matapelajaran wajib lulus dan juga isu PPSMI.

Kita telah membincangkan isu PPSMI di sini sebelum ini jadi tidak perlulah kita bercakap berjela-jela mengenainya. Walau bagaimanapun, sesuatu yang pelik perlu diungkitkan iaitu mengapa mata pelajaran Bahasa Malaysia yang dahulunya diwajibkan bagi para pelajar untuk mendapat kredit sebagai syarat untuk mendapat sijil penuh SPM, diturunkan penarafannya sejak 9 tahun yang lepas? Sekarang ini, untuk mendapat sijil penuh SPM, mereka hanya perlu lulus mudah sahaja.

Dimana perginya para pejuang bahasa seperti A Samad Said dan Hassan Ahmad ketika giat bergelumang di dalam rusuhan jalanan 3 bulan lepas? Mereka hanya memberi fokus terhadap pengajaran matematik dan sains di dalam bahasa inggeris tetapi tidak sedikit pun menimbulkan isu yang lebih penting di sini – iaitu, kepentingan menjaga kualiti Bahasa Malaysia di kalangan para pelajar kita.

Patutlah mereka yang tamat belajar kini mempunyai pemahaman Bahasa Malaysia yang rendah. Adalah lebih penting supaya ditinggikan piawaian untuk mendapat sijil penuh SPM dengan memperolehi minimum kredit di dalam Bahasa Malaysia daripada berdemonstrasi untuk memansuhkan PPMSI.  Rupa-rupanya, para pejuang bahasa kita lebih menumpukan perkara perkara yang hanya menimbulkan keuntungan kepada mereka. Penulisan citrawan Syed Akbar Ali mengenai hipokrasi para pejuang bahasa, yakni mereka berjuang untuk mengaut keuntungan semata-mata perlu diambil perhatian:

Please note that the folks who are making the loudest noises against the teaching of Science and Mathematics in English are the same folks who are connected or tied to the book publishers who tend to gain millions of Ringgit from publishing school text books if Science and Mathematics are switched back to the vernacular.

The dewan bahasa folks are well connected to the school text book publishing mafia which basically hijacks the direction of the school syllabi in this country.

Have you wondered why your children’s school text books keep changing so often? New books mean new printing contracts. More money to be made by someone. Then to decipher the correct ‘approach’ for the new textbooks, the school teachers need to be sent to attend ‘kursus pengenalan kaedah pengajaran baru’ too. That is even more money to be gouged from the Ministry of Education because the same guys who are behind the new text books may also conduct the ‘kursus’ for the school teachers.

Sesungguhnya, kedaulatan Bahasa Malaysia tidak dikorbankan melalui PPMSI. Tetapi memandang ringan kepentingan penggunaan Bahasa Malaysia dengan menurunkan kriterianya di dalam SPM akan menghasilkan penduduk Malaysia yang alpa akan kepentingannya. Jika Tan Sri Muhyiddin ingin meninggikan mutu penggunaan Bahasa Inggeris dengan menjadikannya matapelajaran wajib lulus, maka Bahasa Malaysia juga patut dinaiktaraf. Membiarkan segelintir anak-anak kita terus belajar di dalam sekolah yang tidak menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar utama juga serba sedikit mencemar kedaulatan Bahasa Malaysia.

Tidak memeranjatkan apabila berita dari New Straits Times hari ini menceritakan bahawa daripada 21% mereka yang gagal mendapat sijil SPM, 90% daripadanya adalah kerana mereka gagal Bahasa Malaysia. Ini bermakna setiap tahun, hampir 100,000 para pelajar kita gagal memahami/bertutur di dalam Bahasa Kebangsaan mereka sendiri dengan baik!

Sekolah satu sistem yang menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar utama adalah penting untuk menyemai perpaduan di kalangan penduduk Malaysia. Bahasa Inggeris pula penting sebagai bahasa ilmu.

Jika para pelajar kita, sejak dari darjah satu hingga ke tingkatan lima masih tidak dapat menguasai sesuatu yang paling asas seperti Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris, maka sudah pasti ada yang silap di dalam sistem pendidikan kita. Masakan pula para pelajar tidak pandai-pandai memahami/bertutur di dalam kedua-dua bahasa tersebut walaupun sudah mempelajarinya dalam tempoh 11 tahun!?

Di mana silapnya? Adakah kerana kualiti guru? Adakah kerana kewujudan sekolah vernakular?  Adakah kerana sifat para pelajar sendiri yang tiada motivasi untuk belajar? Adakah kerana terdapat banyak campur tangan politik dan mereka yang hanya pentingkan diri sendiri?

Sudah 52 tahun kita merdeka tetapi masih tidak dapat menyelesaikan persoalan-persoalan di atas? Di mana perginya para pemimpin kita?

Ya, mereka ini hanya tahu mengambil jalan mudah. Baca sahaja ulasan Tan Sri Muhyiddin mengenai sistem pendidikan kita di bawah:

KUALA LUMPUR 21 Mei – Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan belum bercadang mewujudkan Satu Sekolah Untuk Semua kerana Dasar Pelajaran Kebangsaan sedia ada yang diguna pakai sekarang telah lengkap.

“Cadangan Satu Sekolah Untuk Semua tidak salah tetapi mereka juga harus faham bahawa dasar pelajaran itu telah lama tersedia dan diguna pakai berdasarkan pada falsafah pendidikan negara yang memacu dan memandu generasi lalu dan anak- anak kita.

Jika sudah lengkap, masakan kita ada banyak masalah? Jika beliau sudah hilang keberanian yang kita kagumi  tidak lama dahulu, mungkin Perdana Menteri sudah salah memilih menteri.

Dalam pada masa yang sama, kita merasa kecewa apabila ada segelintir para pemimpin yang suka mengambil jalan mudah tanpa ingin mencari jalan penyelesaian.

Sebaik sahaja Bahasa Inggeris di cadangkan agar menjadi matapelajaran wajib lulus, perkara pertama yang mereka ini laungkan ialah nasib para pelajar luar bandar. Suka diingatkan bahawa penulis citramaya ini bersekolah rendah di luar bandar selama 4 tahun. Tiada apa yang mustahil. Jika prasarana, sistem dan kualiti pengajaran adalah cukup, semua pelajar boleh mencapai kelulusan yang memuaskan.

Semasa seorang negarawan ditanya secara am mengenai budaya kita khasnya budaya Melayu, beliau berkata:

“Budaya kita, kita lebih utamakan perkara yang mudah daripada cuba, mengatasi cabaran. Apabila kita cari perkara yang mudah, kita jadi lemah.

Bila kita kata kena bersaing, biasanya bila kita hendak compete kita berusaha lebih, tetapi orang Melayu ini bila kata hendak compete, mereka menyerah kalah. Ada sikap tidak apalah. Mereka tidak berusaha.”

Malu bukan?

Yang penting adalah kesungguhan untuk menyelesaikan masalah agar matlamat utama boleh tercapai. Jika matlamat utama adalah untuk melahirkan para pelajar yang arif di dalam ilmu sains teknologi tanpa disisih atau ditinggalkan oleh arus global, maka segala masalah-masalah yang menghalang kita untuk mencapai objektif tersebut perlu di selesaikan dengan segera. Jika kita mengambil jalan mudah menyerah kalah, maka sampai bila pun kita tidak akan dapat bersaing dengan dunia.

Jika PPSMI dan wajib lulus Bahasa Inggeris di dalam SPM dikhuatiri akan membebankan para pelajar luar bandar, maka untuk menyelesaikannya, penekanan harus diberikan kepada mereka yang di luar bandar; bukannya dengan menghapuskan terus dasar tersebut. Begitu juga dengan isu kedaulatan Bahasa Malaysia. Ianya boleh diselesaikan dengan sistem Satu Sekolah untuk Semua. Kedaulatan Bahasa Malaysia akan terjamin, penguasaan bahasa kebangsaan semua penduduk Malaysia dari peringkat muda akan diperkasakan disamping boleh mengeratkan hubungan semua kaum di negara ini. Sambil menyelam minum air.

Suatu masa dahulu, kita bercita-cita untuk menjadi sebuah negara bangsa bersatu yang boleh memimpin dunia di dalam segala arena. Oleh kerana kita asyik berpolemik dan berpolitik, cita-cita ini hanya menjadi mimpi. Lebih teruk lagi, akhir-akhir ini, mimpi ini pun sudah tidak diidamkan lagi.

Mengapa? Kerana Dasar Pendidikan Nasional yang sering dihujani oleh anasir anasir yang tidak berani mahu berubah.

63 thoughts on “Isu yang membelenggu Dasar Pendidikan Nasional

  1. Isu pendidikan adalah isu yang dekat dengan hati saya. Dan dengan hati yang berat, saya berpendapat bahawa apa yang ditulis oleh JMD di atas semuanya benar belaka. Saya berkata dengan hati yang berat, kerana ini bukan hal yang menggembirakan.

    Tentang isu kualiti Bahasa Malaysia. Semasa saya masih menuntut di sekolah menengah (agak-agak 5 tahun yang lalu), kerap saya dengar cikgu-cikgu saya merungut tentang kurangnya kefasihan orang Melayu sendiri dalam Bahasa Malaysia. Mereka kerap berkata, mungkin kerana pelajar-pelajar ini biasa bertutur dalam bahasa yang ‘tidak betul’ dalam kehidupan seharian, menyebabkan mereka mengabaikan pelajaran bahasa yang sebenar.

    Mungkin hal ini lebih ketara di sekolah-sekolah kawasan bandar, kerana telah menjadi kebiasaan orang bandar menggunakan bahasa ‘campur’. Menurut cikgu-cikgu saya lagi, ada antara pelajar yang tidak tahu mengeja perkataan dengan betul, apatah lagi menulis sebuah karangan yang lengkap!

    Tentang hal mengubah bahasa dan kurikulum untuk mengaut keuntungan melalui penerbitan buku teks baru. Ingin saya menonjolkan satu perkara yang berlaku tahun 2002, iaitu tahun adik saya memasuki sekolah menengah. Semua buku teksnya telah ditukar dari tahun 2001, walaupun isinya lebih kurang sama. Disebabkan itu, adik saya terpaksa membeli semua buku teks baru. Tahun yang selanjutnya, giliran adik sepupu saya memasuki sekolah menengah. Tahun ini pula, mereka telah bertukar ke polisi PPSMI, yang juga menyebabkan pertukaran buku teks baru. Tetapi, kalau diikutkan prosedur yang diambil oleh Kementerian pada masa itu, sepatutnya mereka telah tahu bahawa buku teks akan ditukar pada tahun 2003 mengikut dasar PPSMI. Maka apakah sebab mereka untuk menerbit buku teks baru pada tahun 2002? Perkara ini amat membingungkan saya pada masa itu. Mungkin ini hanya perkara yang kecil, tetapi pada masa itu, ia menjadi beban kepada keluarga saya, kerana kami tidak memenuhi syarat untuk Skim Pinjaman Buku Teks, tetapi tidak juga mempunyai duit yang berlebihan untuk disia-siakan.

    Tentang isu PPSMI dan wajib lulus Bahasa Inggeris dalam SPM, saya telah menulis pandangan saya dalam blog sendiri, dan saya rasa tidak perlu untuk diulang di sini, melainkan untuk merakam persetujuan saya dengan pandangan JMD.

    Akhir sekali ingin saya komen tentang ulasan Menteri Pendidikan kita tentang lengkapnya Dasar Pelajaran Kebangsaan kita. Tidak tahulah saya ingin ketawa atau menangis. Sebagai seorang yang mempunyai kewajipan untuk memimpin dan mengukir jalan depan yang cerah untuk golongan muda negara kita, beliau seharusnya lebih sensitif tentang isu pendidikan. Tidak cukup untuk mengatakan bahawa “Dasar Pelajaran Kebangsaan sudah lengkap”, kerana sememangnya dalam masyarakat yang dinamik, dasar-dasar dan polisi-polisi perlu kerap dinilai semula dan diubahsuai mengikut keperluan semasa.

    Tanggungjawab seorang Menteri Pendidikan amat berat, sebab bebanan masa depan sesebuah negara hampir semuanya terletak di atas bahunya. Kita memerlukan seorang pemimpin yang mempunyai visi yang kukuh dan berpandangan jauh, dan bukannya seorang ahli politik yang tidak berani membuat keputusan kerana takut kehilangan sokongan dari pihak-pihak tertentu.

    JMD : Terima kasih Michelle. Saya gembira melihat http://www.malaysianpolitics.wordpress.com kembali aktif.

    Like

  2. kempen sss ini patutnya dah lama diperjuangkan. Jika sekarang ni agak susah. sebab sjk semua dah di naik taraf sama dgn sk. Dlm plan induk pedidikan di era Datok Hishamuddin ada sebut ttg memperkasaan Sek kebangsaan tp x ada apa2 pun tindakan ke arah itu. Yg jelas di sebabkan nak undi di berikan peruntukan berjuta-juta pada sek jenis kebangsaan. Mcamana nak perkasakan sek. kebangsaan. kalau peruntukan dah dpt buat apa ikut dasar2 pendidikan malaysia. Boleh aje ikut dasar pendidikan Negara china yg menjadi kiblat dia org tu. Dulu ibubapa bangsa Cina dan India hantar anak mereka ke sek kebangsaan kerana hanya sek ini mempunyai infrastruktur yg terbaik kerana mendapat peruntukan yg banyak dari kementrian Pelajaran???Pendidikan??? (mana satu sekarang ni pun dah x tahu rakyak). Pada pandangan saya solution pada kemelut PPSMI ini adalah biarkan peperiksaan dibuat dwibahasa iaitu BM atau BI cukup. Buat pilihan ikut citrarasa sendiri. Kalau cik gu nya rasa murid2 dia org andai BI mengajar la dlm BI. Kalau murid2 pandai BM ajar la ikut keselesaan murid2 Bukan ikut keselesaan guru. itu mesti ingat. Apa yg venakular school nak x boleh di ikut. Menyusah kan cgu sekolah menengah dpt murid caca marba bahasa yg difahaminya. jgn nak suruh cgu2 belajar bahasa ketiga atau keempat lak. Lagi byk cgu yg akan jatuh sakit. habis le impian nak menghasilkan modal insan yg glokal.

    JMD: Peperiksaan PPMSI sememangnya sudah dibuat dwibahasa. Terima kasih.

    Like

  3. JMD
    Mahyuddin berfikir didalam kotak seorang ahli politik dan bukannya seorang negarawan. Seorang negarawan akan berfikir jauh didalam menilai dengan menjemput mereka yang mencadangkan dan di tapis dengan dasar pendidikan sedia ada. Dasar pendidikan yang dikatakan oleh Mahyuddin sebagai lengkap dan telah berjaya memacu generasi lalu ternyata lebih kepada sikapnya yang ingin melepaskan diri daripada polimik politik semasa.
    Cadangan bloger kepada Satu Sekolah Untuk Semua mungkin tidak sempurna. Malah perlantikan pun tak sempurna, kerana terjadinya Mahyuddin sebagai Timbalan Perdana Menteri yang pada mula nya nampak sesuai tatkala dia bertindak keras terhadap kepimpinan Abdullah, dan ramai sedar tindakannya selain daripada untuk memberhentikan kebodohon Abdullah, ianya juga tindakan proaktifnya bagi menjamin kedudukannya sebagai TPM. Tidak ada lain dan lebih daripada itu.
    Kenapa Mahyuddin dengan mudah memihak malah menjanjikan bantuan kepada minority? Adakah daya jangkauan pemikiran beliau berkisar setakat kotak kepentingan politik?
    Jika itulah matlamat beliau, sesungguhnya hayat politik beliau akan berakhir…. Dan ingin ditekankan disini beliau termasuk didalam senarai pusara para pemimpin lembik dan bodoh MELAYU yang akan ditaburkan dengan baja UREA anak cucu ku.

    Like

  4. Dear JMD

    It is so sad we have a Menteri like this. Probably this is one of the reasons why many of the Malays would spoil their vote rather than vote for UMNO.
    Look tough, talk big, inside not so tough. ‘Jebat Fren’ you may have a point here. Two infact if you consider the other one.

    I think our Education Minister does not dig it. May be he thinks SSS is a Malay thingi; a racist thing. It is a sensitive issue. It is dangerous. it must be avoided.

    It is not. SSS is more beneficial to non Malays. The official language,the language of the goverment of this country, is Malay. It means when dealing with the goverment it has to be in Malay.Not knowing the language can make them isolated, frusterated, angry and among other
    things, rebellious. Wanting this country to be more Indian or Chinese language friendly. Can you blame them?

    We must and should give them at the young age basic education about this country.The first survival skill that they have to know if the want to be assimilated into the main stream (majority) of the society.

    On the other hand, if our Minister is doing this on purpose and he has his own reasons, then I must say I am wrong.

    In that case I sincerely apologise to our TPM and the Minister of Education.

    mohamed

    Like

  5. Salam JMD,

    Sebagai seorang melayu saya dukacita sebab saya tidak lagi merasa istimewa atau privillage tinggal di bumi MALAYsia ini. Malah, saya khuatir di masa akan datang tag anak melayu akan menjadi bebanan buat anak-anak saya. Apa yang sahaja usaha yang berkait rapat dengan memertabatkan atau membantu melayu, tidak kira dari apa segi sekalipun dipandang sepi oleh pemimpin-pemimpin negara ini tidak kira dari parti memerintah mahupun pembangkang.

    Artikel ini memberikan lagi contoh yang menunjukkan betapa bangsa melayu makin dipinggirkan. Yang sedihnya SSS bukanlah bertujuan untuk memelayukan kaum lain, cuma insiatif bagi mewujudkan perpaduan kaum di negara ini. Sesuatu yang harus kita buat sejak dulu lagi. Sesuatu yang boleh ditambah dalam dasar Pendidikan Nesional, iaini sebagai pelengkap atas intipati-intipati yang sedia ada.

    SSS wajar disokong oleh rakyat yang cintakan perpaduan dan bukan hanya dipandang sepi. Setelah lebih 50 tahun merdeka dan hidup bersama, kita masih merasa banyak perbezaan antara kita. Sekiranya ahli sukan kita pergi ke luar negara, orang luar masih tidak kenal yang mana satu orang Malaysia kecuali bila melihat bendera di baju ahli sukan kita. Kita bangga kononnya rakyat kita majmuk dan unik. Tetapi kita tidak pernah cuba membuat yang unik itu istimewa dengan memberikan identiti kepada masyarakat kita.

    Saya setuju bahawa kita tidak harus permudahkan kelulusan SPM dan sebagainya. Kita harus mula belajar yang kualiti lebih penting dari kuantiti. Zaman ini ramai ibubapa yang bising hanya kerana anak-anak mereka tidak dapat masuk universiti ini dan itu walaupun dapat A berderet-deret. Yang mereka tidak sedar ramai anak orang-orang yang lain pun berjaya mendapat keputusan sebegitu di zaman ini. Yang mereka lupa terdapat juga yang mendapat keputusan yang baik biapun serba kekurangan bersekolah di sekolah pondok usang tanpa guru tuisyen dan sebagainya.

    Bagi sya bagi matapelajaran BM & BI memang HARUS pelajar perlu lulus. Malah kalau boleh lulus dengan baik. Ini kerana rata-rata pelajar yang tamat persekolahan berpontensi menjadi pemimpin. Jadilah pemimpin yang berilmu dan wibawa. Jadilah juga pemimpin yang bersifat patriotik dan mempunyai semangat cintakan negara. Ini semua boleh terpancar dari penguasaan bahasa kebangsaan yang baik.

    Salam.

    Like

    • hi jmd,,i really love reading your articles…keep them coming and wish you good health always..

      JMD : Thank you for the kind wishes. Do come again.

      Like

  6. Sometimes I wonder whether the reason they are reluctant to have one school system is because they’re afraid that the Malays wont be able to compete. Thats a shame if they think so. (Somehow its true though, as I came from a sekolah kebangsaan school and never in the school’s history, a Malay hold a best student award in all any subject, except BM. Part of the reason is all the exceptional Malays have gone to MRSM and full boarding school, leaving the average one to compete with the exceptional non Malays, who stays in the school). But a one school system for a better perpaduan, there’s no doubt about it. Doesnt matter if the chinese sits among the chinese and the malays sit among themselves. At least thats a start.

    JMD : Note that during my time, not many students went off to MRSM eventhough the results were stellar. In fact, some of the Malay boys at my school fared better in their SPM than their MRSM counterparts. Perhaps it was just my school where any students could be the best in anything that they want to be. No wonder Victoria Institution was the best Malaysian school in the universe back then.🙂

    Like

  7. Salam JMD

    Harap tuan hantar tulisan ini kepada akhbar-akhbar arus perdana untuk diterbitkan.

    Harap dapat menggarap perhatian ramai pada isu nasional ini.

    Sekali lagi tulisan yang baik daripada JMD…

    JMD : Terima kasih saudara.

    Like

  8. Salam JMD,

    Oleh kerana ada segelintir daripada mereka yang memegang myKAD tetapi tidak pernahpun mengambil berat terhadap Rukun Negara dan perkara-perkara asas Perlembagaan Negara, maka mereka menjunjung langit negara asing sementara kaki berpijak dibumi Malaysia. Dan mereka kira mereka mempunyai secebis suara untuk dilaungkan walaupun suara itu boleh dikira amat sundal untuk diluahkan.

    Apalagi, bila dipadukan dengan pemimpin-pemimpin negara yang lebih mengutamakan kera-kera dipinggir hutan yang selalu mencuri masuk rumah-rumah tepi kampung mencuri apa saja yang boleh dibuat makan. Pemimpin-pemimpin ini nampaknya lebih kecil dari tikus mondok! Apakah dalam benak mereka menganggap anak dirumah yang kian kelaparan itu boleh di ketepikan begitu saja, taken for granted?

    Orang Melayu:-

    1. Dahulukan orang luar dari saudara sendiri?
    2. Amat berbudi bahasa dengan orang lain dari ahli keluarga sendiri?
    3. Amat pemurah dengan tetamu, sehinggakan anak kecil sendiri ditepis?
    4. Amat penyabar? Berperangai “Tidak apa”, walaupun kaki orang telahpun menjangkau kepala sendiri?

    Sesuatu yang bermula itu ada titik noktahnya. Yang penyabar ada batasnya. Jangan sampai perkataan “Amok” menjadi sebutan harian.

    Spring yang ditekan, makin kuat ditekan, makin tinggi daya tindakbalas tersimpan. Tak kan daya tindakbalas akan tersimpan buat selama-lamanya.

    Suatu lagi budaya jelek yang semakin menular. Budaya bertuhan wang, hinggakan wang itu tuhan No. 1. Kerana tuhan no. 1, anak-anak Malaysia bercelaru untuk mempelajari sejarah negara akibat buku teks yang sering bertukar-tukar. Penyembah-penyembah berhala wang ini tidak ambil pusing itu semua, asalkan tuhan no. 1 berduyun-duyun memasuki poketnya. Ini hanyalah satu contoh kecil musibah penyembah berhala wang. Suatu budaya menyembah yang teramat jelek.

    Demi Negara dan Bangsa, bangkitlah dan bersatulah kita!

    EmasPadi

    Like

  9. JMD,

    Walau pun menyokong cadangan SSS ini, saya percaya cadangan ini payah dijayakan kerana:-

    1) Persatuan-persatuan pelajaran Cina seperti Dong Zong dan Jiao Zong akan bantah cadangan ini sehabis-habisan. Persatuan-persatuan ini begitu luas pengaruh mereka disetiap lapisan kaum Cina. Ada juga antara mereka didalam BN mahu pun kerajaan yang menjadi penyokong-penyokong persatuan-persatuan ini. Persatuan-persatuan ini boleh juga bergantung kepada sumber kewangan ahli-ahlinya untuk membanteras usaha-usaha seperti cadangan ini. Tidak kira walau pun cadangan seperti ini bermatlamat dan bertujuan memberi hasil yang begitu manfaat.

    Disini juga harus dipertimbangkan bahawa sekolah vernakular Cina dianggapkan oleh persatuan-persatuan ini sebagai suatu hak mereka. Menafikan atau tidak hak ini, bukan kami bicara atau ingin mempertikaikan.

    2) Persatuan haram HINDRAF akan dipergunakan dan diperalatkan oleh pihak pembangkang. Pihak pembangkang akan mengambil kesempatan kepada mereka yang cendorong dengan HINDRAF untuk memutar belitkan tujuan sebenar cadangan ini sebagai agenda kauman. Bukan saja suatu agenda, tetapi seperti biasa dan selalu mereka menuduh – satu agenda conspirasi BN, conspirasi UMNO. Bahawa ini adalah satu lagi contoh polisi kauman UMNO untuk menepikan kaum India. Ini semua pembangkang akan melempahkan.

    Memandangkan tamparan hebat yang dialami oleh BN dalam PRU 12 maka tidak mengejutkan apabila para menteri sekarang mengambil pendirian berhati-hati menghadapi isu-isu yang ada kaitan dengan kaum India dan Cina.

    Disini tidak perlu membangkitkan sebab-sebab yang mengakibatkan keputusan yang terima oleh BN pada PRU 12.

    Sebaik dan sekurang-kurangnya pihak Kerajaan boleh membawa cadangan ini untuk dibentangkan diDewan Rakyat sebelum dilaksanakan. Dengan fakta-fakta kukuh dan tujuan mulia, sekira dibentangkan dengan penjelasan berkesan dan arif, ada kemungkinan cadangan ini akan diterima. Apabila dibentangkan, rakyat dapat melihat dan menilaikan sendiri keikhlasan serta budi bicara antara mereka walau pihak kerajaan atau pun pembangkang.

    Yang penting Rakyat dapat memahami mengapa cadangan ini perlu dan harus dilaksanakan.

    Sekian
    Freddie

    Like

    • heehee.. bagus-nyeh ur Malay Bro Freddie…

      Pada pendapat saya pula, jika ditangguh-tangguh hingga masa yang sesuai tiba, alamat-nyeh tiadalah perubahan seperti yang di-inginkan, sebenarnya rakyat malaysia yang perlu memainkan peranan utama untuk berfikir secara “rasional”, bukannya terlalu bersikap “curiga” antara kaum. Setelah 50 tahun merdeka, setiap kaum sepatutnya- sudah ade sikap saling percayai antara satu sama lain dan memahami arah tuju negara ini. Baik malayu, cina or india sepatutnya sudah ada pemikiran yang matang untuk menilai setiap satu tindakan kerajaan, bukan bersikap mudah terpengaruh dengan dakyah berbentuk hasutan perkauman.

      Saya berpendapat tiada pemimpin yang berani bersifat perkauman, jika tiada segelintir rakyat yang menjadi pendukung-nyeh. Dari pengalaman saya sendiri, menegur seorang remaja indian ” eh, u bace novel melayu..” and dengan slumber-nyeh minah ney jawab .. ” tak boleyyyy kee, saya bace novel melayu”…. HAHAHA.. terkedu kejab..

      So kesimpulan-nye, terpulang-la kat diri masing2 , tepuk dada, tanyalah selera … =D

      Like

  10. Salam En. Jebat,

    Saya ini dari dahulu lagi memang berasa tidak senang dgn Tan Sri Muhyiddin. Dari semenjak beliau menjadi Menteri Besar Johor lagi, apa rekod beliau yg hendak dibanggakan? Beliau memang gemar bercakap tetapi ekor bergelumang dgn taik.

    Konon hebat sgt ketika menekan Pak Lah, tetapi beliaulah tali barut Cina yg terbesar di Malaysia ini. Sebab itu beliau sanggup menerima memorandum daripada pertubuhan pendidikan bukan melayu tetapi meminggirkan aspirasi nasional yg ingin mengangkat penyatuan kaum melalui pendidikan.

    Akhirnya Melayu menjual Melayu apabila kita mendapat pemimpin yg ‘half past six’

    Like

  11. I refer to your comment posted on Tun M’s blog. Just to add, where water is concerned, SIN is now the leader in re-cycled water after years of haggling during Tun M’s tenure with veil threats of cutting water supply. As a result of such threats, SIN can now make business with countries that need re-cycled water technology. This has made SIN a shiny red dot that fuelled Tun M to post baseless statements only to backfire on himself.

    JMD : I find it quite peculiar to receive this kind of comment from the people over there which ridicule Dr Mahathir when my comment had specifically criticised DS Najib. Lets see now, I criticised Najib about our own stupidity in losing massive potential income over the sale of water here, and you felt compelled to boast about Singapore’s achievement in water recycling?

    Decades of profiteering from Malaysian nature resources is insignificant to you because you are writing from a Singaporean’s point of view. But I guess this is natural. Everyone is entitled to be patriotic.

    My commentary in Chedet is purely from my own personal view as a concerned Malaysian. Tell me, is it good business to sell water at that kind of price? For how long must we subsidise the whole of Singapore? Unless the Singapore government is proud of receiving subsidy from a country they refer to as ‘hinterland’, then Singapore must acknowledge the fact that the water agreement is one sided. But I guess since the first water agreement will end in 2011, we shall see a new deal coming up soon.

    As there is now recycled water for every Singaporeans over there, all the more reason not to receive this kind of subsidy from Malaysia any longer. I am glad Singapore managed to recycle its own water as Malaysia now do not have to waste its own water just to satisfy the thirst of its neighbour. We have our own people to take care of. Thank you Collin for visiting this blog and God bless.

    Like

    • JMD, my as well say we should have sold our oil at US$100 and not anything less in the past eh…….Melayu buruk dan bodoh selalu ngak faham apa si tu janji tu kota la!

      Like

    • Lu orang bodoh la…..uang hilang ditelan Melayu berkorupsi tu ber billion2 leh tapi senyap2 takut mau lawan kedosaan sendiri punya bulu. Air tu jatuh dari langit tak boleh habis punya kalau berilmu dan pandai menjaga alam kito la.

      Like

  12. Salam JMD,

    The answer is relatively simple, unfortunately. Blueprints!

    Correct me if I am wrong. Selain dari Rancangan Razak saya tidak pernah melihat satu pelan jangkapanjang yang dikeluarkan yang diikuti oleh para Menteri Pelajaran. Bermula dengan Mahathir, Anwar, Musa, Hishamuddin dan ramai lagi Menteri2 Pelajaran tiada satu pun yang mahu mengikuti atau mempolopori satu pelan jangkapanjang untuk Pendidikan. Sekali bah sekali pasir berubah. Samalah juga nasibnya dengan pendidikan. Ubah sahaja Menteri ubahlah sistem dan format dsbnya. Mengapa ia begitu? Adakah ia berlaku dengan begitu ketara sekali kepada lain-lain kementerian.

    Rancangan Razak sudah menyediakan bahan binaan untuk menjalankan Satu Sekolah untuk Semua, tetapi oleh sebab yang hanya diketahui oleh Menteri2 kemudiannya konsep pelan jangkapanjang ini diubah dan akibatnya?

    Akibatnya ialah masalah perpaduan, kesinambungan pembangunan yang menyebabkan perbezaan di kalangan bangsa-bangsa di Malaysia.

    Masalah di Malaysia ialah melihatkan sesuatu itu dalam kompartmen dan bukan secara menyeluruh. Jika diambil kira DEB, Rancangan Razak, Rukunegara dsbnya ia membentukkan satu rancangan dan pelan yang indah yang akan mencapai matlamatnya. Tetapi setiap pemimpin2 melihatkan sesuatu dalam hal masing2 sahaja oleh yang demikian satu polisi yang sepatutnya berkaitan mula merekahkan perbezaannya hingga kita menghadapi isu-isu polemik, pembangunan yang tidak sekata, perbezaan ideologi dsbnya.

    We should see everything as a whole and not isolation. That was the problem we are facing now. For some reason every leader wants his own legacy and that lies the problem.

    We never build on strength and continue to create weaknesses. Even the Opposition is plagued by this same illness. Since the only way to rise to power is to bring people down they rather destroy than build since it is the easier way. They do not review and improve, they destroy and rebuild in their own image.

    Use the statement above and compare it with problems from Malaysia we are not far from identifying the cause. For so long we keep on blaming somebody or someone for our own errors and this trend continues to be practiced by the Opposition or “the Other Party(s)”. If we continue to do this we will only get weaker and weaker and never stronger.

    What we need now is a leader that is able to see the overall big picture that is able to come up with a comprehensive blueprint and policy that encompasses everything that should be followed for the next 20-30 years that will cover all angles.

    Whether it was 1Malaysia or Vision 2020, they are mere slogans that is not comprehensive enough. It must be a building block for something more that need to be adhered to by other Ministries and Agencies in coming up with their own plans and blueprints.

    Everyone of them must address and must be able to address the following issues:

    a. Comprehensive, sustainable and fair economic development
    b. Unity in mind and act
    c. Good, friendly development that benefits everyone and not just certain segments of the people
    d. ease of movement
    e. Better and stronger purchasing power and control of costs

    List goes on, but every ministry and agency need to have similar goals and targets, then and only then can we avoid the continuing education fiasco that started long time ago and not just during time of Muhyiddin.

    Have a good day JMD,

    Regards,

    Shah

    Like

    • The day will come….when the nation is enlighthened to change course by itself to embrace diversity, meritocracy and egalitarianism like the America and Singapore, or when Malay girls have to leave en masse overseas as cheap labour and the men stay home melepak la.

      Like

  13. Masakan boleh berjaya perubahan ini. Kerajaan itu sendiri terdiri dari gabungan 3 parti utama berdasarkan kaum, UMNO(Melayu) , MCA/GERAKAN (Cina) dan MIC (India).
    Masing2 memperjuangkan hak masing2.

    JMD : Sepatutnya, disamping memperjuangkan kemajuan komuniti masing-masing, parti-parti komponen BN perlu memperjuangkannya bersandarkan Perlembagaan Malaysia. Mereka perlu setia dengan apa yang terkandung di dalam Perlembagaan tersebut. INi telah diamalkan oleh BN sejak dari merdeka lagi (hinggalah sampai kepada pemerintahan Pak Lah yang lemah di mana beliau tidak dapat mengawal elemen-elemen extreme di dalam BN).

    Walaubagaimanapun, setia kepada perlembagaan adalah apa yang tidak akan tercapai oleh Pakatan Rakyat. Ini kerana, kesinambungan kewujudan mereka bersandarkan apa yang berlawanan dengan Perlembagaan. Contoh, PAS ingin menegakkan negara Islam secara total di Malaysia manakala DAP kalau boleh ingin menghapuskan sistem beraja. PKR manakala ingin menerapkan konsep adil dan saksama yang sama sekali tidak selari dengan peruntukkan hak-hak istimewa bumiputra.Terima kasih.

    Like

  14. JMD,

    Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, “kerajaan belum bercadang mewujudkan Satu Sekolah Untuk Semua (SSS) kerana Dasar Pelajaran Kebangsaan sedia ada yang diguna pakai sekarang telah lengkap.” So’al nya, lengkap dari segi apa?

    Cadangan SSS itu ada lah berdasarkan kapada kemerosotan perpaduan di dalam negara sejak kebelakangan ini, betapa perlu nya usaha perpaduan bagi melahirkan suatu Bangsa Malaysia yang mesra, kukuh dan bersepadu. Ini boleh di lakukan melalui SSS. Betul, Memo SSS itu masih belom di kemukakan kapada nya. Tetapi, kerana sudah banyak di sebut, termasuk di akhbar, dan terpapar di belog Demi Negara, saya kesal dia membuat kenyataan tersebut salepas mendengar, tetapi sabelom menerima atau membaca sapenoh nya Memo itu. Mungkin dia berpendirian “politically correct”, memandang kapada bercelaru nya politik salepas PRU 12.

    Yang penting ia lah dia juga ada berkata, “.. selagi dasar itu masih wujud, maka kita gunakanlah, kecualilah ada pihak tertentu yang bercadang untuk mengubahnya, itu perkara lain.” Saya tidak faham siapa pihak tertentu yang di maksudkan nya itu. Jika di maksudkan kumpulan yang bercadang mengemukakan Memo itu, saya rasa senang sedikit. Tapi kumpulan itu tidak ada kuasa “mengubahnya”. Saya berharap dia bermaksud bahawa jika ada desakan, kata-kata “itu perkara lain” bermakna pihak nya boleh menimbangkan perkara mengubahnya.

    Desakan memang ada dan akan bertambah dengan ada nya cadangan Komuniti Demi Negara itu supaya, selain dari usaha menanda-tangani “Petition” yang di jalankan di blog itu sekarang, di adakan pula suatu referendum. Cara yang demokratik dan aman-damai untuk menimbulkan suatu Bangsa bersepadu di negara ini, tidak secara paksa atau “assimilation” saperti di Thailand, Indonesia dan Philippines.

    Ini ada lah usaha murni, untuk masa depan anak cucu kita, supaya aman, damai dan makmur berpanjangan di negara kita. Saya yaakin majoriti akan menyokong. Terima kasih.

    sepadu.

    Like

  15. Well done treatise bro. You know where I stand on the PPSMI debate. Nevertheless, your writing rightly points to a deep rooted problem in our education system, where profiteering has become a norm and is in danger of becoming the prime driver!

    The politics of education in any country is passionate, and rightly so, but the policy and implementation is too readily buffeted by other considerations, like politics. Unfortunately, my view is that National Unity is also an irrelevance when considering our education policy.

    The education policy should be focussed on education, the right education for the needs of our children, in order to attain a livelihood and be able to afford to be good citizens. Statistics indicating education being the best long term enabler of social justice help justify such a course of action.

    My support for SSS is hence not with National Unity or primacy of the malay langauge as a national language as a key reason, but simply because SSS represents the most efficient allocation of resources to achieve optimum delivery of education to the masses.

    Just on beauracracy alone, SSS must represent a savings, and when you add to that removal of the need for compensatory mechanisms in the system like ‘kelas peralihan’ all the way to killing the debate on vernacular schools, it is a step in the right direction!

    Perhaps then, it is the sheer efficiency of SSS that the more intelligent of the profiteers of our education policy fears…

    JMD : It’s good that you are supporting the SSS effort. The reason you gave is valid and serves to provide another aspect for its existence. Thank you.

    Like

  16. JMD,

    If I may speculate, when the NEP started, funds were channeled towards bumiputra only educational centers which were not part of the mainstream educational system. Some might defend it as part of the ‘special rights’ or in wanting to speed up the uplifting of the bumiputras, but the fact is there now exists a network of such places alongside national schools (sek keb). If only there had been a focus to create a strong, uniform and accessible to all education system, whether inner city or outskirts, then we would have had a good one in place by now, that parents will be lining up for miles to get in.

    Instead of campaigning for a one school system (SSS) right now and do away with vernacular schools, it might be more practical to petition for a quality one.

    JMD : Thank you for the comment. I agree with any effort to increase the quality of our education system. Hopefully the SSS people will focus their attention on the quality of our education too (but then again, I think they have touched upon it in the memorandum too).

    Like

  17. Jebat,
    Tuan hamba boleh baca dan baca pandangan hamba dalam blog http:gedungakal.blogspot.com khusunya dalam hal-hal bahasa kebangsaan.
    Memang hamba ini menentang keras PPSMI dan bahasa asing yang mahu membelakangkan bahasa kebangsaan.

    Terima kasih.

    Like

  18. Ha, ha, sebenarnya, dibelakang kempen SSS adalah dasar Ketuanan Melayu dan bukan hanya menguasai Bahasa Melayu olih orang orang bukan Melayu.

    Alasan alasan memang “kukuh” tetapi ia tidak akan membawa kepada perpaduan sejati jika rakyat Malaysian yang berketurunan selain Melayu terus di discriminasikan atas alasan Ketuan Melayu memberikan orang Melayu hak yang tidak saksama ia itu hak yang lebih berasakan bangsanya.

    Adakah pejuang SSS berpendapat jika semua rakyat Malaysia bukan berketurunan Melayu , bolih bertutur and berbahasa Melayu macam orang Melayu, maka mereka semua akan akur kepada Ketuanan Melayu dengan syarat hak yang tidak saksama berdasarkan bangsa ?.

    Biarpun semua yang bukan Melayu berbahasa ibunda Melayu, tidaklah menjamin tidak akan berlaku huru hara suatu hari nanti jika mereka terus di diskriminasikan.

    Penjamin perpaduan sebenar adalah jika semua rakyat Malaysia tidak kira apa keturunan pun di beri hak yang saksama.

    Like

    • jusoh..
      saya hormati pandangan anda, dan anda berhak memberi pandangan anda..

      cuma, saya ingin tahu, kenapa saudara beranggapan begitu? bagaimana boleh anda kaitkan perpaduan dengan ketuanan melayu? Yang saya nampak, menggalakkan perpaduan antara semua rakyat Malaysia dari akar umbi.

      Bagaimana pula berbahasa Melayu boleh mengakui ketuanan Melayu?

      Kalau begitu, berbahasa Arab – mengakui ketuanan Arab; berbahasa Kantonis, Mandarin – Ketuanan Cina; berbahasa Tamil, Urdu – mengakui ketuanan India? Begitukah maksud saudara?

      Dan juga saudara,
      sila huraikan “Penjamin perpaduan sebenar adalah jika semua rakyat Malaysia tidak kira apa keturunan pun di beri hak yang saksama” mengikut konteks saudara kerana agak luas kalau nak dihuraikan bab saksama ini (kalau dilihat daripada cara saudara berhujah)?

      ~ OnDaStreet

      Like

    • jusoh ni hampeh…

      aku setuju dgn ondastret. kalau hindraf nak pertahan hak melayu boleh, dia kata tak salah.. kalau perkasa pulak dia suruh haramkan.. lain kali, hindraf kena daftar dulu jadik pertubuhan yg sah.. kalau nak melalak tgh jalan, mana tak kena haram..

      Like

  19. it seems that even Malaysians are against the idea of unifying the young ones. how sad. this all came about because politicians such as those in the opposition kept on accentuating their ethnic differences without even trying to integrate with the masses. this what happens when the opposition has (had) smaller fan base while the govt has (had) the masses. when the masses were swayed by the constant accusations, they throw their support to the opposition. then the minority within the masses were instigated by the opposition to defend their rights to promote their minority beliefs among the majority. both sides became restless. the stability broke because of this. the nation lost its strength and the opposition will pick up the pieces. the main victims? the people.

    Like

    • Ken,

      Thoroughly agree with you. When all is said and done, this has been the bane of the rakyat, opposition just for the sake of opposing.

      Not a single noteworthy proposal or effort to encourage racial harmony.

      Opposition opportunism in the face of perceived popularity.

      Have a nice day
      Freddie

      Like

  20. Salam JMD,

    Sentiasa mengikuti tulisan bernas tuan walau dah lama tak komen. Tidak mampu untuk menambah rencah kerana semuanya telah lengkap. Mereka yang berkomen negatif saya perhatikan adalah orang yang sama, day in day out, balik2 mamat tu juga, mereka ni tuan tulis apapun, mereka akan bangkang semacam. Kesian pun ada…

    SSS … on paper nampak jelas seiringan dengan konsep 1Malaysia Najib. Jadi apa masalahnya mereka yang masih menentang SSS ? Tak dapat cari kesalahan dari points yang dikemukakan, mereka pertikaikan niat SSS ! Ketuanan Melayula, politik Melayula …..

    Halo, mana u orang tau niat orang lain apa? Discuss the facts apa yang terpampang, kalau tiap satu usaha kita nak pertikaikan niat apapun tak jalan ! Kenapa tak pertikaikan niat Najib dalam 1Malaysia ? Tampak keduanya, 1Malaysia dan SSS punya matlamat yang sama – kearah penyatuan rakyat Malaysia.

    Satu lagi – dalam banyak isu, ramai pembangkang suka menggunakan contoh negara2 luar, membandingkan apa yang dipraktikkan disana sebagai true democracy, lebih adil, lebih telus dari apa yang dipraktikkan di sini yang terlalu korup dan terlalu racist. Contoh paling sering digunakan adalah Singapura, Australia dan Amerika.

    Soalan saya, dalam isu SSS ini, kenapa tidak dibandingkan apa yang dipraktikkan dalam sistem pendidikan negara2 tersebut dengan apa yang cuba dicadangkan oleh SSS ? Bukan saja 3 negara itu, sebutlah sistem pendidikan negara mana pun didunia ni sebagai perbandingan.
    Kenapa dalam hal ini kita terasa we are different, we are unique, we have to have a different set of system to cater to our unique background … pandai pula nak ‘different’ !

    Ketuanan Melayu ? Apa kaitannya ??? Kalau orang cina ramai2 dah fasih cakap melayu dan waktu sama masih memegang tampuk ekonomi negara, ketuanan melayu apa ?? Infact SSS adalah satu lagi contoh dimana penggeraknya (orang Melayu) sanggup memperjudikan hak ketuanan mereka demi perpaduan rakyat. Kalau orang Cina yang masih racist menerima pakai sistem SSS, they have everything to gain !

    Banyak cakap pulak kali ni, maaf tuan, cuma geram dengan mereka yang dilahirkan sebagai pembangkang, kerja mereka bangkang je terus…kesian pun ada. Living in the real life with so much pent up anger with everything they see.. such hipokrits !

    Teruskan usaha tuan ! Orang yang menyokong selalunya senyap, seorang membangkang pasti ada 100 yang menyokong secara senyap.

    Like

    • Hanya yg bodoh tak tau baca niat orang lain!

      Hanya yg bodoh dah faham 1Malaysia bila disebut!

      Hanya yg bodoh mau berbanding system pendidikan kita bersama Zimbabwe dan bukan Singapura!

      Hanya yg bodoh percaya Melayu2 mundur boleh berketuanan dari kelahiran dikalangan orang2 maju dan tekun berilmu!

      Cumalah lu bodoh2kan diri bersama Melayu yang lebih bodoh daripada lu!

      Orang2 pandai tak boleh dibodoh2 kan la?

      JMD : Hmmm… This particular Singaporean has a weird way of writing in BM. But nevertheless, I find it amusing to find one here who would constantly try to submit comments without trying to put some intelligence to it. Probably this is just a form of escapism for their enclosed and rigid lives where even walking alone in public may be deemed as an illegal assembly and in turn, can be hauled up by the police! Since we know that Singapore stifles dissent, I am glad this blog is providing avenues for you to write away endlessly. I guess being caged by LKY is a boon to your psyche. Jackie Chan must have been right after all🙂

      Like

  21. Memaksa seorang individu/masayarakt untuk mengubah budaya/ugama/keturunan adalah salah.
    Sebenarnya, bangsa bukan melayu tidak akan mendapat peluang pekerjaan yang cerah jika mereka mengikut sistem pelajaran melayu. Malah, tempat pelajaran di insitusi pelajaran tinggi bawah naungan kerajaan pun terhad untuk bangsa yang bukan melayu.
    Lebih baik untuk bangsa bukan melayu ini pelajari bahasa inggeris jikalau mahu dapat pendapatan yang lumayan, bekerja diluar negara, kerana peluang bekerja dimalaysia terhad dan dikhaskan untuk bumiputra sahaja.
    Jadi sistem SSS ini tidak akan diterima, kecuali NEP dibasmikan.

    JMD : Saya sungguh kasihan dengan semua bangsa bukan Melayu di Malaysia ini (seramai lebih kurang 18 9 juta semuanya) kerana mereka tidak mendapat peluang pekerjaan di sini. Lebih malang lagi kerana tiada antara mereka yang mendapat pendapatan yang lumayan berbanding kaum Melayu kerana telah bermastautin di sini. Oh ya, saya rasa kempen SSS tidak pernah memaksa individu/masyarakat mengubah agama, budaya atau keturunan. Hanya mencadangkan agar bahasa Malaysia dijadikan bahasa pengantar utama di semua sekolah. Hina sangatkan bahasa Malaysia sampai ada rakyatnya sendiri yang tidak mahu fasih di dalam bahasa kebangsaan ini? Some food for thought here. Terima kasih.

    Like

    • @ JMD

      You said bangsa bukan Melayu di Malaysia seramai lebih kurang 18 juta semuanya? Can you please get your facts right. Since when their number boomed to 18 million? Rujuklah data Banci Penduduk dan Perumahan 2000 dan buatlah projection dgn jangkaan pertumbuhan penduduk 2% setahun. Bumiputra is 65% and non-Bumiputera 35%, since when bukan Bumiputera jadi 18 juta?

      Not being pedantic here, just to correct the data. Thank you.

      JMD : Thank you for the correction. It was a typo. Actually 18 million is roughly the bumi population of Malaysia out of the whole 27 million people here. Thank you again.

      Like

  22. Saya sokong saranan anda. Muhyiddin kena cermat sikit bila buat keputusan. Buatnya tak menjadi dua tiga tahun akan datang.. mau kena maki jugak dia ni nanti.

    Like

  23. JMD salah faham. Tiada siapa pun yang menghina bahasa melayu. Hanya perangai orang melayu yang perlu diperbaiki.

    kalau peluang untuk mencapai cita-cita seseorang tidak dihalang, semua rakyat dinegara ini akan berbual dalam bahasa melayu, saperti di thailand, dimana kesemua kaum bersatu dalam satu bahasa dan peluang pelajaran/pekerjaan tidak disekat jika berbangsa lain.

    Pada tahun 1978 selepas MCE, kawan kawan yang bukan melayu yang mendapat grade satu tidak mendapat tempat untuk menjalankan pelajaran ketingkatan enam. Malah, kesemua terpaksa mencari kerja atau mendaftarkan ke kolej swasta. Ramai yang belajar keluar negara dan tidak akan kembali.

    Malapetaka sistem pelajaran dan bahasa melayu negara ini boleh dikaitkan kepada dewan bahasa dan pustaka, yang mempunyai monopoli mencetak buku-buku dinegara ni untuk dibekal kesekolah . Banyak perkataan diterjemah terus dari bahasa inggeris, tetapi dieja cara melayu, walaupun terdapat perkataan melayu asli.

    Taraf pertuturan bahasa melayu dinegara ini boleh dilihat semasa menonton drama dipeti TV. Kadang-kadang taraf penulis skrip amat memalukan dan saya hairan bagaimana drama saperti ini dapat kelulusan untuk disiarkan.

    Jika dibandingkan dengan drama indonesia, jelas taraf pertuturan kita amat rendah dari segi bahasa.

    Pihak berkuasa british mengambil berat terhadap taraf bahasa dalam penyiaran mereka, dan dari situ, kita boleh menilaikan mutu dan sifat sesuatu bangsa.

    Like

  24. Salam JMD,

    Dulu pernah kecoh dalam paper ada satu kes hospital di Singapura yang dianggap sebagai miracle…eh silap, double miracle. Seorang ibu berbangsa cina melahirkan anak kembar.
    Yang miraclenya, anak yang sepatutnya keluar kemudian jadi tak sabar nak keluar dulu. Terkejutlah doktor dan misi2 yang ada melihatkan pergelutan/perebutan yang berlaku dalam peranakan si ibu ini. Tendang menendang tarik menarik.. kepala seorang nak keluar, kena tarik dalam balik ! Biar betul ….

    Belum miracle lagi tu…. yang miraclenya, yang buat sejarah dalam dunia perubatan dunia, anak yang dibelakang yang tak sabar2 nak keluar dulu, entah macamana dia buat, boleh masuk ikut usus mak dia, dan keluar ikut lubang buntut ! Dapatlah keluar dulu…Suka sangatlah dia ni…biar muka penuh tahi, mulut penuh najis..

    Yang double miraclenya, bayi yang penuh najis ni pandai pulak cakap ! satu perkataan je tapi considered as a word… cuba teka apa dia ….. ‘BODOH’ !

    Sebab tu sampai sekarang bayi miracle tu always talk shit and his favorite word is ‘bodoh’ !

    Dan kembar dia ? … kita sama2 la fikir….

    Like

    • Sila saji,

      Dulu pernah kecoh dalam paper ada satu kes hospital di KL yang dianggap sebagai ajaib…eh silap, double ajaib. Seorang ibu berbangsa melayu melahirkan anak kembar.

      Yang ajaibnya, anak yang sepatutnya keluar kemudian jadi tak sabar nak keluar dulu. Terkejutlah doktor dan misi2 yang ada melihatkan pergelutan/perebutan yang berlaku dalam peranakan si ibu ini. Tendang menendang tarik menarik.. kepala seorang nak keluar, kena tarik dalam balik ! Biar betul ….

      Belum ajaib lagi tu…. yang ajaibnya, yang buat sejarah dalam dunia perubatan dunia, anak yang dibelakang yang tak sabar2 nak keluar dulu, entah macamana dia buat, boleh masuk ikut usus mak dia, dan keluar ikut lubang buntut ! Dapatlah keluar dulu…Suka sangatlah dia ni…biar muka penuh tahi, mulut penuh najis..

      Yang double ajaibnyanya, bayi yang penuh najis ni pandai pulak cakap ! satu perkataan je tapi considered as a word… cuba teka apa dia ….. ‘ASSALAMUALAIKUM’ !

      Sebab tu sampai sekarang bayi ajaib tu always suka apa2 yg bertaik and his favorite word is ‘salam’ , in short, as he likes everything short!

      Dan kembar dia ? … tak tau lah hanyut di mana….

      Like

    • Dear shaifudin

      “Dan kembar dia ? … kita sama2 la fikir….”

      Yang kembar dai tu “abangcina” ngak?

      Thank you bro, you make me smile. I hope he shut up after this.

      mohamed

      Like

  25. sila huraikan “Penjamin perpaduan sebenar adalah jika semua rakyat Malaysia tidak kira apa keturunan pun di beri hak yang saksama” mengikut konteks saudara kerana agak luas kalau nak dihuraikan bab saksama ini

    ====

    Hak saksama bermakna semua rakyat tidak mengira keturunan dan bangsa dilayan dengan sama, ia itu (sebagai contoh) jika bantuan kewangan diberikan kepada sesuatu golongan (tidak berasakan bangsa atau agama) semua yang layak tidak kira apa keturunan pun diberi sedemikian. Bukan saperti sekarang (contohnya) dimana pinjaman adalah khas untuk suatu bangsa atau pun faedah adalah lebih rendah dan sebagainya.

    Kalau alsan adalah kumpulan dari bangsa itu memerlukan bantuan , kita kena pikir juga bahawa di kalangan bangsa lain juga ada kumpulan yang di ketigorikan dalam keadaan sedemikian, kenapa mereka dikecualikan dari bantuan itu ?. Adakah kerana mereka itu walau pun dari kumpulan yang sedemikian kedudukan bangsa yang diberi layan khas itu , tidak layak semata mata mereka ini berketurunan atau beragama lain ?. Bukankah mereka ini adalah rakyat Malaysia juga ?.

    Pendek katanya, semua rakyat tanpa mengira bangsa atau agama diberi pertimbangan sewajarnya

    Yang katakan diatas adalah contoh sahaja.

    Di keadaan dimana semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum atau agama diberi layan yang sama, rakyat tidak akan memikir dari sudut perkauman lagi kerana agama atau bangsa bukan lagi ukuran kelayakan tetapi sama ada mereka di ketigori yang dimaksudkan .

    Jangan kita cuba mengeruhkan keadaan dengan mengatakan rakyat Malaysia berketurunan bangsa dan agama lain mencabar kedudukan Kesultanan, itu tidak benar sekali.

    Kalau kita membaca dengan teliti yang dimintakan adalah supaya dilayan secara samarata/saksama , iaitu tanpa discriminasi berasaskan kaum.

    Kalau orang Melayu yang berkemampuan, (contohnya) berkata, saya berhak mendapat 10 % diskaun bila saya membeli rumah kerana saya adalah orang Melayu, maka ini ada bersama dengan dasar apartheid bukankah ?.

    Sepatutnya, yang diberi 10% diskaun adalah dari golongan yang kurang mampu, jika demikian, rakyat Malaysia yang lain dalam ketegori kurang mampu juga patut diberi diskaun sedemikian.

    Like

    • Jadi Jusoh mesti setuju dengan SSS kan?kerajaan perlu memberi layanan yang saksama,kenapa SJK mesti wujud?
      Terang lagi bersuluh, diskriminasi telah berlaku sejak 52 tahun yang lalu.

      JMD, betul tak?

      JMD : Betul..🙂

      Like

  26. JMD,

    Dukacita dimaklumkan bahawa tiada seorang pun ahli politik di Malaysia ini samada Melayu, Cina, India yg mempunyai aspirasi dan cita-cita Nasional. Semuanya hanya berani apabila berhadapan dgn bangsa sendiri tetapi menikus apabila berhadapan dgn bangsa lain. Bukankah kita ini rakyat Malaysia? Kenapa perlu diperjuangkan indentiti kaum di dalam dasar Pendidikan Nasional? Kenapa kita perlu ada sekolah-sekolah yg mempunyai cita-cita ingin mengasingkan diri daripada aliran kebangsaan? Kenapakah ianya dibenarkan?

    Mengenai Tan Sri Muhyiddin Yassin… Beliau hanya berani menongkah arus untuk jawatannya sahaja JMD. Beliau bukanlah seorang yg mempunyai rekod kepimpinan yg baik. Berapa banyak skandal beliau semasa menjadi MB Johor sehingga Tun Mahathir terpaksa membawa beliau ke peringkat persekutuan.

    Diulangi.. Tidak ada seorang pun pemimpin tertinggi Malaysia yg mempunyai keberanian untuk menongkah arus dgn menguatkuasakan ASPIRASI NASIONAL di dalam pendidikan kebangsaan. Yang ada hanyalah kenyataan-kenyataan syok sendiri dan ‘denial syndrome’ berterusan. Tidakkah kita sebagai rakyat Malaysia bangga mempunyai Bahasa Kebangsaan? Saya rasa jawapannya tidak… kerana kebanyakan daripada pemimpin politik sendiri berbahasa rojak dan ada yg sudah lahir di sini sebagai warganegara juga tidak tahu berbahasa kebangsaan.

    JMD,

    Tolonglah buat satu kaji selidik @ survey.. Berapa ramai yg tahu lagu kebangsaan, rukunegara? Saya berani kerat kelingking saya jika dlm 10 org, hanya 2-3 org sahaja yg tahu. Yang lain.. entahlah.. di sinilah silapnya sistem pendidikan kita. Semuanya macam rojak dan berpaksi negara asal kaum yg dahulunya mendatang. Tanyalah warganegara Amerika Syarikat apakah lagu kebangsaan mereka.. I bet u JMD, “The Star Spangled Banner”.

    JMD : Satu komentar yang baik. Terima kasih.

    Like

  27. JMD,

    Bila merenung semula pendirian TS Muhyiddin ke atas Memo SSS, saya tertanya tanya:

    Apa kah dia belom berani membuat pertukaran kerana arus belom nyata? (Dia berani bersuara berkenaan pemergian Pak Lah sebab arus pada masa itu sudah nyata).

    Apa kah dia belom berani membuat keputusan kerana kemahuan DS Najib belom nyata? (Saya di fahamkan banyak keputusan besar setakat ini di buat DSN sendiri).

    Apa kah DSN belom menghuraikan sapenuh nya dasar dasar yang di mahukan nya? (Saya tidak tahu berapa mesyuarat Jemaah Menteri sudah di ada kan sejak DSN mengambil alih kuasa).

    Apa kah DSN sendiri belom nyata apa yang di fikirkan nya perlu di buat? (Dia nampak nya masih meminta maalom balas rakyat di atas 1Malaysia, liberalasasi, Ekuinas, dsb nya).

    Memandang kapada betapa teruk nya kelarian undi di PRU 12, saya boleh terima perlu nya DSN mengambil masa mengatur langkah dengan cermat, membuat dasar Kerajaan nya dengan teliti, mengambil kira keperluan dan kepentingan semua kaum di negara ini. Tetapi saya harap dia sentiasa sedar bahawa “you cannot please all the people, all the time”.

    Kepentingan kaum majoriti (hampir 70%) mesti di utamakan.
    Juga, kepentingan menyatu padukan kaum kaum yang sudah berceramuk sekarang ini, tidak saling menghormati satu sama lain dsb nya.

    SSS menuju ke arah menyatu padukan kaum kaum. Jika di buat kajian mendalam ke atas sistem pelajaran saperti yang di cadangkan, akan memakan masa 1-2 tahun sabelom suatu laporan lengkap dengan syor syor berkenaan di siapkan. Bukan nya bermakna sistem pelajaran sekarang mesti di tukar atau di pinda dalam jangka masa 1-2 tahun ini. Keputusan menukar atau meminda boleh di buat salepas 2 tahun, mungkin salepas PRU akan datang.

    Tidak perlu khuatir kemungkinan syor syor di buat Pasukan Pengkaji tidak menyenangkan, kerana Kerajaan berhak menerima atau menolak mana yang tidak sesuai bagi nya. Sekurang kurang nya akan dapat bokti masaelah masaelah sabenar sistem pelajaran yang ada sekarang ini dan boleh di gunakan sebagai modal politik parti pemerintah (contoh nya, mengkaji kelemahan dan berazam membaikki nya) di PRU 13.

    Tambahan pula, untuk memboktikan cadangan SSS itu demokratik dan di sokong ramai, Kerajaan boleh mengadakan Referendum, saperti yang di sarankan penganjur SSS itu.

    Sebalik nya, selagi Kerajaan nampak tidak mempedulikan cadangan SSS yang telah banyak di perkatakan di media massa, semangkin bertambah lah unsur unsur perosak perpaduan di negara ini. Saya berharap jangan lah sampai Kerajaan “ending up pleasing nobody” dan lagi teruk padah nya di PRU13. Kepentingan kaum majority dan perpaduan antara kaum mesti di utamakan.

    Like

  28. Jusoh

    Anda menyo’al kata kata “Penjamin perpaduan sebenar adalah jika semua rakyat Malaysia tidak kira apa keturunan pun di beri hak yang saksama”. Kata kata itu akan menjadi kenyataan apabila suatu Bangsa Malaysia benar2 sudah wujud. Di masa itu Bangsa Malaysia pada umum nya menghormati satu sama lain, menghormati Perlembagaan negara dan mengikut peruntukan2 yang termaktub di Perlembagaan itu.

    Tidak boleh fikir aku mesti dapat apa aku mahu dulu, baru aku hormati Perlembagaan. Kita mesti ta’at kapada negara, mesti hormati dan hidup mengikut Perlembagaan negara. Perlembagaan itu telah di gubal oleh datuk nenek kita di masa Merdeka, berdasarkan persetujuan2 di antara pemimpin2 di masa itu, di derap oleh bijak pandai undang2, di persetujui majoriti, demokratik dan di luluskan Parlimen. Tambahan pula, pegawai2 tinggi Inggeris pun masih ada lagi di dalam Kerajaan di masa itu, mengawasi keadaan – “expatriation” tamat ha nya beberapa tahun salepas Merdeka. Perlembagaan ada lah undang2 yang tertinggi di negara ini; semua undang2 lain timbul dari peruntukan2 di Perlembagaan itu.

    Jangan pertikaikan perkara2 sensitif di dalam Perlembagaan itu, terutama nya Per 153, Hak Istimewa Melayu, sebab itu telah di persetujui pemimpin2 bukan Melayu, sebagai balasan kapada pemimpin2 Melayu mempersetujui bukan Melayu, yang tidak berkerakyatan pada masa itu, di beri Hak Kerakyatan. Jika Hak Istimew Melayu di perso’alkan, Hak Kerakyatan bukan Melayu juga boleh di perso’alkan. Tentu tidak bijak, bukan?

    Anda perlu baca sejarah Malaya bagaimana penjajah British melebih beratkan kaum lain dalam bidang ekonomi dan pelajaran supaya memahami betapa jauh nya kaum Melayu ketinggalan dalam bidang2 tersebut di masa Merdeka. Itu yang menyebabkan “give and take” berkenaan Hak Istimewa Melayu dan Hak Kerakyatan bukan Melayu.

    Bila anda sudah baca dan faham sapenuh nya, anda tidak patut mengungkit perkara “layanan secara samarata/ saksama, iaitu tanpa discriminasi berasaskan kaum”, perkara
    “10 % diskaun bila membeli rumah” dan tidak membabi buta menomah “dasar apartheid” dan sebagai nya.

    Bagaimana Jusoh pun nama anda gunakan, bahasa dan pemikiran yang anda keluarkan membayangkan anda bukan Melayu. Ingat, tidak baik mengiri hati pihak yang tidak bernasib baik, yang ketinggalan jauh kebelakang sebab dasar kolonial British. Anda harus setuju dan tidak perso’alkan usha2 mengurangkan jurang ketinggalan itu supaya satu Bangsa Malaysia akan wujud dan perkara “samarata dan saksama” akan timbul denggan sendiri nya.

    Jangan lupa, buat masa sekarang ada, bukan tidak ada, bantuan2 di beri kapada bukan Melayu yang “deserving”, saperti biasiswa dan bantuan2 kemasyarakatan. Sudah tentu lah banyak Melayu yang dapat sebab kaum Melayu yang majoriti di negara ini tapi banyak ketinggalan.

    Like

  29. Dear JMD

    abangcina tu memang racist gila..dia ingat bangsa cina tu bagus sangat ke, diaorang ni kalau pasal duit cium ***** orang pun nak..mengampu apa saje..

    ade sorang kawan cina saya tu punya nak sangat pangkat dato,, sanggup hari2 pegi siram pokok rumah bonda tuanku..memang tak ade muka diaorang ni./.

    yang kaya tu mesti pernah menipu berniaga..mereka ni berniaga sbenarnya macam along..makan darah..sin money..

    kalau pasal nak business sanggup buat apa saje..sebab tu dari datok nenek moyang, penarik lanca, pengangkut najis, ibu ayam,taukeh judi,, semua la sebut apa jenis niaga memang diaorang..yang menjadi perompak pun ade..lepas tu dengan duit dia berniaga..ingat orang tak tau ke..

    Like

  30. Pingback: Has Muhyiddin Lost His Balls? | Malaysian News Blog

  31. Pingback: Laman citra Satu Sekolah untuk Semua «

  32. Pingback: Straigthening out YB Khairy Jamaluddin’s column | Jebat Must Die

Astound us with your intelligence!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s