Anwar Ibrahim / Pakatan Rakyat

Lidah bercabang Pakatan Rakyat

Saya sedikit teruja setiap kali menulis mengenai Pakatan Rakyat. Mungkin kerana topiknya amatlah mudah untuk ditulis. Ada saja buah-buah fikiran yang mencurah-curah masuk ke dalam otak.  

Suka saya ingatkan di sini bahawa tajuk artikel saya kali ini amatlah bertepatan dengan isi kandungannya. Jika anda bersetuju dengan tajuk di atas, tidak perlulah anda meneruskan pembacaan anda. Ini kerana mereka yang sudah masak dengan agenda Pakatan Rakyat sudah tidak perlu diberitahu lebih lanjut lagi. Sila berhenti membaca di sini. Terima kasih.

Jika anda tidak bersetuju pun, tidak mengapa. Tiada apa yang akan saya katakan akan masuk dek akal di kalangan mereka yang tidak sehaluan dengan blog ini. Anda boleh tekan butang ‘backspace’ sekarang. Terima kasih.

Sebenarnya, artikel kali ini ditulis kepada sesiapa yang telah melihat gelagat para penyokong Pakatan Rakyat pada hari Jumaat lepas.

Saya terpanggil untuk menganalisa apa yang berlaku selepas hari Jumaat tersebut. Kita tidak akan menyentuh mengenai keputusan Duli Yang Maha Mulia Paduka Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Al-Marhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah.

majlis-raja-raja

gambar ehsan dari blog Daulat Tuanku

Ini kerana, ramai yang tiba-tiba sudah khatam ijazah perundangan akan bertelagah sesama sendiri di sini. Ramai juga yang perasan menjadi tuan-tuan hakim untuk terus menerus menjatuhkan hukuman kepada Sultan Azlan. Walaupun sudah dikatakan bahawa baginda telah bertindak mengikut lunas undang-undang, ada juga yang akan menidakkan bidang kuasa baginda. Mereka akan berkata yang baginda mungkin tersilap kerana baginda hanya seorang manusia, akan tetapi mereka ini terlupa yang mereka juga manusia yang tidak terlepas dari kesilapan. Harap mereka ini dapat menarik dan menghela nafas keinsafan.

Seperti dikatakan dahulu, kita boleh membawa perkara ini ke mahkamah jika mahu. 

Namun begitu, perkara yang tidak dapat diselesaikan di mahkamah adalah maruah  baginda yang sudah tercemar akibat cacian para pemimpin Pakatan Rakyat yang menghasut para penyokong mereka supaya memberontak. Kelakuan ini sudah pun dikategorikan sebagai menderhaka.  

Yang gelihatinya, apabila orang ramai berkata bahawa Pakatan Rakyat sudah menderhaka kepada Sultan, mereka cuba memulang paku buah keras dengan mengatakan Umnolah yang mula mula menderhaka kepada Sultan suatu masa dulu. Sungguh pelik sekali. Apabila dengan terang kita melihat Umno, Barisan Nasional, sebahagian rakyat, segelintir NGO dan para bloggers sedang berhempas pulas mempertahankan institusi diraja, Pakatan Rakyat dengan tidak segan silu menzahirkan perbuatan mereka dengan menyatakan ‘dulu orang lain pernah buat, kami pun hendak buat juga!’

Beginilah sebenarnya perangai pemimpin Pakatan Rakyat. Tidak mahu bertanggungjawab ke atas apa yang mereka lakukan. Di mana-mana kita baca tidak terdapat satu blog pemimpin Pakatan Rakyat yang meminta maaf di atas keterlanjuran para penyokong mereka minggu lepas. Anwar Ibrahim telah bertungkus lumus menggembleng tenaga buruh (ada juga yang di import dari Indonesia) untuk membuat rusuhan yang secara tidak langsung merupakan kejadian paling biadap yang pernah kita saksikan sepanjang hayat kita.

Sewaktu Raja-Raja Melayu ingin tunduk kepada pihak British, orang-orang Melayu ketika itu telah berarak beramai ramai ke Station Hotel di Kuala Lumpur untuk memujuk raja-raja mereka agar tidak bersetuju dengan perjanjian Malayan Union. Kesultanan Melayu bernasib baik kerana Datuk Onn Jaafar telah memimpin perjuangan untuk mengembalikan kuasa Raja Raja Melayu dari dirampas oleh pihak British.

Hari ini kita dapat saksikan betapa gediknya blog-blog Pakatan Rakyat mengungkit cerita-cerita lama untuk mempertahankan kelakuan mereka tempoh hari. Akan tetapi mereka ini sudah berasa lebih tinggi dari raja hingga tidak terfikir oleh mereka untuk meminta maaf kepada Sultan Azlan. Mengapa perlu terkinja-kinja dan bersungguh-sungguh mengalihkan perhatian orang ramai? Mereka tidak sedar bahawa ianya tidak sama sekali memadam penderhakaan mereka. Ianya hanya dapat dimaafkan jika Anwar Ibrahim, Mohd Nizar dan seluruh barisan exco lama Perak memohon ampun di atas kesalahan mereka tempoh hari.

Oleh kerana Pakatan Rakyat adalah satu pakatan yang tidak bertanggungjawab, mereka akan terkial kial mencari sebarang justifikasi untuk membolehkan mereka menderhaka kepada Sultan. Dan dengan pantas, mereka menjumpainya. Tiada cara lain, kecuali dengan mengungkit sejarah. Mereka berharap sejarah akan berpihak kepada mereka. Sayang sama sekali, sejarah juga tidak akan melepaskan mereka dari kesalahan derhaka.

‘Orang lain boleh buat, mengapa kita tidak boleh? Yang penting, Umno juga perlu dilihat sebagai penderhaka.’ Itulah yang mereka lakukan.

Yang anehnya, dalam masa yang sama, Anwar Ibrahim berkata yang beliau akan cuba mengembalikan kuasa Raja Raja. Bagaimana hendak mengembalikan kuasa raja-raja jika kita berkurang ajar kepada mereka? Saya khuatir Anwar Ibrahim akan sukar membuat ucapan kelak kerana lidahnya makin bercabang. 

Ada yang lebih aneh lagi. Di dalam blog-blog pro Pakatan Rakyat, para penyokong mereka pula ingin melucutkan kuasa raja raja kerana marahkan kepada Sultan Azlan. Pelik bin ajaib! Telatah Anwar Ibrahim dan para pengikutnya ternyata mengaibkan institusi DiRaja.

Ingat, jika ingin mengungkit cerita lama seperti kes Tan Sri Ghazali Jawi dan insiden Datuk Idris Jusoh dengan pemangku Sultan Terengganu, maka janganlah anggap diri sudah terlalu sempurna dari sebarang kesalahan. Janganlah menganggap diri sudah terlalu gah dan sudah lebih makan garam dan telah banyak membuat jasa.

Tindakan tidak meminta maaf menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat percaya diri mereka kebal dan boleh melakukan sesuka hati terhadap raja mereka sendiri. Sekurang-kurangnya, Umno pernah berjasa besar kepada Raja Raja Melayu sebelum itu. Apakah jasa Pakatan Rakyat kepada Raja Raja Melayu kini?

Ada? Tunjuk isyarat lucah ada lah!

Ingin diingatkan bahawa kes Tan Sri Ghazali Jawi amatlah berlainan sekali dengan peristiwa Anwar Ibrahim dan Mohd Nizar menderhaka kepada Sultan Azlan. Tan Sri Ghazali Jawi berhenti walaupun mempunyai majoriti dari wakil rakyatnya. Tun Hussein Onn bagaimanapun telah menghormati kehendak Sultan Idris dan melucutkan jawatan Menteri Besarnya. Sultan Idris telah berkehendakkan sesuatu di luar batasan sistem perundangan Perak. Jika contoh ini yang diambil oleh Pakatan Rakyat, maka jika Sultan Azlan bernazar tidak mahu Mohd Nizar sebagai Menteri Besar baginda, adakah Anwar Ibrahim akan menghormati Sultan Azlan dan mengarahkan Mohd Nizar supaya bersabar dan menerima sahaja titah Sultan? Tidak sama sekali. Kita telah melihat, mendengar dan membaca mengenai kebiadapan mereka.

Oleh itu, tidak usahlah hendak mendabik dada berlagak hero. Bertelur sebiji, riuh sekampung. Contoh yang dikemukakan tidak boleh dipakai. Alangkah cocok dan manis jika kita dapat melihat para pemimpin Pakatan Rakyat menelan ego mereka dan meminta ampun kepada baginda Tuanku. 

Adakah pemimpin PAS terlalu maksum untuk meminta ampun bagi pihak penyokong mereka? Anwar Ibrahim tidak mungkin akan meminta maaf kerana kita sudah tahu mengenai personalitinya. Beliau tidak akan sekali-kali merendahkan diri untuk meminta maaf kepada Tuanku Sultan. Beliau terlalu maksum untuk itu semua!

Atau adakah mungkin para pemimpin di dalam Pakatan Rakyat tidak percaya kepada institusi Raja lagi? Adakah seorang bernama Sultan Azlan tidak berhak mendapat sembah hormat yang sewajarnya? Atau mungkin mereka berfikir bahawa orang bernama Sultan Azlan hanya berhak ditempelak sahaja? Boleh dimaki dan dicerca di dalam blog, di dalam ceramah, di dalam surat-surat khabar Pakatan Rakyat, di mana-mana sahaja. Begitu? Jika lidah sudah bercabang, sifat sifat baik di dalam diri manusia dengan sendirinya akan terhakis.

Jika Pakatan Rakyat sudah tidak hormat kepada institusi Raja Melayu walaupun hanya baru berkuasa selama 11 bulan, mana mungkin mereka akan melindungi dan menghormati masyarakat madani di masa yang akan datang.

Inilah musibah yang akan menanti rakyat jika Pakatan Rakyat terus menerus didodoi oleh sokongan mereka yang terlalu taksub kepada sifat sifat orang yang lidah bercabang. 

_______________________________________________________

Update : Blogger Thoughts in Tangents wrote a similar article here.

80 thoughts on “Lidah bercabang Pakatan Rakyat

  1. Salam JMD,

    Ngeh cadangkan Nizar bertanding di Parlimen Bukit Gantang. Ngeh fikir Nizar akan menang atas “sympathy vote”. Dia belum tahu lagi orang Melayu di Bukit Gantang akan tolak Nizar kerana menderhaka kepada DYMM Paduka Seri Sultan Perak. Ngeh tidak tahu bahawa rakyat Melayu Perak jijik kepada orang yang menderhaka Sultan kerana Sultan adalah Ketua Agama Islam di Negeri Perak ini. Nik Aziz tidak mahu Nizar bertanding kerana dia tahu Nizar akan kalah. Orang macam Ngeh tu mana tahu perasaan orang Melayu.

    JMD : Thank you for the input. Comment moderated with apologies.

    Like

  2. Salam Jebat,

    Memang tepat pendapat saudara. PR terutamanya PAS sering perasan mereka lebih baik dari semua orang. Mereka sahaja yang betul orang lain salah. Hukum islam pun diaplikasikan secara istimewa untuk puak mereka yang selalu menghalalkan apa yang haram dan niat menghalalkan cara.

    Yang paling kelakarnya apabila mereka sering menjadikan UMNO sebagai benchmark mereka. Kalau orang UMNO menderhaka, mereka pun nak menderhaka. Mereka beli Camry habiskan duit rakyat semasa suasana gawat, sebab dulu UMNO buat masjid kristal juta-juta. Kalau dah tahu UMNO tu corrupt, buruk, tak telus dan sebagainya mereka sepatutnya cuba tunjukkan contoh yang lebih baik. Ini tidak, orang masuk longkang, dia pun terjun pastu cakap orang bodoh sebab masuk longkang. Pening…pening.

    Yang sedihnya, ramai rakyat jelata yang percaya dengan dogengan mereka. Kekadang rungsing juga. Entahlah, dunia akhir zaman kot.

    Melihat pada situasi ketika ini, PAS tidak mungkin bergabung dengan UMNO sebab mereka sudah menjadikan UMNO musuh sejati mereka. Mereka rela sekelambu dengan musuh Islam, hattan Israel sekalipun asal dapat tewaskan UMNO. Itulah kenyataan.

    Wasalam.

    Like

  3. JMD, Yang si Nizar tak mahu pindah dari kediaman resmi Menteri Besar tu apa hal? Apa sebab bodoh sangat? Kalau ya pun nak saman meyaman ikutlah titah Tuanku Raja Perak dulu. Kalau Baginda kata letak jawatan – letak sajalah jawatan – kemudian kemas rumah dan pindah ke tempat lain. Itu baru kita kata anak jantan Melayu. Ha…Lepas tu samanlah siapa saja dia nak saman – kemudian tunggu saja keputusan mahkamah. Jadi tak payahlah nak tunggu kena hina bila ada orang halau dia dari rumah itu macam anjing. Itu jam mana mau taruh dia punya muka. (Lainlah kalau dia ni memang jenis tak tahu malu)

    Bukankah lebih elok kalau dia tunjuk handal selepas mahkamah buat keputusan? Kalau dia menang itu jam bolehlah dia tendang siapa saja yang tinggal dirumah resmi MB. Itu jam barulah semua orang boleh respek dia.

    Sekarang ni, dia punya kes belum tentu hujung pangkal, kejap nak saman Sultan, lepas tu tak jadi. Sekarang pulak dia nak saman jawatan MB baru tak sah sedangkan yang lantik jawatan MB baru ni adalah Tuanku Sultan. Dia ingat mahkamah yang dia nak pakai tu tak payah nak panggil Sultan jadi saksi ka? Apa punya benggap punya manusia.

    Yang sebenarnya orang-orang dalam PR ni bukannya lidah bercabang, tapi semuanya kaki belit! Dari kepala sampai ekor.

    Oghang Perak kater dema punyer belit sampei akor umbi.

    Like

  4. Encik Jebat,

    Aisehman + Peguam Pas telah mengulas perkara ini dengan contoh-contoh UMNO melawan Raja2.

    http://aisehman.org/?p=979
    http://peguampas.blogspot.com/2009/02/penderhaka-tuduh-nizar-derhaka-oleh.html

    Adakah tuduhan mereka tepat atau sekadar propaganda anti-UMNO sahaja.

    Sedia menunggu ulasan tuan.

    😉

    JMD : Terima kasih saudari Jed Yoong. Sememangnya saya tidak menyangkal terdapatnya unsur unsur penderhakaan dari Umno terhadap institusi DiRaja di satu satu masa dahulu. Namun, ianya telah dilakukan dengan tertib.

    Di dalam link link yang saudari sediakan di atas, masih tidak terdapat walau satu pun penyesalan ke atas perbuatan mereka minggu lepas.

    Semuanya di alihkan untuk menyalahkan Umno. Mengapa Umno pula mesti dipersalahkan jika ada penyokong PR yang menunjukkan isyarat lucah, membaling batu dan berbaring di atas jalan?

    Kerana Umno menderhaka dahulu? Tepat sekali seperti yang dijangkakan, penyokong PR dan pemimpinnya tidak pernah hendak bertanggungjawab di atas kesalahan mereka. Dalam bahasa Inggeris, kita menyebut – ‘they have to own up to their mistakes’.

    Di dalam setiap kes ‘penderhakaan’ Umno, tidak terdapat unsur unsur ganas seperti yang disebut di atas. Kalau ada pun, adalah seperti di dalam kes ‘natang’ Idris Jusoh dan kesilapan Abdullah Badawi menangani masalah tersebut. Mujurlah dia akan meletakkan jawatan bulan March depan.

    Muhamad Mohd Taib diberhentikan dari menjawat jawatan Menteri Besar apabila beliau menderhaka kepada Sultan Selangor dahulu. Beliau juga telah meminta ampun kepada Sultan Selangor di atas kesalahannya.

    Apakah pemimpin Pakatan Rakyat menginsafi kesilapan mereka? Atau terus menerus menyalahi orang lain sedangkan mereka yang telah membuat penderhakaan tempoh hari?

    Persoalan yang lebih penting, PR selalu berkata uang mereka seribu kali ganda lebih baik dari BN. Adakah episod terbaru ini mencerminkan kata kata mereka?

    Bagi saya, cubaan PR mengalihkan isu utama ini hanyalah satu propaganda untuk melepaskan mereka dari tekanan dan mengalihkan pandangan rakyat terutamanya pandangan kaum Melayu bahawa mereka tidak menderhaka… yang penderhaka hanyalah Umno! 🙂

    Terima kasih!

    P.S. A different perspective from PR can be read here

    Like

  5. “Dan sesungguhnya inilah umat kamu, umat yang satu, dan Akulah Tuhan kamu; maka bertaqwalah kamu kepadaKu. Kemudian mereka itu berpecah-belah dalam urusan mereka kepada beberapa pecahan, tiap-tiap puak berbangga dengan apa yang ada pada mereka. Maka biarkanlah mereka tenggelam dalam kesesatannya itu hingga ke suatu masa”. (Surah al-Mukminun, ayat 52-54).
    ……………………………………………………………………………………………………
    “Telah melalaikan kamu perbuatan berlumba-lumba untuk membanyak-banyakkan (harta benda, kuasa dan pengaruh). Sehingga kamu masuk kubur. Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk)! Sekali lagi (diingatkan): jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! kamu akan mengetahui kelak akibatnya yang buruk)! Demi sesungguhnya! kalaulah kamu mengetahui (apa yang kamu akan hadapi) dengan pengetahuan yang yakin. Demi sesungguhnya! kamu akan melihat neraka yang marak menjulang. Selepas itu, demi sesungguhnya! – kamu akan melihatnya dengan penglihatan yang yakin. Selain itu, sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari tentang tentang segala nikmat (yang kamu telah menikmatinya)!”. (ayat 1-8).

    Ya, kita sering dilalaikan oleh politik, kuasa, harta, anak-pinak, persatuan, masyarakat, teman rakan, kerja dan berbagai lagi sehingga kita lupa untuk apa kita lakukan itu semua? Sebagai bekalan perjalanan? Atau sekadar berlumba membanyak atau menguatkan kedudukan dan harta tanpa memperdulikan halal dan haram sehingga menjadi beban perjalanan?.

    Maka persaingan hidup membawa kita terlupa pada destinasi akhir yang di sediakan untuk kita hanyalah dua; syurga ataupun neraka. Tiada yang ketiga buatnya. Firman Allah: (maksudnya)

    “Adapun sesiapa yang berat timbangan amal baiknya, maka dia berada dalam kehidupan yang senang lenang. Sebaliknya, orang yang ringan timbangan amal baiknya, maka tempat kembalinya adalah “Haawiyah”. Dan tahukah kamu apa itu “Haawiyah” itu?. (Ia adalah) api yang panas membakar. (Surah al-Qari’ah, ayat 6-11)

    Like

  6. Salam JMD

    Saya bersetuju dengan kenyataan berikut:

    “Saya sedikit teruja setiap kali menulis mengenai Pakatan Rakyat. Mungkin kerana topiknya amatlah mudah untuk ditulis. Ada saja buah-buah fikiran yang mencurah-curah masuk ke dalam otak.”

    Memang seronok bercakap mengenai badut-badut di dalam PR. Ada sahaja aksi circus yang mereka lakukan setiap hari. Pening saya memikirkan kenapa masih begitu ramai pengikut mereka.

    Like

  7. Barang harus diingat, Raja2 Melayu adalah saudara sepupu diantara mereka di Tanah Melayu ini…cubit peha kanan..peha kiri terasa pedih …

    Ini kan pula Sultan Azlan Shah yang menjadi reference para Raja2 Melayu yang menghormati baginda sebagai yang paling berpengetahuan tentang undang-undang dan perlembagaan. Kalau yang paling pandai pun kene belasah oleh PKR,DAP dan Pas..ini kan pula Raja2 di negeri lain.

    Sekarang Anwar dan konco2 nyer telah burn the bridge…tiada lagi simpati Raja2 kepada mereka…

    Kalau dalam company kita panggil insubordination……kalau tak setuju bole masuk industrial court. kalau dalam negeri…kita panggil DERHAKA….hukum pancung.

    JMD : Terima kasih. Suka diingatkan bahawa zaman sekarang ini, tidak ada lagi hukuman pancung. Pancung memancung ini dulu kerja Kompetai Jepun sahaja. Hukuman paling berat dalam negara pada masa kini adalah hukuman gantung sampai mati.

    Like

  8. Anwar memang lidah bercabang. Telah memalukan ugama, negara, institusi raja, bangsa serta keluarganya. Saya tidak akan mengampunkan dosanya kepada kita semuanya selagi lidahnya bercabang. Saya harap satu hari nanti beliau akan memohon maaf daripada semua rakyat Malaysia diatas keterlaluan tindakannya.

    Saya juga berharap pilihanraya kecil akan datang, PR kalah. Mungking ini boleh menyedarkan beliau yang tindakan-tindakan beliau kebelakangan ini telah menyakiti hati rakyat Malaysia.

    Like

  9. I’m very pleased that you approve my comment. Haritu tak lepas. I guess I would agree with you if I believe that orang melayu kena ada additional support and the last defence being the Sultan Sultan but you must remember that Sultan Sultan pun kalau ada offer yang really good from another entity, they might grab it at the expense of rakyat melayu or even Umno. It has happened before and it might happen again. Do you consider that the current crop of Sultan Sultan are really impeccable and of the highest integrity. I think not. Sultan Azlan Shah had confirmed that to me a few days ago.

    JMD : I am please to say with certain conviction that I have never censored your comment. You are the first commentator with that name here. When did you ever give a prior comments? On which article?

    Saya merasa teruja kerana mendapat tuduhan ‘semberono’ sebegitu.

    Bukan sahaja saya, para Sultan pun dituduh sebagai kaki rasuah. Iya, kita boleh tuduh jika ada bukti dan seterusnya bolehlah hadapkan para Sultan yang kaki rasuah ini ke mahkamah… apa lagi yang hendak bising bising? Bukankah Dr Mahathir durjana sudah menghapuskan kuasa raja raja Melayu?

    Apa lagi? Hadapkan mereka semua ke mahkamah.. bukannya mereka ada kuasa lagi pun!

    Walaubagaimanapun, komentar saudara sama sekali tidak membersihkan diri para pemimpin Pakatan Rakyat dari tuduhan menderhaka…

    Ini kerana, para pemimpin Pakatan Rakyat, apabila sudah merasa sedikit kuasa, will always try to grab at whatever justification in trying to maintain that power. They had lost all common sense in the process. Sadly, it is at the expense of a Malay Institution.

    Thank you.

    Like

  10. Kiraen loe siapa sih!!! Ngak kemanamana udah bikin kacau di negara gue….

    Sekiranya begini pola and modus operandi mereka…apakah kita sebagai rakyat mau membiarkan mereka terus menerus mempermainkan emosi dan memperdayakan rakyat dengan gerakan populis yang hanya akan merendahkan martabat orang melayu dan institusi raja raja melayu berdaulat?

    I’m gonna go on a cyber amok now……

    PS: how come your hyperlink all bersepah-sepah……

    JMD : Terima kasih SatD. Begitulah pola dan modus operandi mereka. Sentiasa bertukar tukar. Akhirnya akan menunjukkan betapa ‘ridiculous’nya mereka di mata semua orang.

    Like

  11. Pandainya semua orang yang suka jadi hamba dan menyembah manusia isk, ish,ish.

    JMD : Ini yang payahnya apabila ada orang tidak faham intipati artikel yang ditulis. Saya sangka orang seperti begini sudah berhenti membaca pada paragraph ketiga lagi. Mengapa tidak menekan backspace sahaja dari tadi? 🙂

    Memang payah hendak meneruskan diskusi apabila ianya menyimpang keluar. Seakan akan, orang yang menulis komentar ini mengagumi sifat kurang ajar yang keterlaluan seperti yang telah berlaku.

    Artikel ini bukannya suruh menyembah muka ke tanah setiap kali berhadapan dengan raja. Apabila kita tidak suka kepada ketua jabatan kita pun kita tidak akan memaki dan mencaci ketua kita di hadapan rakan sekerja yang lain. Sudah tentu kita tidak akan menunjuk isyarat lucah di depan mukanya juga! Itu tandanya kita masih mempunyai sifat sabar dan hormat kepada jawatannya.

    Jika itu juga yang berlaku, apa pula tanggapan orang terhadap diri kita? Ada batasannya dalam Islam wahai pembaca yang budiman… saya bukannya menyuruh kamu pergi merafak sembah dan menyembam muka ke tanah.

    Nabi Sulaiman juga seorang raja. Begitu juga dengan ayahandanya. Sistem beraja sudah wujud di dalam Islam sejak dahulu kala lagi. Dinasti Muawiyah, Abbasiyah dan juga Uthmaniyah. Zaman kegemilangan Islam tersebut diterajui oleh berdozen dozen Sultan.

    Malah, kerajaan PAS Kelantan juga tidak keberatan untuk bersultankan Tuanku Ismail Petra di sana. Inilah masalahnya apabila sudah terpalit lumpur di muka, maka bukannya tahu nak membasuh, tapi cuma tahu nak melemparkan pada orang lain pula.

    Saya sudah jangka para penyokong Pakatan Rakyat akan menggunakan taktik mengalihkan perhatian seperti ini. Nah, selepas ini, mereka akan berkata bahawa Islam tidak menggalakkan sistem beraja pula. Maka, bolehlah mereka menjustifikasikan yang mereka boleh kurang ajar kepada Sultan!

    Pakatan Rakyat sememangnya tidak tahu membalas budi Sultan negeri mereka. Kita masih menunggu agar mereka akan meminta maaf kepada Sultan Azlan.

    Terima kasih.

    Like

  12. Pertama sekali ingin saya menyatakan bahawa salah satu kebodohan orang melayu adalah suka mengikut pemimpin membabi buta. Saya berpengang kepada prinsip islam di mana hanya Allah S.W.T sahaja yang layak disembah dan perintahnya tidak boleh dilanggar. Mengapa melayu menyembah sultan saya tidak tahu. Agama islam tetapi perangai macam budha-hindu. Sultan hanyalah manusia biasa dan beliau membuat kesilipan walupun beliau bijaksana orangnya. Kita tidak boleh membabi buta mengikut perintahnya, dan harus mengingatkan baginda bahawa ini adfalah suatu kesilapan perlembagaan, tidak-tidak pun kesilapan moral dan sosial kerana pelompat parti telahpun mengkhianati pengundi-pengundi. Suara rakyat biasa hanyalah melalui sistem demokrasi iaitu pilihan raya jika itiu dirampas rakyat Malaysia bagaikan tidak bersuara. Sebab itulah walaupun perbuatan baginda sah kerana termasuk dalam bidang kuas beliau untuk memecat MB di dalam perlembagaan,baginda harus menghormati juga suara rakyat.

    JMD : Ya, menegur Sultan ada caranya.. bukannya seperti yang diperlakukan oleh ahli ahli Pakatan Rakyat tempohari! Tidakkah anda faham artikel ini? Masih juga hendak menegakkan benang basah? Sila baca komen balas saya pada pembaca di atas.

    Oh ya, anda tidak boleh bercakap mengenai kesilapan moral dan sosial si pelompat parti. Tentu sekali kita tidak boleh menjadi hipokrit apabila menghalalkan si pelompat dari BN melompat ke PKR tetapi mengharamkan si pelompat dari PR menjadi bebas. Oleh itu, saya berharap kita menginsafi diri kerana kita sebagai manusia biasa mungkin juga akan tersalah pilih pemimpin. Lebih lebih lagi pemimpin yang lidah bercabang (melainkan mereka ini merasa diri tidak akan silap memilih).. 🙂

    Terima kasih.

    Like

  13. MY SIFU JMD,

    SAYA NAK MINTAK IZIN NAK PASTE ARTIKEL INI DALAM BLOG SAYA DAN SAYA NAK PROMO KAN KAT BLOG PAKATAN RIOT, BOLEH KE TUAN?

    YOU ARE ONE OF MY IDOL IN BLOGGING SIR….YOU ARE THE MA LA JMD….

    JMD : Sudah tentu boleh. Terima kasih kembali.

    Like

  14. JMD
    Apa yang sensitive sangat. All I’m saying is that buat apa dok sokong sangat Sultan. Kalau kita rasa dia orang buat salah kita tegur la. They’re not perfect and susceptible to temptation as well, just like everyone else. Ok, agreed, kalau nak tegur, ada cara and sometime in any group of people kata mana, ada yang extreme. Tak kan kita nampak part ter-over orang lain but not our group. By the way, I never said Sultan Sultan tu makan rasuah and I was not trying to bersihkan PR leaders, although on the whole I believe, the people in PR are probably slightly better than the group in Umno and BN. That’s my belief, you obviously would not agree and that’s okay. I sometime drop by jugak your blog, to hear all the views tapi JMD, sometime, your writing pun lebih lebih jugak, spinning merata.

    JMD : It seems that, in the first part of your comment, we have agreed on the same matter. And we can agree to disagree on the second part. Either way, I’m glad you read this blog once in a while. I don’t see my writings as some sort of spin by the way. I regard them mostly as analytical reviews 🙂 Thank you for visiting this blog too.

    Like

  15. ALLAH telah memberikan kita akal fikiran untuk berfikir. Kalau kita nampak ada kebenaran tentang sesuatu perkara tapi kita masih tak mahu mengakuinya, kita nampak kurang bijak. Lainlah jika kita ada kepentingan dari ketidak jujuran kita itu. Kalau kita dikurniakan akal yang bijak tapi mudah tertipu atau tidak mahu mencari kebenaran sesuatu perkara, kita sebenarnya kurang bijak. Tidak apa di tipu satu ketika dulu mungkin dimasa itu kita kurang bijak, tapi membiarkan diri kita di tipu selama-lamanya, kita memang tak nak nampak kita bijak. Bagiku biarlah aku memilih pemimpin yang bijak mempertahankan kebenaran dari aku memilih pemimpin yang bijak dalam penipuan, penindasan dan kerakusan. Aku tak mahu diiktiraf dgn sijil-sijil kebijaksanaan dimata masyarakat……tapi aku tak bijak mengikut penilaianNYA!!!!!!! ALLAHHU AKBAR!!!!

    Like

  16. Lebih baik menderhaka pada Sultan…..dari menderhaka pada ibu bapa. Mereka telah berpesan kepadaku Raja yang tak adil…jangan di patuh. Mudarat! Itulah sebabnya aku sokong saranan Dr. Mahathir untuk menghadkan kekebalan Raja-raja Melayu (teringat Prebet Adam mengamuk di Chow Kit). Bagi situasi di Perak bukan susah nak nampak adil. Laksanakan pilihanraya semula, sesiapa menang baik BN atau PR terima je la…nampak ramai yang kurang bijak bila berdebat tentang perkara ni. Berjuta rakyat Perak…tapi siapa sebenarnya mereka pilih untuk meminpin tak tau! Masing² kata ada sokongan majoriti. Nah! Sekarang sultan dah pilih BN. Kalau BN yakin dapat sokongan majoriti rakyat Perak, buktikan!Cakap boleh la……kalau begini la berterusan, sama² lah kita tengok nasib BN suatu hari nanti. UMNO didalam BN tidak sendirian. Kalau yang lain bungkus…..apalah nasib UMNO ni nanti. Ubah² la imej UMNO dengan ikhlas!

    JMD : Ibu bapa? Hmmm…

    Like

  17. Salam JMD,

    Ini komen pertama saya dekat blog ni. Selama ni saya hanya membaca, membaca dan membaca tetapi hari ini saya ingin membalas komen saudara RED dan Obama Abdullah yang kelihatannya cerdik sombong dan perasan alim.

    RED menulis : “Pandainya semua orang yang suka jadi hamba dan menyembah manusia isk, ish,ish.”

    Takde sapelah suka jadi hamba wahai org PAS yang terlalu cerdik. Kami cuma jadi rakyat jelata la cerdik. Sembah tanda hormat pada raja la cerdik bukan sembah sebagai tuhan la cerdik. Wei cerdik sila semak maksud sembah dalam DBP tak sama maksud dengan solat la cerdik sombong. Meluat aku dengan orang macam kau.

    Obama Abdullah Menulis :

    “Pertama sekali ingin saya menyatakan bahawa salah satu kebodohan orang melayu adalah suka mengikut pemimpin membabi buta”

    Bila orang melayu ikut pemimpin membabi buta je bodoh ye cerdik?xkiralah pemimpin dari BN or Raja terus bodoh ye cerdik?kalau korang memkhinzir celik ikut AI, Hj.Hadi, Nik Aziz, Karpal Sigh tu kira pandailah pulak ye?sebab apa?sebab kau cerdik la ye?sedarlah korang pon mem’obama abdullah’ buta jugak ikut pemimpin korang.

    “Saya berpengang kepada prinsip islam di mana hanya Allah S.W.T sahaja yang layak disembah dan perintahnya tidak boleh dilanggar. Mengapa melayu menyembah sultan saya tidak tahu

    Kalau tak tahu buat cara tak tahu…jangan nak buat2 tahu…adakah selama hidup saudara…saudara rasa org yang mengadap sembah raja tu sama seperti kita mempersembahkan diri kepada Tuhan?kalau begitu fikiran saudara…cerdik sungguh saudara…tak ada modal…

    “Agama islam tetapi perangai macam budha-hindu”

    Korang pon agama islam tapi tunjuk f**k kat sultan…islam aliran korang yang ajar ye?

    “tidak-tidak pun kesilapan moral dan sosial kerana pelompat parti telahpun mengkhianati pengundi-pengundi”

    Semasa org itu melompat dari BN ke PKR korang hepi je…bila PKR lompat ke BN…KHIANAT…ish gelilah…

    “Sebab itulah walaupun perbuatan baginda sah kerana termasuk dalam bidang kuas beliau untuk memecat MB di dalam perlembagaan,baginda harus menghormati juga suara rakyat”

    rakyat mana?kami pon rakyat…aku rasa tuanku dengar suara kami…kami TAK NAK PKR di perak…apa kau ingat kalau suara rakyat tu korang jelah?wah tak adilnya…kata nak keadilan…poorahhh

    Like

  18. PEMUDA UMNO yang mengecam Karpal Singh pun satu hal. Tak payah la berlebih! Kaum lain tengok….macam sandiwara je. Kerajaan pun tak ambik tindakan pantas pada Karpal…mesti bersebab!..Tak tau kenapa! Bila pihak UMNO menderhaka, PEMUDA diam saja….menghormati pemimpin konon! Tapi perkara tu salah,

    JMD protes tetap protes. Walaupun parti kita sendiri. Itulah ketegasan pendirian kita. Sebab saya katakan begini rakyat tak kira bangsa sedang memerhatikan gelagat kita. Ingat! Pemimpin UMNO tidak boleh kekalkan kuasa JIKA bangsa lain tidak menyokong parti-parti komponen BN yang lain. Orang melayu sudah ada 3 parti! Alahai bangsaku………….bolehkah UMNO kekalkan kuasa? isk

    JMD : Therefore, what is your suggestion for the ‘wayward’ Umno Youth to save Umno? Memang sudah ada protes di dalam Umno sendiri. Sila lihat komentar dari Jean di bawah. Terima kasih.

    Like

  19. It seems that the “natang” incident was widely used to somehow justify the “derhaka” acts of the PR supporters last week. First of all, using the argument such as “dia buat dulu” is so childish lah.

    Secondly, if I could remember it right, when the “natang” incident happened not so long ago, almost everyone, bloggers, UMNO, PKR whatever were almost in chorus in condemning it. Yes, “UMNO-BN Blogs” too. So, I dont think that it is accurate to say that UMNO (as a whole) did or endorsed the “natang.”

    I am quite amazed at how the same people failed to comndemn an almost similar act now. They should be as loud this time as they did the first time around. Otherwise, you are right, dasar lidah bercabang. And if I may add, self-righteous too.

    Another problem is that due to PRU13, they have this believe that they got those votes because they were good. (No sir, in most cases its because PL was that bad). But then it seems that it got into their head. Besar kepala and and I hate it when they proudly and confidently say “rakyat di belakang kita.” Dia ingat semua orang macam Anwar?

    JMD : Terima kasih Jean. Saya hampir terlupa mengenai peristiwa di Terengganu tersebut. It seems that the word ‘rakyat’ has been hijacked by PR too. Is it not? Macam lah rakyat Malaysia ini terdiri dari mereka sahaja. Self absorbed people are indeed very unattractive…:)

    Like

  20. Salam JMD,

    Like ur first 3 para. Baik punya ammo.

    Tapi masih ada yang tak faham2 juga, tetap nak pertahankan perbuatan biadap saudara2 mereka Jumaat lalu dengan sidestepping isu sebenar. Bukan isu tindakan sultan salah atau benar, atau adil tak adil, atau rasuah atau siapa yang mula dulu.. kerana walau apapun ketidakpuasan hati penyolong PR, TIDAK ADA satupun yang dapat justify perbuatan biadap mereka terhadap sultan. Dan saudara Melayu yang lain yang tidak sehaluan turut merasa terhina makanya mereka yang bertindak biadap itu musti minta maaf kepada Sultan dan saudara2 Melayu yang lain. ITU SAJA ! Tidak ada kena mengena dengan politik.

    Kepada Obama, maksud saudara, apakah dengan bertindak biadap saja baru kita tidak dilihat sebagai ‘mengikut membabi buta’ ? Tidak ada cara lain dah ke ? Bukan kita menentang hak saudara Melayu yang lain untuk mempunyai pendapat dan prinsip yang lain, tapi KENAPA PERLU BIADAP , itu saja …

    hmm.. saudara dah jangka komen2 sebegitu akan datang ya…. cute 🙂

    Like

  21. Jay
    I agree some of your write-ups could be considered as analytical reviews (otherwise I won’t be here and siap comment lagi) but some, I considered as another spin. But then I’m not perfect so I could be wrong. You know what, you’re not perfect either so to an impartial party, they might consider part of your writings tu analytical reviews and the other part, (thoughtful but pseudo-analytical) spin! Can we agree on this?

    JMD : I cannot venture a guess on what the readers are thinking about my writings. I am putting forth my views for readers to ponder. It is up to you to agree or disagree with them. I am not forcing people to believe me anyway as I have no illusions about my writing. Nobody is perfect although it has been fun discussing with the readers on issues that are affecting us. Thank you.

    Like

  22. Apa khabar JMD,
    1.Bagi pendapat saya AI adalah seorang manusia yang penuh kepura-puraan.
    2.AI seorang yang cekap mereka dan menggembar-gemburkan sesuatu perkara.
    3.Bagi saya,dia adalah orang yang bertanggungjawap memburukkan TUN MAHATHIR,sehinggakan ramai yang mempercayainya.
    4.Nizar adalah salah seorang ‘produk’ yang mempunyai sifat seperti AI,sombong
    dan bongkak.
    5.Hanya saya mampu berdoa semoga Tuhan menunjukkan kebenaran dan pemimpin seperti Tun yang sentiasa diburukkan oleh PR khususnya AI & co,akan dilindungi Allah.
    6.Bagi saya PR tidak mempunyai pengalaman untuk memerintah negara.
    Pemimpin -pemimpinnya hanya menunjukkan contoh tidak baik untuk diteladani oleh generasi muda.
    Semoga negara kita dilindungi oleh pengkhianat .Setiap warganegara Malaysia
    yang memegang kukuh prinsip negara seharusnya memainkan peranan menjadikan negara kita makmur serta menjaga nama baik negara.
    Terima Kasih.

    JMD : Terima kasih kerana sudi meninggalkan komentar di sini.

    Like

  23. JMD, elok jugak awak tukar baru screen awak. Kalau yang lama tu, naik buntang mata saya nak baca.

    Pada saya, mereka sebenarnya bukan suka sangat dengan DSAI tu, cuma mereka lebih menyampah dengan Menteri-Menteri UMNO.

    Saya rasa Najib tak akan dapat membantu sangat. Actually UMNO should find somebody yang memang tak ada cerita-cerita glamour, mungkin macam Pak Mustapha Muhamed ke, Tan Sri Nor Yaacob ke, Muhyiddin Yassin ke.

    Kalau diikutkan kepada keadaan sekarang, kebanyakan rakyat memang terpikat dengan lidah bercabang DSAI dan PR.

    Lebih-lebih lagi dengan cara UMNO ambil alih Perak. En. Zambry perlu tackle Perakians dengan kredibiliti yang ada pada dia sendiri.

    Kalau kita observe, penyokong-penyokong PKR dan PAS memang sangat fanatik dan obses dengan boss mereka. Kalau tidak masakan mereka boleh tunjukkan isyarat l…h !!! pada Raja. Masakan mereka boleh samakan UMNO dengan Yahudi. Saya rasa DSAI dan KJ boleh diibaratkan buku bertemu ruas. Both are fanatik and agresif. DSAI tahu KJ mencerminkan dia semasa muda-muda dulu. We should proposo them to debate.

    What do you think JMD?.

    JMD : A debate between Anwar and Khairy? I won’t be surprise if it turns out to be another public relations exercise for both of them.. 🙂

    Like

  24. JMD,

    After reading http://www.jeffooi.com/2009/02/post_91.php, the excerpt paragraph quoted below made me remembered an article you have written some times ago with the title “Killing with a borrowed knife” (or something to that effect).

    I wonder why UMNO is the only one mentionned and not Barisan Nasional ? Why Anwar will only be regarded before the demise of UMNO ?

    I agreed on your analysis back then but was hoping you were wrong. Alas, the refered paragraph shattered any hope I had.

    Hope some people (if not all) will wake up from their fantasies and start to ponder on the alliances, issues, rhetoric, promises, … by DAP in the guise of PR.

    I hope, on and there after the ill fated day when the knife is used, those concerned and supporting the PR ideology will have no regret or remorse since that is what you supported. And also hopefully those in UMNO fighting the wrong war or not brave enough to fight for the right thing will not regret this either. I childishly hope that the AI himself come to his senses, skin off his ego, become less self centric and reprioritize his goal.

    The signs and the intention are now as clear as a crystal. Please don’t cry for your (in)action today in the near future.

    The excerpt of the said paragraph from Jeff’s website. (Emphasis are mine)

    The tone is, for the sake of big-picture politics in Malaysia where the ultimate goal of erasing Umno has yet to accomplish, DAP will continue to regard Anwar as the leader in Pakatan Rakyat.

    Hope for the best, prepare for the worse

    JMD : We have identified this subversive tactic of DAP for many many years. But through the weak and corrupt leadership which had unable to suppress racism, and also the naivete of other opposition parties in Pakatan Rakyat plus the uncontrolled lust of power of certain personalities, the agenda of DAP can be seen seeping through. After all, what is DAP but an extension of the PAP? Now, they are bulldozing their way through come what may.

    I will provide the links once again for the readers to ponder on the gravity of the situation we are in right now. Thank you.

    1) To kill with a borrowed knife

    2) Defend yorselves against PR (Propagators of Racism)

    3) The rise of racism

    Like

  25. JMD,

    Let me clarify first that I’m neither pro-pakatan or pro-Barisan. I just have one thing to say though. Isnt it sad to see how divided we, Malays, are at this moment? Allow me to go to another level-this is what the Jews has always wanted all along. For us to fight among ourselves. For us to disagree in so many issues that we create havoc.

    I’m all for Malay unity.

    JMD : Congratulations. Now, what do you propose we do? Please do not hesitate to put forth your views. As I think you had realised a few things.

    Like

  26. An interesting piece as always. Agree with you on this matter.

    Also, I’d like to touch on the subject of representation. It makes me laugh each time we hear these pakatan (“p” in pakatan spelt without caps on purpose to show disrespect) people talk about KDYMM Sultan not taking into account the feelings of the rakyat. Since when have all the people of Perak supported pakatan? Or to a lesser extent, since when have the majority of Perakians supported pakatan?

    The split in the state legislative assembly, pre-party-hopping, was a razor thin 40+% against 50+%. A 3-4 seat majority was almost as good as being a 50-50 split. So, with a pathetic majority like that, it does not entitle pakatan to clim that the rakyat want them. How sure are they that the rakyat does want them?

    Their way is to hold state polls. Siapa nak bayar for the cost of holding elections? anwar? ngeh? nga? Siapa? They frequently talk of misappropriate spending by BN but won’t even give a second thought to wasting taxpayers’ money on holding state-wide elections. Cakap tak serupa bikin lah.

    So, in this case perhaps it best be left to the non-politically affiliated head of state to decide.
    Why so hard to accept?

    JMD : Thank you for the comment. You have an interesting blog too.

    Like

  27. sedarkah wahai saudara2 ku dari UMNO, bahawa surat khabar the STar sering kalai mengulangi ayat seperti.. UMNO angkuh.. pembuli dan ayat2 yang seangkatan dengan nya,, apa kata bro jebatmustdie berkenaan ini?

    JMD : Biasalah the Star… Mungkin ada kebenarannya. Tetapi, kadangkala terselit juga agenda agenda rasis untuk memperli kaum Melayu.

    Sebagai contoh, sila baca – http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/9/4/business/1944368&sec=business

    Terima kasih.

    Like

  28. Salam JMD & para pembaca,

    To Red,
    “Pandainya semua orang yang suka jadi hamba dan menyembah manusia isk, ish,ish”.

    Obama Abdullah pula berkata “Saya berpengang kepada prinsip islam di mana hanya Allah S.W.T sahaja yang layak disembah dan perintahnya tidak boleh dilanggar. Mengapa melayu menyembah sultan saya tidak tahu.”

    Anda tahu ke tidak “menyembah” sultan itu konteks yang macam mana? Maaf kata, anda menggunakan bahasa melayu sebagai medium bicara, tetapi “sembah” sultan bukan seperti mentauhidkan Allah. Anda pernah dengar bahasa istana? Adab istana? Sila dalami tertib dan bahasa istana, kemudian anda akan faham “sembah” sultan itu yang macam mana.

    Anda berdua pernah tengok cerita melayu klasik tak? “Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik harap diampun”. Apabila tertuturnya kata-kata itu, apakah tindakan fizikal mereka? Mereka sembah Sultan seumpama sembah Allah kah?

    Sultan-sultan juga beragama Islam, dan mereka juga ketua agama bagi negeri masing-masing. Mereka tahu hukum hakam dan darjat mereka tidak setanding Allah. Amat jauh daripada zat Allah.

    Jika anda melayu, sedih sebab bahasa melayu yang mudah pun susah nak faham. Jika bukan, masih boleh dimaafkan, tetapi saya kira, silibus sekolah di Malaysia ada belajar prosa klasik dan serba sedikit info mengenai bahasa Istana. Maka, tiada alasan, melainkan anda mengambil mudah bahasa melayu.

    Dengan izin,

    Raja Adil & Raja Zalim

    Wallahualam…

    JMD : Terima kasih Ondastreet

    Like

  29. Bro JMD

    Sedih betul tengok PAS.Kebelakangan ni segala tindak tanduk banyak guna nafsu,akal tolak tepi.Derhaka kat Sultan takpa,tapi jgn dikutuk insan2maksum mcm Anwar,Tuan Guru dll.Dah sah2 kena cop penyokong parti rasuah.

    Demonstrasi ala anarki?ok.pasal UMNo=zionis.Mencarut?tuhan pun mencarut.Ulama tegur PAS?ulama dunia,cari makan.Baling batu kat kereta?ok.pertahankan sultan?org umno je yang sembah sultan,kami sembah tuhan.
    apa punya fikiran ni?

    Kepada penyokong PAS,PAS bukan satu2nya usaha yang nak memartabatkan ISLAMM kat dunia ni,beribu lagi usaha2 lain yang turut berusaha tapi dgn cara yang lagi bijaksana dan hikmah.rilek sket,kata cool.

    JMD : Terima kasih Sam665

    Like

  30. Assalamua alaikum JMD

    1. Sudah terang lagi bersuluh, jelas lagi bertunjuk – siapa Tuah dan siapa Jebat;
    2. Nasib Pakatan Rakyat di Perak, terutamanya di DUN2 majoriti Islam pasti akan berubah setelah insiden tendang kenderaan YTM Raja Muda Nazrin ditayangkan di media arus perdana;
    3. Kelibat sebenar Anwar Ibrahim semakin jelas di pandangan umum dan kini dia menghadapi konflik dalaman yang lebih menekan;
    4. Tidak ada ampun maaf lagi daripada pengundi Islam Perak kepada sesiapa yang bertanding di atas tiket DAP;
    5. Parlimen Bukit Gantang akan merumuskan perubahan kembali sentimen pengundi Melayu Muslim terhadap pilihan mereka.

    Wassalam
    AAAA

    JMD : Terima kasih kerana sudi memberi komentar.

    Like

  31. JMD (jebat of mass destruction ?)

    Saja nak tambah sikit la…kalau boleh..

    Debat antara Anwar dgn KJ ? tak payah lah…dua2 tu benci TDM….jadi medan mengutuk TDM jer nanti…sebab dua2 tu maksum..takda salah lansung..nothing macam bayi baru lahir….putih berseh..

    Berkenaan dengan laungan PR “Raja Adil Raja Disembah, Raja Zalim Raja Disanggah”…konteks nyer lari jauh dari keadaan sebenarnya…pada zaman dulu kala….Raja tu lah pemerintah…dialah parti politik yang ada..yang melaksanakan segala urusan pemerintahan …

    jadi jika….dilihat pada konteks masa kini…pemerintah tu adalah..Pak Lah..untuk Negara dan Anwar untuk negeri2 di bawah PR… Jadi kalau kita nak sanggah pun..sanggah lah Pak Lah…atau Anwar sebab mereka lah RAJA yang berkuasa sebenarnya…

    Pak Lah dah okay dah sebab nak berhenti…cuma tinggal satu lagi Raja paling besar dan paling Zalim…si Anwar…so kita rakyat semua jom lah derhaka pada Raja yang sorang ni bernama Anwar…dialah lah paling zalim memecah belahkan orang melayu dan jahanam kan kesejahteraan negara….

    Jom Kita…..

    JMD : Hmm.. satu pandangan yang menarik. Terima kasih.

    Like

  32. Aduna,

    I have read comments of people who disagree with JMD’s conclusion, but I am quite certain that his views are anything BUT pseudo. With the exception of a few, most of the commenters who disagree are not able to come up with decent arguments.

    He present the facts, dissect it and gives his views on it. He allows readers to comment and criticise and he has been very successful in defending his views. And to top it all he has been very polite.

    If any of his postings are false, he would not be able to defend his argument and consequently it would be torn to shreds by the commenters and in frustration JMD, much like some other bloggers, would resort to censorship and four letter words.

    He has done none of the above. It does tell you something about the man’s integrity.

    As to spinning, he is not actively involved in polictics, thus he doesnt have the motive, doesnt benefit and he hardly, if ever, cherry pick his material. He would pick up a a story in which he allows you to go to the link that he provides, allowing you full access to the article he is about to dissect and provide his views on it.

    If he cherry pick the material and then reading it out of context you can call it spin. I cant remember JMD doing any of the sort.

    The guy is a good man. Has an amazing energy and discipline. I can go on and on describing superlatives when it comes to JMD, tapi kalau banyak sangat nanti muntah pulak orang yang baca.

    If you still persist, spin doesnt sound so bad though, it has some ineherent quality like ingenuity and cleverness but pseudo should be reserved for crackpots who believe in Yeti, Loch Ness and green men from Mars. Bit harsh calling the good man, a pseudo.

    JMD : Lekiu has always been one of the most active commentators in this blog. We are lucky to have a group of commentators from all walks of life that can discuss, dissect, and give further views on the issues presented to us.

    I have gained a lot of knowledge, foresight and many points of views from the readers. Above all, it has been quite a ride to be able to engage with many people. We should congratulate ourselves since we are able to put forth our views in an organised manner and also be able to exchange thoughts without having the hassle to be obscene and obnoxious.

    Thank you Lekiu for the kind words. I am very much humbled by your generosity.

    Like

  33. Kalau Tun M pada awalnya sokong Najib…..aku lebih suka Muhyiddin Yassin. Tak banyak cerita tentang dia….sama macam masa Pak Lah naik dulu. Susah PR nak gunakan ia sebagai isu. Muhyiddin pun ada pengalaman jadi MB Johor. Walaupun Najib pernah jadi MB Pahang masa muda TETAPI banyak persoalan yang dibangkitkan PR tak terjawab tentang Najib ni….dari siapa Rosmah tu dulu…isteri siapa, Altantuya, Kapal Selam, Jet Pejuang sampailah ke kehilangan Bala si penyiasat pesendirian tu. Lagi ni dikaitkan kalau ada pemimpin PR yg hilang…..tak kurang, ramai pengundi yang terpercaya atau terpengaruh sebab tuduhan tiada jawapan. Ramai kaum Cina dan India mengatakan bakal PM tak berkualiti. Nah…isyarat ni perlu diambil kira! Pemimpin UMNO plz jgn terlalu menurut….Gerakan PEMUDA, jika nampak jelas perkara ni patut bersuara dulu. Ini lah antara punca bala bencana nanti. Tak pada PRU ke 13….mungkin yang selepas-lepasnya. Lambat laun akan terkena. Inilah yang dilihat oleh pengundi muda. Pemimpin korup bukan pilihan mereka. Lagi² dengan kepetahan DSAI mengatur bicara! Kita kena akui kebenaran walau pahit untuk diterima. Ada golongan profesional lama yang menyamakan DSAI adalah hampir sama dengan Sukarno bila berucap. Boleh menarik berbagai golongan untuk mendengar…mungkin terus menerima apa yang dikatakan. So diharap PEMUDA UMNO cungkil² la bakat ahli….jgn la terlalu berharap pada ahli yang terdiri dari kontraktor muda sahaja, tapi ilmu didada tak lah setinggi mana. Ramai profesional pergi ke parti PR perlulah dicari punca. Kebenaran dan kenyataan perlulah di akui walaupun pahit dan sakit hati!

    Like

  34. Tahniah dan terima kasih saudara.Saya antara rakyat perak yang mengikuti perkembangan politik di negeri perak.saya bersetuju dengan pandangan saudara

    Like

  35. Saya melihat dalam konteks ini Pakatan Rakyat cuba memutarbelitkan fakta dengan membangkitkan isu Undang2 Tubuh Kerajaan Negeri Perak.Namun demikian Pakatan Rakyat sekadar memahami artikel atau Fasal 16.Mereka dan penyokong taksub mereka tidak memahami Fasal 17,18(A) dan 18(B).Adalah amat malang sekali menyokong dan penyokong yang bersifat “taklik”.Dalam perkara ini saya juga pernah merasai pemerintahan di bawah Pakatan Rakyat.Banyak dasar kerajaan berubah mengikut kemahuan dan kepentingan mereka.Selama 11 bulan barisan mereka memerintah Negeri ini terlalu banyak dakyah dan tindakan yang sebenarnya menimbulkan rasa kurang senang rakyat.Bukan sekadar tindakan pemberian hak milik tanah sahaja.terlalu banyak isu dari isu rampasan Tadika,taska,pengwujudan pasti,Ketua Kampung letak jawatan,isu menghina masyarakat melayu khususnya wakil kepada pakatan rakyat di daerah-daerah,isu projek pembangunan,isu perlantikan jawatnkuasa masjid sehinggalah isu menghina dan membenci DYMM Tuanku Sultan dan para kerabat Tuanku.saya ingin memetik ucapan DYTM Tuanku Raja Muda di MCKK pada 21 Jun 2008..Bisikkan pada anak-anak kita..Kiambang adalah kiambang..lalu biduk bertautlah ia..ingatkan mereka terlalu banyak musuh dalam selimut,musang berbulu ayam,sokong membawa rebah..tanah ini ada adatnya ada Daulatnya..Kejadian di bumi Perak seperti ulangan peristiwa di Medan Badar.Tatkala musuh Islam seakan beroleh kemenangan,pertolongan Allah jua yang tiba memberi kemengan kepada Islam..adakah Pakatan Rakyat terlupa sejarah itu..

    JMD : Thank you Reqcorn for the comment.

    Like

  36. “Adakah pemimpin PAS terlalu maksum untuk meminta ampun bagi pihak penyokong mereka? Anwar Ibrahim tidak mungkin akan meminta maaf kerana kita sudah tahu mengenai personalitinya. Beliau tidak akan sekali-kali merendahkan diri untuk meminta maaf kepada Tuanku Sultan. Beliau terlalu maksum untuk itu semua!”

    Assalamualaikum tuan.

    Soalan cepumas!

    Right on the dot bro!

    Sudah sekian lama kita melihat para pemimpin parti PAS & lain lain begitu angkuh dan tidak pernah memohon maaf diatas buruk kelakuan ahli parti atau keterlanjuran kata kata sesetengah dari mereka sendiri dan sampai ke saat ini, masih belum kita menyaksikan mana mana pemimpin itu memohon maaf jika telah terlanjur kata, terkasar bahasa atau termohon DERHAKA?

    Tabik spring kepada tuanhamba diatas ketelusan pendapat!

    Wassalamualaikum wr wb.

    JMD : Terima kasih Mahaguru kerana sudi memberi komentar.

    Like

  37. Salam JMD.

    Zanna – mungkin AI tu tak sombong. Ha nya banyak masaelah. Susah nak senyum selalu.

    Banyak maselah kerana perbuatan nya sendiri. Sudah jadi DPM, tak sabar tunggu giliran, nak lawan tawke. Hingga masuk jail.

    Sudah bengang tak dapat jadi PM, coba cara cara yang tak semenggah. Cari katak katak lompat, Sabah, Perak. Cakap macam macam nak guling Kerajaan, undi tak percaya di Parlimen contoh nya. Tak dapat juga, cakap itu cakap ini. Betul kata JMD, lidah dah bercabang.

    Dia banyak marah kerana pihak lain gulingkan Kerajaan PR Perak. Sangat marah hingga biarkan penganut nya langgar undang undang civil dan moral. Kena kritik di sana sini. Dia banyak masaelah, susah nak senyum, nampak sombong.

    Like

  38. Salam JMD,
    Gagalnya mereka memohon ampun menonjolkan sifat riak dan takburnya mereka yang kini sentiasa menamakan diri mereka, “Rakyat”. Seolah-olah semua rakyat berpihak kepada mereka.

    Nama “Pakatan Rakyat” itupun sudah jelas tidak berdaftar secara rasmi sebagai Parti Politik yang bergabung. Mereka sebenarnya berpakat semata-mata kesempatan yang ada ketika BN sedikit lemah. Tidak lebih daripada itu.

    Bila meletup isu Perak, mereka mengambil kesempatan sebanyak mungkin meraih simpati rakyat seolah-olah mereka yang tertindas. Mereka gemar sekali mentafsirkan undang-undang bagi memenuhi tembolok nafsu gila kuasa sehingga menidakkan tafsiran orang lain yang lebih realistik.

    Semoga rakyat semakin sedar akan tipu helah mereka pada ketika menjelangnya PRU-13 nanti. INSYAALLAH.

    Like

  39. Salam,
    Hang ni Tuah ke Jebat?, but Jebat must die; jadi aku kira hang ni Tuah le.
    Any way back to the topic-
    Bukan je PR tu cabang lidahnya seluruh PKR baik yang kafir atau islam bercabang semua.
    Satu masa dulu dibuatnya fatwa sendiri UMNO murtad dan kafir, kalau orang UMNO sembelih ayam haram dimakan, Kalau Imam UMNO tak bolih ikut jadi makmum dan macam2 lagilah, sebabnya UMNO bersekongkol dengan kafir dalam MCA dan MIC. Apa jadi dengan PAS sekarang yang terang-terangan menetang HUDUD pun dah jadi halal, bolih buat kawan. Yang haram dulu dah halal kini.
    Kalau dulu ” over my dead body” kata orang DAP tapi masa pilihan raya kecil KT baru2 ni beria-ia orang DAP kempen meraih sokongan untuk PAS walau pun PAS masih kata mahu HUDUD.
    Geng An-war toksah nak cakaplah macam cicak kubin( chameleon) loncat kat daun jadi hijau loncat kat batang jadi coklat, dah lah tu meloncat mengaku terbang.
    Biarlah luncai-lucai semua ni terjun dengan labu-labu nya.
    Nasib baiklah mereka ni tak kena sumpah macam pinochio, lagi banyak cakap belit2 lagi panjang cabang lidah.

    Like

  40. JMD,

    A bit out of topic, if you don’t mind.

    I liked your feedback on Lekiu’s comments ” We should congratulate ourselves since we are able to put forth our views in an organised manner and also be able to exchange thoughts without having the hassle to be obscene and obnoxious”.

    This is something that is absent with most hardcore pakatan blogs and even KJ supporting blogs. I have the same problem with comments received in my blog.

    We shall always agree to disagree without a need to use profanities. Being English speaking after form 5, I had the same habit of using 4 letter words, S***, Bas**** etc, then it became a habit that I used the same words with respected people around, who expressively showed their displeasure with my behaviour.

    I realised that people do look down on me due to the spoken words that I use, and that these words actually does not mean anything after all. I forced myself from using profanities at the age of 21 and became more concious of these when they are uttered by others around me.

    People around me did feel the difference and they did change their attitude towards me. It took some time tough to change.

    Now, i have no respect for those who use profanities, there’s no need not resort to that, regardless of how desperate we are to prove our point. We will only lose respect in the process.

    Those with kids will definitly realise that it’s no good, as your kids will eventually pick up those words.

    Apologies if I have diverted from the original topic. As for this article, I assume you will know my opinion…

    Regards, have a good weekend.

    http://balankumarpremakumaran.blogspot.com/

    JMD : Thank you so much Balan. have a good weekend too.

    Like

  41. Sapa yang kita lihat derhaka? Karpal, Nizar, orang2 melayu yang berarak dari masjid ke Istana. Di mana Gneh, Nga, LKS. LGE??? Exactly….biar lah orang2 melayu derhaka kepada raja dan sultan, kerana dengan suasana tersebut melayu dengan melayu akan terus dan khusuq bertelagah dan akan lebih banyak berpecah-belah. Di belakan tabir kaum2 DAP akan terus merancang dan menghangatkan lagi suasana pecah-belah. Tak susah untuk melaksanakan agenda ini…depa ada keparat Anwar dan kaum taksup yang dengan rela membawa panci2 kebencian antara melayu melayu umno, pas dan pkr. Kalau dulu melayu umno dan pas. Sekarang tambah lagi kumpulan, ia itu umno-pas-pkr. Kaum2 dap dan yang sewaktu dengan nya?…….
    Melayu masih terhibur dan berhibur dengan politik taksub…Kita lihat lah nanti semasa pilihanraya kecil. UMNO dengan cara yang tak habis-habis tabur derma, pembangunan, termasuk duit perbelanjaan majlis, upah pekerja.
    Orang ramai dah mual. PR seperti biasa dengan raja lidah cabang, lidah biawak, lidah belang dan lain2, ia itu Anwar yang akan keluarkan segala fatwa2 pembohongan yang di ada2kan, dan fatwa2 ini juga akan dijaja oleh ahli2 pemasaran PR. Seperti biasa, cerita2 buruk, caci, dongeng dan ilusi akan dapat pasaran yang hangat darim orang2 yang dahagakan pembohongan dari raja Anwar.
    Ini akan berterusan, percaya lah. Suasana politik dulu ada juga aman, ia itu semasa raja pembohong ini tinggal dalam “condo” di Sg. Buloh.

    Like

  42. Melayu tak beraja bukan melayu,
    adat orang tua jangan kita lupa.
    Kalau raja tak di sembah,
    jangan harap Tuhan
    boleh kau sembah.

    Ego ego ego.

    Like

  43. I personally feel that the “western outfit” is highly unsuitable in view of the hot weather.

    Perhaps the batik theme should pervade all outfits in official functions in Malaysia.

    Like

  44. Penyampai : DATO’ SERI DR. MAHATHIR BIN MOHAMAD
    Tajuk : SEMASA MEMBENTANGKAN RANG UNDANG-UNDANG AKTA PERLEMBAGAAN (PINDAAN) 1993
    Lokasi : DEWAN RAKYAT, KUALA LUMPUR
    Tarikh : 18-01-1993
    Tuan Yang di-Pertua, Saya mohon mencadangkan iaitu Rang Undang-Undang bernama Suatu Akta untuk meminda Perlembagaan dibacakan kali yang kedua sekarang.Tuan Yang di-Pertua, Izinkan saya memperkenal dan mengulas Akta yang telah saya sebutkan tadi.

    2. Ketika negara menuntut kemerdekaan, pemimpin-pemimpin negara yang telah mendapat kemenangan besar dan sokongan padu dalam Pilihanraya Umum tahun 1955 telah membuat pilihan supaya sistem pemerintahan di negara ini ialah sistem Demokrasi Berparlimen atau `Parliamentary Democracy` dan Raja Berperlembagaan atau `Constitutional Monarchy`.

    3. Sistem ini dipilih kerana semasa negeri-negeri Melayu diperintah melalui sistem feudal dengan kuasa di tangan Raja, negeri-negeri Melayu adalah begitu lemah dan pentadbirannya berada dalam keadaan kucar-kacir. Negeri- negeri ini tidak dapat menentukan keamanan dan menguatkuasakan undang-undang. Akibatnya negeri-negeri ini terpaksa meletakkan diri di bawah naungan kuasa-kuasa asing seperti Cina, Siam dan Barat. Akhirnya semua negeri Melayu ditakluki oleh British dan diperintah sebagai tanah jajahan British melalui perjanjian di antara Raja-Raja yang memerintah dengan pihak Kerajaan British.

    4. Selepas Perang Dunia Kedua, Raja-Raja Melayu berharap apabila British mentadbir semula kedudukan mereka sebagai Raja yang berada di bawah nasihat pegawai-pegawai British akan dikembalikan. Negeri-negeri Melayu akan sekali lagi diperintah oleh British walaupun tidak seperti Singapura, Pulau Pinang dan Melaka, di mana British berkuasa penuh.

    5. Bagi majoriti rakyat Melayu negeri-negeri Semenanjung, mereka juga bersedia menerima pemerintahan di mana keMelayuan negeri-negeri Melayu diakui oleh British, walaupun pentadbiran dikuasai hampir sepenuhnya oleh British. Namun ada pendapat di kalangan sebilangan orang Melayu bahawa negeri-negeri Melayu sepatutnya dibebaskan daripada pemerintahan kolonial British sama sekali.

    6. Orang Melayu hanya sedar akan kemungkinan mereka diketepikan dan menjadi pengemis di negeri mereka sendiri apabila Raja-Raja Melayu tunduk kepada ugutan MacMichael dan menandatangani perjanjian baru dengan British yang menyerahkan negeri-negeri Melayu terus kepada British untuk diperintah sebagai tanah jajahan takluk British sama seperti Singapura, Pulau Pinang dan Melaka.

    7. Oleh kerana begitu mudah Raja-Raja menyerahkan Singapura, Pulau Pinang dan Pangkor kepada penjajah dan kemudiannya menyerah pula negeri-negeri Melayu, maka rakyat tidak lagi boleh menerima sistem yang memberi kuasa hanya kepada Raja dan rakyat tidak diberi peranan apa-apa dalam politik negara. Lagi pun selepas Perang Dunia Kedua, Sistem Raja berkuasa penuh sudah menjadi lapok di seluruh dunia. Di merata-rata tempat Sistem Beraja ditamatkan terus. Di mana ia dikekalkan, kuasa Raja dihadkan oleh Perlembagaan atau undang-undang asas negara. Justeru itu, semasa Persekutuan Tanah Melayu menuntut kemerdekaan, pemimpin- pemimpin rakyat telah mengkaji sistem-sistem pemerintahan dengan mengambilkira sejarah negeri-negeri Melayu dan sistem-sistem pemerintahan lain.

    Tuan Yang di-Pertua,

    8. Sistem pemerintahan lama negeri-negeri Melayu adalah sistem feudal di mana Raja berkuasa penuh tanpa Perlembagaan yang ditulis. Sistem feudal ini ditentukan oleh adat yang sering dimanipulasikan dengan sewenang-wenangnya oleh pihak berkuasa. Jika pihak yang berkuasa melampaui adat, pegawai- pegawai istana atau rakyat sukar untuk menegur dan membuat sebarang dakwaan. Tetapi apabila keadaan menjadi terlalu buruk, kemungkinannya ialah adat diketepikan dan pemberontakan berlaku. Tetapi cara ini tetap membawa kesan yang buruk tanpa menjamin bahawa pemberontakan akan memperbaiki keadaan.

    9. Oleh itu lahirlah pendapat bahawa Raja perlu diletak di bawah suatu Perlembagaan yang menentukan kedudukan dan peranan Raja. Dengan cara ini Raja tidak lagi boleh bertindak dengan sewenang-wenangnya. Kuasa Raja akan ditentukan oleh Perlembagaan, iaitu undang-undang asas negara. Namun ada Raja yang sanggup menyerahkan negeri sendiri kepada kuasa asing tanpa menghiraukan Perlembagaan.

    10. Namun semasa sistem Raja Berperlembagaan digubal untuk Persekutuan Tanah Melayu, yang ketika itu menuju kemerdekaan, penggubal-penggubal perlembagaan masih percaya Raja-Raja akan patuh bukan sahaja kepada yang tersurat tetapi juga yang tersirat di dalamnya — iaitu semangat yang terdapat dalam Perlembagaan.

    JMD : Terima kasih kerana telah copy paste perbentangan Tun Mahathir dalam tahun 1993. Persoalannya, apa motif saudara di sini? Di mana buah fikiran saudara yang kita boleh kupas bersama?

    Terima kasih.

    Like

  45. Dear JMD
    Menarik rencana saudara. Ianya sebenarnya, mengambarkan bahawa, Melayu memang mudah Lupa..
    Kadok Naik Junjung.. itulah perumpamaan yg semolek2nya di tujukan pada mantan MB Perak & Anwar Ibrahim(tak sedar di untung, PakLah bebas kan dari ISA).. Kacang lupa kan kulit…

    semua ini, kita kena berbalik pada Ikrar rukun negara..

    “Maka kami, rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita berikut berdasarkan atas prinsip-prinsip Rukun Negara;
    1) Kepercayaan kepada Tuhan
    2) Kesetiaan kepada Raja dan Negara
    3) Keluhuran Perlembagaan
    4) Kedaulatan Undang-undang
    5) Kesopaan dan kesusilaan

    Sendiri mau ingat… tak kan nak jadi pengemis di tanah sendiri… mau jadi macam Singapore?? Melayu hanyalah Minoriti sedang kan, ianya adalah sebahagian tanah melayu, suatu ketika dulu… Itu kah yg cuba PR buat di tanah semenanjung?? Berikut adalah lagu Warisan yg di war-warkan sewaktu saya di bangku sekolah, dalam persatuan Pengakap; untuk renungan kita bersama…

    “Warisan”

    Anak kecil main api
    Terbakar hatinya yang sepi
    Airmata darah bercampur keringat
    Bumi di pijak milik org

    Nenek moyang kaya raya
    Tergadai seluruh harta benda
    Akibat sengketa sesamalah kita
    Cinta lenyap di arus zaman

    Indah bumi kita ini
    Warisan berkurun lamanya
    Hasil mengalir ketangan yang lain
    Pribumi merintis sendiri

    Masa depan sungguh gelap
    Kan lenyap peristiwa semalam
    Tertutuplah hati terkunci mati
    Maruah peribadi sudah hilang

    Kini kita cuma tinggal kuasa
    Yang menentukan bangsa
    Bersatulah hati bersama berbakti
    Pulih kembali harga diri

    Kita sudah tiada masa
    Majulah dengan gagah perkasa
    Janganlah terlalai teruskan usaha
    Melayukan Gagah di Nusantara

    Lagu Warisan ini, pernah di nyanyikan oleh GPMS ( Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung) sewaktu Negara diambang kemerdekaan. Ianya menimbulkan kesedaran pada diri anak bangsa Melayu untuk bangkit membela Negara, Tanahair & bangsa melayu dimana kita mahu MERDEKA dari Jajahan Org Putih dengan Naungan Raja-Raja Melayu.

    Jgnlah jadi Melayu yang sudah buta tuli dek agenda peribadi dan kerakusan mengaut keuntungan sendiri sampai sanggup mengadai maruah Bangsa, Negara, Tanahair & Sultan….

    Tanah ini, Tanah Melayu,
    Melayu tak akan pernah Menderhaka Pada Raja dan Tanahair…

    Daulat Tuanku, Daulat Tuanku Daulat Tuanku….

    Like

  46. Pakatan Rakyat itu sendiri bukanlah satu entiti yang sah dari segi undang-undang. Bilangannya tidak mencukupi untuk didaftar sebagai gabungan. Dalam ketidaksahihannya dari segi perundangan, Tuanku Sultan Perak masih menerima mereka untuk berkerajaan di negerinya. Sejak mula, BN merupakan pihak yang mempunyai sokongan paling banyak di DUN Perak sebagai sebuah entiti yang sah. Semasa Tuanku Sultan Perak menerima PAS, PKR dan DAP membentuk kerajaan negeri walaupun mereka bukan satu entiti yang sah, tidak pula mereka mengatakan Tuanku Sultan melakukan kesilapan. BN pun tidak membuat dakwaan sedemikian. Ketika Tuanku Sultan menuruti Perlembagaan Perak mahu melantik Nizar yang Melayu dan berAgama Islam daripada PAS sebagai MB pun, DAP menyatakan bantahan kerana mereka mendakwa mereka lebih besar bilangan perwakilan daripada PAS. Kalau nak kira, mereka buat-buat lupa bahawa BN memiliki 28 kerusi DUN dengan 27 daripadanya UMNO lebih layak dilantik sebagai MB.

    Di Selangor PAS melalui Hasan Ali yang pegang portfolio Agama Islam perkenalkan peraturan bahawa ahli kariah masjid mesti isi borang untuk layak ambil bahagian dalam Mesyuarat Agung. Orang yang rumahnya tidak berselang dengan masjid dan kerap berjemaah di masjid pun dinafikan hak sebagai kariah semata-mata kerana tidak mengisi borang. Sebaliknya orang yang bukan ahli jemaah masjid tetapi mengisi borang kariah dikerah ke Mesyuarat Agung masjid untuk memastikan penyokong PAS meraih kemenangan. Jawatan Imam dan bilal pun dipertandingkan, bukan dinilai berdasarkan kemampuan dan kelayakan. Hasan Ali dan PAS tanggunglah dosa menafikan hak kariah dan ahli masjid melalui peraturan yang tidak diperlukan itu.

    Like

  47. Salam Tuan2,
    saya ingin mengingatkan kepada pemimpin umno supaya jangan komen tentang bukit gantang dan selambau banyak2 sangat seperti kata2 ‘kita dah bersedia untuk bertanding’, sebab ada kata2 keramat yaitu ‘kurang bertutur kata bodoh tidak nyata’ Pergi lah berkempen dgn rendah diri dan jangan kutuk pembangkang. pergi berkempen dgn niat untuk berbakti dan cerita dgn pengundi tentang apa yg akan di buat dan cerita dgn mereka apa yg terjadi dgn dunia luar dan apakah implikasi nya terhadap negara dari segi ekonomi negara dan juga terhadap masa depan anak mereka yg sedang menuntut di Universti sekiranya politik dalaman negara tidak stabil. Akibatnya amatlah ketara dgn ketiadaan pekerjaan bukan di Malaysia saja tetapi termasuk seluruh dunia. Be simple and explain to the kampong folks but do not make the same mistakes like in KT. Don’t forget the new voters who are smart and they have access to other media to determine the facts,

    Like

  48. Salam,

    Mula-mula sekali kita dah silap guna perkataan. Mulai hari ini, jangan guna perkataan ” sembah “, kalau sembahyang tu gunakan perkataan ” Solat “. Baru tak confuse sembahyang tu bermaksud menyembah Allah, sembah sultan jadi macam menyembah sultan. Saya teringat satu cerita orang alim bila orang-orang datang berjumpa dia bertanyakan tentang ketuhanan ( bukan Tuhan per say ). Dia berkata, Tuhan yang kamu cari ada dibawah tapak kaki aku. Bila dia angkat kakinya, ada duit. Orang alim ini bermaksud, kalau itulah niat kamu, itulah seolah-olahnya ‘ Tuhan ‘ yang kamu sembah. Saya yakin, semuanya ada kena-mengena dengan pembelajaran dari cerita ini, tak kira siapa pun.

    Like

  49. Salam JMD,
    Saya berasal dari Pulau Pinang yang tak ada Raja tapi ramai Sultan. hehehehe.Walaupun begitu saya berasa amat malu dgn apa yang terjadi di Perak. Walau seburuk mana pun UMNO dan Sultan itu lah tempat yang orang Melayu dapat berlindung dan saya rasa dgn keputusan PR12, PP dan juga KT saya rasa pemimpin atasan UMNO akan sedar tapi kalau masih tidak,tak tau lah, dgn perasaan orang Melayu yang masih mengharap untuk memerintah Malaysia. Cuba memahami perasaan pengundi muda yang lebih terbuka minda mereka. Saya berharap Melayu bersatu semula. Pndangan saya.

    Like

  50. Brother,

    Have you heard the latest about Hishamuddin Aun, the Group Chief Editor of NSTP? Apparently, he has asked Jamaluddin Jarjis to talk to Datuk Seri Najib Tun Razak to retain him as GEIC.

    It is disgusting as to how low he can stoop.

    Last week, Berita Minggu carried an interview with JJ and this week it was the Sunday Times, all by Hishamuddin’s instructions.

    I almost puked reading his column on Najib today. He is carrying balls lah.

    Last week he even kissed Rosmah’s a*se. And this is the same guy who has been going around saying that Rosmah is the actual Prime Minister-in-waiting. He has even said that Najib is being queen-controlled by Rosmah.

    And guess what Hishamuddin has even dyed his hair black…

    p.s. Kenapa takut sangat Hisham? Kan kau dah banyak bagi bisnes pada isteri kau, owner of Casa Impian. You are part owner of the company. Takkan sampai nak jilat ***** Rosmah, Najib dan JJ. Malulah sikit…

    Hang Lekir

    JMD : Comment moderated with apologies. Thank you.

    Like

  51. Salam JMD dan semua ,

    1. Kita ambil lagi pengajaran dari cerita Khalid Al-Walid, panglima Islam yang di gelarkan ” Pedang Allah” yang telah juga ” shaped the world “. Betapa perjuangan beliau adalah kerana Allah dan Rasul. Beliau pemimpin yang telah berjaya membawa Islam berkembang luas.

    2. Pada mulanya tentera-tentera Islam melaung-laungkan ” Allahu Akbar “. Lama-kelamaan selepas kejayaan demi kejayaan, tentera-tentera Islam mula melaungkan ” Khalid Khalid Khalid “. Bukan kehendak Khalid jadi sebegitu. Perkara ini sampai kepada pengetahuan Khalifah masa itu, kalau tak silap Omar Al-Khattab.

    3. Apa tindakan Khalifah? Beliau membuat keputusan ( tentunya selepas pertimbangan yang mendalam dan wajar ), melucutkan jawatan panglima perang Khalid dan digantikan dengan seorang yang baru yang lebih muda. Khalid menerima dengan senang hati dan masih berjuang dibawah pimpinan baru ini.

    4. Bagi faham saya, keputusan Khalifah adalah untuk mengembalikan kepada objektif perjuangan Allah dan Rasul dan mengelakkan ketaksuban kepada pemimpin. Laungan kembali kepada ” Allahu Akbar “dan bukan ” Khalid Khalid Khalid “.

    5. Khalifah telah mengembalikan niat dan objektif yang benar dan haq. Jalan yang lurus, sebagaimana 10 kali sehari dalam tahiyyat solat memohon “jalan yang lurus”. Jalan yang lurus, yang benar, yang haq hanya akan didapati Insyaallah jika lurus dan benar niatnya. Itu janji Tuhan, ” bila datang yang Haq, maka hilang yang batil “. Soalnya siapa yang benar? Bila akan datang yang Haq?

    6. Apabila 10 orang berada dikeliling seorang pemimpin, berapa orang berada bersama kerana perjuangan pemimpin itu demi ugama, bangsa dan negara?

    7. Berapa pula yang berada bersama demi pemimpin itu sahaja ? You there i am there. You are gone i am gone too, i depend on you.

    8. Saya pernah ditanya oleh satu pihak iaitu soalan cepu emas pada masa itu ” politik dan ugama bercampur tak? “. Saya dah tau kalau kata ‘tak’ pada masa itu, saya akan di jatuhkan hukuman kafir. Kalau kata ‘ya’, tentunya saya jadi seorang yang dijalan yang benar. Saya bukan pandai ugama, tak pernah sekolah ugama pun. Saya jawab ” Ya dan Tidak “.

    9. Jawapan saya, ” cuba bagi tau politik macam mana? “. Kalau sebagaimana ajaran Nabi SAW, tentu lah Ya. Kalau ikut syok sendiri, tentu lah tidak.

    10. Islam is ” Way of Life ” . Semuanya involved. Sekarang salah satu vehicle yang paling utama ialah kekuatan ekonomi. Sebagaimana kata Saidina Omar Al-Khattab, perniagaan/ekonomi adalah 2/3 menyumbang kepada kekuatan/kekuasaan.

    11. Saya doakan agar kita semua umat Islam bersatu demi Ugama, Bangsa dan Negara. Amin !!!

    Like

  52. Wahai Jebat,
    Terima kasih kepada anda dan beberapa lain bloggers seperti Rocky, Pure Shiite , Nuraini yang membuatkan saya merasakan diri saya seperti Melayu Malaysia yang lebih cerdik (not just “Malaysian’ )dengan tulisan yang amat kritis dan bersandarkan fakta .

    Didalam merasa bangga dengan adanya orang Melayu yang kritis kerisauan juga timbul apabila membaca komen yang dihantar yang menunjukkan kedangkalan dan kurang daya berfikir orang Melayu . Anda telah buktikan melalui artikel ini mengenai jawapan pihak PR apabila dituduh derhaka ,maka terdapatlah komen yang hanya menghantar ucapan Tun Mahathir semasa memohon Parlimen menghadkan kekebalan Raja Melayu.
    Pernahkah mereka terfikir bahawa jawapan atau alasan tersebut menggunakan teknik ‘simple reasoning’ .Tidak mereka terfikir yang peristiwa Dato’ Ghazali Jawi dan Tun Mahathir adalah berlatarbelakangkan keadaan beza seperti yang anda katakan.Meyamakan buah limau dengan epal adalah salah walaupun kedua dua adalah buah.

    Saya amat amat berharap komen2 dari bloggers Melayu biarlah lebih kritis bersandarkan fakta.

    Ingatlah walaupun Nik Aziz dan Haji Hadi lebih baik dari kita tetapi mereka bukannya maksum. Anwar bukannya sempurna. Nizar pula mungkin dapat menjadi IR disebabkan oleh DEB ( tak pasti kalau dia anak orang kaya..he,he,he) . Jangan t terlalu taksub sehingga pihak yang tidak berkepentingan menjadi mangsa.Jadilah seperti Jebat, Pure Shiite, sakmangkol yang akan menegur Pak Lah bila Pak LAh tidak dapat mentadbir dengan baik , Menegur kelemahan Najib bila IJN hendak diswastakan …mengkritik projek LCCT LAbu…MAJUKAN MINDA MELAYU

    Like

  53. Omarkhayam,
    Saya pun bersetuju dengan anda. BN perlu berkempen dengan rendah hati. Jangan belum apa-apa lagi dah confirm BN menang. Itu yang buat orang meluat – overconfidence.

    Jika BN terlebih kempen, pengundi akan kasihankan PR kerana dengan nyata akan menunjukkan BN seolah-olah ada duit untuk pancing undi mereka. Jangan keterlaluan.

    Jelaskan pada mereka what will happen if PR menang. Dengan ekonomi yang tidak menentu sekarang, not the time for new kerajaan try an error.

    Jangan bagi muka-muka yang ada gossip seperti KJ, Khir Toyo, Samy Tol berada disana. Kalau diikutkan pemerhatian saya, orang-orang muda paling menyampah dengan mereka ni.

    YB Mukhris might help. This election going to be benchmark for BN. Saya rasa, even Sultan Azlan pun resah menunggu keputusannya nanti.

    Like

  54. JMD,

    why malay students is so successful when they’re in boarding school but once they enter college /university the failure rate is so high…??… meaning you need a discipline
    democracy without discipline you will get PR ( Perosak Rakyat not pakatan rakyat )
    LKY and Tun M style of democracy still relevance to Malaysia with mutiracial population..

    Like

  55. Kamu bercakap mengenai Allah?

    Bagitahu saya, dimana dalam Al-quran menyatakan yang Allah firman apa yang PAS cakap ada benar dan maksum?

    Buka fikiran tu, buka hati untuk terima dan lihat dari pelbagai aspek dari lihat disebelah sudut yang sempit.

    Apa PR tak pernah rasuah? tak pernah judi? dan segala yang dibuat teramat benar?

    Seperti yang kamu katakan, orang Melayu bodoh mengikut telunjuk pemimpin tanpa usul periksa, sama la seperti bercakap mengenai diri kamu sendiri.

    Tidakkah kamu hanya menurut perintah pemimpin PAS, tanpa berfikir panjang? dan menjadi pak turut?

    Like

  56. Dear Warisan,

    Thank you so much for the ‘Warisan’ lyrics … it sure bring up memories … we sing it aloud just now …

    this song really lift up my spirit ….

    there are a lot of patriotic songs that are very good and really affect me and most of my colleagues in the yester years …

    i must admit that i have forgotten most of the songs .. such as the one which Fransica Peter sang ….and Roy’s …(really2 can remember the title … pity me, can somebody help to remember? :p)

    thinking about it, i am quite shameful that i have forgotten these songs … just wondering if tv still airing those songs … UMNO?

    bleached_ever

    Like

  57. I had coffee with clients this afternoon, someone suggested that what Pakatan should have done when HRH did not give his consent for dissolution was to resign en masse. In such a situation, he said, a snap election definately had to be called.

    I thought that was simple enough, wonder why that route was not explored. What say you oh wise one?

    JMD : If Pakatan Rakyat ADUNs were sincere in their political struggle; if indeed power is not what they are lusting after, they would have done that in a second. But due to the current law that makes a wakil rakyat becomes ineligible to recontest in elections for at least five years after he / she resigned, they had clinged to their Adun-ship like leeches. Unwilling to do the most logical thing.

    By the way, the law was enacted to deter any less serious candidate as a wakil rakyat. We cannot have a wakil rakyat to resign every now and then. The cost of having a by election is huge enough.

    Thank you.

    Like

  58. Dalam hadis ada menyatakan

    Rasullullah SAW Bersabda (Riwayat Muslim) :-

    “Barang siapa melepaskan ketaatan (drpd pemerintah), nescaya akan menemui Allah tanpa memiliki hujah (alasan). Dan barang siapa meninggal dunia tanpa ikatan taat setia, maka kematiannya (seperti) kematian jahiliah.”

    Riwayat Bukhari & Muslim :-

    “Seseorg Muslim wajib memperkenankan (menerima) & taat berkaitan apa sahaja (yg diperintahkan oleh ulil amri), suka @ tidak suka. Tetapi apabila ia (org Muslim) diperintahkan berbuat maksiat, maka ketika itu tidak boleh diperkenankan (diterima) arahan itu & juga tidak boleh taat”.

    Surah An-Nisa ayat 59 :-

    “Wahai org2 yg beriman, taatlah kepada Allah & taatilah Rasul-Nya serta Ulul Amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalilah kamu kepada Al-Quran & Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah & Hari Kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama (bagimu) & lebih baik akibatnya.”

    Rasulullah SAW bersabda (Riwayat Bukhari) :-

    “Barang siapa taat kepadaku, sesungguhnya dia taat kepada Allah. Barang siapa bermaksiat (melakukan kesalahan di sisi agama) kepadaku, sesungguhnya dia telah bermaksiat kepada Allah. Barang siapa taat kepada Amir (penguasa), sesungguhnya dia taat kepadaku. Dan barang siapa yg bermaksiat kepada Amir, sesungguhnya dia bermaksiat kepadaku.”

    Rasulullah SAW pernah ditanya apakah harus kita memerangi mereka (pemerintah) yg melakukan perkara yg tidak disenangi oleh rakyat dgn pedang @ kekerasan. Nabi bersabda (Riwayat Muslim) :-

    “Tidak, selama ia menegakkan (menunaikan) solat dgn kamu. Ketahuilah, org yg dikuasai oleh seorg pemerintah & melihatnya mengerjakan maksiat kepada Allah, hendaklah ia membenci maksiat kpd Allah itu tetapi tetap tidak melepaskan ketaatan kepada pemerintah tersebut”.


    PAS kata mereka berpegang kepada al-quran& sunnah.. ttp selalunya interpretasi mereka adalah mengikut acuan parti..

    X yah nak berdalih la PR.. Mereka mmg mempunyai masalah dr segi ketaatan kpd pemimpin & selalunya kerja mereka membandingkan dgn UMNO. @ dlm erti kata lain.. “Si A pernah termelanggar seekor anak ayam jirannya & meminta maaf, jadi roomate si B dgn perasaan tidak bersalah pun sengaja melanggar anak Jiran mereka & tanpa rasa bersalah berckp waktu Si A langgar dulu takpa pun”..

    Like

  59. Ke hadapan “ondastreet” yang looked like sgt bongkak dgn kefahaman Bahasa Melayu beliau. Renung – renungkan lah pernyataan ini :

    “Akhlak adalah salah satu cabang yang penting dalam Islam.Para rasul yang diutuskan di atas muka bumi ini membawa dua tugas penting iaitu menyuruh manusia menyembah Allah yang Esa dan memimpin manusia ke arah akhlak yang mulia.Rasulullah SAW pernah bersabda dengan maksudnya”Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.”Begitu juga di dalam buku Mengapa saya menganut Islam,karangan Fathi Yakan menjelaskan kepentingan akhlak dalam kehidupan manusia dunia dan akhirat serta hubungan di antara akhlak dan akidah dan hubungan di antara akhlak dan ibadah.

    Hubungan akhlak dan akidah.

    Rasulullah SAW telah bersabda “اكمل المؤمنين ايمانا احسنهم خلقا “yang bermaksud “Iman orang mukmin yang paling sempurna ialah orang yang mempunyai akhlak yang paling baik di antara mereka.”Begitu juga Nabi pernah ditanya tentang ‘Apakah itu kecelakaan’,maka nabi menjawab kecelakaan itu ialah سوء الخلق iaitu akhlak yang buruk.Justeru itu,iman yang baik dan sempurna akan terpancar melalui akhlak yang baik dan hebat.Adalah tidak benar kalau ada yang mengatakan “Yang penting dalam hati,luaran tak penting”Ini adalah kefahaman yang salah.Sebab itu kita lihat ramai dikalangan orang Islam hari ni tak tutup aurat,kalau tutup pun macam tak tutup je,tak sembahyang,terkinja-kinja sana sini,fitnah sana bohong sini,hasad dengki,main judi,zina macam binatang kaki empat,ayam pun tak rembat anak sendiri dan macam-macam lagi le yang kalau ditulis kat sini tentang akhlak buruk orang Islam hari ni takkan habis.

    Itulah sebabnya,kita kena kuatkan dan kukuhkan aqidah.Bagi kefahaman yang jitu kepada anak-anak kita di sekolah dan universiti.Jangan setakat taklid saja tapi tak faham pun kenapa mereka mesti sembah Allah yang Esa.Jumhur ulama’ dah sepakat bahawa tidak dibenarkan bertaklid dalam perkara aqidah.Saya rasa pemimpin kita tak serius tentang keruntuhan akhlak dan aqidah yang berlaku hari ni.Mereka ni sibuk cerita pasal politik tak habis-habis,cerita pasal lompat sana sini,cerita pasal derhaka pada manusia tapi derhaka pada Allah buat tak tau je. Pada hakikatnya masalah yang membelenggu umat Islam kat Malaysia ni masih tak pernah selesai.”

    Dipetik dari http://yusmialfaruqi.blogspot.com/

    Maka, besar sgt kah dosa kita menderhaka kepada sultan berbanding menderhaka kepada Allah Yang Maha Esa ? Btw, Raja – Raja, Sultan – Sultan or DiPertuan Agong sekali pun tidak perlu digelar “Yang Maha Mulia” at the first place because we are all from the same darjat dan yang hanya membezakan kita dengan binatang hanyalah ilmu tetapi yang membezakan kita antara insan hanyalah Iman. No more no less. That’s the ultimate fact.

    Thank you.

    http://www.mcsquare.nurchantique.com

    Like

  60. Ini adalah balasan kepada raja-raja melayu apabila tanggungjawab mereka sebagai peneraju agama islam di ambil mudah. Raja-raja melayu adalah merupakan sultan yang mendaulatkan agama islam, akan tetapi perilaku dan kuasa yang ada tidak menunujukkan sekali sebagai payung kepada agama.
    Apakah yang tuanku buat apabila islam dihina oleh UMNO, MCA, MIC dan karpal terhadap hukum hudud.

    Adakah orang-orang yang menentang hukum tuhan tidak mengapa, malah raja sedikitpun tidak mengeluar apa-apa kenyataan untuk menghentikan celaan terhadap hukum Allah. yang mereka tahu adalah sekiranya kuasa mereka dicabar maka orang melayu yang pro umno harus bangkit dan mempertahankan institusi raja.

    Sedarlah, bagaimana Allah hendak mengangkat martabat kamu dalam masa yang sama agama Allah kamu persendakan, hukum Allah kamu tidak endahkan padahal kamu adalah ketua agama Islam. Oh mungkin saya tersilap, iaitu ketua agama islam hadhari.

    Renung-renungkanlah, apakah setiap sesuatu kejadian adalah disebabkan kesalahan orang lain, kenapa kita tidak melihat ini sebagai satu ujian dan kifarah yang harus diterima sebagai balasan mereka yang menganggap kedudukan lebih mulia dari agama.

    Takbir

    JMD : Amat janggal apabila kita membaca betapa senangnya orang berkata – inilah balasan dari Tuhan jika melakukan sesuatu perkara. Seperti kita sedang mengangkat diri sendiri menjadi juri kepada nasib yang ditentukanNya.

    Saya rasa tidak perlu kita mendedahkan betapa hipokritnya PAS di dalam isu Hudud. Apabila Karpal Singh sergah sedikit, mencicit pemimpin PAS memujuk Karpal Singh. Sila baca –

    1) https://jebatmustdie.wordpress.com/2009/01/09/devils-advocate

    2) http://pkrpasdap.blogspot.com/2009/02/pas-kencing-pasal-bangsa.html

    Terima kasih.

    Like

  61. Bashaz,

    Inasmuch as I am not a fan of the monarchy, I am compelled to defend them in this instant.

    I believe that the monarchy have their hands tied. Due to the respect they have for the wishes of the people who want the powers to be in the hands of the common folks, they have accepted their role as ceremonial, they have chosen, or should I say forced, to take a back seat on political affairs.

    They have allowed us, since the Constitutional amandment, to sort our differences amongst ourselves. And that should be the way. Imagine 8 Sultans and countless politicians taking sides and jockeying for power, the country would be in perpetual state of turmoil !

    Walaupun Sultan adalah Ketua Agama, they act in accordance with the “advice” of their respective Menteri Besar.

    It is quite puzzling that PAS is fixated with Hudud, as if that defines the religion. DAP for all their talk about democracy, had its priority the removal of quota based system in contracts, PR in Perak had their priority in changing land status to 999 years once they grab hold of power. Imagine that, 999 years !! Few months in power and to gain popularity they decide to bribe the people with 999 years land title.

    For all BN’s faults, they have propelled the country to economic prosperity. They have rightly prioritised and balanced the country’s need and the wishes of the people.

    Someone commented in one of your postings, highlighting the bailouts and wastages. If DAP and PAS had been successful in objecting all BN’s economic initiatives, If DAP/PR/PAS ruled the country in 1998 and accepted IMF’s austerity prescriptions, I wonder what would have happen to Malaysia.

    Like

  62. kita nak kutuk elizabeth wong tentang kenyataannya yang mengatakan dia tak membuat sesuatu yang salah. saya tak kisah dia nak kata apa, tetapi tolong jangan sampai mempengaruhi anak anak muda kita pula. dia seolah olah ingin mempromote budaya hidupnya. saya ni kenangkan anak anak muda, lebih lebih lagi anak anak saya. jika orang macam inilah di lantik sebagai wakil rakyat dan menunjukkan moral kelas yang terbawah. saya tak tahu apa lagi musibah yang dia boleh bawa.
    teringat waktu si kokok ayam nak hapuskan penggunaan tulisan jawi di jalanraya. siap ada yang kata tolong jangan mempengaruhi anutan agama islam kepada mereka. sekarang, terang terang si elizabeth mengeluarkan kenyataan yang bersifat angkuh dan pentingkan diri, saya tak mahu dia mempengaruhi minda kita pula. tolong jangan pengaruhi kami dengan anutan ugama kamu!!!!

    Like

  63. kepada “NOR PR NEITHER BN “,
    Terima kasih kerana memberi komen atas komen.

    Kelihatan bongkak? Terima kasih…

    Betul, Sultan bukan maksum, begitu juga mana-mana manusia termasuklah diri saya. Saya cuma berhujah dari segi bahasa. Dan yang saya tiada menyebut tentang dosa pahala. Saya juga telah berkata, ““sembah” sultan bukan seperti mentauhidkan Allah”.

    Saya kira anda juga sedar yang pihak Pakatan juga tahu adab istana. Mereka gunakan “memohon sembah derhaka.” Bermakna disini, mereka juga tahu konteks “sembah” di sini. Lebih-lebih lagi, yang memohon “sembah derhaka” itu datangnya daripada salah seorang pemimpin PAS yang memperjuangkan Islam.

    Mengikut tafsiran Dato Dr Haron Din (dan saya setuju kerana ianya hujah berdasarkan kapasiti bahasa)- ‘Sembah derhaka’ bermaksud apa yang diminta oleh seorang Raja atau Sultan tidak dapat dipenuhi atau ditunaikan oleh seorang hamba rakyat, sama ada kecil atau yang besar. Justeru, seseorang rakyat akan menuturkan bahawa ‘patik sembah derhaka’. Ia bukan bermaksud perbuatan menderhaka, melawan atau menyakiti raja”. (Diambil daripada http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=19485&Itemid=1 ). Di sini, apakah Dato Dr Haron Din juga silap? Jika ya, bermakna beliau juga salah tafsirannya. Dan saya juga meminta maaf kerana mengambil sumber daripadanya.

    Anda kata “Maka, besar sgt kah dosa kita menderhaka kepada sultan berbanding menderhaka kepada Allah Yang Maha Esa ? Btw, Raja – Raja, Sultan – Sultan or DiPertuan Agong sekali pun tidak perlu digelar “Yang Maha Mulia” at the first place because we are all from the same darjat dan yang hanya membezakan kita dengan binatang hanyalah ilmu tetapi yang membezakan kita antara insan hanyalah Iman. No more no less. That’s the ultimate fact.”

    Maaf, bukan tempat saya untuk mengatakan dosa pahala menderhaka kepada sultan. Dan saya setuju, iman, dosa dan pahalalah antara yang membezakan kita di sana kelak. Namun, untuk hidup di dunia ini, kita perlu ada pemimpin, hatta untuk keluarga dan diri sendiri. Dan setiap pemimpin itu tidak maksum dan jika mereka salah, mereka boleh ditegur.

    Cuma, cara menegur itulah yang membolehkan teguran itu diterima atau tidak. Walaupun anda kata saya kelihatan bongkak, saya terima teguran anda, dan terima kasih saya ucapkan.

    Wallahualam.. 🙂

    Like

  64. Assalamualaikum,

    Regard to dsai i feel that he is actual a fighter, thats why Tun pick him up to join BN. Thats is to fight for UMNO and hoping along the way he will learn how to run the country. To be a leader not really, thats why only up to DPM jer. I was in his camp before during 98 but then during his last speech i notice something is wrong somewhere, he is no longer the same person i use to know. Lidah bercabang membuktikan sapa dsai yang sebenarnya. What a waste, he is too greedy till it shows who he really is.

    Pasal PERAK in pulak banyak orang comment like they are better than SULTAN himself. I dont think they are PERAKIAN themselves.
    PERAK is a very unique state whereby how great the MB is THE SULTAN is always higher and have total absalute power to decide. The Perak state ada their own goverment, that is orang kaya berempat and so on..MB and all the ADUN is only to serve the rakyat with the blessing of SULTAN. This is where nizar & co fail to understand. Infact before all this tussle happens RAJA NAZRIN ada bertitah…” semua jawatan dalam kerajan negeri PERAK adalah amanat dari BAGINDA SULTAN untuk berkhidmat kepada rakyat..Bukan untuk kepentingan parti, kaum tertentu atau individu.

    SULTAN have seen what is comming way before after the general election when pr wont . Thats why state of perak took a longer time to pick their MB..The best part is the SULTAN refuse to see them, instead RAJA NAZRIN have to deal with it.
    SULTAN is not as stupid as some people might think…SULTAN zalim claim by some people this is because the lost some opportunity promise to them by pr…SULTAN is so aware of whats going on even when he is not in the dewan rakyat…Most people nowdays fail to understand THE SULTAN AND THE LAND IS ONE…thats why they menderhaka pada SULTAN…

    Kepada mereka yang agak kurang arif tentang KESULTANAN PERAK di harap tidak bersuara atau membuat komen yang melulu dan biadap…sudah ada kedengaran mereka yang mulut celupar ini JATUH SAKIT akibat tak jaga mulut…bila di suruh mengadap SULTAN dan minta maaf tak nak…sombong dan bongkak atas ketaksuban pada penderhaka.
    Jangan nanti di salahkan pada orang lain akibat kesalahan diri sendiri…

    Like

  65. Azmi,

    this blog belongs to Jebat, a pro UMNO blog. I don’t agree with whatever Jebat says, i’m just here to see what venom he spews out every time a new article comes out. But i do not wish to see him close his blog as it really is hilarious to see how such an educated person so blatantly is blinded to the truth at most times. Just sit back, relax and master his art of successfully twisting and turning arguments from commentators. He’s exceptionally good at this and his readers know this.

    So i don’t think i really want to see this blog closed now or in the near future at all. Relevancy? As far as i know, none. So why bother kan?

    Tk.

    JMD : Thank you for the comment. It is very revealing. When you say you do not agree to whatever I was writing, then I really must question your motive. For how could a sane man would not believe when I said there is corruption in Umno? That the leadership had forgotten their duties? Just sift through all my articles and you will see that I had written objectively. I criticised Umno without holding my words hoping that it will be a good party. What is hilarious about that?

    On top of that, what is the relevance of your comment? We all now see that you are nothing but a Pakatan Rakyat supporter who are too closed minded to see another point of view and certainly too timid to put forth your opinion and argue decisively and substantially about anything. Judging from your shallow comment, we have come to see now that anything regarding about Umno is an anathema to you. You could not see anything good in Umno. Everyone in it is corruptible and irredeemable.

    Like

  66. orang melayu mesti TAAT pada raja.
    kerana raja ada orang melayu pun ada.
    orang melayu mesti bangga dia ada raja.
    jangan tendang kereta raja.
    nanti raja suruh polis tangkap orang tendang kereta dia.
    raja melayu kuat bekerja supaya orang melayu terpelihara untuk selamanya dalam negara malaysia.
    raja raja melayu semua nya baik baik belaka.
    sejak dahulu hinggalah sekarang.
    jadi kenapa mau derhaka sama raja.
    itu lah pasal mau lawan sama raja orang kata lidah bercabang.
    tak pasal pasal hidup pun jadi susah sekarang.
    kalau berpolitik secara sederhana pun apa salah nya.
    tak payah susah buat balai ,buat blog, buat web site, buat cawangan, buat ceramah, buat mesyuarat parti, blah…… duduk rumah ajer mengaji kitab pun dapat pahala.
    cukup 5 tahun sekali cuba masuk calon lawan umno kalau menang ok lah jadi lah yb. kalau kalah biar umno yang perintah ajerr.
    umno nih dah lama perintah dia orang kan banyak pengalaman perintah banding ngan pembangkang.
    bagi aku umno cukup cukup seherhana dalam segala hal politik, agama, cara hidup , ekonomi, kemajuan, hiburan, sukan dan macam macam lah bak kat macam macam ada…
    kalau ikut pas perintah aku pun tak tahu macam mana nak hidup.
    akademi fantasia tak ada, hiburan pun dah tak best lahhh asyik asyik tutup aurat, pompuan nyanyi pun tak boleh , camner nak enjoy hidup nihh.

    aku teruk cari duit buat bisnes himpun duit seminggu sekali nak jugak pergi clubbing hilang kan tension .relaxx kat club enjoy lagu, goyang sikit, alahh takkan tak leh kut cam tuh.

    nih asyik nak ban melayu dari pergi clubbing .kata ini maksiat itu maksiat.
    luuuu orang pas nak baca kitab baca lah diam diam kat rumah. lepas habis baca kitab kau tidur sudahlah . kan dah dapat pahala baca kitab . dah boleh masuk syurga .
    dah tuhh apa yang nak kacau orang ni masuk syurga ke neraka ke????? biorlah kubur masing masing lah beb..

    ok aku blah dulu.
    umno mesti tawan balik 3 bukit.
    buat kerja macam yahudi baru boleh success. work smart.

    JMD : Jangan harap PAS nak haramkan hiburan seperti Akademi Fantasia atau tutup clubs kerana mereka sudah pasti tidak akan dapat persetujuan dari boss mereka dari DAP dan PKR. PAS ibarat hidup segan mati tidak mahu dalam Pakatan Rakyat. Muslimah mereka pun sudahpun dilihat mempertahankan perbuatan maksiat seorang Muslim dengan YB PKR. Kalau Umno yang mempertahankan tidak apa lah kerana Umno ini memang kaki maksiat dan suka makan duit haram. Ya tak?

    Like

  67. Salam JMD,

    Orang2 mcm saudara Azmi dan Pantang derhaka, silalah baca artikel2 JMD yang lepas sebelum cepat melatah, menuduh yang bukan2. Begitu juga bila kita ke blog yang lain, cuba kenali penulis tersebut melalui penulisan mereka. Blogs adalah satu cara bloggers mengutara dan meluahkan pendapat mereka sendiri terhadap satu2 isu. Makanya tidak akan ada blog yang neutral.

    Ribuan blog wujud, pilihlah ikut citarasa dan kesesuaian anda. Kalau tak puas hati dengan tulisan JMD, komenlah dengan alasan2 kenapa anda tidak puas hati. Dari situ kita mampu mengetahui pendapat orang lain. Setiap orang punya hak untuk punya pendapat masing2, dan kita perlu hormat pendapat orang lain sebagaimana kita mahu orang lain hormat pendapat kita sendiri.

    JMD : Terima kasih Din!

    Like

  68. Pingback: Confusion in addressing their political survival « Jebat Must Die

  69. I stand against PAS’ puritanism, but I don’t agree with abdu wahub’s “kubur masing-masing” mindset either. Yang salah tu, tetap salah. Isn’t there any better thing to do than just clubbing? Sebab nanti masuk kubur masing-masing lah maka kena saling tegur-menegur benda yg salah tu sekarang. Kalau kubur boleh sama-sama kongsi itu lain ceritalah, perhaps the souls can help answer for one another.

    Atau abdu wahub sebenarnya nak main “reverse psychology” di sini? Sebab bila sesetengah orang baca komennya tentu akan terkeluar reaksi “nah! tengoklah tu, penyokong UMNO!” Kalau nak main reverse psychology, saya nak beritahu, ianya tak menjadi.

    Like

  70. Wahai Average Jo,

    aku bukan hipokrit .Itu adalah pandangan aku tentang pas. Bagi aku clubbing itu ok dan aku menerima seadanya. itu cara hidup aku .aku berkerja cari duit tiap hari .wang yang aku dapat akan dibelanjakan ikut citarasa aku. siapa nak halang aku sila kemukakan sebab kenapa aku tidak boleh membelanjakan wang aku sesuka hati aku. aku buat buat bom seperti golongan al qaedah/ taliban/ jemaah islam indon.

    aku melayu dan tak berapa islamic (itu adalah tanggapan kawan kawan aku terhadap aku…kononnya ).

    aku kisah punnn islam ker tidak.

    aku juga ada 2 atau 3 girl friend .mereka suka aku aku suka mereka. apa itu pun salah. isteri aku tak pernah bising tentang ini begitu juga anak anak aku. ini kerana aku mencari wang serta tahu bahagikan masa aku dengan keluarga aku profession aku dan social life.

    kadang kadang aku pun gi club bersama isteri aku dan dia tak kisah kalau aku menari atau lepak ngan gadis / wanita lain kat club gitu juga ngan isteri aku dia juga menari / lepak ngan lelaki lain .

    aku dan isteri cari makan dalam networking/ mlm business. kami dapat banyak duit dari sini . kami percaya sistem ini memberi kepuasan jaminan kebebasan hidup bagi dari segi kewangan/lifestyle. when we work we work hard (and smart too…) when we play we play hard.

    begitu juga anak anak aku. kami semua tahu matlamat hala tuju keluarga kami.

    aku paling benci ngan melayu yang menyibuk dan suka menghina orang mengkafir orang mencaci orang tapi tak tau nak cari duit dan minta derma nak mengaji sekolah / universiti free , biasiswa lah dan macam macam lagi.

    aku, isteri aku, anak anak aku semua semua nya menpunyai jaminan kewangan yang teguh seperti education fund, death insurance, hospitalisation benefit (single/bed room hospital pakar …beb), 3 luxury cars, 2 houses , 2 apartment resorts guaranteed rental return, critical desease fund dan macam macam lagi yang aku dan isteri rancang bersama untuk keluarga kami .

    ini semua kami dapat melalui kerja keras kami bukan dari minta sedekah ke mana parti politik yang ada hari. tapi aku berterima kasih kepada umno kerana semua peluang ini kami hasil dari dasar pentadbiran kerajaan umno dizaman tun mahathir. kerajaannya kuat dasarnya hebat serta sukar di gugat.

    pas pun melopong dizaman tun memerintah. tapi dia dihina oleh bangsa umno sendiri selepas tak jadi pm seolah olah tiada sedikit pun jasanya kepada negara.

    orang orang yang menghina tun dr mahathir merasa dirinya seperti hero kerana pandai menghina dr mahathir.

    dia merasa diri nya hebat kerana menghina tun mahathir.

    biasalah orang orang macam tuhh . tahu hina orang ajerr tapi bukan tahu buat apa. macam anjing salak bukit.

    macam tulah manusia islam dok kutuk israel tapi hari hari palestein tetap di bunuh mereka.

    ini berlaku sebab orang orang islam hari ini mundur, tak pandai cari duit lahhhh tuh. tak tahu serba serbi tentang hal dunia hari ini.

    melayu memang mudah lupa sebab dia tiada duit. asyik nak minta sedekah bantuan dan macam macam lagi. melayu malas. yang dia tahu syok sendiri.

    itulah asyik nak ceramah kafir kan orang saja dia tahu. tangkap orang buat maksiat lepas tuh bubuh dalam paper cerita suami orang ini suami orang itu dah buat matsiat lah kononnn…. lepas tuh beritahu orang suruh boikot mangsa tangkap basah supaya rezeki dia sempit agar bertaubat lahh kononnnn. sedang kan mereka berusaha nak sorokkan perhubungan dari semua orang .

    tapi mereka dengki dan asyik nak korek juga rahsia orang sehingga sanggup pergi sekodeng nak tangkap orang lelaki / perempuan dalam suasana eksklusif tuhhh. nak cegah maksiat lahhh kononnn..

    Oklah average joe aku blah dulu. jangan marah nanti kena jual .

    Like

  71. Tun Dr Mahathir Mohamad has warned prime minister-elect Datuk Seri Najib Razak to select his Cabinet well, saying corrupt leaders will effectively see the end of Barisan Nasional’s uninterrupted five-decade rule of Malaysia.

    “People are watching and we know who is corrupt. If Najib as prime minister chooses them, it will be signing his own death warrant and he will lose the 13th general election,” Malaysia’s longest-serving premier told reporters today.

    He pointed out it was up to Umno members and the people to check the party’s candidates and prevent the corrupt from winning.

    “There is a lot of money politics and if corrupt leaders win, then Umno will not regain support,” Dr Mahathir said bluntly.

    He added graft had turned off most people, even BN members, from supporting the coalition in the last elections.

    JMD : I fully concur with what Tun had said. Najib should heed what he is saying. Thank you.

    Like

  72. A’kum JMD,

    Lagi satu penulisan Saudara yang sangat baik.

    Saya sangat bersetuju dengan apa yang saudara nyatakan. Lidah AI memang bercabang sejak zaman azali lagi. Olehk kerana kelebihan AI boleh bertutor dengan baik (tetapi tidak ada isi yang berfaedah untuk rakyat) yang pada satu ketika semua percaya dengan cakap cakap A1 itu. Hanya orang-orang yang ada akal fikiran dan sering menganalisa percakapan Ai akan tahu apa kah tujuan disebalik hujahan AI.

    Mengenai PR, satu organisasi yang tidak berdaftar, kebanyakan pemimpin nya menjadi YB secara tiba-tiba (ada orang kata YB Terkejut). Itu sebabnya kita tidak nampak langsung akan keberkesanan mereka sebagai pemerintah. Baru 11 bulan menerajui beberapa buah negeri, dah kecoh macam sekandang kambing tanpa gembala.

    Saya tak faham mengapa masih ramai pengikut yang masih taat denagn AI? Tidak kah mereka nampak akan pekung AI yang telah terdedah satu persatu? Adakah kita mahu pemimpin seperti AI menjadi PM Malaysia. Dia langsung tidak ada harga diri, peliwat, pembohong, dia hanya akan menghancurkan Malaysia!

    Saya ingin ucapkan Tahniah kepada Tan Sri Pandikar Amin yang telah mengambil tindakan tegas ke atas YB Gobin Deo. Sejak awal lagi saya tidak suka cara Gobin berhujah, bunyi nak bergadoh sahaja. “Like Father Like Son”.

    Saya sentiasa berdoa dan meminta kepada Allah S.W,T., supaya selamatkan Malaysia dari di perintah oleh PR, saya tak boleh bayangkan kalau AI jadi PM!

    Walaupun Malaysia bukan tanah tumpah darah saya, tetapi Malaysia adalah negara yang saya cintai!

    JMD : Thank you Queen B.

    Like

Astound us with your intelligence!